Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Line Henriette Holten Hjemdal og Jan Sahl om lavere årsavgift og støtteordning for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy
Innhold
Fra 1. januar 2008 er det innført en miljødifferensiert årsavgift, hvor dieseldrevne kjøretøy uten fabrikkmonterte partikkelfiltre betaler en avgift som er 430 kroner høyere enn hva eiere av dieseldrevne kjøretøy med fabrikkmonterte dieselfiltre og øvrige personbiler betaler.
I St.prp. nr. 1 (2007-2008) har Finansdepartementet vurdert innretningen av den miljødifferensierte årsavgiften, og kommet fram til at en ikke vil innvilge lavere årsavgift til eiere av dieseldrevne kjøretøy som får ettermontert partikkelfilter på bilen. Begrunnelsen for dette er dels administrative hensyn, dels at partikkelreduksjonen er større ved fabrikkmonterte filtre, sammenlignet med ettermontering av partikkelfiltre. Mens fabrikkmonterte filtre gir en reduksjon i partikkelutslipp på inntil 90 prosent, gir ettermontering av partikkelfiltre, i henhold til Regjeringens anslag, en reduksjon på mellom 30 og 50 prosent. Bransjen selv mener at dette er et forsiktig anslag.
Kostnaden ved å ettermontere partikkelfiltre ligger på om lag 10 000 kroner, når dette utføres ved et godkjent verksted. Konsekvensen av dagens avgiftssystem vil være at partikkelfiltre kun vil bli ettermontert av ideelle grunner.
Nyere dieselbiler slipper ut mindre partikler (og NOX), enn eldre dieselbiler. Dette er en konsekvens av at bilprodusentene har tilpasset seg stadig strengere avgasskrav fra EU. Mens maksimumskravet til partikkelutslipp i Euro 3, gjeldende fra 1. januar 2000, var 50 mg per km, ble dette halvert til 25 mg per km i Euro 4, gjeldende fra 1. januar 2005. De aller fleste bilprodusentene tilpasset seg dette gjennom forbedringer av forbrenningsprosessen i dieselmotorene, slik at det ikke var nødvendig å montere partikkelfilter som standard. Fra 1. oktober 2009 reduseres maksimumsgrensen for partikkelutslipp ytterligere med 80 prosent til 5 mg per km (Euro 5). Som en tilpasning til dette kravet leveres nå i økende grad nye dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter.
Den gjennomsnittlige alderen på biler på veiene er om lag 10 år. Gjennomsnittlig levetid på biler ved vraking er nærmere 20 år. Selv om andelen dieselbiler er vesentlig høyere i nybilsalget enn i den samlede kjøretøyparken, er det klart at det er et høyt antall eldre personbiler med dieselmotor på norske veier. Disse bidrar gjennom høye utslipp av partikler til lokale forurensningsproblemer, særlig i tett trafikkerte byområder.
Når en skal vurdere miljøeffekten av montering av partikkelfiltre, blir det galt å bare vurdere den prosentvise reduksjonen i utslipp. Like viktig er fra hvilket nivå reduksjonen skjer. Dersom ettermontering av partikkelfilter på en dieseldrevet bil fører til 50 prosent reduksjon av partikkelutslipp fra en bil som i utgangspunktet akkurat tilfredsstiller Euro 3 avgasskrav, vil det innebære en større reduksjon av partikkelutslipp, målt i mg per km, enn en 80 prosent reduksjon av partikkelutslipp som følge av et fabrikkmontert partikkelfilter på en dieselbil som i utgangspunktet akkurat tilfredsstiller Euro 4.
Lokal luftforurensning er fortsatt et betydelig problem, og veitrafikken er en viktig kilde til dette. Skatte- og avgiftssystemet bør stimulere til miljøvennlig adferd. Det vil være klare miljøgevinster ved å stimulere eiere av eldre dieseldrevne kjøretøy til å ettermontere partikkelfiltre, selv om den prosentvise reduksjonen i partikkelutslipp som følger av dette, "bare" vil være 30-50 prosent. En slik stimulans kan gis både gjennom et direkte tilskudd (negativ avgift) til montering av partikkelfilter ved et godkjent verksted, og ved å innlemme biler som har fått slik ettermontering av filter på plass i ordningen med lavere årsavgift.
En kan ikke se bort fra at dette vil skape administrative utfordringer i forbindelse med avgiftsinnkreving og utbetaling av tilskudd, men sett i lys av at tilskuddsordninger for ettermontering av partikkelfiltre allerede er på plass i Tyskland, bør imidlertid slike administrative utfordringer være overkommelige.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen vurdere og legge fram forslag om en tilskuddsordning for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy, og en innlemming av biler med ettermonterte partikkelfiltre i ordningen med miljødifferensiert årsavgift.