Til Stortinget
Økende rovdyrbestander mange steder i landet medfører ofte et
høyt konfliktnivå og en uakseptabel situasjon når det gjelder dyrevern,
utmarksnæringer og livskvaliteten til innbyggerne flest. Livskvalitet knyttet
til trygg bruk av naturen er en grunnleggende verdi som mange steder
er i ferd med å bli svekket. Denne vinteren har man gjennom flere
oppslag i media sett frustrasjonen hos mange innbyggere i Distrikts-Norge
øke. 1. februar 2010 skriver Nationen på forsiden: «Flere rovdyrangrep
med rødgrønn styring». I artikkelen kan man lese at: «lidelsene
og kostnadene i rovdyr-Norge er rekordstore» og: «det har aldri
vært mer død og lidelse i norsk utmark enn under de rødgrønne.»
Denne utviklingen er, etter forslagsstillernes mening, bekymringsfull.
Flere av våre rovviltarter, særlig ulv og bjørn, har langt større
bestander i Sverige og Finland enn i Norge. Dermed er svensk og
finsk rovviltforvaltning av største betydning for den samlede forekomsten
av artene. Våren 2001 vedtok Riksdagen i Sverige et forslag fra
den svenske regjeringen om fremtidige målsettinger for rovviltforekomsten
i Sverige (R.prp. 2000/01:57 Sammanhållen rovdjurspolitik). For
gaupe, bjørn og kongeørn ble det satt minimumsnivåer omtrent som
dagens bestandsnivå i Sverige, mens det for jerv og ulv ble bestemt
foreløpige etappemål som omtrent innebærer en fordobling av dagens
bestander. Minimumsnivåene skal betraktes som det minste antall
ynglinger som årlig skal finne sted i Sverige.
Etter forslagsstillernes mening er en av de store konfliktene
i rovviltdebatten diskusjonen om bestandsstørrelse. Lokale vurderinger
om lokale forhold og bestandstall blir i for liten grad tatt hensyn
til når de offisielle tallene blir fastlagt. Regjeringen har også
pekt på behovet for å fremskaffe mer nøyaktige bestandstall for
flere rovdyrarter. Under Stortingets behandling av St.meld. nr.
15 (2003–2004), jf. Innst. S. nr. 174 (2003–2004), vedtok flertallet
bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Venstre følgende nasjonale bestandsmål:
Ulv: | 3 årlige ynglinger |
Bjørn: | 15 årlige ynglinger |
Jerv: | 39 årlige ynglinger |
Gaupe: | 65 årlige ynglinger |
Kongeørn: | 850-1 200 hekkende par |
Tallene er hentet fra NINA og Skandulv:
Ulv: | 2 i 2009, 3 i 2008 (+ 2 norsk/svenske ynglinger). Til
sammen 39-45 ulver er registrert i Norge. |
Bjørn: | Registrert ca. 120 individer i Norge årlig gjennom DNA-materiale
fra 2007 og 2008. |
Jerv: | 53 ynglinger, 339 individer. |
Gaupe: | Beregninger før kvotejakt i 2009; mellom 477 og 543 dyr,
noe som tilsvarer mellom 81 og 92 familiegrupper av gaupe (ynglinger). |
Kongeørn: | Mellom 1 150–1 440 par og dermed antagelig over bestandsmålet. |
Forslagsstillerne vil påpeke at det er knyttet usikkerhet til
å bruke antall ynglinger som mål på bestandene. En del ynglinger
vil aldri bli registrert, og dette vil bety at det reelle antallet
dyr kan bli høyere enn det bestandsmålene tilsier. Lokale fagfolk
og lokale myndigheter må alltid tas med i drøftingene når en skal
bestemme metodene for bestandsregistrering, og når en skal vurdere
resultatene.
Under behandlingen av St.meld. nr. 15 (2003–2004) mente Fremskrittspartiet
og Senterpartiet at det ikke var riktig å øke bestandene for flere
rovviltarter, slik flertallet gikk inn for, samt at det ved behov skulle
åpnes for jakt og uttak av skadedyr selv før bestandsmålene ble
nådd.
Interessen for å jakte synker sterkt i områder med rovdyr. En
av grunnene til dette er faren for å miste jakthunden, slik mange
jegere i Østfold og Hedmark har gjort de siste par årene. Dette
har ført til at for eksempel harejakt med hund, samt annen løshundjakt, er
sterkt redusert i disse fylkene. Forslagsstillerne viser til at
jakt og fiske er en kilde til livskvalitet, fysisk utfoldelse og
rekreasjon både for distrikts- og bybefolkningen. Redusert utleie
av jaktterreng medfører også et økonomisk tap for grunneierne. Det
kan også vises til tilfeller der rovdyr har angrepet hunder mens de
har stått fastbundet på gårdsplassen hjemme. Nationen meldte den
18. mai 2006 at bjørnen tok elg på innmarken til bonde Petter Økseter
i Strandbygda i Elverum. Angrepet skjedde bare 100 meter fra sandkassen
til barna på 2 og 4 år. Når rovdyr blir så lite redd for mennesker
at de praktisk talt kommer inn på gårdsplassen, er det grunn til
å reagere.
Under behandlingen av St.meld. nr. 15 (2003–2004) uttalte komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, at man ønsket at det skulle utredes om
nødvergeretten også bør omfatte hund som direkte angripes av rovdyr.
En slik nødvergerett bør, etter forslagsstillernes oppfatning, også
gjelde når rovdyr kommer inn på innmark og ikke lar seg skremme
bort. Forslagsstillerne har merket seg at det i Prop. 75 L (2009–2010)
ikke foreslås endringer knyttet til å innlemme angrep på hund i
nødvergeparagrafen, bare at «departementet vil arbeide videre med
spørsmålet».
Forslagsstillerne er bekymret for den utviklingen man ser i form
av stadig økning av innmeldte tap av bufé og rein tatt av rovdyr.
Reineierne dokumenterer flere rovviltskader på dyrene sine enn før.
Fra i fjor til i år har erstatningene økt med over 40 prosent fra rapportert
om ca. 66 000 dyr som tapt på beite i 2008 til 80 000 i 2009. Når
det gjelder beitedyr, ble det i 2009 gitt erstatning for rekordmange
54 800 beitedyr tatt av rovdyr.
Siden 2005 er bevilgningene knyttet til erstatning for rovdyrtap,
mer enn doblet. At regjeringen øker potten for erstatning til bufé
og rein tatt av rovdyr, er, etter forslagsstillernes mening, lite
tilfredsstillende. Dette handler om store direkte dyrelidelser og
indirekte lidelser for eierne som møter ihjelrevne dyr, og slike
lidelser kan ikke erstattes med kroner og øre.
Forslagsstillerne viser til den vedtatte St.meld. nr. 15 (2003–2004),
med bestandsmål som betyr økt forekomst av store rovdyr i Norge.
Samtidig var redusert konfliktnivå et høyt prioritert mål med den
nye forvaltningen. Disse to målene innebærer en formidabel utfordring.
Suksess i dette arbeidet krever en forvaltning som legger til rette
for og stimulerer til lokal deltagelse og reell regional politisk
medbestemmelse.
Forslagsstillerne mener at Stortingets vedtak, jf. Innst. S.
nr. 174 (2003–2004), og departementets forslag til forskrift, ikke
har lyktes i å legge til rette for en forvaltning som kan skape
økt tillit og redusert konfliktnivå. Tvert imot kan det tyde på
at forskriften med sine klare begrensninger av rovviltnemndenes handlingsrom
og manglende bidrag til alminneliggjøring av forvaltningen av store
rovdyr, fører til økt mistillit mellom lokalbefolkning og sentrale
myndigheter. I stortingsvedtaket ble det også opprettet en ulvesone
øst for Glomma. Til tross for ulvesonens anseelige størrelse har
det funnet sted en fortetning av ulv i noen få kommuner rundt Elverum.
Dette kunne, etter forslagsstillernes oppfatning, umulig ha vært flertallets
hensikt under behandlingen av Innst. S. nr. 174 (2003–2004).
Både lovverket og ny forskrift for forvaltning av rovvilt må
tilpasses det store behovet for økt tillit, mer samarbeid og bedre
kommunikasjon mellom alle parter i rovdyrforvaltningen. Det betyr
at de regionale rovviltnemndene må få et meningsfylt handlingsrom
som kan brukes til å bygge en tillitvekkende rovdyrforvaltning nedenfra,
i samarbeid med lokale myndigheter og berørte aktører i lokalsamfunnet.
En følge av at rovviltstammene har opplevd en kraftig vekst de siste
årene, er at de lokale rovviltnemdene har økt jaktkvotene. Midt
i årets gaupejakt endret statsråden kvotene for hunngaupe, og jakt
ble i flere områder stanset med den begrunnelse at det er vanskelig
å se forskjell på hunn- og hanndyr. Forslagsstillerne er skeptisk
til at statsråden overprøver de vedtak de lokale rovviltnemdene
har gjort, og tror ikke det bidrar til å redusere konfliktnivået.
Forslagsstillerne mener at dagens rovviltforvaltning fungerer
dårlig, siden lokale og regionale vedtak for ofte blir gjenstand
for ankebehandling og omgjort. Lokale vedtak fattet av rovviltnemndene
blir dermed ikke gjennomført. Lokalsamfunnet må få delta mer aktivt
i rovviltforvaltningen. Det var en målsetting som også ble fremhevet
i St.meld. nr. 15 (2003–2004). Forslagsstillerne mener de vedtatte
virkemidlene bare i liten grad bidrar til å oppnå dette. De som
kjenner problemene ut fra egen erfaring, må ha sterkere innflytelse
over hvordan den praktiske forvaltningen skal være. Det er derfor
nødvendig å innføre mer lokal forvaltning. Større åpning for lisensjakt
på rovdyr vil kunne gi god virkning. Rovdyrene ville få tilbake
mer naturlig skyhet, og det blir mulig å ta ut de dyra som gjør
mest skade før skadene blir for store.
Etableringen av seks store regioner gir, etter forslagsstillernes
syn, for liten lokal forankring. Med opptil 7 berørte fylker i rovviltregionene
vil hvert fylke få maksimalt én representant i de regionale rovviltnemndene.
Regionene har dessuten for tilfeldige grenser. Det er viktig at
også ulveforvaltningen innlemmes i de regionale nivåene. En viktig
forutsetning er at vedtak kan gjøres raskt når en situasjon med
fare for store skader av rovvilt oppstår, samt at det i større grad
må bli åpnet for jakt før bestandsmålene blir nådd.
For å sikre økt lokal forankring bør man foreta en ny gjennomgang
av rovviltregionene. Forslagsstillerne er av den formening at forvaltning
av rovdyr bør skje regionalt/lokalt, hvor en folkevalgt rovviltnemnd
fatter endelige avgjørelser om jakt og uttak av rovdyr som gjør
skade, eller skaper utrygghet for befolkningen. Forslagsstillerne
har tillit til folkevalgte på lokalt nivå, og mener at disse er
seg sitt ansvar bevisst og klarer å forvalte rovdyr på en skikkelig
måte som ivaretar befolkningens interesser. Forslagsstillerne er
av den formening at beslutningene foretatt av rovviltnemndene bør
være endelige så lenge uttaket skjer innenfor de nasjonale måltall.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen legge til rette for fleksibel forvaltning
av rovdyrpolitikken, og legge til rette for stimulering av reell
regionalpolitisk medbestemmelse. Beslutningene foretatt av rovviltnemndene
bør være endelige, og nemndene må få full tilgang til virkemiddelapparatet
og Statens naturoppsyns kompetanse.
II
Stortinget ber regjeringen endre bestandsmål fra å være basert
på årlige ynglinger til å telle antall faktiske individer.
II
Stortinget ber regjeringen gi Mattilsynet myndighet til å kreve
at skadedyr tas ut for å forhindre dyretragedier og beitenekt. Dette
må gjelde både bufe og rein.
IV
Stortinget ber regjeringen foreta nødvendige endringer av viltloven
slik at nødvergeretten utvides til å gjelde rett til nødverge ved
rovdyrangrep mot hund, og når rovdyr opptrer aggressivt på innmark.
17. mars 2010