Forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Peter Skovholt Gitmark, Trond Helleland og Torbjørn Hansen om å redusere kjøpsavgiftene på bil og legge om kjøpsavgiftene på bil til å være basert på CO2-utslipp, for å legge til rette for en sikrere og mer miljøvennlig bilpark
Innhold
For å legge til rette for en sikrere og mer miljøvennlig bilpark mener forslagsstillerne at det er nødvendig å legge om bilavgiftssystemet og redusere kjøpsavgiftene på bil.
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk var gjennomsnittsalderen på biler i Norge for 25 år siden om lag 6 år. Siden det har gjennomsnittsalderen økt kraftig, og var pr. 2003 10,3 år. Ved vraking er gjennomsnittsbilen i dag om lag 17 år gammel. Til sammenligning er gjennomsnittsalderen på bilparken i Europa og USA i snitt om lag 7-8 år.
Den høye gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge har to klart negative konsekvenser. For det første svekker den høye snittalderen på bilparken trafikksikkerheten. Nyere biler har mer og bedre sikkerhetsutstyr enn eldre biler, noe som bidrar positivt til å redusere alvorlighetsgraden i de ulykker som inntreffer. Mer og bedre sikkerhetsutstyr fører normalt også til at færre ulykker inntreffer. Sikkerhetsutstyr som blokkeringsfrie bremser (ABS), antispinn system (ASP), elektronisk stabiliseringssystem (ESP) og kollisjonsputer rettet mot flere kollisjonsretninger, kombinert med økt materialkvalitet, er noen av de mange sikkerhetsforbedringer som de senere år er blitt vanlig i nyinnkjøpte biler. Antallet drepte i trafikken i 2005 var ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) 223 personer. Det er det laveste antallet drepte i trafikken siden 1955, og innebærer mer enn en halvering av antallet drepte i forhold til nivået på 1970-tallet. Reduksjonen i antall trafikkdrepte er gledelig. Hadde Norge hatt en nyere bilpark i dag, med de sikkerhetsforbedringer det innebærer, så er det trolig at antallet drepte i trafikken ville vært redusert ytterligere.
For det andre forurenser eldre biler mer enn nyere biler. Biler produsert i dag gir om lag 95 prosent mindre utslipp enn biler produsert for 15 år siden. Nye motorer er gjennomgående mer energieffektive, noe som reduserer drivstoffsforbruket. Det er ikke uvanlig at nye motorer forbrenner rundt 20 prosent mindre drivstoff enn tilsvarende eldre motorer. Tiltak som bidrar til å fornye bilparken vil derfor virke positivt inn på å redusere klimagassutslippene og bedre miljøet.
For å følge opp Stortingets anmodning i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001) ble det i 2002 nedsatt en arbeidsgruppe i Finansdepartementet som skulle utrede et nytt system for engangsavgifter for biler. Arbeidsgruppen vurderte bl.a. muligheten for å erstatte slagvolum med CO2-utslipp, som beregningsgrunnlag for engangsavgiften. Av praktiske årsaker med måling av CO2, konkluderte arbeidsgruppen med at en slik omlegging av engangsavgiften først ville kunne la seg gjøre over tid. I budsjettet for 2006 meldes det at de praktiske problemene med måling av CO2 nå snart bør kunne løses, slik at engangsavgiftene kan knyttes til CO2-utslipp fra 2007. Det ligger derfor til rette for at kjøpsavgiftene på bil legges om til å baseres på CO2-utslipp ved behandlingen av budsjettet for 2007.
CO2-utslipp er avhengig av drivstofftype og drivstoffforbruk. NOX og partikkelutslipp er derimot mer avhengig av teknologi. Dieselbiler og eldre biler er de mest forurensende, mens nyere biler har lavere lokale utslipp. En omlegging til en kjøpsavgift for biler basert på CO2-utslipp vil bidra til at de biler som selges slipper ut mindre CO2, men virker ikke i seg selv inn på utslipp av NOX og partikler. En omlegging til kjøpsavgift på bil basert på CO2-utslipp innenfor en provenynøytral ramme vil derfor få en relativt begrenset miljøeffekt. Det er kun en reduksjon av kjøpsavgiftene på bil som, gjennom lavere bilpriser, vil gi en klart positiv stimulans til å redusere snittalderen på bilparken - med de positive virkningene det vil ha på miljøet og på sikkerheten i trafikken. Derfor bør de første skritt til å redusere kjøpsavgiftene på bil bli tatt i statsbudsjettet for 2007.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 fremme forslag til et nytt system for kjøpsavgifter for biler, basert på CO2-utslipp.
II
Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2007 ta de første skritt til å redusere kjøpsavgiftene på bil, slik at lavere bilavgifter fra 2007 og i etterfølgende år stimulerer til sikrere og mer miljøvennlige biler, og derved til at gjennomsnittsalderen på den norske bilparken reduseres.