Forslag fra stortingsrepresentantene Sverre J. Hoddevik og Lars Arne Ryssdal om at gebyrfinansierte kommunale tekniske tjenester skal konkurranseutsettes, pålegges revisjon og prises i henhold til forbruk.
Innhold
Gebyrene på kommunale tekniske tjenester har økt langt sterkere enn den generelle prisstigningen de siste årene. I uke 15 presenterte Statistisk Sentralbyrå utviklingen for 1998 og den bekymringsfulle utviklingen fortsetter.
Kommunale gebyrer, teknisk, januar 1999.Kommunale gebyrer knyttet til egen bolig.Prosentvis endring fra januar 1998 til januar 1999.
Renovasjon | Feiing | Vann | Avløp | |
Hele landet | 16,7 | 8,3 | 5,6 | 7,6 |
Østlandet Østfold, Akershus, Oslo, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark. | 15,8 | 6,5 | 5,1 | 7,7 |
Agder/Rogaland Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland. | 15,9 | 22,8 | 4,8 | 5,8 |
VestlandetHordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. | 16,5 | 7,0 | 7,5 | 7,8 |
Trøndelag | 19,8 | 12,6 | 3,3 | 7,8 |
Nord-Norge | 18,1 | 7,0 | 8,5 | 9,0 |
Stortinget har vedtatt at kommunale tekniske tjenester skal være selvfinansierende. Det innebærer at forbrukerne kan pålegges å betale kostnadene ved å tilby disse tjenestene. Kommunene skal ikke ha fortjeneste på denne tjenesteproduksjonen. Det er ikke etablert gjennomgående systemer som kontrollerer at kommunene tar korrekt pris. Verken kommunerevisjonen eller fylkesmannen har faste rutiner for å kontrollere at forbrukerne ikke betaler for høye priser for denne type tjenester.
Prisen for husholdningene for vann, kloakk og renovasjon er i de aller fleste kommuner uavhengig av forbruk. Dette er uheldig ut fra tre hensyn. Ved at prisene ikke stimulerer til lavere forbruk fører det til økt forbruk og økt miljøbelastning. Videre rammer det enslige og små husholdninger urimelig hardt. Disse må betale like mye i gebyr for vann, avløp og renovasjon som husholdninger med langt større forbruk. Dette er urimelig. I tillegg vil forbruksavhengige priser føre til at forbrukeren kan påvirke egen økonomi gjennom forbruket.
Vann, avløp, feiing og renovasjon er tjenester som kommunene har ansvar for å tilby husholdninger og bedrifter. Dette er monopoltjenester der forbrukerne ikke kan velge leverandør. Som monopolleverandør vil kommunene være garantert leveranser og inntekter uavhengig av pris. Mangelen på konkurranse fører til manglende incitamenter for å tilby forbrukerne billigere og kvalitativt bedre tjenester. I kommuner som har benyttet anbud innen denne type tjenester har prisutviklingen vært langt gunstigere. Derfor bør denne type tjenester settes ut på anbud.
Hensynet til forbrukerne tilsier at det må iverksettes tiltak for å motvirke den sterke prisstigningen som har vært på kommunale tekniske tjenester. Den sterke prisstigningen fungerer som en de facto skatteøkning.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til revisjonsordning som kontrollerer at forbrukerne betaler riktig pris for kommunale tekniske tjenester.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag som pålegger kommunene å tilby forbruksavhengige priser på kommunale tekniske tjenester.
3. Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag som pålegger kommunene å benytte anbud innen kommunale tekniske tjenester.