Forslag fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen og Gjermund Hagesæter om å innføre redusert avgift for miljøbensin
Innhold
Ifølge EU-direktiv skal autodiesel og bensin med maksimalt svovelinnhold på 10 ppm (parts per million) være tilgjengelig på markedet fra 2005.
Det er investert over 1 mrd. kroner ved Mongstadraffineriet for å kunne tilby slik "svovelfri" miljøbensin for det norske markedet. Denne bensinen, som er klar for produksjon i løpet av april 2003, vil imidlertid koste ca. 12 øre mer å produsere enn tilsvarende svovelholdig bensin. Siden man ikke kan forvente at den enkelte bensinkunde er villig til å betale denne merprisen, betyr det at "svovelfri" miljøbensin, produsert i Norge, i sin helhet vil bli eksportert ut av landet. Dette fordi land i EU allerede har innført avgiftslettelse for denne type bensin slik at prisen ut til forbrukerne blir lik svovelholdig bensin.
I forbindelse med spørretimespørsmål 29. mai 2002 om miljøbensin, lovte finansministeren bl.a. følgende:
"I forbindelse med budsjettet for 2003 vil jeg i samarbeid med miljøvernministeren vurdere om det er hensiktsmessig å innføre et avgiftsincentiv for svovelfritt drivstoff. I denne sammenhengen er det bl.a. viktig å vurdere om miljøgevinstene ved en overgang til svovelfritt drivstoff står i forhold til kostnadene ved en slik overgang."
I tillegg til dette ble det fremmet følgende flertallsmerknad i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002, Budsjett-innst. S. II (2001-2002), kapittel 4.1.2:
"Komiteen er kjent med at det er satt i gang produksjon av en mer miljøvennlig bensin og autodiesel med meget lavt svovelinnhold. Produksjonskostnadene er imidlertid noe høyere enn de drivstoffene som er på markedet i dag. Komiteen er også kjent med at EU fra 2005 vil stille strengere krav til svovelinnhold i drivstoff enn det som er på det norske markedet i dag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 legge frem forslag om lavere avgift for bensin og autodiesel med lavt svovelinnhold, slik det er gjort i andre europeiske land."
Mindretallet i komiteen hadde følgende merknad:
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2003 legge frem en vurdering av, og eventuelt forslag om, avgiftsincentiv for drivstoff med lavt svovelinnhold."
Finansministeren har som kjent ikke tatt hensyn til flertallsmerknaden om at forslag om avgiftsincentiver skulle fremmes i forbindelse med statsbudsjettet for 2003. Forslagsstillerne kan heller ikke se at mindretallsmerknaden og finansministeren sin egen lovnad om at dette skulle vurderes i forbindelse med statsbudsjettet for 2003, er gjort.
Norge har i mange år arbeidet for å redusere svovelutslipp i andre europeiske land, fordi disse utslippene beveger seg over landegrensene og gjør stor skade for norsk skogbruk og norske fiskevann.
Den i hovedsak importerte sure nedbøren har bl.a. skapt behov for et omfattende kalkingsprogram for å redusere skadevirkningene.
Redusert svovelutslipp vil være et bidrag til redusert sur nedbør og også bidra til å redusere forvitringen av bygninger, spesielt i byer. Ved å innføre redusert avgift for denne typen drivstoff gir Norge også et signal om at vi tar miljøvern på alvor, og det vil øke Norges troverdighet i arbeidet med å påvirke andre land til å redusere sine svovelutslipp.
Svovelfri bensin kan benyttes i alle bensindrevne biler. I tillegg til dette kan man oppnå en ekstra miljøgevinst i forhold til de såkalte FSI-motorene som alt nå leveres i AUDI A2. Dette er sparemotorer med lavere forbruk og mindre utslipp av helsefarlig eksos. Fabrikken hevder at de nye motorene ved å bruke "svovelfri" bensin vil kunne bruke 30 pst. mindre bensin. For å kunne oppnå denne gevinsten er man selvfølgelig avhengig av at slik miljøbensin er tilgjengelig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003 om redusert avgift for "svovelfri" miljøbensin slik at denne bensinen blir tilgjengelig på det norske markedet fra og med 1. juli 2003.