2.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet
Gode barnehager gir barna
en god start
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet mener at gode barnehager er et viktig bidrag til
å gi alle barn en trygg og god oppvekst og like muligheter. Disse medlemmer viser til at det er god
barnehagedekning i Norge: I 2024 hadde 94,3 pst. av alle barn mellom
1 og 5 år barnehageplass. Dette er en økning på 1,5 prosentpoeng
siden 2020. Økningen i andel barn i barnehage har vært særlig stor
for de minste barna.
Disse medlemmer fremhever
at barnehagen er en av de viktigste arenaene for barns tidlige utvikling. Den
legger et fundament for trygghet, sosial tilhørighet, fellesskap
og vennskap. Et godt barnehagetilbud er derfor avgjørende for å
sikre at alle barn får like muligheter, uavhengig av familiebakgrunn,
bosted eller foreldrenes økonomiske situasjon.
Disse medlemmer viser
til at barnehageprisen økte hvert år de borgerlige styrte, fra 2013
til 2021, og vil trekke frem at Arbeiderpartiet – sammen med Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti – har kuttet maksprisen i barnehagen
to ganger, til historisk lavt nivå. På landsbasis sparer barnefamilier
31 460 kroner og i distriktskommuner 36 960 kroner, sammenlignet
med makspris i regjeringen Solbergs siste budsjettforslag.
Disse medlemmer vil
trekke frem at gode barnehager gir barna en trygg og god oppvekst,
og bidrar til likestilling og høy deltakelse i arbeidslivet. Forskning
viser at barn som har gått i barnehagen klarer seg bedre i skolen
og i arbeidslivet, det gjelder særlig de mest sårbare barna. Barn
av innvandrere blir også bedre integrert og det blir enklere for
foreldre å komme seg i jobb. Disse medlemmer mener
at regjeringens satsing på barnehagepris er bra både for økonomien
til småbarnsfamiliene og for barna som får ta del i viktige fellesskap.
Disse medlemmer understreker
betydningen av tilstrekkelig og kvalifisert bemanning. De ansatte
skal få tillit og tid til å bruke fagkunnskapen sin til å skape gode
miljøer sammen med barna. Enigheten om nytt barnehageforlik høsten
2024, og arbeidet med ny finansieringsforskrift, forventer disse medlemmer skal bidra til bedre
forvaltning og rammer for alle barnehager. Disse
medlemmer viser til at ordningen med toppet bemanning i barnehagene
er utvidet gjennom 600 mill. kroner i budsjettforliket, i tillegg
til de 200 mill. kronene regjeringen tidligere hadde foreslått.
Videre har regjeringen foreslått å øke bevilgningene til Arbeidsplassbasert
barnehagelærerutdanning (ABLU) til 490 plasser fra høsten 2026.
Dette er rekordhøyt, og bidrar til kvalifisering og kompetansepåfyll.
Kvalifiserte lærere
over hele landet
Disse medlemmer mener
at det viktigste for barn og unges læring, mestring og trivsel er
at de møter kvalifiserte lærere som har tid til å se den enkelte
eleven. For mange elever møter for mange ukvalifiserte lærere. Disse medlemmer mener det er prekært
med tiltak for å øke rekrutteringen til lærerutdanningene, deretter til
å få studentene til å gjennomføre utdanningen, for så å gå ut i
undervisningsstillinger. Lærere møter andre utfordringer i læringsmiljøet
og på skolen nå enn tidligere, og trenger bredde i sin kompetanse.
Disse medlemmer viser
til at det i 2025 er 20 pst. flere som startet på en grunnskolelærerutdanning enn
i 2024. Regjeringen fortsetter arbeidet med å styre lærerutdanningene
mer overordnet og forenkle rammeplanene. I løpet av 2026 vil to
nye rammeplaner vedtas til erstatning for dagens elleve rammeplaner.
Regjeringen har også oppfordret lærerutdanningsinstitusjonene til
å søke om forsøk med nye måter å organisere utdanningene på, i den
hensikt å styrke praksis og tilby utdanninger som er enda bedre
tilpasset lokale og regionale kompetansebehov.
Disse medlemmer mener
høyresidens mange omkamper for å gi kompetansekravene i skolen tilbakevirkende
kraft, som ville innebære en ny «avskilting» av erfarne lærere,
forslag om å gjenetablere en lite partsforankret lærerspesialistordning
og gjentatte forslag om å heve karakterkravene for lærerutdanningen,
samlet vil svekke muligheten for å sikre elevene flere kvalifiserte lærere
over hele landet. I stedet har regjeringen videreført kompetansekravene
i skolen, men samtidig sikret at erfarne lærere ikke blir «avskiltet»
i fagene sine. I tillegg er opptakskravene for lærerutdanningene
endret ved at universitetene og høyskolene kan søke dispensasjon
fra nivåkravene dersom institusjonene har tiltak som ivaretar de
samme hensynene som nivåkravene er ment å ivareta.
Disse
medlemmer viser til at det var et godt og solid samarbeid
mellom partene og regjeringen i Strategi for rekruttering til lærerutdanningene
og læreryrket 2024–2030. Disse medlemmer viser
til at regjeringen møter den varslede lærermangelen med en bred
satsing på å rekruttere, utdanne og beholde flere kvalifiserte lærere.
Det er fortsatt et stort behov for en satsing på etter- og videreutdanning
i skolen, i hele bredden av skolens fag. Særlig vil disse medlemmer trekke frem at regjeringen
fører en politikk der kompetanseutviklingen for lærere fortsetter
på et høyt nivå, og at etter- og videreutdanningstilbudet utvides
til flere fag og viktige områder. Det vises også til at regjeringen
har som mål at tilbudet også skal omfatte klasseledelse, digital læring,
tilpasset opplæring og spesialpedagogikk.
En fellesskole der alle
elever lærer, mestrer og trives godt
Et samfunn med små forskjeller mellom folk,
sosialt og geografisk, bidrar til tillit og reduserer forskjeller.
Fellesskolen skal gi elevene et felles verdigrunnlag, et innblikk
i verden, sikre fagkunnskaper, ferdigheter og et bredt grunnlag
for videre utdanning, arbeid og deltagelse. Disse
medlemmer viser til at regjeringen som planlagt viderefører
fagfornyelsen, og arbeider for å utløse det fulle potensialet i
nye læreplaner. Disse medlemmer viser
også til den solide omdreiingen mot en mer praktisk skole som er
forankret i Meld. St. 34 (2024–2025) En mer praktisk skole – Bedre
læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn. Regjeringen har fulgt
opp kvalitetsutviklingsutvalget med omlegging av prøver og kartlegginger
i skolen. Satsingen på en mer praktisk skole bidrar til å gi flere
elever mestring, motivasjon og nødvendige ferdigheter for å bli
rustet for livet og arbeidslivet. Større handlefrihet knyttet til
fag- og timefordeling, valgfag på mellomtrinnet og arbeidslivsfag
på ungdomstrinnet er viktige grep for å sikre en skole som gir mestring
og utvikling for alle elever. Disse medlemmer understreker
behovet for en styring av utdanningssektoren som er basert på tillit
og respekt for faglighet og profesjonalitet. Disse
medlemmer imøteser fellesskoleutvalget som skal gjennomgå
fellesskolens organisering og innhold for fremtiden – de leverer
sitt arbeid i 2026.
Disse medlemmer understreker
at lesing er en grunnleggende ferdighet som er avgjørende for utvikling
og læring i alle fag, og mener at lesing ikke bør begrenses til
digitale flater, da lesing på skjerm kan svekke konsentrasjonen
og flytte oppmerksomheten bort fra aktivitetene i klasserommet.
Derfor er det viktig å sikre bedre tilgang til fysiske lærebøker. Disse medlemmer viser til budsjettforliket
om en ytterligere økning til nasjonalt leseløft på 206,3 mill. kroner
for å styrke leseglede og leseferdigheter. Som en del av denne satsingen
er 120 mill. kroner tilskudd til kommunene for innkjøp av fysiske
lærebøker.
Mer praktisk og aktiv
læring i skolen
Barn og unge skal både oppleve at praktiske
evner og ferdigheter blir vektlagt i skolen og at de er verdifulle for
samfunnet. Disse medlemmer viser til
at regjeringen har fremmet en rekke grep for bedre læring og mer
trivsel, etter at flere undersøkelser har dokumentert negativ utvikling
i læringsresultater og trivsel etter åtte år med Høyre-styrt skolepolitikk
i Norge.
Disse medlemmer understreker
at overgangen fra barnehage til skole kan oppleves som brå for mange barn,
med mindre lek og mer stillesitting enn de er vant til. Disse medlemmer mener det er viktig å
legge bedre til rette for praktisk, aktiv og variert undervisning for
å styrke læringen og trivselen i skolen, slik regjeringen gjør.
Dette inkluderer også å legge til rette for at skolene har nødvendig
kompetanse, utstyr og læringsarenaer til å kunne ta i bruk praktiske
læringsmetoder i fagene. Praktiske og aktive læringsmetoder, etter-
og videreutdanning også i praktiske og estetiske fag, endring av kvalitetsvurderingssystemet
samt solide investeringer i egne arealer og utstyr, bidrar til å
løfte kvaliteten og læringen i skolen. Disse
medlemmer imøteser videre arbeid i kommunene og ved skolene
for å realisere en mer framtidsrettet skole. Disse
medlemmer vil påpeke at innføring av valgfag på mellomtrinnet,
og å sikre at alle elever i ungdomsskolen skal få tilbud om arbeidslivsfag,
vil gi flere elever et nødvendig løft enten de ser for seg studiespesialiserende
eller yrkesrettet videregående opplæring. Når halvparten av elevene
i videregående opplæring nå velger yrkesfag, og det er innført fullføringsrett,
stiller det også krav til innholdet i skolen.
Elever må ha det bra
for å lære bra
Elever må ha det bra for å lære bra, og skal
få rask og koordinert hjelp for å hindre at ulike utfordringer ødelegger
for læring og trivsel. Disse medlemmer viser til
at skoler der elever lærer godt, også kjennetegnes av høy trivsel.
Et trygt og godt skolemiljø, der mobbing på skolen og andre arenaer
forebygges og raskt tas tak i når det oppstår, er en grunnleggende
forutsetning. Disse medlemmer vil trekke
frem viktigheten av å utvikle sosial og emosjonell kompetanse i
skolen. Det handler om å forstå og håndtere følelser, bygge relasjoner
og ta ansvarlige valg – ferdigheter som er avgjørende både i skolen
og livet ellers. Forskning viser at elever med sterk sosioemosjonell
kompetanse lærer bedre, trives mer og står sterkere i møte med psykiske
utfordringer.
Disse medlemmer mener
at høyresidens tidlige vektlegging av nivåmålinger og karakterer
bidrar til å øke presset på elevene, og står i kontrast til behovet
for en mer helhetlig tilnærming til elevenes læring og trivsel i
skolen. Ved å satse på en mer praktisk, variert og aktiv skole,
slik det legges opp til i St. Meld. 34 (2023–2024), får elevene
ferdigheter de trenger for livet, ikke bare for neste prøve. Disse medlemmer vil her trekke frem regjeringens
justeringer av kvalitetsvurderingssystemet i skolen, som vil senke
teste- og målepresset og bidra til mer fokus på elevens helhetlige
kompetanse. Disse medlemmer understreker
behovet for fortsatt satsing på tiltak som fremmer trivsel, mestring
og helhetlig læring for alle elever.
Ei skolefritidsordning
for alle
Skolefritidsordningen (SFO) er første møte med skolen
for mange barn, og skal legge til rette for både lek, læring, omsorg
og vennskap. Disse medlemmer viser til
at regjeringen har en klar ambisjon om å øke kvaliteten og gi flere
mulighet til å delta i skolefritidsordningen. Disse
medlemmer viser til at det er viktig at SFO-tilbudet har god
kvalitet og tilstrekkelig bemanning, og at flere barn kan delta
– uavhengig av familiens økonomiske forutsetninger.
Disse medlemmer viser
til at alle elever på 1., 2. og 3. trinn har fått tilbud om tolv
timer gratis SFO per uke, etter tidligere budsjettforlik med Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti. I ettertid er deltakelsen i SFO rekordhøy,
og Barnetilsynsundersøkelsen (2023) viser økt deltakelse fra barn
med ulik sosioøkonomisk bakgrunn. Disse medlemmer viser
videre til budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne for
2026, om gratis halvdagsplass i SFO for elever på 4. trinn i levekårsutsatte
områder. Dette er et viktig tiltak for en gruppe som har særlig
nytte av å delta i SFO-ordningen litt lenger.
Disse medlemmer mener
at kompetansen til de ansatte er noe av det viktigste i SFO, og
støtter at det skal legges bedre til rette for tilbud om kompetanseutvikling
og økt bemanning i SFO. Disse medlemmer er
fornøyde med at budsjettforliket viderefører økningen fra revidert
nasjonalbudsjett begrunnet til bemanning i SFO, samt at økningen
i frie midler til kommunene også gir rom for økt bemanning i SFO.
Videregående opplæring
som grunnlag for arbeid og utdanning
Videregående opplæring skal gi elever yrkeskompetansen
og studiekompetansen de trenger i arbeidslivet og videre utdanning,
og legge grunnlag for at de kan delta i samfunnet og leve gode liv. Disse medlemmer viser til at regjeringen
jobber for at alle elever skal få faglige utfordringer og den oppfølgingen
de trenger for å lære godt og gjennomføre videregående skole. Ny
opplæringslov fra 1. august 2024 styrker retten til videregående
opplæring, og en rekke initiativer og satsinger bidrar til at enda
flere nå fullfører videregående opplæring med yrkeskompetanse og
studiekompetanse. Dette er avgjørende i en tid med mangel på arbeidskraft,
og har stor betydning for den enkelte elev og samfunnet som helhet.
Disse medlemmer viser
til forslag i Prop. 1 S (2025–2026) om å styrke potten til utvikling
av eksamen og vurdering i videregående opplæring i 2026, og understreker
betydningen av en trygg og rettferdig eksamensgjennomføring med
tilstrekkelige ressurser til sensur, administrasjon og kvalitetssikring.
Disse medlemmer viser
videre til at midlene som er avsatt til utbygging av tilbudet om
videregående opplæring som følge av fullføringsreformen, nå innlemmes
i rammetilskuddet til fylkeskommunene, i tråd med regjeringens mål
om å styre kommuner og fylker mer overordnet.
Fremtidens fagarbeidere
Norsk nærings- og samfunnsliv trenger flere
fagarbeidere for å bygge den moderne velferdsstaten og en industri
i verdenstoppen. I 2025 søkte igjen over halvparten av ungdommene
seg til disse studieprogrammene. Disse medlemmer mener
det er svært gledelig at den positive utviklingen i søkertallene
til yrkesfaglige studieprogram fortsetter, slik at næringslivet
og velferdsstaten får tak i kompetansen de trenger. Disse medlemmer er
glade for at regjeringen fortsette løftet for yrkesfagene, som begynner
med å styrke praktisk læring i grunnskolen, bedre yrkesfagopplæring
i skole og læretid, samt styrket innsats for seriøse vilkår i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser
til at tilskuddet til ordningen «fagbrev på jobb» videreføres og
mener dette bidrar til å sikre at flere voksne får mulighet til
å ta fagutdanning. Ordningen er også viktig for å møte kompetansebehovene
innen helse, industri, serviceyrker og andre bransjer som etterspør
kvalifisert arbeidskraft. Disse medlemmer vil
også lede oppmerksomheten til at tilskuddet til Nasjonalt senter
for yrkesfag økes med 10 mill. kroner. Det nye senteret er nå i
god drift og disse medlemmer forventer
at dette gir utslag i oppmerksomheten om og kvaliteten i yrkesopplæringa.
En satsing på høyere
yrkesfaglig utdanning
Fagskolene skal gi høyere yrkesfaglig utdanning
av høy kvalitet og være et likeverdig yrkesfaglig alternativ til
universitets- og høyskoleutdanning. Disse
medlemmer vil framheve den betydningen fagskoler har for å
sikre rett og oppdatert kompetanse i norsk arbeidsliv. De siste
årene har det vært en kraftfull oppbygging av fagskolene og en økning
i antall studenter. Kandidatenes kompetanse er etterspurt etter
endt fagskoleutdanning, og regjeringen vil gi høyere yrkesfaglig
utdanning en viktigere rolle i livslang læring og jobbe for et tett samarbeid
mellom fagskolene og partene i arbeidslivet for å møte fremtidens
kompetansebehov.
Disse medlemmer ser
fram til regjeringens arbeid med å følge opp Stortingets vedtak
om innplassering i NKR, samt andre satsinger som vil bidra til fagskoletilbud
av høy kvalitet og videre utvikling av høyere yrkesfaglig utdanning.
Høyere utdanning og
kompetanse for framtida
Disse medlemmer viser
til at regjeringen fører en ambisiøs og offensiv kunnskapspolitikk
for å utdanne kompetansen landet trenger, legge til rette for flere toppforskningsmiljøer
og bygge sterke profesjonsutdanninger av høy kvalitet i hele landet.
Gjennom å gjøre utdanning og livslang læring mer tilgjengelig for
mennesker i ulike livssituasjoner, blir det enklere å få kompetansepåfyll
og mer utdanning, og bedrifter og kommuner kan rekruttere bredere
og få tilgang på flere fagfolk. Dette muliggjør regjeringens ambisjon
om læring hele livet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har levert på den varslede reformen for desentralisert utdanning
i hele landet, og at dette bidrar til å dekke behovet for kompetanse
i offentlig og privat sektor. Fra 1. august 2025 ble ordningen med
nasjonalt studentombud for fagskolestudenter etablert, og det er
i budsjettet for 2026 prioritert midler til 900 nye studieplasser
til fagskolene fra høsten 2026.
Disse medlemmer understreker
den avgjørende rollen statlige og private høyskoler og universiteter spiller
for Norges kunnskapsutvikling, samfunnsutvikling og konkurranseevne.
For 2026 går 48,2 mrd. kroner til universiteter og høyskoler for
2026, noe som er et stabilt høyt nivå. En vesentlig satsing på framtidsrettet forskning,
fleksible og desentraliserte utdanningstilbud og utdanninger for
velferdsbehovene i samfunnet, bidrar til å ruste Norge for omstillingen
landet står i. En mer urolig verden stiller også økte krav til kompetanseberedskap,
og det er kompetansemangel i store deler av offentlig og privat
sektor.
Disse medlemmer er
glade for at regjeringen vil hegne om lik mulighet til utdanning
i hele landet, uavhengig av økonomi og familiesituasjon. Dette er
et grunnleggende mål for Arbeiderpartiet. Et godt studietilbud,
en trygg økonomi og en rimelig plass å bo er svært viktig for læringen
og livskvaliteten til studentene. Disse medlemmer er
glade for at regjeringen vil hegne om kunnskapens egenverdi, forskningens
integritet og den akademiske friheten, og understreker at gratisprinsippet
i norsk høyere utdanning ligger fast. Disse
medlemmer viser til at regjeringen gjennomfører en tillitsreform
i høyere utdanning, og både har avbyråkratisert, lagt om til mer
overordnet styring og overført mer myndighet til institusjonene,
inkludert at mer midler fordeles direkte i rammebevilgningen og ikke
gjennom søknadsbaserte ordninger innenfor høyere utdanning. Det
er en realøkning på 0,1 pst. for universiteter og høyskoler for
2026. Rammefinansiering til norske universiteter og høyskoler gir
en høy grad av tillit, ansvar og handlingsrom til institusjonene
og gir rom for å nå målsettingene til sektoren.
Disse medlemmer viser
til at under denne regjeringen er midlertidigheten i akademia betydelig
redusert, og til at regjeringen arbeider videre med å styrke rekrutteringen,
likestillingen og mangfoldet i høyere utdanning og forskning.
Bygg og infrastruktur har betydning for kvaliteten
i undervisning og forskning, og disse medlemmer mener
dette må sees i sammenheng med de generelle målene for høy kvalitet
i utdanning, forskning og formidling i hele sektoren. Det satses
både på bygg, infrastruktur, forskere, studenter og forskning i
statsbudsjettet for 2026.
Disse medlemmer viser
til at budsjettet for 2026 har flere prioriteringer som gir den
kompetansen samfunnet trenger, blant annet økning i nye studieplasser
i medisin, 20 nye studieplasser ved Universitetet i Bergen og deres
desentraliserte studiemodell Vestlandslegen, og flere studieplasser
innenfor kvanteteknologi, psykologi, audiografutdanning, arbeidsplassbasert
barnehagelærerutdanning og sykepleie.
Forskning for framtida
Kvaliteten i forsking og høyere utdanning er
avgjørende for hvor godt Norge lykkes med å utvikle og ta i bruk
ny kunnskap til å skape verdier og løse nåværende og kommende samfunnsutfordringer
lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt. Dette handler blant annet
om ivaretakelse av demokrati og ytringsfrihet, nye teknologier som
vokser fram, kunnskapsberedskap og ikke minst norsk totalberedskap. Disse medlemmer understreker den betydningen
Norges Forskningsråd (NFR) har som aktør for å nå forskningspolitiske
mål.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen satser på forskning, særlig innen teknologi og
sikkerhet og beredskap, blant annet innen kunstig intelligens (KI), kvanteteknologi
og tungregning, samt at regjeringen har som ambisjon å øke privat
finansiering av forskning. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har lagt frem en bredt forankret strategi for
å øke næringslivets FoU-andel. Disse medlemmer gleder
seg over at norske forskere og bedrifter har levert fremragende resultater
når det gjelder å innhente EU-midler fra Horisont Europa.
Disse medlemmer viser
til at det i budsjettet for 2026 er en nominell økning på om lag
2,6 mrd. kroner til forskning, som utgjør en 1,8 prosents realvekst
og en nominell økning på 5,3 pst. Disse medlemmer vil
understreke at Norge har en høy andel offentlig finansiert forskning,
og at det fremover er et mål å heve næringslivets andel av FoU.
De offentlige FoU-bevilgningene er på om lag 55,2 mrd. kroner i
årets budsjett. Uten Skattefunn er prosentandelen av BNP på 0,95
pst., og med Skattefunn er det anslått til 1,02 pst. av BNP til
offentlig finansiert forskning over statsbudsjettet.
Studentvelferd
Disse medlemmer viser
til at det er satt av midler til 2 000 nye studentboliger i 2026.
Dette er en ettårig reduksjon fra foregående år, og disse medlemmer viser til at et høyt
trykk på nye studentboliger de siste årene gjør at for få nye prosjekter
står klare og mangelen på ledige tomter er stor. Derfor vil det
være viktig å få fram nye prosjekter slik at trykket på bygging
av studentboliger holdes høyt, i tråd med regjeringens uttalte ambisjoner
om 12 000 nye studentboliger i løpet av denne stortingsperioden.
I dag er manglende byggeklare prosjekter en flaskehals for å levere
et tilstrekkelig antall nye studentboliger i tråd med regjeringens
politikk.
Disse medlemmer fremholder
viktigheten av at alle som ønsker å studere får muligheten til det,
slik at Norge får tilgang på den kompetansen som det er behov for. Disse medlemmer mener at det er viktig
å styrke studiestøtten for å sikre lik rett til utdanning for alle, uavhengig
av bakgrunn eller foreldrenes økonomi. Disse
medlemmer trekker frem at Arbeiderpartiet, sammen med Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, i forrige periode økte studiestøtten
med over 40 500 kroner, og videre at budsjettforliket ber regjeringen fremme
forslag om å knytte studiestøtten til G-systemet, grunnbeløpet i
folketrygden, i løpet av 2026.
Kompetansereform for
livslang læring
Større krav til kunnskap og kompetanse i arbeidsliv og
samfunn gjør at kompetansepolitikken har en nøkkelrolle for å kvalifisere
og utdanne stadig større deler av befolkningen. Disse
medlemmer viser til det alvorlige bakteppet med mangel på
arbeidskraft, en aldrende befolkning, digitalisering, automatisering
og omstilling innen flere bransjer som utfordringer som kompetansepolitikken
må bidra til å løse. Disse medlemmer viser
til at regjeringen nå gjennomfører en bred kompetansereform for
arbeidslivet for å svare på behovene til både arbeidsfolk og arbeidsgivere
for oppdatert og formalisert kompetanse, særlig for de som har lav
formell kompetanse eller står utenfor arbeidslivet. Som del av dette
arbeidet satte regjeringen ned kompetansereformutvalget som leverte
sin rapport i januar 2025, og disse medlemmer har
store forventninger til den videre oppfølgingen av arbeidet.
Disse medlemmer mener
at treparts bransjeprogram har stor betydning for å møte de kompetansebehovene
næringslivet har, og godt samsvar med behovene til ulike bransjer,
og mener regjeringen bør vurdere å utvide ordningene.
Folkehøyskolene gir
danning og læring for gode liv
Aktive samfunnsborgere er nødvendig for levende lokalsamfunn
og et aktivt demokrati. Folkehøyskolene er et verdifullt alternativ
til det formelle utdanningssystemet som gir lærelyst og ny motivasjon,
i tillegg til å drive allmenndanning og utvikle ferdigheter for
livet. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har oppdatert lovverk og rammer for å styrke folkehøgskolenes
posisjon, og mener det er bra om flere får mulighet til å gå på folkehøgskole.