Representantforslag fra stortingsrepresentantene Elisabeth Røbekk Nørve og Leif Helge Kongshaug om at skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging i merveridavgiftslovgivningen
Innhold
Ifølge lov om merverdiavgift av 19. juni 1969 nr. 66 § 16 første ledd, nr. 13 skal det ikke betales avgift for omsetning for tjenester i siste omsetningsledd som gjelder planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg og baneanlegg utelukkende for skinnegående, kollektiv persontransport, samt fremstilling på verksted av bruer eller deler av bruer til slik veg eller bane. Det fremgår av forskrift (nr. 63) om avgiftsfritak for visse tjenester som gjelder baneanlegg utelukkende for skinnegående, kollektiv persontransport § 2 at "som baneanlegg eller del av baneanlegg" ansees blant annet "broer, tunneler, snuplasser…". Av forskrift (nr. 55) om avgiftsfritak for visse tjenester som gjelder offentlig veg fremgår det blant annet at "som veg eller del av vegen regnes bruer, tunneler, fyllinger m.v. for fremføringen av vegen, ferjekaier eller andre kaier som utelukkende bygges av hensyn til viderebefordring av de vegfarende og inngår som ledd i vegnettet…".
Skipstunneler er ikke omfattet av merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13. Dette er en naturlig følge av at det per i dag ikke er anlagt noen skipstunneler i Norge.
Stad skipstunnel er et viktig prosjekt som lenge har vært til utredning. I en sluttrapport fra Kystverket, som nylig er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet, konkluderes det med at tunnelen vil gi positiv samfunnsøkonomisk nytte. I det videre arbeidet er det derfor viktig å legge til rette for at prosjektet vil kunne bli behandlet på lik linje med andre infrastrukturtiltak på land.
Avgiftsfritaket i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13 har i hovedsak som formål å motvirke konkurransevridning og skape avgiftsmessig nøytralitet mellom offentlig og privat drift i veisektoren når det gjelder arbeid på vei, jf. Ot.prp. nr. 13 (1971-1972).
Behovet for å motvirke konkurransevridning gjør seg like sterkt gjeldende hva skipstunneler angår, som for annen infrastruktur.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, slik at bygging av skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.