Til Stortinget
Grunnloven § 106 omhandler Opplysningsvesenets fond, forvaltningen
og bruken av fondets inntekter og formue. Bestemmelsen er ment å
sikre vesentlige verdier som har røtter tilbake til den katolske
kirke og tiden før reformasjonen. Fondets eierskap er uavklart.
Det har vært en politisk målsetting for Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet at tomtefestere som fester tomt av
staten eller offentlige fond, skal få bedre festebetingelser og
innløsningsbetingelser enn det som følger av tomtefesteloven. I
Soria Moria-erklæringen fremstår dette ønsket slik:
"Regjeringen vil instruere statlig styrte fond og statlige
eiendommer til å innrømme innløsningsrett annet hvert år til 30
ganger konsumprisregulert opprinnelig leie. De som ikke ønsker innløsning
tilbys videre leie med konsumprisindeks."¨
Omtalen gis under kapitlet om kriminalpolitikk og fremstår som
en politisk målsetting i etterkant av harde regjeringsforhandlinger.
Intensjonen var i hovedsak å ramme festeavtaler under Opplysningsvesenets
fond. Regjeringen fremmet forslag i tråd med den fremforhandlede
formulering ved Ot.prp. nr. 60 (2007–2008).
Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon (KA) stevnet
staten ved Fornyings- og administrasjonsdepartementet med påstand
om at tomtefesteinstruksen gitt ved kongelig resolusjon av 14. september
2007 er ugyldig for så vidt den pålegger Opplysningsvesenets fond
å regulere festeavgifter og innløse festetomter på vilkår som angitt
i instruksen.
Instruksen ble gjort gjeldende ved endring av Lov om Opplysningsvesenets
fond § 4, jf. Innst. O. nr. 79 (2007–2008), Ot.prp. nr. 60 (2007–2008).
Etter at lovforslaget ble lagt frem for Odelstinget, reiste Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité sak for Stortinget om å be om Høyesteretts
betenkning om grunnlovsmessigheten av lovendringen og tomtefesteinstruksen.
Mindretallet, bestående av Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti, fremmet forslag i tråd med Grunnloven § 83, jf. stortingsforhandlingene
3. juni 2008. Regjeringspartiene motsatte seg å få Høyesteretts
vurdering av forslaget til lovendring med tilhørende instruks. Det
ble i sakens forbindelse henvist til diverse uttalelser fra Justisdepartementets
lovavdeling.
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen avholdt åpen høring
under behandlingen av Ot.prp. nr 60 (2007–2008), hvor grunnlovsmessigheten
av regjeringens forslag ble vurdert fra flere fremtredende jurister.
Regjeringspartienes konklusjon var i hovedsak basert på Justisdepartementets
lovavdelings vurdering av spørsmålet. Mindretallet vektla også vurderinger
fra professor Eivind Smith og advokatfirmaet Hjort.
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mente lovendringen
og den instruks som ble hjemlet i loven, var i strid med Grunnloven
§ 106. Samtlige opposisjonspartier støttet forslag om å avvise lovforslaget.
Regjeringspartiene sørget imidlertid for at lovendringen ble vedtatt
slik at tomtefesteinstruksen kunne settes i kraft i tråd med de
politiske intensjonene i Soria Moria-erklæringen.
Oslo tingrett avsa dom i saken mellom KA og staten 10. oktober
2009. Dommens første punkt gjengis:
"Kongelig resolusjon av 14. September 2007 er ugyldig for så
vidt den pålegger Opplysningsvesenets fond å regulere festeavgifter
og innløse festetomter på vilkår som angitt i instruksen."
Staten tapte saken fullstendig og ble idømt 1,45 mill. kroner
i saksomkostninger.
Oslo tingrett gir med dette støtte til mindretallet i Stortinget,
som mente at lovendringen og instruksen hjemlet i denne, er i strid
med Grunnloven § 106.
I domspremissene fremkommer det at "Retten har ikke vært i noen
rimelig tvil på dette punkt…". På dette punkt støtter dommen opp
under uttalelsene fra prof. dr. juris Eivind Smith, som i den åpne
høringen om saken gjorde det klart at det ikke var mulig, sett med
hans øyne, å være i tvil om at instruksen er grunnlovsstridig.
Saksomkostningene i slike prinsipielle spørsmål blir ofte svært
omfattende. Dersom saken ankes til høyere rettsinstans, vil staten
risikere å pådra seg ytterligere omkostningsforpliktelser i en sak
Oslo tingrett mener er utvilsomt grunnlovsstridig. Det vil således
ikke være i statens interesse å anke saken.
Det kan videre bli aktuelt med erstatningssøksmål mot staten
fra Opplysningsvesenets fonds side for å få dekket de store tap
fondet allerede er påført, med mindre en finner alternative måter
å dekke tapet på. Ved en lengre rettsprosess vil fondets tap fortsette
å øke. Ved en anke risikerer staten å sette store fellesskapsverdier
på spill.
I norsk konstitusjonell rett er det i utgangspunktet opp til
den utøvende makt å ivareta statens interesser på den måten den
finner mest hensiktsmessig. Imidlertid vil en rettsprosess som medfører
økt risiko for at et eventuelt statlig erstatningsansvar overfor
Opplysningsvesenets fond øker, legge bindinger på Stortingets bevilgende
myndighet som etter Grunnloven er tillagt Stortinget. Derfor mener
forslagsstillerne at Stortinget med rimelighet kan ha en oppfatning
av hvorvidt regjeringen skal utsette staten for ytterligere risiko,
gjennom fortsatt rettslig prosess i en sak som denne.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen om
ikke å anke, eventuelt om å trekke anke, i sak 08-182790TVI-OTIR/01;
Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon mot staten.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om hvordan
Opplysningsvesenets fond skal kompenseres for allerede lidt tap
som følge av tomtefesteinstruksen.
22. oktober 2009