Opplysningsplikt om kryptoeiendeler (CARF) mv.

Innledning og sammendrag

Departementet foreslår nye regler i skatteforvaltningsloven om opplysningsplikt for tilbydere av tjenester knyttet til kryptoeiendeler. Se proposisjonen kapittel 2.

Bakgrunnen for lovforslaget er OECDs internasjonale standard for automatisk utveksling av opplysninger om kryptoeiendeler, «Crypto-Asset Reporting Frame-work» (CARF). Kryptoeiendeler kan oppbevares og overføres anonymt, uten bruk av tradisjonelle finansielle mellomledd, også over landegrenser. Det er utfordrende for skattemyndighetene å få oversikt over omsetning og eierskap til slike eiendeler. Aktørene som er involvert, er ikke opplysningspliktige etter OECDs internasjonale standard for utveksling av finansiell informasjon (CRS). Formålet med CARF er å gi skattemyndighetene økt informasjon om eierskap til kryptoeiendeler og samtidig styrke eksisterende regler om automatisk utveksling av opplysninger på skatteområdet.

Departementet foreslår å gjennomføre standarden i norsk rett. Etter standarden skal skattemyndighetene innhente opplysninger om utenlandske skattepliktige fra norske tjenestetilbydere. Disse opplysningene sendes så til landet der den skattepliktige er bosatt. Tilsvarende vil Norge få opplysninger om norske skattepliktige som benytter tjenestetilbydere i andre land. Forslaget vil dermed styrke skattemyndighetenes kontrollmuligheter. Departementet foreslår samtidig enkelte mindre endringer i CRS.

Forslagene i proposisjonen gjennomfører CARF med tilhørende kommentarer og retningslinjer. Standarden med kommentarer og retningslinjer vil derfor være sentrale momenter ved tolkningen av de norske bestemmelsene.

I tillegg til å gjennomføre standarden i norsk rett foreslår departementet at norske tjenestetilbydere skal rapportere om norske skattepliktige etter tilsvarende regler som følger av standarden. Departementet foreslår samtidig opplysningsplikt om innestående verdier.

Departementet foreslår en overordnet bestemmelse i skatteforvaltningsloven og at detaljene i opplysningsplikten mv. reguleres i skatteforvaltningsforskriften. Skattedirektoratet sendte 13. desember forslag til forskriftsendringer på høring.

Samlet sett vurderer departementet det slik at inngrepet er nødvendig og forholdsmessig og i samsvar med kravene etter personvernforordningen, Grunnloven § 102 og EMK artikkel 8.

Departementet foreslår at gjennomføringen av CARF trer i kraft 1. januar 2026. Første rapportering til skattemyndighetene skal skje i første halvdel av 2027. Opplysningspliktige tjenestetilbydere må innhente egenerklæring for eksisterende brukere innen 12 måneder etter ikrafttredelse.

Departementet foreslår at endringene i skatteforvaltningsloven § 7-3 og endringer som følge av revidert CRS trer i kraft straks.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at forslaget om nye regler i skatteforvaltningsloven bygger på OECDs internasjonale standard for automatisk utveksling av opplysninger om kryptoeiendeler, «Crypto-Asset Reporting Frame-work» (CARF). Det er i utgangspunktet vanskelig å ha oversikt over kryptoeiendeler. Formålet med CARF er å gi skattemyndighetene økt informasjon om eierskap og omsetning av kryptoeiendeler og samtidig styrke eksiterende regler om automatisk utveksling av opplysninger på skatteområdet.

Komiteen merker seg at opplysningsplikten i henhold til standarden vil påhvile tilbyderne av vekslingstjenester for kryptoeiendeler, og at de skal rapportere veksling mellom kryptoeiendeler og offisiell valuta, veksling mellom forskjellige typer kryptoeiendeler og overføringer av kryptoeiendeler. Komiteen merker seg videre at regjeringen i tillegg til å gjennomføre standarden i norsk rett, foreslår å gå lenger enn CARF på enkelte punkter. Det innebærer at opplysningspliktige skal gi opplysninger om alle sine brukere, uavhengig av hvor de er hjemmehørende, og hvilke verdier de har innestående hos tjenestetilbyderen. Lovforslaget omfatter dermed tilbydere av både vekslings- og oppbevaringstjenester.

Komiteen viser til at regjeringen har vurdert at inngrepet er nødvendig og forholdsmessig og i samsvar med kravene etter personvernforordningen, Grunnloven § 102 og EMK artikkel 8, og legger det til grunn.