Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Øystein Djupedal og Rolf Reikvam om å investere deler av inntektene ved salg av Telenor-aksjer i forskning og utdanning

Innhold

Til Stortinget

Staten og brukerne har satt inn store økonomiske ressurser for å bygge opp Televerket/Telenor til å bli en norsk teleteknologibedrift som er konkurransedyktig i internasjonal sammenheng. Gjennom de siste årene har det pågått en debatt hvorvidt Telenor skal være heleid av staten, eller om selskapet skal delprivatiseres og børsnoteres. Stortingsflertallet besluttet 14. juni 2000 å kunne selge statens eierandel ned til 51 pst. og at selskapet skal børsnoteres.

Representantene Halvorsen, Djupedal og Rei­kvam tar til etterretning at det er et flertall på Stortinget for å delprivatisere og børsnotere Telenor. Representantene mener det er viktig at deler av statens inntekter ved å selge seg ned i Telenor, må settes av til investeringer innen teknologi, utdanning og forsk­ning i Norge, fordi oppbyggingen av Telenor har vært for å satse på disse områdene. Når salget er et faktum er det viktig at staten satser på en videre utvikling innenfor teknologi, utdanning og forskning.

I behandlingen av St.meld. nr. 39 (1998-1999) Forskning ved et tidsskille, ble det enighet om at Norge i løpet av fem år skal opp på OECD-nivå når det gjelder forskningsinnsats. Både Statistisk sentralbyrå (SSB) og Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) har gjort anslag som viser at Norges samlede forskningsinnsats må utgjøre 29,8 mrd. kroner i 2005. Pr. i dag er det satt av fire mrd. kroner på Fondet for forskning og nyskaping.

Representantene vil foreslå at 16 mrd. kroner av salget av Telenor-aksjer, blir satt inn på Fondet for forskning og nyskaping. Avkastningen på fondet vil da bli på mellom 1,5 og 2 mrd. kroner i året, og skal bidra til den årlige norske forskningsinnsats, og vi vil da være nær målet om å oppnå en samlet økt forsk­ningsinnsats på 9 mrd. kroner innen 2005, som Regjeringen har anslått i Revidert nasjonalbudsjett 2000.

Målet er at norsk skole og utdanning skal være av de beste i verden. For å oppnå et slikt mål må investeringer i skolen øke. Framtidas skole kommer ikke av seg selv. Skal Norge ligge i forkant, kreves det at vi bruker menneskelige og materielle ressurser på å få det til. Forslagsstillerne vil prioritere investeringsprogram for skolebygninger og inneklima, samt for informasjonsteknologi i skolen, og foreslår at 10 mrd. kroner av inntektene ved salg av Telenor-aksjer blir satt av til disse programmene for investeringer de neste fire årene.

Mange skolebygninger og inneklimaet på disse er i dårlig forfatning. De fleste ungdomsskolene ble bygd på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, og det er derfor nødvendig med en opprustning og utvidelse av bygningsmassen. Dette inkluderer bedre inneklima og mer fleksible skolebygninger. Ifølge en undersøkelse av Asplan Viak har bare 5 pst. av landets skoler tilfredsstillende innemiljø. Dette går ut over elevenes helse, gir konsentrasjonsproblemer og nedsatt læringsevne, og påfører elever med astma- og allergiproblemer ekstra plager og belastninger.

Informasjonsteknologi i skolen generelt har heller ikke kommet langt nok. Dagens PC-er i norsk skole har utstyr som ikke er tilpasset skoleverket. Det gjelder både maskiner og programmer. En satsing på datamaskiner i skolen, må derfor stille krav til bedre maskiner og bedre programmer. Framtidas skole stiller nye krav til læreren. Han eller hun vil i større grad være veileder for den enkelte elevs arbeid. Lærerne trenger etterutdanning, både for å lære seg nye måter å lære bort på og for å kunne utnytte de muligheter IT i skolen gir. Forslagsstillerne går derfor inn for et investeringsprogram for IT-satsing i grunnskolen. Programmet skal rette seg inn mot følgende tiltak:

  • Alle lærere i ungdomsskolen skal ha egen bærbar PC.

  • Lærerne skal tilbys etterutdanning i bruk av informasjonsteknologi i undervisningen.

  • Skolene og klasserommene må få bedre tilknytning til internett.

  • Økt tetthet av PC-er for elevene i ungdomsskolen.

Skolene skal etter søknad få bevilget midler til å gjennomføre disse tiltakene. En slik kjempesatsing på IT vil få positive ringvirkninger for IT-næringene.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

I

Stortinget ber Regjeringen om at 16 mrd. kroner av salget av eierandel i Telenor settes på Fondet for forskning og nyskaping.

II

Stortinget ber Regjeringen om at 10 mrd. kroner av salget av eierandel i Telenor investeres i å bedre skolebygninger, inneklima og informasjonsteknologien i skolen over en fire-års periode.

19. juni 2000