Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag til endringer i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport
med motorvogn og fartøy (yrkestransportloven). Forslaget til endringer
er knyttet til regelverk som gjelder drosjetransport.
Overordnet er formålet med endringene å sikre
et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, hvit økonomi, personsikkerhet
og regeletterlevelse. Forslag knyttet til fylkeskommunens ansvar
for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud, justering av enerettsmodellen,
samordning av kontrakter mv. skal bidra til å sikre et tilfredsstillende
drosjetilbud i hele landet. Forslag knyttet til kontrollutrustning
skal bidra til å sikre hvit økonomi, personsikkerhet og regeletterlevelse.
Forslag om internkontroll har som hovedmål å sikre regeletterlevelse
som er en grunnleggende forutsetning for å ivareta øvrige hensyn
bak reguleringen. Krav om tilknytning til kun én sentral skal særlig
bidra til hvit økonomi og personsikkerhet. Det blir i proposisjonen
foreslått følgende endringer relatert til drosjetransport:
Departementet foreslår at det skal fremgå av
§ 9 at løyvehaver kun kan være tilknyttet én sentral.
Departementet foreslår videre å endre § 9 slik
at det fremgår at løyvehaver skal sikre at all betaling for løyvepliktig
transport blir registrert i godkjent kontrollutrustning. Departementet
foreslår at det skal fremgå av bestemmelsen at bestilling av og
betaling for bestilt drosjetransport automatisk skal registreres
i kontrollutrustningen, og at kontrollutrustningen skal ha fast
tilknytning til bilen.
Departementet foreslår en ny bestemmelse i ny § 9 a
som slår fast at fylkeskommunen skal vurdere om det er et tilfredsstillende
drosjetilbud i enkeltturmarkedet som del av et helhetlig transporttilbud.
Videre foreslår departementet å presisere i loven at fylkeskommunen
kan iverksette tiltak for å sikre omfang, kvalitet og pris på drosjetjenestene
i enkeltturmarkedet, dersom det er nødvendig for å sikre et tilfredsstillende
drosjetilbud. Departementet foreslår også at når fylkeskommunen
og andre offentlige myndigheter inngår kontrakter om drosjetjenester,
skal de vurdere og ta hensyn til virkningene kontrakten vil ha på
andre deler av drosjetilbudet og andre deler av transporttilbudet.
Før kontrakten lyses ut, skal andre offentlige myndigheter, i området kontrakten
gjelder for, høres. Forslaget er en lovfesting av gjeldende ansvarsforhold
og en presisering av muligheten for å iverksette tiltak. Bestemmelsen
om plikt til å forelegge kontrakten for berørte myndigheter og vurdere
og ta hensyn til konsekvensene av kontrakten skal gi insentiv til
økt samordning som virkemiddel for å bedre drosjetilbudet.
Departementet foreslår å videreføre ordningen med
at fylkeskommunen kan tildele eneretter, med enkelte justeringer,
jf. forslag til endringer i ny § 9 b. De viktigste justeringene
i loven er at enerettsområdene ikke lenger må følge kommunegrensene,
og at fylkeskommunen kan gjøre enerett gjeldende for kontraktmarkedet.
Forslaget skal primært legge til rette for et tilfredsstillende
drosjetilbud gjennom å gi fylkeskommunene større fleksibilitet i
tildelingen av eneretter, og gjennom å åpne for at fylkeskommunene
kan gjøre enerettene mer attraktive for tilbyderne.
Departementets forslag til ny § 9 a og § 9 b
er en oppfølging av deler av Stortingets vedtak nr. 84 i forbindelse
med statsbudsjettet for 2023.
Departementet foreslår en ny § 9 f om internkontroll
og tilsyn. Bestemmelsen gir drosjesentralen ansvar for å sørge for
at det blir innført og utført internkontroll både i sentralens egen
virksomhet og i tilknyttede løyvehaveres virksomhet. Videre fremgår
det at internkontrollen skal sikre at gjeldende krav til aktørene
i næringen planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar
med relevant regelverk. Departementet foreslår at fylkeskommunen
skal være tilsynsmyndighet for internkontrollen og kan treffe vedtak
om retting dersom sentralen ikke oppfyller sine plikter knyttet
til internkontroll.