Forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om å innføre et konfesjonsbundet kristendomsfag i grunnskolen
Innhold
Det foreslås å innføre et nytt konfesjonsbundet kristendomsfag i grunnskolen med fritaksrett for elever av foreldre som støtter eller tilhører andre religioner, kristne retninger eller livssyn. Det foreslås også å innføre et obligatorisk religionsfag som skal gi samtlige elever objektiv kunnskap om ulike religioner, trosretninger og livssyn, herunder den lutherske kristendommen.
Den norske grunnloven slår fast at "den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion". Norge har mer enn tusen års tradisjon, historie og kultur som et kristent land. I vår tid er vår vestlige kultur under sterkt press fra andre religioner og kulturer. Det er derfor viktigere enn noensinne å forstå at kristendommen er et viktig bolverk for å forsvare vår norske kultur, vår historie og våre kulturelle tradisjoner. Til tross for det finnes det i dag ikke et eget konfesjonsbundet kristendomsfag i skolen hvor elevene kan lære om Kristus som Guds sønn. Det tidligere tradisjonelle kristendomsfaget er byttet ut med et felles kristendoms-, religions- og livssynfag.
Det nye KRL-faget er kritisert av FNs menneskerettighetskomité, som blant annet påpeker en indre spenning i faget. Den hevder at skolens formålsparagraf gir den kristne religion en kvalitativ fordel fremfor andre religioner og livssyn når den sier:
"Grunnskolen skal gi elevene en kristen og moralsk oppdragelse."
KRL-planen sier det motsatte:
"Kristendoms-, religions,- og livssynkunnskap er et ordinært skolefag. Undervisningen i faget skal ikke være forkynnende…presentere kristendommen, de ulike religioner og livssyn ut fra sin egenart. De samme pedagogiske prinsippene skal legges til grunn for undervisning i de ulike emner."
KRL-planen har altså et forbud mot forkynning. Det er forbudt å oppdra i en bestemt religion. Faget krever pedagogisk likestilling. Undervisningen skal være objektiv og nøytral. Planen gir ikke den kristne religion noen kvalitativ forrang fremfor andre livssyn. KRL-planen motsier altså formålsparagrafen, hvis denne blir tolket ordrett. FNs menneskerettighetskomité kritiserer denne indre spenningen i regelverket.
Menneskerettighetskomiteen kritiserer også den delvise fritaksretten i KRL-planen: Den er vanskelig å praktisere, særlig når det gjelder synging av sanger, salmer og utenatlæring av sekulære og religiøse tekster, for eksempel bønner og trosbekjennelser.
Den beste løsningen på dette problemet er å foreta en skikkelig opprydding. Norge som et kristent land bør kunne ha et eget konfesjonsbundet kristendomsfag, der elevene lærer den lutherske trosbekjennelsen utenat og blir lært at denne er riktig. Det samme gjelder en bønn som Fadervår. Foreldre som, fordi de er tilhengere av andre livssyn, religioner eller kristne retninger eller er ateister, ikke ønsker at deres barn skal lære at den lutherske kristendommen er den rette tro, kan få rett til å frita sine barn fra hele faget.
I tillegg bør det opprettes et nytt religions- og livssynfag der samtlige elever, uten fritaksrett, får en objektiv opplæring om alle trosretninger og religioner. Dette faget må imidlertid også innbefatte undervisning om kristendommen, og denne delen av pensum må stå i forhold til kristendommens styrke i den norske befolkningen. Denne undervisningen skal imidlertid være objektiv og ikke konfesjonsbundet. En slik undervisning er spesielt viktig for å gi minoritetsgrupper innføring i den største og viktigste religionen i vårt land. En undersøkelse fra 2000 viste at ni av ti muslimske foreldre ikke ønsket at deres barn skulle lære om andre religioner og livssyn, men bare ha islamkunnskap. Slike holdninger kan det ikke tas hensyn til. Det er viktig at minoriteter får en forståelse for og har kunnskap om flertallskulturen. Religionsfaget bør innføres på et høyere klassetrinn enn det konfesjonsbundne kristendomsfaget, som bør innføres fra 1. klasse i grunnskolen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag slik at det nåværende KRL-faget fjernes og byttes ut med et rent konfesjonsbundet kristendomsfag med fritaksrett og et nøytralt religions- og livssynsfag med stor vekt på kristendomsundervisning og uten fritaksrett.