Til Stortinget
Norsk næringsliv domineres av små virksomheter.
En stor andel av disse er familieeide. Denne strukturen tilsier
at det må være et stort fokus på at regelverket
er tilpasset små virksomheter. En politikk som gjør
det lettere å opprette og drive et foretak eller virksomhet,
vil resultere i økt sysselsetting, vekst og verdiskapingsevne
for landet, og derved bidra til å sikre offentlig og privat
velferd. Viktigheten av gode rammevilkår for små bedrifter
kan illustreres på følgende måte: Hvis
alle virksomheter med 1-5 ansatte gikk til nyansettelse av én
person, ville det bli skapt over 200 000 nye arbeidsplasser.
Et forenklet regelverk for små aksjeselskaper vil også virke
positivt inn på verdiskapingen og velferden, ved at det
kan føre til økt grad av knoppskyting fra etablerte
bedrifter og øke incentivet for gründere til å realisere
sin gode ide og drøm.
Flere sosiale ordninger er utviklet med hovedvekt på å sikre
arbeidstakernes velferd, mens ordningene for næringsdrivende
henger etter. 160 000 selvstendig næringsdrivende
og deltagere i ansvarlige selskaper har ingen sosiale rettigheter
ved arbeidsløshet, permittering, avvikling av bedriften,
pass av syke barn eller hvis barnepasser er syk. De har heller ikke rett
til sykepenger fra folketrygden før etter 16 fraværsdager,
og da kun 65 pst. av sykepengegrunnlaget. Aksjeselskap har en styrke
i forhold til organisering som enkeltmannsforetak eller ansvarlige
selskaper. Aksjonærer som arbeider i eget aksjeselskap
og mottar lønn, har rett til sosiale ytelser på linje
med andre ansatte. Bedrede muligheter for å opprette et aksjeselskap
gjør derved at flere med kreativitet og pågangsmot
vil ha en tryggere base for å påta seg arbeidet
og ansvaret som ligger i å starte eller drive en bedrift.
I tillegg til disse forhold og det generelle behovet i en global økonomi
for kontinuerlig å bedre rammevilkårene for privat
næringsliv og arbeidsplasser - uansett størrelse
på virksomheten - gjør noen forhold det, etter
forslagsstillernes mening, aktuelt å se på muligheten
for å forbedre og forenkle regelverket for mindre virksomheter,
slik at det blir enklere å etablere aksjeselskaper.
Det har i den senere tid vært en kraftig økning
i etableringen av norskregistrert utenlandsk foretak med filial
i Norge - såkalt NUF. Brønnøysundregistrene
opplyser, ifølge Norges Autoriserte Regnskapsføreres
Forening (NARF), om at det er registrert over 15 000 NUF-selskaper
i Enhetsregisteret, noe som innebærer en dramatisk økning
fra tidligere år. Betegnelsen NUF gir uttrykk for at virksomheten
drives på selvstendig basis i Norge. Store internasjonale
selskaper driver virksomhet i Norge registrert som NUF. If Skadeforsikring
er et eksempel på det. Etablering av et NUF har
de senere år også blitt populær i en
noe annen sammenheng. Parallelt med at det i norsk presse annonseres
med at et NUF kan etableres for en totalkostnad på noen
få tusen kroner, har det vært en økning
i antallet aktører som registrerer et NUF grunnet de enklere
reglene, og ofte lavere krav til aksjekapital som NUF har, sammenlignet
med reglene for norske aksjeselskaper. Alternativet for gründere
og andre i etableringsfasen er ofte virksomhet gjennom et enkeltmannsforetak.
Dette begrenser imidlertid ikke den økonomiske risiko.
Av den grunn velger mange å begrense den økonomiske
risiko gjennom å etablere et NUF.
Foretaksmodellen avviker fra uttaksmodellene som er vedtatt for
aksjeselskapene og de ansvarlige selskapene. Modellforskjellene
kan bidra til konkurransemessig forskjellsbehandling relatert til
likviditetsstyring og investeringsmuligheter. Modellforskjellene
kan også bidra til at skattemessige hensyn påvirker
valg av foretaksform, noe som ikke er en ønskelig utvikling.
Dette aktualiserer behovet for et enklere regelverk for
små aksjeselskaper.
Et hovedproblem med delingsmodellen var at blant to ellers like
virksomheter kunne den ene være innenfor delingsmodellen,
mens den andre var utenfor. Dette skapte ubalanse i konkurranseforholdene. Når
en ny skattereform var nødvendig, var en viktig grunn behovet
for å skape balanse mellom konkurrerende foretak og næringer.
Ettersom vi nå har fått forskjeller i beskatningsmetode
foretaksformer imellom, er forskjellsbehandlingen til en viss grad
opprettholdt.
Når nøytralitetsprinsippet ikke fullt ut er
realisert, er det en kjensgjerning at forskjellige beskatningsformer
også innebærer en fordel i og med valgfriheten som
foreligger. Etter forslagsstillernes skjønn taler likevel
endringene for at man bør legge til rette for størst
mulig grad av uttaksbeskatning, ved at det legges bedre til rette
for at små aktører skal se det hensiktsmessig å opprette
aksjeselskaper.
Et annet forhold gjelder den økte skattebelastningen
mange enkeltpersonforetak og ansvarlige selskaper nå vil
oppleve. Regjeringen økte skattenivået med om
lag 10,7 mrd. kroner i forholdet til budsjettforslaget for 2006
fra Bondevik II-regjeringen. Mens skattereformen hadde som forutsetning
at formueskatten skulle trappes ned, og på sikt fjernes,
valgte regjeringen Stoltenberg II å øke formueskatten.
Regjeringen valgte også å ikke redusere toppskatten
i samme omfang som Bondevik II-regjeringen la opp til. For statsbudsjettet
for 2007 har Regjeringen varslet å øke skattenivået
ytterligere. Regjeringens endringer av budsjettforslaget fra Bondevik
II-regjeringen rammet spesielt selvstendig næringsdrivende
og familieeide bedrifter, noe som isolert sett svekker grunnlaget
for verdiskaping.
En forenkling av regelverket for små aksjeselskaper
som medfører at flere aksjeselskaper etableres, vil derimot
bidra til å styrke grunnlaget for verdiskaping. Flere gründere
vil tørre å starte opp, og enkeltpersonforetak
og ansvarlige selskap som velger å omdanne seg til aksjeselskap
vil stå overfor lavere personlig risiko, og derved få økt
incentiv til å ekspandere og skape nye arbeidsplasser.
Forslagsstillerne mener at det må etableres et forenklet
regelverk for små aksjeselskaper. I den forbindelse må det
foretas en avgrensing i størrelse og omsetning for å kunne
komme inn under et forenklet regelverk. Det bør også vurderes å samle
reglene for små aksjeselskaper, slik at det blir enkelt
og oversiktlig for potensielle og eksisterende små aksjeselskaper å sette
seg inn i og ha oversikt over relevante regler.
Forslagsstillerne mener videre at ved en forenkling av regelverket
for små aksjeselskaper må bl.a. følgende
endringer vurderes:
Ved etablering av norske aksjeselskaper kreves en aksjekapital
på minimum kr 100 000. Mange andre land
har langt lavere krav til kapitalinnskudd ved opprettelse av et
aksjeselskap. I England er det f.eks. tilstrekkelig med en aksjekapital
på £ 1, dvs. ca. kr 12. Det
er utvilsomt at det norske kravet om aksjekapital på kr 100 000
utgjør en utfordring for mange, som derfor i stedet velger å registrere
et NUF for et lavere beløp. Det lavere kravet til aksjekapital
er en av hovedfordelene ved opprettelse av NUF.
Kravet til aksjekapital av en viss størrelse har historisk
utgangspunkt i et behov for å beskytte kreditorene. I angloamerikansk
selskapslov er det derimot ikke krav til egenkapital. Kreditors
vern er i stedet knyttet til langt strengere krav til riktig informasjon. For
mange potensielle gründere er kravet om en aksjekapital
på minimum kr 100 000 et stort hinder. Moderne
kommunikasjon og inforegister gjør at kreditorer kan sikre
seg på andre måter enn ved å se på aksjekapitalen.
Siden kreditors vern kan håndteres på annen måte,
bør kravet til aksjekapital settes vesentlig lavere for
små aksjeselskaper. Bruk av en særskilt selskapsbetegnelse
for slike små aksjeselskap vil medføre at andre
parter forstår hvilken form for selskap de har å gjøre
med, og hvilken risiko de utsetter seg selv for. Ansvar kan også eventuelt
sikres med hjelp av personlige garantier. Om det velges å redusere
kravet til aksjekapital for små aksjeselskaper til en symbolsk
sum, kan det vurderes å kombineres med krav om at det innen
en gitt tidsfrist eksisterer krav om innbetaling eller opptrapping
av aksjekapital opp til en gitt sum.
Alle aksjeselskaper i Norge har revisjonsplikt. 172 000
foretak har krav til revisjon, og sammen med Malta har Norge de
strengeste krav til revisjon i Europa. Grensen for revisjon i EU
er 60 mill. kroner i omsetning, 30 mill. kroner i totalbalansen,
eller minimum 50 ansatte, hvorav 2 av 3 kriterier skal oppfylles.
Finansminister Kristin Halvorsen uttalte like før jul at
revisjonsplikten vil bli vurdert som følge av nye revisjonsdirektiver
fra EU. Det er kun Sverige, Danmark og et annet land i Europa som
har tilsvarende krav, men det vurderes også i disse land å endre
revisjonsplikten for de minste aksjeselskapene. Med mindre selskapet
har en omsetning på 5 mill. kroner eller mer, har selskap
registrert som NUF eller personlige selskaper i dag ikke behov for
egen revisor. Av hensyn til at marginene til mindre aksjeselskaper som
regel er veldig små, samt at økonomien er oversiktlig/enkel
i de minste selskapene, kan det være hensiktsmessig å vurdere
revisjonsplikten i de små aksjeselskapene. Dette må imidlertid
veies opp mot andre forhold revisjonsplikten slik den er i dag,
er ment å skulle ivareta.
Næringslivet, både store og små bedrifter,
er pålagt å følge et omfattende og komplisert
regelverk. Selv om den elektroniske utviklingen forenkler selve rapporteringsprosessene,
så er det ønskelig at byrdene av å ha
oversikt og følge et komplisert regelverk reduseres. Det
bør derfor, etter forslagsstillernes syn, vurderes om noen
rapporteringsplikter kan forenkles eller fjernes.
Mange av de lovpålagte pliktene i dagens aksjelov omhandler
daglig leder og styrets funksjoner i aksjeselskapet. I små selskap
er samme person ofte både eier, daglig leder og styreleder.
Det bør derfor være mulig å forenkle
reglene for rapportering til styrer i små aksjeselskap.
Styrets medlemmer er ofte aktivt med i det daglige arbeidet,
og det er ikke uvanlig at disse også er eiere. Det oppstår på den måten tette
bånd i virksomheten. Styrken i disse bedriftene er personlig
engasjement og lojalitet. I dagens aksjelov stilles det formelle
krav som derfor ofte ikke harmonerer med selskapets virkelighet.
Det er f.eks. det samme krav om å varsle styret som organ,
uavhengig om det er samme fysiske person som er daglig leder og
enestyrer. Det skal etter dagens regler dokumenteres at
daglig leder har avgitt lovpålagte rapporter og informasjon
til styret om bedriftens ledelse. Dette selv om én og samme
person "skriver til seg selv".
Ved selskapsregistrering i Brønnøysund koster det
i dag ofte 6 000-7 000 kroner å få behandlet
dokumenter som er relativt enkle og som i stor grad kan behandles
maskinelt. Omkostningene ved registrering bør reduseres
til kun å dekke de faktiske kostnader ved registreringsarbeidet.
Registerdokumenter er også relativt komplekse, noe som
ofte nødvendiggjør advokat og revisorkostnader
i størrelsesordenen 10 000-15 000 kroner.
Dette er kostnader som kan reduseres om det utarbeides standarddokumenter.
For mindre selskaper kan det være fordelaktig å kun
innbetale merverdiavgiften én gang i året. Med dagens
regler kan selskaper med omsetning under 1 mill. kroner, etter søknad,
innbetale én gang i året. Denne anledning bør
utvides til å gjelde alle selskaper som defineres som små aksjeselskaper.
Definisjonen av små aksjeselskaper er det mest hensiktsmessig
at Regjeringen vurderer og utformer. I denne anledning bør
det også vurderes om det bør bli mulig å etablere
aksjeselskaper innenfor primærnæringene.
Ser man bort fra primærnæringene, som med få unntak
består av små foretak, var det ifølge
NHDs Orakel pr. 1. januar 2005 om lag 317 000
aktive virksomheter i Norge. Av disse er 145 851 virksomheter hvor
bare innehaver/deltaker er sysselsatt. Foretak uten sysselsatte
utgjør 54 687, mens foretak med 1-4 ansatte utgjør
69 745 virksomheter. Av samtlige aktive foretak utgjør
således 270 283, dvs. 85 pst., foretak med færre
enn 5 ansatte. Totalt antall enkeltpersonsforetak utgjør
mer enn 155 000 virksomheter. Kun om lag 3 300
av disse har flere enn 4 ansatte. Videre er det i Norge om lag 165 000
aksjeselskaper. Om lag 39 000 (23 pst.) av disse har flere
enn 4 ansatte. Det er også etablert over 15 000
NUF.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen etablere et forenklet regelverk for
små aksjeselskap. Følgende elementer bør
inngå i en vurdering for å styrke rammevilkårene for
små aksjeselskap:
Størrelse på aksjekapitalen
Krav til revisjonsplikt
Forenklet rapportering til styret
Laveste hensiktsmessige antallet momsinnbetalinger
Bruk av aksjeselskaper i primærnæringen
Forenkling av registerdokumenter
Kostnad ved selskapsregistrering.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om forenkling og forbedring
av regelverket for små aksjeselskap.
29. mars 2006