3. Resultater i 2024

3.1 Sammendrag

I løpet av 2024 økte verdien av SPU med 3 985 mrd. kroner til 19 742 mrd. kroner. God utvikling i finansmarkedene ga en avkastning på 13,1 pst. målt i fondets valutakurv og før fradrag for forvaltningskostnader. Det tilsvarer 2 511 mrd. kroner. Netto overføringer til fondet utgjorde 409 mrd. kroner som følge av at statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten var vesentlig høyere enn det oljekorrigerte budsjettunderskuddet. En svakere krone målt mot fondets valutakurv bidro isolert sett til å øke fondsverdien i norske kroner med 1 072 mrd. kroner. Endringer i kronekursen påvirker imidlertid ikke fondets internasjonale kjøpekraft.

Markedsverdien av SPN økte i fjor med om lag 27 mrd. kroner til 381 mrd. kroner. Avkastningen var 7,6 pst. målt i norske kroner og før fradrag for forvaltningskostnader.

Målet for Norges Banks og Folketrygdfondets forvaltning er å skape høyest mulig avkastning etter kostnader innenfor rammene gitt i mandatene fra Finansdepartementet. Norges Bank oppnådde i 2024 en avkastning som var 0,45 prosentenheter lavere enn referanseindeksen, mens Folketrygdfondet oppnådde en avkastning som var 1,15 prosentenheter høyere enn referanseindeksen.

Departementet vurderer resultatene som oppnås i SPU og SPN over tid. De siste 20 årene har den årlige meravkastningen for SPU i gjennomsnitt vært 0,19 prosentenheter, mens meravkastningen for SPN siden 2007 i gjennomsnitt har vært 1,00 prosentenhet per år. Departementet er tilfreds med resultatene som er oppnådd. Målt som andel av forvaltningskapitalen, tilsvarte kostnadene i fjor 4,1 basispunkter (0,041 pst.) i forvaltningen av SPU og 6,5 basispunkter (0,065 pst.) i forvaltningen av SPN. Departementet legger vekt på en kostnadseffektiv forvaltning, og sammenligninger med andre fond viser at forvaltningskostnadene i både SPU og SPN er svært lave.

Resultatene i forvaltningen av SPU og SPN er nærmere omtalt i henholdsvis avsnitt 2.4 og 4.4 i meldingen.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at avkastningen i SPU i 2024 var på om lag 2 500 mrd. kroner, det tilsvarer en avkastning på 13,1 pst. før fradrag for forvaltningskostnader. Komiteen bemerker at den avkastningen for SPU i 2024 var betydelig høyere enn tjuesårssnittet, men 0,45 prosentenheter lavere enn referanseindeksen.

I 2024 hadde SPN en verdiøkning på 27 mrd. kroner, som tilsvarer en avkastning på 7,6 pst. før forvaltningskostnader. Komiteen merker seg at Folketrygdfondets avkastning i 2024 var 1,15 prosentenheter høyere enn referanseindeksen.

Komiteen tar for øvrig omtalen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at avkastningen i 2024 var høy, men at fondets verdi likevel er redusert betydelig siden årsskiftet 2024/2025. Dette illustrerer at fondet er utsatt for store markedsbevegelser, og understreker behovet for en nøktern og ikke-aktivistisk tilnærming til forvaltningen. Hovedmålet må alltid være best mulig avkastning over tid – ikke politisering av investeringene.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at meldingen selv påpeker at både lønnsomheten og verdsettelsen i aksjemarkedet nå ligger betydelig over historisk gjennomsnitt, og at sannsynligheten for en korreksjon dermed er økende. De høye verdiene i det amerikanske aksjemarkedet, og særlig i teknologisektoren, representerer en risikofaktor som bør tas på alvor i den videre forvaltningen av fondet.

Disse medlemmer er særlig opptatt av at simuleringene som gjengis i meldingen, viser at det er betydelig risiko for at realverdien av fondet kan falle med mer enn 20 pst. over en femårsperiode. Disse medlemmer mener at dette understreker behovet for en aktiv tilnærming til risikostyring i forvaltningen.