Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Nanci P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir
Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Jan Steinar
Engeli Johansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 139 L (2024–2025)
Endringer i yrkestransportloven mv. (drosjetilbud, internkontroll,
kontrollutrustning og tilknytning til sentral). Proposisjonen følger
opp NOU 2024:15 En bedre regulert drosjenæring – Delutredning II
fra Drosjeutvalget. Komiteen merker
seg at proposisjonen inneholder forslag til tiltak som har som mål
å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, forslag
til innføring av internkontroll for aktørene i drosjenæringen, krav
om at løyvehavere kun kan være tilknyttet én sentral, og krav til
registrering i kontrollutrustning med videre.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener Prop. 139 L (2024–2025) ikke følger
de retningslinjer Storting og regjering har satt til god og forsvarlig
saksbehandling i Stortinget. Prop. 139 L (2024–2025) ble lagt fram
for Stortinget nesten en måned etter oppsatt frist for å få saken
behandlet i vårsesjonen. Dette har gitt en saksgang som hverken
har gitt berørte aktører eller Stortinget anledning til en ryddig og
demokratisk behandling. Disse medlemmer vil på
denne bakgrunn avvise Prop. 139 L (2024–2025).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil ha en seriøs drosjenæring
i hele landet, med hvit økonomi og trygghet for kundene. Disse medlemmer støtter i all hovedsak
innholdet i proposisjonen, og mener de siste års erfaring med frislipp
i næringa har vist at det er et behov for noen grunnleggende endringer
i reguleringer og kontroll for å sikre økonomisk ryddighet, passasjertrygghet
og anstendige lønns- og arbeidsvilkår for sjåførene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er glade for at regjeringen med denne
proposisjonen har fått behandlet de sentrale temaene Drosjeutvalget
har utredet, og at Stortinget nå får anledning til å vedta siste
del av en helhetlig og bedre regulering av drosjemarkedet i Norge.
Med de lovendringer som foreslås, mener disse
medlemmer at grunnlaget er lagt for at drosjenæringen skal
kunne utvikle seg videre i en positiv retning. Det legges nå til
rette for et mer tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, mindre
svart økonomi og useriøsitet, mer ordnede lønns- og arbeidsvilkår
og et drosjetilbud som henger bedre sammen med det øvrige offentlige
transporttilbudet. Endringene vil etter disse
medlemmers syn gi et bedre og tryggere tilbud til alle de
ulike kundegruppene som er avhengige av gode drosjetjenester i sin
hverdag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener regjeringen gjennom stadige endringer i
drosjenæringens rammevilkår skaper uro og tvil i en tid der næringsvirksomhet
har behov for stabilitet og forutsigbarhet. Disse
medlemmer viser til at regjeringens intensjon er å bringe
drosjemarkedet tilbake til en situasjon med streng markedsregulering. Disse medlemmer mener virkningene av
en slik politikk vil være markedsmessig ubalanse, høyere priser
og etableringshindre. Det er drosjekundene som rammes av proposisjonens
endringsforslag og får færre valgmuligheter og høyere priser. Disse medlemmer merker seg også at regjeringen
på drosjeområdet, slik man også gjør det når det gjelder post og
jernbane, velger å utfordre et av grunnlagene for Norges EØS-tilknytning,
som er fungerende konkurranse. Disse medlemmer legger til
grunn at regjeringen gjennom dette velger å sette EØS-avtalen på
spill for å skjerme noen etablerte markedsaktører fra konkurranse. Disse medlemmer mener etter en helhetsvurdering
at proposisjonen må avvises.