Forslagsstillerne oppfatter at det er bred enighet om å sikre
at utvidelsen av EØS-området og økt arbeidsinnvandring
fra 1. mai 2004, ikke skaper økt sosial dumping.
I forkant av Regjeringens fremleggelse av St.prp. nr. 3 (2003-2004),
ble det nedsatt en tverrdepartemental gruppe som la fram en rapport
som befattet seg først og fremst med hvordan utvidelsen
ville kunne innvirke på våre velferdsordninger.
Dette er ikke tilstrekkelig. Forslagsstillerne mener derfor at EØS-utvidelsen
er en god anledning til å sette inn tiltak mot den sosiale
dumpingen som foregår i dagens Norge, og den forverring
som kan følge av utvidelsen.
Forslagsstillernes erkjennelse er at dagens system ikke godt
nok hindrer sosial dumping. Det må gjøres vanskeligere
for useriøse arbeidsgivere som spekulerer i å redusere
lønns- og arbeidsvilkår for å unngå konkurransevridning
bort fra de seriøse. I dag rammer sanksjonene oftest dem
som vil ta del i retten til arbeid og selvforsørgelse.
Gjennom bedre tilsyn og mer effektive sanksjoner må vi
sikre at alle som arbeider i Norge, arbeider med norske standarder
for lønns- og arbeidsvilkår. Forslagsstillerne
mener at dagens arbeidstilsyn, med alle sine erfaringer og sin kompetanse,
må kunne settes i stand til å ivareta dette.
Videre mener forslagsstillerne at det er påkrevd å få kontrollregimer
som sikrer at underleverandører overholder regelverket.
Det er stort behov for gjennomgang av liberaliseringen av lovverket
for inn- og utleie av arbeidskraft, som kom i år 2000 og
som ennå ikke er evaluert, slik forutsetningen var.
I forbindelse med EØS-utvidelsen har Fellesforbundet
og LO konkludert med følgende forslag til tiltak for å bekjempe
sosial dumping:
"Fellesforbundet
Landsmøtet i Fellesforbundet mener det er nødvendig å målrette
tiltakene mot useriøsitet. I ytterste fall kan dette stå om
framtida for et organisert arbeidsliv der tariffavtaler er det normale.
Landsmøtet krever at følgende blir prioritert:
1. Hovedentreprenør og
byggherre må gjøres sterkere ansvarlig for at
underentreprenører opererer innenfor lov- og avtaleverk
og betaler skatt og avgifter.
2. Norge må, på lik linje med flere av
dagens EU-land, som en overgangsordning, beholde dagens bestemmelser
om bevegelse av arbeidskraft fra EUs nye medlemsland fra 1. mai
2004.
3. Kravene til registrering av utenlandsk arbeidskraft i
Sentralskattekontoret for utenlandssaker må skjerpes kraftig.
4. Allmenngjøring av tariffavtaler, i første
omgang på utvalgte områder. Med bakgrunn i erfaringene,
må det vurderes om allmenngjøring skal benyttes
på flere områder. Sikre at boikottbestemmelsene
i lov om allmenngjøring følges effektivt opp.
5. Tillitsvalgte hos hovedentreprenør skal ha tilgang
på opplysninger om lønns- og arbeidsvilkår hos
underleverandører.
6. Kreve bestemmelser i alle våre overenskomster om
at innleie av arbeidskraft eller bortsetting av arbeid innenfor
bedriftens ordinære virksomhet, skal avtales med de tillitsvalgte.
Innleie fra vikarbyråer og fra utleie- og arbeidsformidlingsselskaper
må kun gjelde for å erstatte navngitte personer.
7. Kreve offentlige autorisasjonsordninger for vikarbyråer
og for utleie- og arbeidsformidlingsselskaper.
8. Etablering av en ordning (prekvalifisering) der bedrifter
som ønsker å kunne komme i betraktning for å få anbud,
må dokumentere at de ikke skylder skatt og avgifter, har
ordnede lønns- og arbeidsvilkår og et skikkelig
system for helse, miljø og sikkerhet. I første
omgang må dette innføres for bygge- og anleggsbransjen.
9. Når det offentlige eller et offentlig foretak
setter bort arbeid, skal det i anbudsinnbydelsen kreves norske lønns-
og arbeidsvilkår; jf. ILO-konvensjon nr. 94.
10. Etablering av et system der hovedentreprenør kan
dokumentere hvem som til enhver tid befinner seg på bygge-
og anleggsplassene. Identitetskort må benyttes på alle
bygge- og anleggsplasser.
11. Bedring av håndhevings- og kontrollmekanismene
gjennom slagkraftige offentlige og koordinerte tilsyn. Koordineringsansvaret
mellom tilsynene og hovedansvaret for oppfølging må plasseres ett
sted - i Arbeidstilsynet. Tilsynene skal kunne kontrollere lønns-
og arbeidsvilkår. Sanksjonene overfor de bedrifter som
begår ulovligheter må skjerpes betydelig. Strafferammene
må virke avskrekkende.
12. Mer effektive tiltak mot konkursryttere.
13. Tilgangen til informasjon de ulike offentlige etater
sitter på når det gjelder aktører som
driver ulovlig må bli lettere, og det må bli enklere å utveksle
informasjon mellom de ulike offentlige etatene som har kontroll-
og tilsynsoppgaver.
14. Bekjempelse av bruken av kontraktører.
15. Etablering av en kontaktgruppe mellom partene i arbeidslivet
og myndighetene som løpende skal vurdere tiltak for å bekjempe
ulovligheter og useriøsitet i arbeidslivet.
LO-sekretariatet
LO-sekretariatet krever overfor myndighetene at følgende
tiltak straks iverksettes:
1. At det opprettes en kontaktgruppe
mellom partene i arbeidslivet og myndighetene hvor konkrete tiltak
og løpende saker diskuteres.
2. Hovedentreprenører/oppdragsgivere gjøres
ansvarlig for at underentreprenører betaler skatter og
avgifter og ellers følger eksisterende lov- og avtaleverk.
3. Privat arbeidsformidling og vikarbyråenes rolle
i arbeidsmarkedet gjennomgås, herunder å vurdere en
autorisasjonsordning og regler for dette.
4. Tilsynsordningene gjennomgås i den hensikt å skape
et slagkraftig og enhetlig tilsyn for å hindre sosial dumping.
Sikre at de ulike tilsynsmyndigheter bruker det virkemiddelapparatet
de har til disposisjon.
5. Oppfølging og kontroll av allmenngjøringsvedtak
legges til samme organ.
6. Sikre tillitsvalgte innsynsrett i arbeidsforhold og arbeidsavtaler,
men også rettigheter i forhold til anbuds- og kontrolltildelingsfasen,
for å avdekke forsøk på sosial dumping.
7. Utlendingsloven og at praktiseringen av den ikke liberaliseres
når det gjelder arbeidsinnvandring fra land utenfor EØS-området
etter 1. mai 2004.
8. Innføres nasjonale overvåkingsmekanismer
av ledighets- og sysselsettingsutviklingen i bransjer, regioner
og på faggruppenivå.
9. Videre at det skjer en overvåking av lønnsutviklingen
og at partene i arbeidslivet trekkes aktivt inn i dette arbeidet
både sentralt og regionalt.
10. Å implementere ILO- konvensjon nr. 94 i norsk lov,
slik at arbeid som er satt bort på entreprise av staten,
statlige foretak, fylkeskommuner og kommuner skal baseres
på de lønns- og arbeidsvilkår som er
vanlig for sammenlignbart arbeid.
11. Iverksette sanksjoner ovenfor virksomheter hvor sosial
dumping benyttes som et ledd i konkurransen.
12. Kravene til registrering av utenlandsk arbeidskraft
i Sentralskattekontoret for utenlandssaker må skjerpes
kraftig.
13. Allmenngjøre deler av tariffavtaler på utvalgte områder.
14. Etablere system der hovedoppdragsgiver kan dokumentere
hvem som til en hver tid befinner seg på byggeplassen/anleggsplassen.
Identitetskort benyttes på alle bygg- og anleggsplasser.
15. Bekjempe bruk av kontraktører."