Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).
Lokalt handlingsrom
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet og Senterpartiet understreker at norske skoler
har svært ulike behov, forutsetninger og utfordringer. Disse medlemmer mener derfor at statlige satsinger
i større grad bør ta høyde for lokale variasjoner og gi skolene
handlingsrom til å iverksette tiltak som treffer deres faktiske
situasjon. Etter disse medlemmers syn
er det skolene selv som best kjenner elevgruppen, det lokale arbeidsmiljøet
og de forholdene som påvirker trivsel, trygghet og læring.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre viser til
at skolene står i et komplekst utfordringsbilde, med økende fravær
og mistrivsel, mobbing, vold og trusler, manglende bemanning, høyt
sykefravær blant ansatte og bekymringsfulle faglige resultater. Disse medlemmer mener at slike utfordringer
best håndteres når skolene får fleksible rammer til å sette inn
tiltak som virker i deres egen hverdag – både i undervisningen,
i laget rundt eleven og i det bredere skolemiljøet.
Disse medlemmer mener
også at utviklingsarbeid i skolen bør springe ut fra profesjonens
egne vurderinger og lokale behov. Når alle skoler forventes å delta
i de samme utviklingsprosjektene, risikerer man at ressursene ikke
treffer godt nok. Disse medlemmer viser
til Utdanningsdirektoratets anbefalinger om mer lokal initiativkraft
og mener skolene bør ha mulighet til å prøve ut tiltak og pilotprosjekter
som senere kan komme flere til gode.
På denne bakgrunn understreker disse
medlemmer viktigheten av ordninger som styrker skolens egen
mulighet til å finne lokale løsninger, løfte læringsmiljøet og møte
elevenes behov på en treffsikker og helhetlig måte.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker på at detaljstyrte statlige ordninger
ofte blir for snevre, og at mange skoler derfor faller utenfor selv
om behovene er store. Det er også betydelige forskjeller mellom
skoler i samme kommune, eksempelvis mellom byskoler og distriktsskoler,
og disse medlemmer mener at ressursene
bør fordeles slik at de faktisk når frem til hver enkelt skole etter
behov, og ikke forsvinner i generelle kommunale prioriteringer.
Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det på kommunerammen
foreslås å bevilge 1 mrd. kroner øremerket utvikling og innkjøp
i grunnskolen og 300 mill. kroner øremerket utvikling og innkjøp
til videregående skoler.
Læremidler
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre understreker at det er viktig
at elever får tilgang på oppdaterte fysiske lærebøker uavhengig
av hvor i landet de bor. Riksrevisjonens ferske rapport om læremiddelsituasjonen
viser at bare én av tre lærere i grunnskolen opplever å ha de læremidlene
de trenger, og over 60 pst. av lærerne bruker fortsatt bøker fra
2006-reformen. Ulovlig kopiering er omfattende. Utilstrekkelig økonomi
er den viktigste årsaken til læremiddelmangelen. Det er store forskjeller
fra skole til skole.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett, der det foreslås å øke bevilgningen til innkjøp av trykte lærebøker
med 500 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative budsjett, hvor
det foreslås å øke tilskuddspotten for fysiske lærebøker med 25
mill. kroner. Videre viser dette medlem til
at flere høringsinstanser påpeker at det er et problem at midler
til fysiske læremidler ikke faktisk når frem til elevene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
ta nødvendige grep for å sørge for at midler som tildeles til flere
fysiske læremidler i skolen over kap. 226 post 21 i statsbudsjettet,
faktisk fører til flere fysiske læremidler i skolen.»
Digitale ferdigheter
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre viser til at fremveksten av ny teknologi gir betydelige
muligheter og utfordringer i samfunnet, arbeidslivet og skolen.
Barn og unge har i sin hverdag behov for digitale ferdigheter. Digitaliseringen er
en del av ikke bare fremtidens, men dagens arbeidsliv. Samtidig
kommer digitaliseringen med betydelig risiko når det gjelder barn
og unge. Derfor må digitale læremidler kvalitetssikres, og det må
være høy kompetanse ute på skolene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, ser med bekymring
på lærere som opplever at de ikke får den nødvendige støtten eller
verktøyene de trenger for å ta kontroll over bruken av kunstig intelligens,
spesielt språkmodeller, i skolen. Flertallet understreker
at dette ikke bare handler om juks og vurderingssituasjoner, men
at språkmodeller brukes i ordinære undervisningssituasjoner, og
at alle lærere ikke har tilgang til låste nettlesere i undervisningen.
Det finnes situasjoner der KI er et nyttig og integrert verktøy
i undervisningen, men det er nødvendig at lærerne settes i stand
til å kontrollere bruken, fordi frislipp kan ha negativ påvirkning
på barns og unges skriveferdigheter, evne til selvstendig resonnering
og eierskap til egen tenkning, læring og skriving. Dette må etter flertallets syn spesielt ses i sammenheng
med utviklingen og prioriteringen av elevenes skriveferdigheter.
Et annet flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede behovet for en nasjonal ordning for å gjøre låste nettlesere
tilgjengelig for alle skoler for bruk i undervisning.»
Realfag
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener Norge trenger et realfagsløft
i skolen. Disse medlemmer peker på at regjeringen
bevilger mer penger til en mer praktisk skole, og at praktisk og
variert undervisning vil bidra til økt motivasjon og bedre læring.
Kompetanse innen realfag er avgjørende for næringslivets konkurransekraft,
for en grønn og effektiv omstilling og for å sikre norsk beredskap.
Etter disse medlemmers syn er det derfor nødvendig
å få flere til å velge realfaglige utdanningsløp.
Disse medlemmer understreker
også behovet for å senke terskelen for å velge matematikk i videregående
opplæring, og viser til regjeringens arbeid med å gjennomgå og foreslå
endringer i læreplanene i matematikk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener regjeringens manglende
satsing på realfag bremser næringslivets konkurransekraft, bremser
en grønn og effektiv omstilling og svekker norsk beredskap.
Disse medlemmer ser
med bekymring på fallende resultater i naturfag og matematikk både
i barneskolen og ungdomsskolen.
Resultatene fra TIMSS 2023 viste en tilbakegang
i resultatene i naturfag på ungdomstrinnet, og at norske elevers
prestasjoner i naturfag på ungdomstrinnet ligger en god del under
de andre nordiske landene. Disse medlemmer mener
det er behov for en ny satsing på ungdomsskolen for å gi elevene
en mer tilpasset og praktisk opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre foreslår et større realfagsløft
og har lagt frem flere konkrete tiltak for å styrke elevenes ferdigheter
og rekruttering til realfagene. Høyre vil ha en tiårig realfagsstrategi
med flere kraftfulle grep, blant annet en øremerket satsing på å
gi flere lærere i matematikk og naturfag videreutdanning, talentsenter
i alle regioner, bedre intensivundervisning til elever i regning
og mer praktisk og variert undervisning i realfagene.
Skal Norges omstillings- og konkurranseevne
sikres, er man nødt til å lykkes med å styrke realfagskompetansen
hos elevene og sikre rekruttering av studenter og kandidater til
realfagsutdanningene og relevante teknologiske fag. Det krever en
langsiktig og koordinert satsing på alle nivå i utdanningssystemet
og samarbeid med relevante fagmiljøer.
Disse medlemmer viser
til Høyres forslag om en realfagsstrategi for å fremme utvikling
av realfagskompetanse og rekruttering av realfagskandidater til utdanning
og arbeidsliv, jf. Dokument 8:151 S (2022–2023) og Innst. 351 S
(2022–2023).
Disse medlemmer viser
til at realfagene i særlig grad egner seg for mer praktisk og variert
undervisning, ettersom fagene naturlig åpner for utforskning, eksperimentering
og konkrete arbeidsformer som enkelt kan knyttes til elevenes erfaringer.
Det vises til Høyres alternative budsjett, der det foreslås å bevilge
40 mill. kroner til mer praktisk og variert undervisning på 5.–10.
trinn som del av et realfagsløft. Satsingen omfatter blant annet
etablering av flere Newton-rom, en læringsarena som bruker praktisk
utstyr for å fremme læring gjennom aktivitet.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har faset ut Lektor 2-ordningen for realfag.
Lektor 2-ordningen gir skolene mulighet til å samarbeide med næringsliv
og fagmiljøer, slik at elever får undervisning med bidrag fra fagpersoner
som arbeider med realfag i arbeidslivet. Ordningen har styrket relevansen,
motivasjonen og praktisk tilnærming i realfagsundervisningen. Disse medlemmer er uenige i avviklingen
og mener at ordningen må gjeninnføres. I Høyres alternative budsjett
foreslås derfor en bevilgning på 10 mill. kroner.
Nivådeling
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet og Høyre mener at økt bruk av fleksibel
nivådeling er et viktig verktøy. Det kan bidra til bedre læringsutbytte
for alle elever, både de som trenger ekstra hjelp, og de som har
kommet lengre og trenger mer avanserte utfordringer. I et mer mangfoldig
klasserom er ulike former for nivådeling enda viktigere for å sikre at
lærere klarer å tilpasse undervisningen for alle elever, og sikre
at elever opplever progresjon og mestring i skolehverdagen.
Disse medlemmer mener
nivådeling bør utprøves i større grad, og viser til Høyres alternative
budsjett for 2026, der 20 mill. kroner omprioriteres fra denne posten
til å ha økt bruk av nivådeling i basisfagene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Rødt og Venstre, viser til at det allerede er mulig å dele
elever i grupper etter faglig nivå i avgrensede perioder når dette
er nødvendig for at elever skal få et tilfredsstillende utbytte
av opplæringen. Slik fleksibel organisering brukes i skolen i dag
og kan være et effektivt virkemiddel for å gi elever mulighet til å
hente inn faglig etterslep.
Kompetanseløftet i spesialpedagogikk
og inkluderende praksis
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen Solberg lanserte et stort og varig kompetanseløft
på det spesialpedagogiske området, med særlig vekt på PP-tjenesten gjennom
Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende
fellesskap i barnehage, skole og SFO.
I et nytt helhetlig system for kompetanse- og
karriereutvikling i skolen vil kompetanseløftet for spesialpedagogikk
og inkluderende praksis bli ivaretatt i tilskuddsordningene for
kollektiv kompetanseutvikling. Flertallet viser
til Funksjonshemmedes fellesorganisasjons (FFO) og Unge funksjonshemmedes
høringsuttalelse, der de er bekymret for at kompetanseløftet for spesialpedagogikk
og inkluderende praksis ikke er ferdig oppbygget ute i kommunene,
og frykter at omleggingen vil føre til at fagområdene spesialpedagogikk
og inkluderende praksis forsvinner i andre kompetansehevingsområder.
Det etterlyses fortsatt behov for økt kompetanse i kommunene.
Flertallet mener
at bekymringene må tas på alvor, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at spesialpedagogikk og inkluderende praksis er en tydelig
prioritet i tilskuddsordningen for kompetanseutvikling i 2026, og
at regjeringen evaluerer tilskuddsordningen etter to år.»
Nasjonal veileder for
elever med spesifikke lærevansker
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til udisponerte midler under kap. 226 post 21 og mener regjeringen
bør bruke mer av dette til å styrke det spesialpedagogiske tilbudet. Flertallet viser til høringsinnspill
fra Dysleksi Norge, som foreslår å etablere en nasjonal faglig veileder
for elever med spesifikke lærevansker, herunder dysleksi, dyskalkuli
og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), for å sikre tydeligere
praksis, kvalitet og tidlig innsats. Flertallet mener
dette er en god idé.
Skolemiljø
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet viser til at det er et betydelig behov
for psykologer og helsesykepleiere i skolen. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der
det foreslås å bevilge 10 mill. kroner til et prøveprosjekt med
digital tilgang til helsesykepleier og psykolog i videregående skole.
Disse medlemmer vil
videre påpeke at modellen med Sosialagenter i Osloskolen viser gode
resultater. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås en bevilgning
på 10 mill. kroner for å styrke denne ordningen.
Skolefravær
Komiteens medlem fra Venstre understreke
viktigheten av en målrettet innsats for å få ned det ufrivillige
fraværet som deler av norsk skole preges av i dag. Det er for mange
pulter som står tomme i norske klasserom i dag, og elevene det gjelder,
risikerer å falle ut av skolen med de negative konsekvensene det
vil ha for deres videre liv. I den forbindelse viser dette medlem til Venstres alternative
statsbudsjett, hvor det foreslås en tiltakspakke for å redusere
fraværet i grunnskolen til en kostnad på 200 mill. kroner.
Alternative opplæringsarenaer
og skolesupplerende tilbud
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener det må legges til rette for flere alternative
opplæringsarenaer og skolesupplerende tilbud som gir en annen vei
til læring, for elever som står i fare for å droppe ut av skolen,
eller for elever som er skoletrøtte og trenger et motivasjonsløft
utenfor klasserommet. Flertallet viser
til at dette er viktige læringsarenaer som lykkes godt med å inkludere
og motivere elever som trenger mestring på siden av den ordinære
skolegangen. Dette er arenaer og aktører som utfyller og utfordrer
måten det drives opplæring og undervisning på i skolen, og som kan
være et godt tillegg for alle elever. Flertallet mener
at skolene må samarbeide tettere med disse alternative opplæringsarenaene,
og at kommunene må legge godt til rette for dette, slik at flere
elever får tilpasset opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett, der kommunene
får en økning i frie inntekter på 20 mill. kroner til å etablere
og styrke alternative opplæringsarenaer og skolesupplerende tiltak.
Sommerskole
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til at læringstap over sommerferien kan sette
elever faglig tilbake en måned, og for elever med det vanskeligste
utgangspunktet kan det tilsvare så mye som tre måneders undervisning
(Kunnskapssenter for utdanning, UiS). Sommerskole er et viktig tiltak
for å gi elever faglig og sosial støtte i perioden mellom skoleårene,
der elever kan repetere grunnleggende ferdigheter og møte læring
i mindre grupper. Det kan også bidra mestring, motivasjon og gjenoppdaget
læringsglede.
Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett, der det foreslås å bevilge 20 mill.
kroner i kommunerammen til sommerskole i lesing og regning i levekårsutsatte
områder. Det tilsvarer omtrent en uke sommerskole til ca. 4 000
elever.
Forskning, evaluering
og data for vurdering av kvalitet i skolen
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre vil påpeke viktigheten av
nasjonale prøver og deltagelse i internasjonale undersøkelser som
PISA, TIMSS og PIRLS. Til sammen gir disse undersøkelsene viktig
innsikt i norske elevers kunnskaper i grunnleggende fag og gjør
det mulig å lære av andre land som lykkes med å forbedre elevenes
resultater. Informasjonen fra PISA og de andre internasjonale studiene
er en viktig del av kvalitetsvurderingssystemet og bidrar til økt
kunnskap hos skoleledere, skoleeiere og nasjonale myndigheter. Disse medlemmer er kritiske til at regjeringen
har varslet at den vil endre de nasjonale prøvene slik at de ikke
lenger gir styringsinformasjon om hvordan det går med elevenes lese-
og regneferdigheter.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen,
innen første kvartal 2026, redegjøre for hvilken styringsinformasjon
som skal være tilgjengelig fra kartleggingen av elevenes og skolenes
resultater når regjeringen avvikler nasjonale prøver.»
Disse medlemmer mener
at gode kartleggingsprøver på 1., 2. og 3. trinn er et nødvendig
verktøy for å styrke elevenes læring og lykkes med tidlig innsats.
For at skoleeiere, skoleledelse og lærere i profesjonsfellesskap
skal kunne jobbe systematisk med kvalitetsutvikling, må det finnes
et pålitelig system for å kartlegge elevenes ferdigheter. Gode kartleggingsprøver
gir skoleeier, skoleledelse og lærerne et tydelig bilde av elevenes ståsted
og behov, og gjør det mulig å følge opp skoler og elever med større
utfordringer. Disse medlemmer mener
at kartleggingsprøver på 1. og 2. trinn bør være obligatoriske,
slik at alle elever får en tidlig og systematisk vurdering av grunnleggende
ferdigheter. Dette er også viktig for at man tidlig kan identifisere
dysleksi og andre språk- og lærevansker. Disse
medlemmer understreker samtidig at det er behov for å se på
innretningen av prøvene, med sikte på å sikre at de treffer enda
bedre, og gir mest mulig relevant og pedagogisk nyttig informasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2026,
hvor 30 mill. kroner på kap. 226 post 21 omprioriteres for å sikre
bedre obligatoriske kartleggingsprøver, videreføring av nasjonale prøver
og innføring av en skolemiljøundersøkelse. Disse
medlemmer ønsker at skolene skal ha et systematisk grunnlag
for å følge opp elevenes læring og trivsel, og slik at lærere, skoleledere,
skoleeiere og nasjonale myndigheter kan sette inn tidlige og målrettede
tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker betydningen av blant annet PISA-,
TIMSS- og PIRLS-undersøkelsene. Samlet gir de viktig innsikt i norske
elevers ferdigheter i grunnleggende fag og åpner for læring fra
land som lykkes med å forbedre elevenes resultater. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen
arbeider med å utvikle et nytt kvalitetsutviklingssystem for skolen.
Det skal blant annet utvikles nye prøver med læringsstøttende formål
og en ny skolemiljøundersøkelse som skal gi lærerne bedre og mer
treffsikre verktøy enn de har i dag. De nye prøvene skal erstatte
dagens nasjonale prøver. Frem til de nye prøvene er på plass, fortsetter
de eksisterende nasjonale prøvene. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at det fortsatt skal gis god styringsinformasjon
til beslutningstakere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er bekymret for manglende kunnskap om norske
elevers skriveferdigheter. Det er nødvendig med kunnskap om elevenes
grunnleggende ferdigheter for å kunne følge utviklingen og sikre
at de lærer det de skal. Fra 2003 til 2015 ble det gjennomført nasjonale
utvalgsprøver i skriving i regi av Skrivesenteret for å avdekke skriveferdighetsnivået
til norske skoleelever. På grunnlag av informasjonen fra disse prøvene
ble det utviklet læringsressurser som skolene kunne ta i bruk for
å styrke skriveopplæringen i skolen og skriveferdighetene til elevene.
Resultatene fra de sist gjennomførte nasjonale utvalgsprøvene i
skriving (2015) viste at i overkant av 30 pst. av elevene på 5.
og 8. trinn i norsk skole lå under forventet ferdighetsnivå i skriving.
Det var en svært liten andel elever som hadde meget god skrivekompetanse.
I 2016 avsluttet Utdanningsdirektoratet arbeidet med å utvikle læringsstøttende
nasjonale utvalgsprøver i skriving. På grunn av nedleggingen ble
læringsressursene som skolene trenger for å utvikle elevenes skriveferdigheter,
ikke lenger utviklet.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkepartis
alternative budsjett også foreslår å redusere bevilgningen til nasjonale prøver
med 280,5 mill. kroner for å redusere antall prøver.
Komiteens medlem
fra Venstre viser i den forbindelse til Dokument 8:10 S (2025–2026)
Representantforslag om løft for læring – en styrking av elevenes grunnleggende
ferdigheter, hvor det foreslås at regjeringen bes utvikle nasjonale
læringsstøttende utvalgsprøver i skriving for elever fra mellomtrinnet
til ungdomstrinnet.
Læreren og laget rundt
eleven
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at flere lærere underviser klasser der mer enn en tredjedel
av elevene strever med språk, fag eller atferd eller har særskilte
behov. Flere unge har psykiske helseplager og ulike diagnoser. De
har også vært en økning i antall elever med innvandrerbakgrunn,
og flere starter på skolen med bekymringsfullt svake norskferdigheter.
Samtidig er det langt flere elever som sliter med lesing og regning,
særlig elever med det vanskeligste utgangspunktet. Lærere opplever
at de står mer alene i klasserommet, uten tilstrekkelig støtte,
verktøy eller tid til å følge opp elevene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre er derfor svært kritiske til
at regjeringens forslag til statsbudsjett og budsjettforliket ikke
inneholder økte midler som skal gå til å styrke laget rundt eleven,
til tross for rekordhøy oljepengebruk. Et godt fungerende lag rundt
læreren og eleven, med støtte fra blant annet miljøterapeuter, spesialpedagoger
og rådgivere, er viktig for å sikre at elevene får nødvendig oppfølging,
tidlig innsats og et trygt læringsmiljø. Disse
medlemmer mener at styrking av laget rundt læreren og eleven
er nødvendig for å frigjøre tid til kjerneoppgavene og sikre både
læringskvalitet og elevenes trivsel. Disse
medlemmer mener det er behov for flere tverrfaglige team som
jobber på skolene eller i kommunene, blant annet for å følge opp
fravær, dårlig skole- og læringsmiljø eller akutte konfliktsituasjoner med
vold eller alvorlige trusler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett, hvor det
foreslås å bevilge 300 mill. kroner i kommunerammen til å styrke
laget rundt eleven.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkepartis
alternative budsjett også foreslår en økning i bevilgningen til
Dembras kurstilbud for lærerstudenter og lærere om antisemittisme
og et bevilgningsforslag på 3 mill. kroner for å styrke lærerutdanningen
når det gjelder kjønn og seksualitet.
Rekruttering til læreryrket
Komiteens medlemmer fra
Høyre mener det viktigste for elevers læring er en god lærer,
og derfor har Høyre i regjering og opposisjon vært garantisten for å
satse tungt på kvalitet i lærerutdanningen og lærernes kompetanse. Disse medlemmer er bekymret for at det
er betydelig økning i andelen ukvalifiserte lærere i skolen, og
at regjeringen har for lave ambisjoner på vegne av norske lærere
og læreryrkets status, attraktivitet og viktighet for samfunnet
og elevene. Disse medlemmer viser eksempelvis
til at regjeringen har fjernet kompetansekrav for lærere som underviser
i norsk, matematikk og engelsk, og at det foreslås betydelige kutt
i videreutdanning av lærere, samtidig som svak kommuneøkonomi resulterer
i strammere skoleøkonomi.
Disse medlemmer mener
at mulighet for spesialisering og høyere lønn er et viktig tiltak
for å øke rekruttering til læreryrket og beholde dyktige lærere
i klasserommet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg innførte en ordning med lærerspesialister for
å gi lærere flere karriereveier i klasserommet, og at dette en ordning
regjeringen Støre har kuttet uten å legge frem et alternativ.
Disse medlemmer viser
til Høyres forslag til alternativt statsbudsjett for 2026, hvor
det foreslås å gjeninnføre ordningen med lærespesialister, herunder
53 mill. kroner til 1 000 flere lærerspesialister i begynneropplæringen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at regjeringen Støre
har redusert og fjernet karakterkravene for å komme inn på lærerutdanningen. Disse medlemmer er bekymret for hvilke
konsekvenser dette vil ha for både antall lærerstudenter som fullfører
studiet, for kvaliteten på utdanningen og for statusen til læreryrket
på sikt.
Disse medlemmer viser
til at selv etter at regjeringen Solberg i 2016 økte inntakskravene
til lærerutdanningen, økte søkningen til studiene frem til pandemien
i 2020. Det var samtidig flere studenter som fullførte og besto
lærerutdanningen etter innføringen av kravene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det er helt feil når det
blir påstått at regjeringen har fjernet kompetansekravene i norsk,
engelsk og matematikk. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet i regjering holder fullt trykk på kompetanse
i skolen, og vil at lærere i skolen skal ha en lærerutdanning. Det
er viktig for å gi trygghet til både lærer og elever i klasserommet.
Derfor har regjeringen for det første lovfestet krav om relevant
lærerutdanning for å bli fast ansatt som lærer i skolen, etter tett
dialog med partene i skolesektoren. Videre har regjeringen tydeliggjort
at det kun er de som er ansatt i lærerstilling, som kan ha faglig
ansvar for opplæringen. I tillegg gjelder kompetansekravene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Rødt viser til at regjeringen stoppet «avskiltingen» som regjeringen
Solberg innførte, av erfarne lærere, gjennom å innføre et unntak
fra kravet om relevant kompetanse i undervisningsfag for lærere
som oppfylte ett av kravene for å bli ansatt som lærer før 1. januar
2014, og for lærere som har fullført tidligere allmennlærerutdanning. Disse medlemmer mener at skolene må ha
bred fagkompetanse. Da er det er viktig at kommunene kan planlegge
videreutdanning ut fra lokale behov, samtidig som man anerkjenner
kompetansen til lærerne som har lang undervisningserfaring i fagene
sine. Det gjør at kommunene kan bruke tid og ressurser på å sikre
god fagkompetanse i bredden av skolens fag.
Komiteens medlem
fra Venstre er av den oppfatning at læreren er den aller viktigste
for elevenes læring, og for å snu den negative utviklingen i norsk
skole er det nødvendig å satse på læreren. I den forbindelse vil dette medlem understreke at det var et
feil av regjeringen å legge ned lærerspesialistordningen, som både
bidro med kvalitetsheving inn i skolene og flere karriereveier for
lærerne. I den forbindelse viser dette medlem til
Venstres alternative budsjett, hvor det foreslås å gjeninnføre lærerspesialistordningen
fra og med høsten 2026 til en bokført kostnad på 30 mill. kroner.
Denne innføringen og satsingen ville ha medført 1 000 nye lærerspesialister
fra og med høsten av.
Oppfølgingsordningen
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til Dokument 8:171 S (2023–2024), hvor Høyre foreslo
et forbedret skoleeierskap og en styrket oppfølgingsordning for
skoler som over tid har svake resultater. Disse medlemmer viser
til at oppfølgingsordningen har gode intensjoner, men vil fremheve
at dagens ordning er for snever, for lite kvalitetssikret og ikke
bidrar i tilstrekkelig grad til å forbedre læringsmiljøet og de
faglige fellesskapene på den enkelte skole og i den enkelte kommune.
Dette kan forklares både av at eksterne kompetansemiljøer ikke har
noe mandat til å pålegge kommunene å arbeide etter faglige prinsipper,
og at mange ikke har forutsetninger til å hjelpe kommunene.
Disse medlemmer vil
derfor styrke og forbedre oppfølgingsordningen for kommuner med
vedvarende svake resultater, og viser til Høyres alternative budsjett, der
det foreslås å bevilge 10 mill. kroner mer til ordningen.
Samarbeid skole-næringsliv
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke behovet for
å legge bedre til rette for samarbeid mellom skoler og lokalt og
regionalt næringsliv. Mange skoler ønsker en mer praktisk og variert
undervisning, men møter store økonomiske hinder når de må stå alene
om kostbart utstyr, verksteder og alternative læringsarenaer. Dette
gir i dag store forskjeller mellom skoler og kommuner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, viser til at tettere samarbeid mellom
skole og næringsliv vil kunne redusere kostnadene for skolene, samtidig
som elevene får mer relevant, variert og meningsfylt opplæring.
Næringslivet sitter med erfaring, kompetanse og moderne teknologi
som kan styrke både utdanning, dannelse og motivasjon og bidra til
at flere elever får tidlig innsikt i praktiske yrker og arbeidslivets
krav. Et systematisk samarbeid vil også gi skolene bedre kjennskap
til hvilke ferdigheter næringslivet trenger, samtidig som bedriftene
får innsikt i skolens behov og oppdrag.
Flertallet vil vise
til også store deler av organisasjonslivet kan bidra positivt gjennom
tettere samarbeid med skolene og næringslivet. Flertallet er
blant annet kjent med at det gjøres mye godt arbeid innen mekanikk
gjennom foreninger som Amcar, Valdres Gatebil og Blå Kors på Bryne.
Her er det et stort potensial for å utvikle modeller på tvers av
frivilligheten, utdanning og næringsliv.
Flertallet mener
derfor at regjeringen bør bidra til at ulike former for partnerskap
mellom skole og næringsliv blir enklere å etablere og videreutvikle,
slik at praktisk og relevant læring kan styrkes uavhengig av kommuneøkonomi
og lokale tilfeldigheter.
Stiftelsen Lenken
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser
til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026), der bevilgningen
på kap. 226 post 21 foreslås økt med 1 mill. kroner for å øke støtten
til Stiftelsen Lenken.
Støttegruppen etter
22. juli
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet viser til at Den nasjonale støttegruppen
etter 22. juli gjør et viktig arbeid. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett,
der det foreslås å bevilge 250 000 for å sikre aktiviteten til støttegruppen.