vedtak til lov
om endringer i folkehelseloven m.m.
(krav til systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid, helsemessig beredskap)
I
I lov 24. juni 2011 nr. 29 om folkehelsearbeid
gjøres følgende endringer:
§ 1 skal lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne loven er å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling
som fremmer folkehelse, herunder livskvalitet og
gode sosiale og miljømessige forhold, og som utjevner sosiale
helseforskjeller.
Loven skal bidra til å beskytte befolkningen
mot faktorer som direkte eller indirekte kan ha negativ innvirkning
på helsen, og bidra til å forebygge psykisk og somatisk
sykdom, skade og lidelse.
Loven skal sikre at kommuner, fylkeskommuner
og statlige myndigheter setter i verk tiltak
og samordner sin virksomhet i folkehelsearbeidet på en forsvarlig
måte. Loven skal legge til rette for et langsiktig, systematisk
og kunnskapsbasert folkehelsearbeid.
§ 2 fjerde ledd skal lyde:
Loven gjelder for helsepersonell, offentlige tjenestepersoner og
private der dette fastsettes i medhold av §§ 7 b, 29 og
33 a.
§ 3 skal lyde:
§ 3 Definisjoner
I loven her menes med
-
a. folkehelse: befolkningens
helsetilstand og livskvalitet og hvordan helse
og livskvalitet fordeler seg i en befolkning
-
b. folkehelsearbeid: samfunnets innsats
for å påvirke faktorer som direkte eller indirekte fremmer befolkningens
helse og livskvalitet, fremmer gode sosiale og miljømessige
forhold, utjevner sosiale helseforskjeller, beskytter befolkningen
mot faktorer som direkte eller indirekte kan ha negativ innvirkning på
helsen, og forebygger psykisk og somatisk sykdom, skade og lidelse.
§ 4 skal lyde:
§ 4 Kommunens ansvar
Kommunen skal
-
a. fremme
befolkningens helse og livskvalitet
-
b. fremme gode sosiale
og miljømessige forhold
-
c. bidra til å forebygge
psykisk og somatisk sykdom, skade og lidelse
-
d. bidra til utjevning
av sosiale helseforskjeller
-
e. bidra til å beskytte
befolkningen mot faktorer som direkte eller indirekte kan
ha negativ innvirkning på helsen.
Ansvaret etter første ledd skal
ivaretas innenfor de oppgavene og
med de virkemidlene kommunen er tillagt, herunder
ved lokal utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting.
Kommunen skal medvirke til at helsemessige hensyn ivaretas av
andre myndigheter og virksomheter. Medvirkningen skal
skje blant annet gjennom råd, uttalelser, samarbeid og deltagelse
i planlegging og ved gjennomføring av tiltak.
Kommunen skal legge til rette for samarbeid med frivillig sektor.
Kommunen bør medvirke til, og tilrettelegge
for, forskning og annen kunnskapsutvikling om folkehelsetiltak.
Kommunen skal ha internkontroll etter
reglene i kommuneloven § 25-1 med krav fastsatt i eller i medhold av
denne loven.
I forbindelse med handlinger og avgjørelser
som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.
I kommuner med samisk befolkning skal
kommunen være oppmerksom på særskilte folkehelseutfordringer for samer.
§ 5 første ledd annet punktum bokstav a skal
lyde:
-
a. opplysninger som
statlige helsemyndigheter, de regionale helseforetakene og
fylkeskommunen gjør tilgjengelig etter §§ 20, 24,
25 og 25 a,
§ 5 første ledd annet punktum bokstav c skal
lyde:
§ 5 annet ledd nytt annet punktum skal lyde:
Den skal også inneholde en vurdering
av hvordan kommunen kan møte utfordringene, herunder planbehov.
§ 5 annet ledd nåværende annet punktum blir
nytt tredje punktum.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Mål og planlegging
Oversikten etter § 5 annet ledd skal inngå som grunnlag
for arbeidet med kommunens planstrategi. En drøfting av kommunens
folkehelseutfordringer og hvordan kommunen kan møte disse,
bør inngå i strategien, jf. plan- og bygningsloven § 10-1.
Kommunen skal i sitt arbeid med kommuneplaner etter
plan- og bygningsloven kapittel 11 fastsette mål, strategier,
handlinger og prioriteringer for å møte kommunens folkehelseutfordringer.
§ 7 overskriften skal lyde:
§ 7 Tiltak
§ 7 første ledd skal lyde:
Kommunen skal iverksette nødvendige tiltak for
å møte kommunens folkehelseutfordringer. Dette
kan blant annet omfatte tiltak knyttet til oppvekst- og levekårsforhold
som bolig, utdanning, arbeid og inntekt, fysiske og sosiale miljøer og
bomiljø- og nærmiljøkvaliteter, fysisk aktivitet, kosthold,
smittsomme sykdommer, skader og ulykker, vold
og overgrep, tobakksbruk, alkohol- og annen rusmiddelbruk, fremming
av psykisk helse og forebygging av psykiske plager og lidelser,
diskriminering og ensomhet.
Nye §§ 7 a til 7 d skal lyde:
§ 7 a Tilsyn med virksomhet og eiendom
Kommunen skal føre tilsyn med virksomhet
og eiendom som omfattes av kapittel 3, og i den forbindelse treffe nødvendige
enkeltvedtak etter samme kapittel. Kommunen skal prioritere sin
tilsynsvirksomhet etter en vurdering av helserisiko.
Kommunens tilsyn med virksomhet og eiendom etter
første ledd skal dokumenteres særskilt, også uavhengighet og likebehandling
i tilsynet.
Kommunens myndighet kan utøves av kommuneoverlegen dersom
dette på grunn av tidsnød er nødvendig for at kommunens oppgaver
etter paragrafen her og kapittel 3 skal kunne
utføres.
Kommunens ansvar og oppgaveretter
paragrafen her og kapittel 3 kan i tillegg til å delegeres
etter bestemmelsene i kommuneloven delegeres til et interkommunalt
selskap.
Departementet kan gi forskrift om kommunens
tilsyn etter paragrafen her.
§ 7 b Beredskap
Kommunen har ansvar for nødvendige
beredskapsforberedelser og for tiltak i beredskapssituasjoner.
Dette omfatter også kompenserende tiltak for å forebygge og begrense
konsekvenser for befolkningens helse som følge av tiltak iverksatt
for å håndtere beredskapssituasjonen. Kommunen skal sikre forsvarlig
samfunnsmedisinsk beredskap. Kommunen skal innhente medisinskfaglige
råd fra kommuneoverlegen om helsemessig beredskap etter denne loven,
jf. § 7 c.
Kommunen plikter å utarbeide en beredskapsplan for
sine oppgaver etter denne lovens §§ 7 a til 7 c og kapittel
3, i samsvar med helseberedskapsloven. Helseberedskapsplanen skal
samordnes med kommunens øvrige beredskapsplaner.
Ved en miljøhendelse eller mistanke
om utbrudd av sykdom knyttet til helseskadelige miljøfaktorer skal
kommunen iverksette nødvendige tiltak for å forebygge, håndtere
og begrense negative helsekonsekvenser.
Departementet kan gi forskrift om kommunens beredskap
innen miljø og helse.
§ 7 c Samfunnsmedisinsk kompetanse
Kommunen skal ha nødvendig samfunnsmedisinsk kompetanse
for å ivareta oppgaver etter loven her. Det skal ansettes en eller
flere kommuneoverleger som medisinskfaglig rådgiver
for kommunen for å ivareta blant annet:
-
a. samfunnsmedisinsk
rådgivning i kommunens folkehelsearbeid, jf. §§ 4 til 7
d, herunder epidemiologiske analyser, helsemessig
beredskap og vurdering av hvordan kommunen kan møte folkehelseutfordringer,
og
-
b. hastekompetanse på kommunens vegne
i saker etter denne loven og smittevernloven.
Kommunen kan samarbeide med andre kommuner om
ansettelse av kommuneoverlege.
§ 7 d Samarbeid mellom kommuner
Departementet kan pålegge samarbeid mellom kommuner
når det anses påkrevet for en forsvarlig løsning av folkehelsearbeidet
i kommunene, herunder gi bestemmelser om hvilke oppgaver det skal
samarbeides om, og fordeling av utgifter.
Dersom forholdene tilsier det, skal kommunen
yte bistand til andre kommuner ved ulykker og andre akutte situasjoner.
Anmodning om bistand fremmes av den kommunen som har bistandsbehovet.
Den kommunen som mottar bistand, skal yte kommunen som bidrar med
hjelp, kompensasjon for utgifter som pådras, med mindre annet er
avtalt eller bestemt i medhold av første ledd.
Kapittel 3 kapitteloverskriften skal lyde:
Krav til virksomheter og eiendommer og kommunens virkemidler
§ 8 skal lyde:
§ 8 Krav til virksomheter og eiendommer
Virksomheter og eiendommer skal planlegges,
tilrettelegges og drives på en helsemessig tilfredsstillende måte, slik
at de ikke medfører fare for helseskade eller helsemessig ulempe.
Der annet regelverk fastsetter helsebegrunnede
krav eller normer, skal det tas utgangspunkt i disse ved vurderingen
av om denne lovens krav til helsemessig tilfredsstillende drift
er oppfylt.
Departementet kan innenfor formålene etter § 1,
gi forskriftom miljø og helse,
herunder bestemmelser om innemiljø, luftkvalitet, vann og vannforsyning,
støy, omgivelseshygiene, forebygging av ulykker og skader, sosiale
faktorer mv. Det kan også gis forskrifter om plikt til
å ha internkontrollsystemer og til å føre internkontroll for å sikre
at krav fastsatt i eller i medhold av dette kapittel overholdes.
§ 9 oppheves.
§ 10 første ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan innenfor miljø og
helse, jf. § 8, gi forskrift om meldeplikt
til, eller plikt til å innhente godkjenning fra, kommunen før eller
ved iverksetting av virksomhet som kan ha innvirkning på helsen.
§ 11 annet ledd skal lyde:
Ved virksomhet som i vesentlig grad
kan berøre befolkningens helse og livskvalitet nasjonalt eller regionalt, kan
Helsedirektoratet utøve myndighet etter første ledd.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 12 første ledd første punktum skal lyde:
Kommunen kan pålegge den som planlegger eller driver
virksomhet som kan ha innvirkning på helsen, en plikt til, uten
hinder av taushetsplikt, å gi kommunen de opplysningene som er nødvendige
for at den kan utføre sine gjøremål etter § 7 a ogdette
kapittelet.
§ 13 første ledd skal lyde:
Kommunen kan for å ivareta sine oppgaver etter § 7 a
og dette kapittelet beslutte at det skal foretas gransking
av eiendom eller virksomhet. Granskingen kan gjennomføres av den
som er delegert myndighet etter § 7 a, eller av kommuneoverlegen i
hastesaker. Granskingen kan om nødvendig gjennomføres med bistand
fra politiet.
§ 13 annet ledd annet punktum skal lyde:
Det kan kreves fremlagt dokumenter og materiale og
kreves foretatt undersøkelser som kan ha betydning for kommunens
gjøremål etter § 7 aog dette kapittelet.
§ 14 første ledd første punktum skal lyde:
Kommunen kan pålegge forhold ved en eiendom eller
virksomhet i kommunen rettet hvis forholdet direkte eller indirekte
kan ha negativ innvirkning på helsen eller er i strid med bestemmelser
gitt i medhold av § 7 a ellerdette
kapittelet.
§ 18 første ledd første punktum skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder eller
begge deler straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer pålegg
eller forskrifter gitt i medhold av dette kapitteleteller
§ 7 a.
§ 19 første ledd første punktum skal lyde:
Statsforvalteren avgjør klager over vedtak truffet
av kommunen eller kommuneoverlegen etter dette kapittelet.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Fylkeskommunens ansvar
Fylkeskommunen skal
-
a. fremme
befolkningens helse og livskvalitet
-
b. fremme gode sosiale
og miljømessige forhold
-
c. bidra til å forebygge
psykisk og somatisk sykdom, skade og lidelse
-
d. bidra til utjevning
av sosiale helseforskjeller
-
e. bidra til å beskytte
befolkningen mot faktorer som direkte eller indirekte kan
ha negativ innvirkning på helsen.
Ansvaret etter første ledd skal ivaretas
innenfor de oppgavene og med de virkemidlene som
fylkeskommunen er tillagt.
Fylkeskommunen skal ha internkontroll
etter reglene i kommuneloven § 25-1 med krav fastsatt i eller i
medhold av denne loven.
Fylkeskommunen skal være pådriver for og samordne
folkehelsearbeidet i fylket, for eksempel gjennom partnerskap. Fylkeskommunen
skal, gjennom samarbeid blant annet med kommuner, frivillig sektor,
de regionale helseforetakene, kunnskapsmiljøer og myndigheter, støtte opp
under forskning og utvikling, herunder evaluering, av folkehelsearbeidet
i kommunene.
Fylkeskommunen skal understøtte folkehelsearbeidet
i kommunene, blant annet ved å gjøre tilgjengelig opplysninger i
henhold til § 21, jf. § 5 første ledd bokstav a.
Fylkeskommunen har ansvar for nødvendige
beredskapsforberedelser og tiltak i beredskapssituasjoner.
I forbindelse med handlinger og avgjørelser
som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.
I fylker med samisk befolkning skal
fylkeskommunen være oppmerksom på særskilte folkehelseutfordringer
for samer.
§ 21 første ledd annet punktum bokstav a
skal lyde:
§ 21 annet ledd annet punktum skal lyde:
Den skal inneholde en vurdering av
hvordan fylkeskommunen kan møte utfordringene, herunder planbehov.
§ 21 tredje ledd oppheves. Nåværende fjerde ledd
blir tredje ledd.
Ny § 21 a skal lyde:
§ 21 a Mål og planlegging
Oversikten over fylkets folkehelseutfordringer
etter § 21 annet ledd skal inngå som grunnlag
for arbeidet med fylkeskommunens planstrategi. En drøfting av utfordringene og
hvordan fylkeskommunen kan møte disse, bør inngå i strategien,
jf. plan- og bygningsloven § 7-1.
Fylkeskommunen skal i regionale planer
etter plan- og bygningsloven fastsette mål, strategier, handlinger
og prioriteringer for å møte fylkets folkehelseutfordringer, jf. § 21.
Kapittel 5 kapitteloverskriften skal lyde:
Statens ansvar
§ 22 skal lyde:
§ 22 Statens ansvar
Staten skal
-
a. fremme
befolkningens helse og livskvalitet
-
b. fremme gode sosiale og miljømessige
forhold
-
c. bidra til å forebygge psykisk
og somatisk sykdom, skade og lidelse
-
d. bidra til utjevning av sosiale
helseforskjeller
-
e. bidra til å beskytte befolkningen
mot faktorer som direkte eller indirekte kan ha negativ innvirkning
på helsen.
Statlige myndigheter skal i sin virksomhet vurdere konsekvenser
for befolkningens helse der det er relevant.
Departementet skal ha nødvendig oversikt
over helse og livskvalitet i befolkningen og de positive og negative faktorene
som kan virke inn på denne. Departementet skal fastsette de nasjonale
folkehelseutfordringene som grunnlag for en samordnet og helhetlig
nasjonal folkehelsepolitikk. Store nasjonale folkehelsetiltak bør
effektevalueres.
Statlige helsemyndigheter skal bistå
kommuner og fylkeskommuner i deres arbeid med å fremme helse og livskvalitet
og forebygge sykdom. Statlige helsemyndigheter skal legge til rette
for samarbeid og dialog med frivillig sektor på en systematisk måte.
I forbindelse med handlinger og avgjørelser som berører barn, skal
barnets beste være et grunnleggende hensyn.
Statlige helsemyndigheter skal være
oppmerksom på særskilte folkehelseutfordringer for samene og vurdere tiltak
der det er relevant.
§ 23 nytt annet ledd skal lyde:
Statsforvalteren har ansvar for nødvendige
beredskapsforberedelser og for tiltak i beredskapssituasjoner.
§ 24 skal lyde:
§ 24 Helsedirektoratets ansvar
Helsedirektoratet skal følge med på
folkehelsen, herunder positive og negative påvirkningsfaktorer, og
gi kommuner, fylkeskommuner, statsforvaltere og andre statlige institusjoner,
helsepersonell, næringsliv, frivillig sektor og
befolkningen informasjon, råd og veiledning om strategier og tiltak
i folkehelsearbeidet. Helsedirektoratet skal også
følge med på at folkehelsearbeidet er i samsvar med utfordringer
på folkehelseområdet.
Helsedirektoratet skal bidra til
å iverksette nasjonal politikk innen folkehelseområdet
og være en pådriver for kunnskapsbasert folkehelsearbeid, blant
annet gjennom å utvikle, fastsette, formidle og vedlikeholde nasjonale
normer og standarder for godt folkehelsearbeid og hva som
er helsemessig tilfredsstillende etter lovens § 8.
Helsedirektoratet skal gjøre tilgjengelig statistikk som
grunnlag for kommunenes og fylkeskommunenes oversikter etter §§ 5
og 21. Når det er nødvendig for å utføre disse oppgavene,
kan Helsedirektoratet kreve indirekte identifiserbare personopplysninger
fra sentrale helseregistre etter helseregisterloven § 11 og fra
andre relevante offentlige kilder. Opplysningene kan innhentes for sammenstilling
uten hinder av taushetsplikt.
Helsedirektoratet har ansvar for nødvendige
beredskapsforberedelser og for tiltak i beredskapssituasjoner.
Departementet kan i forskrift gi utfyllende
bestemmelser om opplysninger som skal gjøres tilgjengelig for kommunen
og fylkeskommunen.
§ 25 skal lyde:
§ 25 Folkehelseinstituttets ansvar
Folkehelseinstituttet skal forske,
oppsummere og formidle kunnskap innen folkehelseområdet.
Folkehelseinstituttet skal legge til
rette for regelmessige fylkesvise folkehelseundersøkelser. Undersøkelsene
skal gjennomføres i samarbeid med landets fylkeskommuner.
Folkehelseinstituttet skal utarbeide
og presentere statistikk fra helseregistrene og andre kilder. Folkehelseinstituttet
skal være faglig uavhengig under utførelsen av disse oppgavene.
Folkehelseinstituttet er statens smitteverninstitutt
og har innen områdene smittevern og miljømedisin ansvar for overvåkning,
råd og veiledning.
Folkehelseinstituttet skal i forbindelse med
eksponering for helseskadelige miljøfaktorer bistå kommuner, fylkeskommuner,
statsforvaltere og andre statlige institusjoner, helsepersonell
og befolkningen for å sikre beskyttelse av befolkningens helse.
Folkehelseinstituttet har ansvar for
nødvendige beredskapsforberedelser og for tiltak i beredskapssituasjoner.
Ny § 25 a skal lyde:
§ 25 a De regionale helseforetakenes
ansvar
De regionale helseforetakene skal bidra
med kunnskap om helsetilstanden til befolkningen i sin region, som grunnlag
for statlig, fylkeskommunal og kommunal oversikt over befolkningens
helse og forhold som påvirker denne.
De regionale helseforetakene skal samarbeide
med fylkeskommunene og kommunene om folkehelse, herunder beredskap
innen miljø og helse og smittevern.
§§ 26, 27 og 28 oppheves.
§ 29 tredje ledd første punktum skal lyde:
I forskrift etter første ledd kan det gis bestemmelser om
plikt for ansatte som nevnt i annet ledd og fører av skip, luftfartøy
og andre transportmidler til, uten hinder av taushetsplikt, å varsle kommuneoverlegen om
helsetrusler som nevnt i annet ledd.
§ 31 første ledd skal lyde:
Statsforvalteren skal føre tilsyn med lovligheten
av kommunens og fylkeskommunens oppfyllelse av plikter pålagt i
eller i medhold av §§ 4 til 7 d, 20 til 21 a og 29 i
loven her og kommuneloven § 25-1.
Kapittel 6 kapitteloverskriften skal stå mellom
§§ 32 og 33 og skal lyde:
Forskrifter og ikrafttredelse mv.
Ny § 33 a skal lyde:
§ 33 a Forskrift om meldeplikt, oppgaver
og ansvar i beredskapssituasjoner
Departementet kan gi forskrift om meldeplikt
for kommuner, helseforetak og helsepersonell til statlige helsemyndigheter
om miljøhendelser eller mistanke om utbrudd av sykdom relatert til
eksponering for helseskadelige miljøfaktorer. I forskrift kan videre
gis nærmere bestemmelser om oppgaver for og ansvarsfordeling mellom
kommuner, fylkeskommuner og statlige helsemyndigheter for å sikre
beskyttelse av befolkningens helse.
II
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader skal
§ 29 annet ledd lyde:
Reglene vedrørende kommunens og Arbeidstilsynets
virksomhet som tilsynsorgan etter henholdsvis folkehelseloven § 7 a
og kapittel 3 og arbeidsmiljøloven §§ 18-4 til 18-8 får
tilsvarende anvendelse ved tilsyn etter paragrafen her.
III
I lov 23. juni 2000 nr. 56 om helsemessig og
sosial beredskap skal § 2-2 første ledd annet punktum lyde:
Kommuner skal også utarbeide beredskapsplan
for sine oppgaver etter folkehelseloven §§ 7 a til 7 c
og kapittel 3.
IV
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.