2.2 Grunnleggende prinsipper i folkehelsearbeidet og nye gjennomgående elementer i lovforslaget
Komiteen viser til
at det i Prop. 90 L (2010–2011) kapittel 7 er omtalt fem grunnleggende
prinsipper i folkehelsearbeidet. Dette er prinsippene om utjevning, helse
i alt vi gjør (Health in All Policies), føre-var-prinsippet, bærekraftig
utvikling og medvirkning. Komiteen viser
til at folkehelseloven bygger på de nevnte prinsippene. Prinsippene
står ikke direkte i loven, men flere av bestemmelsene i loven bygger
på disse prinsippene. Komiteen viser
til at regjeringen foreslår å videreføre de fem prinsippene som
folkehelseloven fra 2011 bygger på.
Komiteen mener det
er positivt at psykisk helse vektlegges i formål og som innsatsområde
i folkehelsearbeidet. Komiteen mener
at hjelpetilbudet må løftes over hele linjen – for alt fra lavterskelhjelp
til helsehjelp innen psykisk helsevern. Komiteen mener
at ventetidene innen psykisk helsevern må reduseres, og at flere som
sliter med sin psykiske helse, må få god hjelp – raskt. Komiteen vil også styrke det forebyggende
arbeidet. Dersom man tar tak i problemer folk opplever på et tidlig
tidspunkt, vil man kunne forhindre at de får vokse seg store. De
aller fleste som trenger hjelp, har heldigvis ikke behov for langvarig
behandling. Hjelp som hjelper, vil for de fleste være en lavterskeltjeneste
uten henvisning, der en møter kvalifisert personell eller et digitalt
hjelpetilbud.
Komiteen vil understreke
betydningen av frivillig sektor i det forebyggende folkehelsearbeidet,
særlig i møte med utfordringer knyttet til psykisk helse, utenforskap
og ensomhet. Komiteen viser til at ensomhet rammer
stadig flere, og at dette har dokumentert negativ effekt på både
psykisk og somatisk helse. Innsatsen mot ensomhet må være systematisk
og langsiktig og må inkludere både offentlige aktører og ideelle
og frivillige organisasjoner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, vil særlig løfte fram forslaget i proposisjonen
om at hensynet til barn beste blir lagt til som en sentral føring
i loven, som et sentralt prinsipp i folkehelsearbeidet. Flertallet merker seg at barns rett til
å bli hørt bør fremgå av loven, og dette prinsippet er løftet fram
av flere høringsinstanser. Flertallet erfarer
at det er en stor utfordring i dag at barn ikke blir hørt i saker
som angår barn, at barns medvirkning ikke sikres, og at dette gjelder
særlig i saker på systemnivå. Det må på alle nivå legges aktivt til
rette for at barn får medvirke, noe de har rett til etter både Grunnloven
og barnekonvensjonen. Derfor forstår flertallet innspillene
om å ta barns medvirkning inn i folkehelseloven. Likevel mener flertallet at departementets vurdering
av å ikke legge en rett til å bli hørt inn i loven, er forståelig,
og støtter dette, siden folkehelseloven ikke er en rettighetslov. Flertallet er enig i at dette heller
fremheves som en del av det grunnleggende prinsippet om barns beste
og som en allerede gjeldende rettighet. Flertallet forutsetter
at regjeringen aktivt gjør grep for å sikre barns medvirkning på systemnivå,
inkludert at barn blir hørt når det gjelder folkehelse og folkehelsetiltak.
Flertallet vil også
fremheve at kunnskap skal regnes som et av de grunnleggende prinsippene
for folkehelsearbeidet, men at dette også må sees i sammenheng med
føre-var-prinsippet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus støtter at barnets beste løftes frem som et
eget prinsipp i loven. Det er avgjørende at dette faktisk får konsekvenser
for prioriteringer i folkehelsearbeidet. Disse
medlemmer vil understreke at forebyggende arbeid blant barn og
unge bør være en prioritet i både kommunal planlegging og nasjonal
oppfølging, og at barn og unges stemmer må tas på alvor i utviklingen
av lokalt folkehelsearbeid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, vil understreke at sosiale forskjeller
i seg selv er en årsak til dårligere helse i deler av befolkningen.
I tillegg kommer effektene sosiale og økonomiske forskjeller har
på adferd, muligheter og handlingsrom til å ivareta egen helse.
Tiltak for å redusere sosiale og økonomiske forskjeller må stå i
sentrum for folkehelsearbeidet. Et omfordelende skattesystem, en
sterk velferdsstat og et organisert arbeidsliv er de viktigste folkehelsetiltakene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, er kritiske til at regjeringen
fortsatt ikke har lagt frem en handlingsplan for å forebygge og
redusere ensomhet, i tråd med forslaget som fikk flertall på Stortinget
i juni 2022. Dette flertallet viser
til at regjeringen i statsbudsjettet for 2023 også kuttet 18,9 mill.
kroner i tilskuddsordningen «Mobilisering mot ensomhet». Dette flertallet mener det er behov for
en sterkere innsats i samfunnet for å forebygge og redusere ensomhet,
som man ser øke særlig blant unge og eldre.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, støtter behovet for
et systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid og viser til
at forebyggende arbeid både for fysisk og psykisk helse er avgjørende
for god ressursbruk og befolkningens livskvalitet. En styrket folkehelse
bidrar til bedre helse i befolkningen og reduserer presset på helse-
og omsorgstjenestene.
Flertallet vil særlig
peke på eldre som en gruppe med betydelige folkehelseutfordringer,
blant annet knyttet til ensomhet, kronisk sykdom og redusert fysisk aktivitet.
For å møte utfordringsbildet må tiltak målrettes bedre mot eldre,
og det må sikres at tiltakene gir reell effekt.
Komiteens medlemmer fra
Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt,
Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener det er positivt
at regjeringen fremhever psykisk helse.
Disse medlemmer støtter
også tydeligere krav til samfunnsmedisinsk beredskap. Erfaringene
fra pandemien viser at det er behov for bedre forberedelse og tydeligere
roller for kommuner og helsemyndigheter i krisesituasjoner.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at dette også er i tråd med
Fremskrittspartiets tidligere forslag i Stortinget og synspunkter fremmet
i behandlingen av helseberedskapsmeldingen (Meld. St. 5 (2023–2024)).
Dette medlem er
kritisk til forslaget om at det i folkehelsearbeidet skal tas gjennomgående
hensyn til særskilte folkehelseutfordringer i den samiske befolkningen.
Selv om det finnes enkelte særutfordringer i visse områder, mener dette medlem at slike hensyn må tas i
lokal planlegging der det er relevant, ikke påtvinges nasjonalt
som gjennomgående føring for alle kommuner.
Dette medlem viser
til at Fremskrittspartiet tidligere har fremmet forslag om tiltak
som styrker både lokal beredskap og det psykiske helsearbeidet i
kommunene, og mener det er viktig at dette følges opp i fremtidig
politikkutvikling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til forslaget om å erstatte begrepet
miljørettet helsevern og erstatte det med begrepet miljø og helse. Disse medlemmer registrerer at det er
en del kritiske innvendinger mot endringen, siden miljørettet helsevern
er blitt et innarbeidet begrep og et fagområde som mange kommuner
har et forhold til, og som også benyttes som en profesjon. Disse medlemmer registrerer at Helsedirektoretat
støtter endringen, men påpeker at det er nødvendig å påse at endringer
i begreper ikke fører til en svekkelse eller nedprioritering av
arbeidet. Under tvil vil disse medlemmer støtte departementets
forslag og legger spesielt vekt på det forhold at loven i dag legger
opp til miljørettet helsevern som et eget arbeidsområde eller tjenesteområde som
kan bidra til at det jobbes unødvendig delt i kommunen. Disse medlemmer forventer at regjeringen påser
det som Helsedirektoratet tar opp, at dette ikke fører til en svekkelse
eller nedprioritering av arbeidet.