Til Stortinget
Alle barn og unge har rett til og krav på en god og trygg
oppvekst. Barnets behov for vern og vekstvilkår er overordnet
alle andre hensyn. Barnevernet er en del av velferdsstaten og bygger
på et verdigrunnlag som har menneskeverdet som overordnet
hensyn og målestokk. Det er særlig viktig at samfunnet
er sikker på at omsorgen er god, når barnevernet
går inn og gir hjelpetiltak eller overtar omsorgen. Det
bør derfor være en kontinuerlig prosess for å sikre
og bedre den omsorgen som gis til barn og unge som er plassert
i fosterhjem eller på institusjoner.
I NOU 2000:12 Barnevernet i Norge (Befring-utvalget) gjøres
det rede for mulighetene barnevernet har når barn trenger
omsorg og tiltak fra det offentlige. Barnevernloven har flere bestemmelser
som gir hjemmel for å flytte barn ut av hjemmet - enten
ved at barnevernstjenesten vedtar midlertidige eller foreløpige
vedtak, ved at barnevernstjenesten formidler frivillig plassering
(i fosterhjem eller på institusjon), eller ved at fylkesnemnda
vedtar at barnevernet skal overta omsorgen for barnet (fosterhjem
eller institusjon), eller at barnet skal plasseres utenfor hjemmet på bakgrunn
av store adferdsvansker.
Når barn ikke kan bo sammen med sine foreldre, er plassering
i fosterhjem det mest brukte alternativet. Bak dette ligger et ønske
om at barn som er utsatt, skal få vokse opp i en familie
med stabile og omsorgsfulle voksne rundt seg. Om lag 80 pst. av
alle barn som er plassert utenfor hjemmet, bor i fosterhjem.
I prinsippet er fosterhjemsplasseringer midlertidige. Det betyr
at barnet skal tilbakeføres til foreldre så snart
de er i stand til å gi barnet tilstrekkelig omsorg. I virkeligheten
er det slik at en stor andel av de barna som plasseres i fosterhjem,
også vokser opp i fosterhjemmet uten tilbakeføring
til biologiske foreldre. Ifølge Befring-utvalget tyder
en undersøkelse av fylkesnemndvedtak på at dette
også er planlagt i forholdsvis mange saker.
Det er flere sider ved fosterhjemsplasseringer som bør
gjøres til gjenstand for en nasjonal utredning. Det gjelder
både rettigheter for fosterhjemsplasserte barn og unge,
for biologiske foreldre og for fosterforeldre, og en gjennomgang
av kompetansen til henholdsvis barnevernet, foreldre og fosterforeldre
overfor fosterhjemsplassert eller institusjonsplassert barn eller
ungdom.
Når det gjelder fosterforeldrenes rolle, er det på tide å gjennomgå hvilke
rettigheter og plikter som følger med oppgaven som fosterforelder.
Allerede etablerte rundskriv og fosterhjemskontrakter er ikke tilstrekkelige
som redskaper for et positiv utvikling for fosterforeldre, og at
det blir mer attraktivt å være fosterforeldre.
For å sikre at fosterforeldrene er godt rustet til å ta imot
et barn som i mange tilfeller har hatt traumatiske opplevelser,
eller har psykiske eller fysiske funksjonshemninger, bør
det legges vekt på en individuell opplæring av
fosterforeldre basert på barnets behov. Fosterforeldrerollen
kan være tidkrevende og komplisert, og det kan i mange
tilfeller være behov for flere typer hjelpetiltak, hyppig
møtevirksomhet osv. Det må skje en gjennomgang
av godtgjøring av fosterforeldre. Det må også avklares
hvilke juridiske rettigheter fosterforeldre bør ha i forhold
til fosterbarnet, og om fosterforeldre f.eks. bør få partsrettigheter med
innsynsrett etter at barnet har vært plassert i flere år
i fosterhjemmet.
For å bedre fosterbarnas rettigheter har Norsk Fosterhjemsforening
fremmet følgende forslag overfor Barne- og familiedepartementet:
Unge med tiltak etter barnevernloven
skal ha en rett til tiltak frem til fylte 23 år. Det krever
i tilfelle en lovendring, som inkluderer tiltaksplan og fortsatt
avtale for enten fosterhjemsopphold eller institusjon etter fylte
18 år.
Etableringstilskudd fra barnevernstjenesten/kommunen
etter fylte 18 år må lovfestes som en rett, og
ha en nærmere angitt standard, med individuell tilrettelegging
etter ungdommens eget behov.
Norsk Fosterhjemsforening har erfaring fra saker der det er store
konflikter mellom barnevernstjenesten og fosterforeldre. Det kan
være uenighet om både behovet for og nivået
av tiltak, spørsmål om utredning og eventuell
behandling. I slike tilfeller bør det åpnes for
en ordning der enten fosterhjemskommunen eller Bufetat kan overta
samarbeidet med fosterforeldrene fra omsorgskommunen, for å sikre
den beste omsorgen for fosterbarnet og at konflikten ikke går
ut over barnets behov for omsorg og behandling.
Norsk Fosterhjemsforening (NFF) er i ferd med å avslutte
et prosjekt med midler fra Sosial- og helsedirektoratet "Barn med
mildere psykisk utviklingshemming plassert i fosterhjem". En utredning
av fosterhjemsarbeidet bør ta med dette arbeidet i sine
vurderinger. Erfaringen fra disse fosterforeldrene vil sannsynligvis
være sammenfallende med fosterforeldre med andre funksjonshemninger
og adferdsproblemer. Prosjektgruppen har fokusert på behovet
for økt kompetanse, opplæring, veiledning og avlastning for
fosterforeldrene. I den grad det er mulig, bør barn med
mulig psykisk utviklingshemning og funksjonshemning være
utredet før fosterhjemsplassering.
Det er også erfaringen hos barnevernstjenesten, barnehage/skole
og andre instanser at bruk av Individuell Plan (IP) og Individuell
Opplæringsplan (IOP) er mangelfull. Bare unntaksvis var
planene utarbeidet i samarbeid med fosterforeldrene. Det bør derfor
gjennomføres en landsdekkende opplæring i utvikling
av IP og IOP, en samordning av disse og hvordan man samarbeider
best med fosterforeldrene i dette.
Det bør lovfestes at det skal være en koordinator for
fosterbarn som har behov for hjelpetiltak, og at denne personen
skal samarbeide med barnevernet og fosterforeldrene på en
slik måte at det avlaster fosterforeldrene å være
"saksbehandler" for fosterbarnet, og samtidig sikre barnet hjelpetiltak
fra aktuelle instanser.
Det er store variasjoner i graden av forsterkningstiltak og økonomisk
godtgjøring for fosterhjems- og omsorgsarbeidet. Det har
vært nedsatt en intern arbeidsgruppe i regi av Bufdir som
har kommet med forslag til statlige kontrakter med alle fosterhjem med
forsterkning. Ifølge Norsk Tjenestemannslag (NTL) var ingen
berørte fosterforeldre med. Konklusjonen i dokumentet er
at alle foreldre skal få oppdragskontrakter med staten.
Det betenkelige er imidlertid at selv om staten vil gi fosterforeldre
med forsterkning oppdragskontrakter, så innebærer
det ikke at de anses som arbeidstakere. Det betyr at fosterforeldre
med forsterkning faller utenfor alle alminnelige regler og rettigheter
i forhold til arbeidsmiljøloven og folketrygdloven. Det
står i kontrast til at en av fosterforeldrene ofte oppfordres
til å være hjemmeværende i begynnelsen
av fosterhjemsplasseringen, og at omsorgsoppgaven i mange tilfeller
er betydelig. Fosterforeldrene mangler dermed forutsigbarhet for
sin økonomiske situasjon og kan uten videre miste "jobben"
ved endring av siviltilstand, graviditet, sykdom osv. Det bør
gjøres en gjennomgang av de økonomiske forholdene
rundt fosterhjemsplassering. Det bør samtidig vurderes
om det bør lovfestes en rett til forsterket fosterhjemsgodtgjøring
ved funksjonshemning av et visst nivå.
Det er en vanskelig avveining av hvem som skal ha beslutningsrett
når barn er fosterhjemsplassert, enten det er barnevernet,
biologiske foreldre eller fosterforeldrene. Dette bør utredes
grundig, med tanke på barnets beste og behov. Det kan oppstå uenighet mellom
barnevern, biologiske foreldre og fosterforeldre med hensyn til
barnets beste, og hvem som bør ta ulike beslutninger som
berører barnet/ungdommen. Det er viktig at barnets
rett til å bli hørt blir ivaretatt.
I de aller fleste tilfeller er det bra at barn har kontakt med
og et godt forhold til sine foreldre. Derfor er det viktig for barnevernet å ha
et godt samarbeid med foreldrene.
Fosterbarn kan ha behov for samvær med personer som
har vært betydningsfulle for dem, f.eks. kontakt med fosterforeldre,
besteforeldre o.a. Det gjelder både ved fosterhjemsplassering
og kontakt med biologisk familie, og med kontakt med fosterforeldre
og deres familie ved tilbakeføring til biologiske foreldre.
Det kan også gjelde samværsrett ved samlivsbrudd
i fosterhjemmet, eller andre grunner til at barnet flytter ut fra
fosterhjemmet.
Det bør etter Norsk Fosterhjemsforenings syn vurderes
om det bør innføres obligatorisk megling ved samlivsbrudd
i fosterhjem, i de tilfeller der barnet skal bli boende i fosterhjemmet
hos en av fosterforeldrene. Det kan derfor vurderes en formulering
i barnevernloven som åpner for at barnevernet kan sikre
barnet kontakt med fosterforeldre der det av barnefaglige grunner
er riktig etter barnets behov for samvær og kontinuerlig
kontakt med fosterforeldre.
Mange av barna som er under barnevernets omsorg er traumatisert,
mishandlet, misbrukt og utsatt for omsorgssvikt. De fleste av barna
blir fosterhjemsplassert. I Aftenposten 23. april 2005
kommer det fram at flere av disse barna nektes psykologhjelp og
annen nødvendig behandling av en eller begge av foreldrene
som har sviktet i omsorgen for barnet. Disse barna har ofte omfattende
psykiske vansker. Det er derfor urimelig at foreldre som har vist
sviktende omsorgsevne, kapasitet og kompetanse, skal bestemme om
barnet trenger behandling. En utredning av samarbeidsforholdet mellom
barnevern, biologiske foreldre og fosterforeldre mht. samværsrett og
medbestemmelse over forhold som gjelder barnet, må få en
sentral plass i utredningen.
Befring-utvalget (NOU 2000:12) har en rekke forslag når
det gjelder fosterhjems- og institusjonsplasserte barn/unge.
Disse bør inngå i den nasjonale utredning. Det
bør legges særlig vekt på en mulig lov-
eller forskriftsfesting av at det ved rekruttering av fosterhjem
først må søkes etter mulige fosterhjem i
barnets familie eller nettverk. Det understrekes at disse må få like
god oppfølging av barnevernstjenesten som ved ordinære
fosterhjem. Det inkluderer både oppfølging, økonomisk
godtgjøring og avlastning.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal handlingsplan for fosterhjem, med særlig fokus på kompetanse, kvalitet, kunnskap, veiledning, organisering og arbeidsforhold, med bakgrunn i fosterbarnet, fosterforeldrene, biologiske foreldre og de offentlige instanser som har betydning og ansvar for fosterhjemsplassering.
27. april 2005