6.1 Kap. 231 Barnehager
Rett til barnehageplass
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener at flere barn bør få tilbud om barnehageplass når de fyller
ett år, eller når permisjonstiden er over. Det er viktig for barna,
for den enkelte familie og for samfunnet. Det er en stor utfordring
for familiene det gjelder, og for samfunnet i et likestillingsperspektiv,
at det fortsatt er for mange barn som ikke får tilbud om barnehageplass
etter endt foreldrepermisjon.
Flertallet viser
til at regjeringen Solberg utvidet retten til barnehageplass for
barn født i september, oktober og november, noe som har vært av
stor betydning for mange barn og familier.
Flertallet viser
til at barn født i desember fortsatt må vente til de er om lag 20
måneder gamle før de får barnehageplass. Dette gjør at barna holdes
utenfor det sosiale fellesskapet lenger enn nødvendig, samtidig
som foreldrene holdes borte fra arbeidslivet. I tillegg får barn født
i desember kortere tid i barnehage før skolestart enn andre barn
i samme årskull, noe som kan påvirke deres muligheter i skolen.
Flertallet viser
til at et enstemmig storting sluttet seg til Høyres representantforslag
om å utvide retten til barnehageplass for barn født i desember,
men at regjeringen Støre fortsatt ikke har lagt frem et lovforslag
for Stortinget.
Flertallet forventer
at regjeringen tar ansvar og sikrer barn født i desember rett til
barnehageplass, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innen revidert nasjonalbudsjett 2026 legge frem et lovforslag for
Stortinget om å innføre rett til barnehageplass for barn født i
desember, i tråd med Stortingets vedtak ved behandlingen av Innst.
239 S (2024–2025).»
Foreldrebetaling
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett, der
det foreslås at husholdninger med inntekt over 2 mill. kroner må
betale maksprisen som gjaldt før den siste reduksjonen som stortingsflertallet
vedtok. Dette medlem viser til at dette
frigjør ressurser som kan brukes på å styrke barnehagenes innhold,
i form av en styrking av kommunenes frie midler med 3,5 mrd. kroner, som
vil blant annet vil sette kommunene bedre i stand til å bedre bemanningen
i barnehagene.
Bemanning i barnehagen
Komiteens medlemmer fra
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Solberg skjerpet pedagognormen og innførte bemanningsnorm i barnehagene,
i tillegg til å innføre et øremerket tilskudd til økt pedagogtetthet
i levekårsutsatte områder.
Barnehagens innhold
Komiteens medlem fra Venstre viser
til den negative utviklingen når det gjelder barn og unges leseferdigheter.
Barnehagene har et stort potensial som arena for å gi gode leseerfaringer
til barn.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede hvordan barnehager kan få bedre tilgang til litteratur og
lesestimulering, inkludert om etablering av barnehagebibliotekløsninger kan
være hensiktsmessig.»
Private barnehager
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, vil understreke at miksen mellom kommunale, ideelle
og private barnehager har vært en suksess og ført til full barnehagedekning. Flertallet mener reell likebehandling
av de private barnehagene er en forutsetning for et godt og rettferdig
barnehagetilbud. Flertallet peker på
viktigheten av kvalitet i barnehagehverdagen og at alle barnehager
må ha forutsigbare rammevilkår for å kunne gi barna en god barnehagehverdag
og de ansatte trygge og rettferdige arbeidsvilkår.
Flertallet viser
til Innst. 510 L (2024–2025), jf. Prop. 138 L (2024–2025), hvor
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus ble enige om å legge til rette for god barnehagedrift, og
at private barnehager skal ha forutsigbare rammevilkår og en sunn
og bærekraftig økonomi. Flertallet viser
til at omtrent halvparten av de private barnehagene ikke får dekket
de tariffestede pensjonskostnadene for sine ansatte gjennom pensjonstilskuddet.
Partiene ba regjeringen innføre en ny søknadsordning for pensjonstilskudd
for private barnehager, med tydelig regelverk og en utforming slik
at barnehagene får dekket dokumenterte pensjonskostnader opp mot
kommunens pensjonskostnader.
Flertallet viser
til at regjeringen Støre sendte på høring et forslag til en søknadsordning
for pensjonstilskudd til private barnehager som innebærer at veldig
få private barnehager får dekket sine pensjonsutgifter. Dette er
i strid med barnehageforliket. Flertallet viser
til flertallsvedtak fra trontaledebatten der regjeringen Støre ble
avkrevd å innføre en reell søknadsordning fra 1. januar 2026. Flertallet forventer at dette følges opp.
Et annet flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, mener at mangfold i barnehagesektoren er viktig for
å sikre både god kvalitet og valgfrihet. Private barnehager har
i mange tilfeller vært en viktig driver for begge deler. For barna
er ikke det viktigste hvem som driver barnehagen, men hvor godt
tilbudet er. Kommunale og private barnehageplasser må likebehandles,
og finansieringen må være forutsigbar for at barnehagene skal kunne
satse langsiktig på et tilbud som gir høy kvalitet.
Dette flertallet viser
til at Velferdstjenesteutvalget konkluderte med at de ikke finner
urimelige overskudd i barnehagesektoren. Flere private barnehager
går med underskudd, og det totale overskuddet i sektoren har gått
ned.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til disse partienes
alternative budsjetter, der det settes av 450 mill. kroner til rammen til
kommunene, slik at private barnehager får dekket sine pensjonskostnader.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at private barnehager utgjør
en stor del av barnehagesektoren og bidrar til mangfold, valgfrihet
og høy kvalitet i tilbudet til barn og foreldre. Disse
medlemmer understreker at pensjonstilskuddet er en avgjørende
forutsetning for å sikre økonomisk bærekraft for private barnehager,
slik at de kan tilby konkurransedyktige arbeidsvilkår og rekruttere
kvalifisert personale.
På denne bakgrunn har Fremskrittspartiet i sitt
alternative budsjettforslag prioritert 450 mill. kroner til å sikre
pensjonstilskuddet til private barnehager. Disse medlemmer viser
til at dersom pensjonstilskuddet ikke økes, vil mange private barnehager
stå overfor betydelige økonomiske utfordringer. Dette vil føre til
redusert bemanning, svekket kvalitet i tilbudet og i verste fall
nedleggelser, noe som vil begrense foreldres valgfrihet og skape
ubalanse i sektoren. En stabil og forutsigbar finansiering av pensjonstilskuddet
er derfor nødvendig for å opprettholde likeverdige rammevilkår mellom
kommunale og private barnehager og sikre et godt og trygt barnehagetilbud
for barn i hele landet.