Forslag fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, André Kvakkestad, Per Ove Width og Per Erik Monsen om flytting av Politihøgskolen i Oslo og dens aktiviteter i Kongsvinger og Nord-Odal til tidligere Luftforsvarets Skolesenter i Stavern.
Innhold
I dag er Politihøgskolen (PHS) i hovedsak lokalisert til to steder; Oslo og avdelingen i Bodø. Hovedlokaliseringen av PHS ligger i dag sentralt plassert i Slemdalsveien på Majorstua. Lokalene er tidligere benyttet av Garden, men ble overtatt av PHS på 90-tallet.
I tillegg til disse to har PHS andre viktige aktiviteter, blant annet i Nord-Odal hvor kjøretreningen for PHS-studentene gjennomføres, og på Kongsvinger ligger fasilitetene hvor trening og utdanning av politihunder gjennomføres, og bruk av disse i politisammenheng.
Samlet sett gir dette PHS store utfordringer mht store avstander og leieutgifter. I dette forslaget vil det settes fokus på den aktivitet som skjer andre steder enn ved avdelingen i Bodø.
Lokalitetene i Oslo er i meget god stand, sentralt plassert i hovedstaden, og utgjør i dag en del av studentmiljøet rundt UiO. Ulempene med plasseringen er at eiendomsmassen der ikke gjør det mulig å samlokalisere all aktivitet underlagt PHS på Østlandet. Dersom PHS samlokaliseres på et annet sted, vil det føre til et mindre press på hybelmarkedet for studentene i Oslo. Ved en flytting vil ca 200 hybler kunne gjøres tilgjengelige for andre studenter. Sånn sett vil flyttingen bidra til å bedre forholdene for øvrig studentmasse.
Et annet moment som bør kunne vektlegges er at UiO stadig har behov for nye lokaler. Slik forslagsstillerne har oppfattet det er UiO interessert i å overta eventuelt frigjorte lokaler ved en mulig flytting av PHS. På denne måten vil man både kunne samlokalisere PHS og tilføre UiO flere undervisningslokaler. Dersom dette ikke er ønskelig, ligger PHS i et område som gjør det svært enkelt å leie ut eller selge den nåværende bygningsmasse i Oslo.
Når det gjelder anlegget i Nord-Odal, så er det en tidligere sivilforsvarsleir, som politiet overtok på 60-tallet. Anlegget er restaurert og utvidet med blant annet kontorlokaler, bespisning- og overnattingsfasiliteter. I tillegg er det vedtatt å bygge et nytt bygg kostnadsberegnet til ca 20 mill kroner med oppstart i år. PHS er meget godt fornøyd med anlegget og berømmer kommunen og innbyggerne der for måten det tilrettelegges på. Sett i forhold til selve kjøretreningen mener PHS at området er ideelt, basert på at anlegget ligger skjermet og således utgjør liten grad av trafikale og støymessige forhold som berører lokalbefolkningen.
De årlige leiekostnadene overfor Nord-Odal kommune utgjør ca 2,2 mill. kr/år, og avtalen har en varighet frem til 2012.
Anlegget på Kongsvinger er tidligere eid av Hedmark fylkeskommune. Også anlegget der er betydelig påkostet. Avtale mellom Kongsvinger kommune og PHS er på 4 mill kr/år og har en varighet frem til 2011.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det vil gi vesentlige driftsmessige fordeler om PHS samlokaliseres til ett sted. I den anledning har forslagsstillerne vurdert militære anlegg som frigjøres som en følge av omstillingen i Forsvaret. Med dette som basis foreslås det at Justisdepartementet overtar Luftforsvarets skolesenter Stavern. Dette er et anlegg som med små tilpasninger vil kunne benyttes av PHS.
Anlegget i Stavern har mange fasiliteter slik at det meste ligger til rette for fremtidig samlokalisering av PHS. I Stavern er det store landarealer eid av staten v/Forsvaret ( ca 1.100 000 m2), bygningsmassen inneholder blant annet 28 ulike klasserom, 160 kontorplasser, 10 møterom, 2 auditorier med hhv 75 og 115 plasser. Videre finnes det idrettsbygg med hall, styrkerom og kontorer.
Det finnes i dag 3 befalsforlegninger med i alt 109 rom, det finnes mannskapsforlegninger med plass til 380 personer. Selv om noen av disse muligens bør ombygges til enkeltrom vil kostnadene være akseptable. Familieboliger finnes det ca 30 stk av. Det er også garasje- og verkstedsanlegg. Ut over dette finnes det egnede områder i strandsonen til øvelser med maritime innslag og redningstrening.
I tillegg til dette finnes det to skytebaner i den umiddelbare nærhet, samt flere sivile anlegg innen rimelig avstand.
Stavern ligger i Vestfold fylke, med en avstand til Oslo på 135 km, m.a.o ca 1,5 times kjøring. Med tog tar det ca 2 timer, og regulariteten er god. Videre finnes som kjent Sandefjord flyplass Torp (SfT)ca 30 km fra Stavern.
Man går ut fra at lærerkrefter med enkelhet vil rekrutteres til Stavern, ikke minst med tanke på lokaliseringen av anlegget. I den grad at fagmiljøet flyttes, som en følge av samlokaliseringen, vil det gi foreleserne mulighet til enten å bosette seg i Stavern eller fortsette å bo andre steder og pendle til og fra jobb.
Forslagsstillerne mener ellers at kvaliteten på utdanningen vil styrkes som følge av flyttingen. Dette begrunnes med et samordnet studietilbud, større samhold blant elevene og en styrket beredskap i ytre Oslofjord.
I tillegg vil en kunne legge til rette for en samordning av kjøretreningen som UP i dag gjennomfører på SfT. På denne måten vil treningsmiljøet bli større, noe som igjen bør kunne gi positive synergier. Anlegget i Stavern har som tidligere beskrevet store utendørs treningsområder for allsidig trening. I dette ligger det også til rette for trening med hund.
Når det gjennomføres en samlokalisering av PHS vil det gi et samfunnsøkonomisk positivt bidrag ved at aktiviteten slås sammen, at store tidligere investeringer ivaretas gjennom annen bruk som samfunnet anser som fornuftig. Med andre ord er det nettopp slike tiltak folk flest ser som fornuftige i en tid da det stadig stilles spørsmål ved statlige investeringer.
Politiets Fellesforbund har i brev til Politidirektør Ingelin Killengreen den 28. januar 2002, gått inn for en flytting av PHS til Stavern.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen stille Luftforsvarets Skolesenter i Stavern til disposisjon for Justisdepartementet.
II
Stortinget ber Regjeringen lokalisere Politihøgskolen, med unntak av avdelingen i Bodø, til Stavern, og at aktiviteten i Oslo, Kongsvinger og Nord-Odal nedlegges når samlokaliseringen er en realitet.