Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen senke terskelen for Etikkrådets
anvendelse av retningslinjer for observasjon og utelukkelse fra
SPU § 4 c.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen endre adferdskriteriet om
salg av våpen slik at det lyder «salg av våpen til stater som benytter
våpnene på en måte som utgjør alvorlige brudd på menneskerettighetene
og internasjonal humanitær rett».
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med
forslag til revidering av retningslinjer for observasjon og utelukkelse
fra SPU slik at de oppdateres i takt med internasjonale normer for
ansvarlig næringsliv.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet
med å unngå investeringer som medfører avskoging slik at Statens
pensjonsfond utland oppnår målet om en avskogingsfri portefølje
innen 2025.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget i løpet av 2026 med forslag om å inkludere også naturrisiko
i SPUs mandat på lik linje med klimarisiko.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen endre terskelen for
kullinvesteringer slik at terskelen for kullandel i produksjon og
inntekter senkes fra 30 pst. til 5 pst.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen tilføye et mål i
mandatet for Statens pensjonsfond utland om netto nullutslipp innen
2050 for investeringsporteføljen.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen fastsette konkrete
framoverskuende delmål for porteføljens samlede utslippsreduksjon
på sektornivå fra 2025, konsistente med medlemskap i Net-Zero Asset
Owner Alliance (NZAOA). Norges Bank bes rapportere årlig om progresjon
mot disse målene.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan klimarisiko
kan integreres i referanseindeksen.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen utrede og utvikle
verktøy som gjør Statens pensjonsfond utland i stand til å nå målet
om netto nullutslipp i tråd med Parisavtalens 1,5-gradersmål, blant
annet en klimarisikojustert referanseindeks.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med
et forslag til hvordan en referanseindeks for SPU som er i tråd
med Parisavtalens mål, kan utvikles i neste fondsmelding.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen sikre at investeringene
i fornybar energi og annen klimavennlig infrastruktur trappes betydelig
opp som andel av SPUs portefølje, med mål om at minst 5 pst. av
fondet er investert i slike aktiviteter innen 2030.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen styrke håndteringen
av naturrisiko i fondets mandat på lik linje med klimarisiko, med
mål om at selskapene i investeringsporteføljen skal innrette sin
virksomhet i tråd med målene i det internasjonale naturrammeverket
om å stanse og reversere tap av natur innen 2030.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet
for å unngå investeringer i avskoging slik at Statens pensjonsfond
utland (SPU) når målet om en avskogingsfri portefølje, og om nødvendig
vedtar planer for hvordan dette målet skal nås.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen sikre at NBIM senker terskelen
for å stemme for klimaforslag på generalforsamlinger som er i tråd
med Parisavtalen og fondets egne klimaforventninger og -målsettinger.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sikre at NBIM årlig
rapporterer detaljert om sine risikobaserte nedsalg knyttet til
klima- og naturrisiko, inkludert hvilke sektorer og bærekraftstema
som har vært avgjørende for beslutningene.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen foreta endringer
i retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra
Statens pensjonsfond utland slik at § 3 annet ledd lyder:
(2) Observasjon eller utelukkelse kan besluttes
for gruveselskaper og kraftprodusenter som selv eller konsolidert
med enheter de kontrollerer enten:
-
a. får 10 pst. eller
mer av sine inntekter fra termisk kull,
-
b. baserer 10 pst. eller mer av sin virksomhet
på termisk kull,
-
c. utvinner mer enn 10 millioner tonn
termisk kull per år, eller
-
d. har en kraftkapasitet på mer enn 5 000
MW fra termisk kull.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen sikre at selskaper
som planlegger nyinvesteringer i kullrelatert virksomhet, blir utelukket
fra fondets investeringsunivers.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen endre retningslinjer
for observasjon og utelukkelse fra SPU slik at det i § 4 eksplisitt
fremgår at systematisk motarbeidelse av fagorganisering og kollektive
forhandlinger er å anse som grove eller systematiske krenkelser
av menneskerettighetene.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen presisere i retningslinjer for
observasjon og utelukkelse av selskaper fra Statens pensjonsfond
utland at fondets investeringer ikke skal være i strid med Norges
folkerettslige forpliktelser, herunder forpliktelsen om å ikke medvirke
til folkerettsstridig okkupasjon.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen fastsette i mandat
for forvaltningen av Statens pensjonsfond at Norges Bank ikke kan
plassere investeringsporteføljen i selskaper som selger våpen til
Israel og i selskaper med folkerettsstridig virksomhet på okkuperte
områder.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen fastsette i mandat
for forvaltningen av Statens pensjonsfond at Norges Bank ikke kan
plassere investeringsporteføljen i israelske myndigheter eller foretak,
verdipapirer utstedt i israelsk valuta, fast eiendom eller infrastruktur
lokalisert i Israel eller i eiendomsselskaper, infrastrukturselskaper,
eiendomsfond, infrastrukturfond eller liknende konstruksjoner som
har som primært formål å investere i Israel.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen legge frem en tydelig
strategi for hvordan SPU skal avvikle investeringer i Russland,
og vurdere å avskrive verdien av de russiske investeringene hvis
nedsalg ikke er mulig innen rimelig tid.
Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen revidere forutsetningene for
bruk av kriteriet om salg av våpen til stater som systematisk bryter
humanitærretten slik at våpenbruk sidestilles med våpentype når
det kommer til sivile tap.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen revidere forutsetningene for
bruk av kriteriet om salg av våpen til stater som systematisk bryter
humanitærretten slik at også overføring via tredjepart omfattes.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen klargjøre overfor
Etikkrådet at selskaper som ikke utviser skjerpede aktsomhetsvurderinger
når de opererer i konfliktområder, bør utelukkes.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen sørge for at OECD
og FNs retningslinjer for ansvarlig næringsliv skal gjelde for Etikkrådets
anbefalinger om utelukkelse.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen klargjøre at terskelen
for utelukkelse av selskaper etter § 4 i retningslinjer for observasjon
og utelukkelse fra SPU skal være i samsvar med FN og OECDs retningslinjer
for ansvarlig næringsliv.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen om en gjennomgang
av Statens pensjonsfond utlands portefølje etter våpenkriteriet.
Forslag
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med
etablering av en klimajustert referanseindeks for oljefondet og
at denne legges frem for Stortinget senest i forbindelse med neste
års stortingsmelding om Statens pensjonsfond.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at NBIM ikke gis anledning til å investere i, og skal trekke seg
ut av, selskap som utvider eller foretar nyinvesteringer i kullrelatert
virksomhet, både termisk og metallurgisk.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen gjennomgå praktiseringen
av retningslinjer for observasjon og utelukkelse fra SPU § 3 første
ledd bokstav a for utelukkelse av selskaper som utvikler eller produserer
atomvåpen eller sentrale komponenter til atomvåpen, med formål om
at SPU trekkes ut av selskaper som bryter med retningslinjene.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen integrere naturrisiko
i mandatet for SPN på samme måte som klimarisiko, og sikre at fondet
rapporterer systematisk om sin påvirkning på natur og biologisk
mangfold.
Forslag
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen snarest mulig komme
tilbake til Stortinget med forslag til en innstramming i utelukkelseskriteriene
for Statens pensjonsfond utland, der terskelen senkes for å utelukke
selskaper som leverer generiske produkter direkte til selskaper
som allerede er utelukket fra fondet, og der leveransen har tett sammenheng
med det samme underliggende normbruddet, for eksempel leveranser
av materialer og utstyr til entreprenørfirma som bygger ulovlige
bosetninger på okkupert område.
Forslag fra Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at NBIM ikke gis anledning til å investere i og skal trekke seg
ut av selskap som utvider eller foretar nyinvesteringer i fossile
energikilder.
Forslag 39
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
hvordan 1 pst. av Norges BNI kan overføres fra SPU til klimatiltak,
klimatilpasning og naturbevaring i utviklingsland uavhengig av handlingsregelen.
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
hvordan ekstraordinære inntekter fra prisøkninger forårsaket av
internasjonale kriser, som Russlands invasjon av Ukraina, kan brukes
til solidarisk støtte til rammede land og stater uavhengig av handlingsregelen.
Forslag 41
Stortinget ber regjeringen oppfordre Norges
Bank om å inkludere sektorspesifikke og tidsbestemte retningslinjer
i den nye klimahandlingsplanen. Disse skal tydelig definere hvordan
fondet gradvis intensiverer sin eierskapsutøvelse overfor selskaper
som ikke oppfyller forventningene til håndtering av klimarisiko.
Videre skal det stilles en klar forventning om at samtlige selskaper
i porteføljen har etablert realistiske, vitenskapsbaserte utslippsmål
og delmål innen 2027.
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen pålegge NBIM å kreve
utslippsbaner for selskapene de er investert i innen 2026.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen foreta endringer
i retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra
Statens pensjonsfond utland slik at § 3 annet ledd lyder:
(2) Observasjon eller utelukkelse kan besluttes
for gruveselskaper og kraftprodusenter som selv eller konsolidert
med enheter de kontrollerer enten:
a) får 5 pst. eller mer av sine inntekter fra
termisk kull,
b) baserer 5 pst. eller mer av sin virksomhet
på termisk kull,
c) utvinner mer enn 10 millioner tonn termisk
kull per år, eller
d) har en kraftkapasitet på mer enn 5 000 MW
fra termisk kull.