Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik og Bård Hoksrud om at båndlegging av eiendom i forbindelse med samferdselsprosjekter automatisk følges opp med tilbud om innløsning
Innhold
Forslagsstillerne påpeker at forholdene knyttet til innløsning og båndlegging av eiendom langs planlagte vei- og jernbanetraséer er et generelt problem. Av hensyn til samfunnets behov for planlegging og gjennomføring av samferdselsløsninger vil enkelte til tider måtte avstå eiendom, men å la eiere og beboere leve i det uvisse i mange år når det gjelder innløsningstidspunkt, er å legge en urimelig tung byrde på enkeltpersoner for oppgaver som er statens ansvar og i samfunnets interesse.
Det ble for å motvirke slike uheldige følger for enkeltpersoner og familier, fremmet følgende forslag ved behandlingen av Innst. S. nr. 230 (2006-2007) - innstilling frå finanskomiteen om tilleggsløyvingar og omprioriteringar i statsbudsjettet for 2007:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2008 legge frem en sak om praktiseringen av båndlegging og innløsning av eiendom knyttet til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare rettigheter for eiendomsbesittere og hvilke tidsfrister og prosedyrer som må innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige byrder på statens vegne når prosjekter trekker ut i tid."
Forslaget fikk ikke Stortingets tilslutning.
Heller ikke Fremskrittspartiets forslag i samme sak om å bevilge 25 mill. kroner til umiddelbar innløsning av båndlagte eiendommer langs ny trasé for rv 23 i Røyken kommune i Buskerud, fikk tilslutning fra andre representanter enn fra Fremskrittspartiet. Denne saken illustrerer godt konsekvensene slike saker har for enkeltpersoner og familier som får sin tilværelse skjøvet over i det uvisse for en lengre periode.
Også i forbindelse med utbyggingen av E6 Trondheim-Stjørdal er det nå fremkommet opplysninger om at innløsning av eiendommer er utsatt på ubestemt tid, med store negative følger for beboere som ikke får solgt sine eiendommer, og derved heller ikke kan etablere ny, varig bolig.
Forslagsstillerne uttrykker sterk bekymring for den situasjonen slike utbyggingssaker setter beboere langs planlagte traséer i, og finner det urimelig å sette beboere ute av stand til å disponere egen eiendom, i uvisshet når det gjelder vedlikehold, og i praksis umuliggjøre å få eiendommer solgt på grunn av en båndlegging av eiendommene på ubestemt tid.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har tidligere, i svar på skriftlig spørsmål, Dokument nr. 15 (2006-2007), spørsmål nr. 850, datert 29. mars 2007, uttalt at i de tilfeller det ikke er forutsatt bevilgninger til aktuelle parseller i gjeldende Nasjonal Transportplan, er det heller ikke innenfor Statens vegvesens fullmakter å innløse eiendommer.
Videre har samferdselsminister Liv Signe Navarsete, under spørretimen i Stortinget onsdag 6. februar 2008, vist til at:
"Vegdirektoratet har laga eit framlegg til nye retningsliner som vart oversendt departementet for få dagar sidan. Desse vil gjere det enklare å løyse inn bustader i framtidige vegliner. Saka er no til handsaming i departementet."
Forslagsstillerne viser til dette svaret fra statsråden som en bekreftelse på at departementet erkjenner de urimelige belastninger som legges på boligeiere ved dagens praktisering av regelverket, og ved at innløsning er direkte knyttet til bevilgninger til det aktuelle veiprosjekt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag om retningslinjer for båndlegging og innløsning av boligeiendommer i forbindelse med samferdselsprosjekter, som sikrer at båndlegging automatisk følges opp med tilbud om innløsning.