Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ine Marie Eriksen Søreide og Gunnar Gundersen om at lærerne skal ha rett til å bortvise elever fra klasserommet
Innhold
Utdanningsdirektoratet har i brev av 28. januar 2009 (2008/3057) slått fast at når elever bryter skolens ordensreglement, har ikke lærere anledning til å bortvise elever for resten av timen. Det er rektor som må fatte vedtak om bortvisningen, fordi avgjørelsen er å oppfatte som et enkeltvedtak. Ved skolene oppfattes Utdanningsdirektoratets beslutning som en klar innstramming av praksis.
Opplæringsloven § 2-10 og § 3-8 omhandler regler for bortvisning av elever i henholdsvis grunnskolen og den videregående skolen. Rektor kan beslutte bortvisning av elever på 1.-7. trinn i enkelttimer eller for resten av dagen, og elever på 8.-10. trinn kan bortvises i inntil tre dager, ved alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglement. I videregående skole kan elever bortvises i inntil fem dager.
Dersom intensjonene om å styrke klasseledelsen og sørge for at læreren gjenvinner sin autoritet skal ha muligheter til å lykkes, må lærerne ha anledning til å beslutte bortvisning i de tilfellene der det dreier seg om bortvisning fra enkelttimer. Dersom læreren er avhengig av at rektor beslutter bortvisning i disse tilfellene, legges det opp til et byråkratisk system der læreren i praksis fratas en nødvendig mulighet til å drive klasseledelse. For å kunne skape et godt og konstruktivt arbeidsmiljø for elevene må ikke lærerne fratas virkemidler som kan bidra til å skape ro.
Brudd på skolens ordensreglement må etterfølges av sanksjoner, ellers vil reglementet ha liten hensikt. Utdanningsdirektoratet skriver selv i sitt rundskriv Udir-07-2005 Om ordensreglement i grunnskoler og videregående skoler at:
"Det er viktig at reglement håndheves når det brytes. Manglende konsekvenser ved regelbrudd fører til at regelen ikke har noen betydning. Elevene må på forhånd være kjent med konsekvensene ved regelbrudd."
Bråk, uro og dårlig læringsmiljø er noe som er med på å prege elevenes skolehverdag. Svært mange elever rapporterer at bråk og uro bidrar sterkt til at de ikke lærer det de skal. Elever som kommer for sent eller som på annen måte skaper uro, bidrar til å forstyrre undervisningen for de andre elevene. I en slik situasjon er det av avgjørende betydning at lærerne beholder noen sanksjonsmuligheter ved brudd på ordensreglement. I de alvorligste sakene, der det er snakk om bortvisning over lengre tid, vil det fortsatt være rektor som fatter avgjørelsen i samråd med læreren.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre opplæringslovens bestemmelser om bortvisning av elever, slik at læreren kan beslutte bortvisning i enkelttimer av elever som bryter ordensreglementet. For lengre bortvisning skal det fortsatt være rektor som beslutter bortvisning.