Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Vaksdal, Øyvind Korsberg og Kenneth Svendsen om innføring av redusert avgift for miljøbensin

Innhold

Til Stortinget

Norge har i mange år arbeidet for å redusere svovelutslipp i andre europeiske land, fordi disse utslippene beveger seg over landegrensene og gjør stor skade for norsk skogbruk og norske fiskevann. Den i hovedsak importerte sure nedbøren har bl.a. skapt behov for et omfattende kalkingsprogram for å redusere skadevirkningene. Redusert svovelutslipp vil være et bidrag til redusert sur nedbør, og også bidra til å redusere forvitringen av bygninger, spesielt i byer.

I arbeidet for å redusere svovelutslippene har EU vedtatt et EU-direktiv som tilsier at autodiesel og bensin med maksimalt svovelinnhold på 10 ppm (parts per million), skal være tilgjengelig på markedet fra 2005. I Norge er det investert over 1 mrd. kroner ved Mongstad-raffineriet, for å kunne tilby slik "svovelfri" miljøbensin for det norske markedet. Denne bensinen, som allerede er i produksjon, koster ca. 12 øre mer å produsere enn tilsvarende svovelholdig bensin. Erfaringer tilsier dog at den enkelte bensinkunde ikke er villig til å betale denne merprisen. Dermed blir "svovelfri" miljøbensin, produsert i Norge, i sin helhet eksportert ut av landet. Dette fordi land i EU allerede har innført avgiftslettelse for denne type bensin, slik at prisen ut til forbrukerne blir lik svovelholdig bensin.

Svovelfri bensin kan benyttes i alle bensindrevne biler. I tillegg til dette kan man oppnå en ekstra miljøgevinst i forhold til de såkalte FSI-motorene som alt nå leveres i AUDI A2. Dette er sparemotorer med lavere forbruk, og mindre utslipp av helsefarlig eksos. Fabrikken hevder at de nye motorene, ved å bruke "svovelfri" bensin, vil kunne bruke 30 pst. mindre bensin. For å oppnå denne gevinsten er man selvfølgelig avhengig av at slik miljøbensin er tilgjengelig.

I forbindelse med spørretimespørsmål 29. mai 2002 om miljøbensin lovet statsråd Per-Kristian Foss i Finansdepartementet bl.a. følgende:

"I forbindelse med budsjettet for 2003 vil jeg i samarbeid med miljøvernministeren vurdere om det er hensiktsmessig å innføre et avgiftsincentiv for svovelfritt drivstoff. I denne sammenhengen er det bl.a. viktig å vurdere om miljøgevinstene ved en overgang til svovelfritt drivstoff står i forhold til kostnadene ved en slik overgang."

I tillegg til dette ble det fremmet følgende flertallsmerknad i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2002, Budsjett-innst. S. II (2001-2002), kapittel 4.1.2:

"Komiteen er kjent med at det er satt i gang produksjon av en mer miljøvennlig bensin og autodiesel med meget lavt svovelinnhold. Produksjonskostnadene er imidlertid noe høyere enn de drivstoffene som er på markedet i dag. Komiteen er også kjent med at EU fra 2005 vil stille strengere krav til svovelinnhold i drivstoff enn det som er på det norske markedet i dag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 legge frem forslag om lavere avgift for bensin og autodiesel med lavt svovelinnhold, slik det er gjort i andre europeiske land."

Mindretallet i komiteen hadde følgende merknad:

"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 legge frem en vurdering av, og eventuelt forslag om, avgiftsincentiv for drivstoff med lavt svovelinnhold."

Finansstatsråden tok som kjent ikke hensyn til flertallsmerknaden om at forslag om avgiftsincentiver skulle fremmes i forbindelse med statsbudsjettet for 2003. Forslagsstillerne kan heller ikke se at mindretallsmerknaden og finansstatsrådens egen lovnad om at dette skulle vurderes i forbindelse med statsbudsjettet for 2003, er gjort.

Ved å innføre redusert avgift for denne typen drivstoff gir Norge også et signal om at vi tar miljøvern på alvor, og dette vil øke Norges troverdighet i arbeidet med å påvirke andre land til å redusere sine svovelutslipp.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004 om redusert avgift for "svovelfri" miljøbensin, slik at denne bensinen blir tilgjengelig og konkurransedyktig på det norske markedet fra og med 1. januar 2005.

1. april 2004