Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet, Sandra Borch og Kari Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, viser til representantforslaget og til statsrådens
vurdering av forslaget i brev av 11. mars 2025.
Komiteen deler forslagsstillernes
beskrivelse av voldtekt som et omfattende og vedvarende samfunnsproblem
i Norge. Komiteen mener voldtekt er
en alvorlig straffbar handling som kan ramme alle. Voldtekt må både
forebygges og bekjempes, ettersom det utgjør både en samfunnsutfordring
og et helseproblem.
Komiteen viser til
NOU 2024:4 «Voldtekt – et uløst samfunnsproblem», og de tiltak som
utvalget anbefaler. Tiltakene omhandler fem oppfølgningsspor: en helhetlig
og samordnet politikk, forebygging, støttetjenester, straffeforfølgning
og forskning.
Komiteen viser til
brevet fra statsråden og merker seg at mange av utfordringene vil
bli fulgt opp gjennom tiltak i opptrappingsplan mot vold og overgrep
mot barn og vold i nære relasjoner, som ble behandlet i Stortinget
i mai 2024.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at arbeidet
for å forebygge og bekjempe seksuallovbrudd er prioritert høyt av
Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering. Disse
medlemmer viser blant annet til at det er lansert flere tiltak
i opptrappingsplanen mot vold og overgrep mot barn, at regjeringen
har økt driftsbudsjettet til politiet med om lag 5,4 mrd. kroner,
og at man har gitt tydelige styringssignaler gjennom tildelingsbrev
til Politidirektoratet om at innsatsen mot vold og seksuelle overgrep
skal prioriteres.
Disse medlemmer viser
også til at regjeringen i Prop. 132 L (2024–2025) har fremmet flere
forslag til endringer i straffelovens kapittel 26 om seksuallovbrudd.
Forslagene tar særlig sikte på å styrke det strafferettslige vernet
mot ufrivillig seksuell omgang, legge til rette for en mer nyansert
og forholdsmessig straffutmåling i saker om seksuallovbrudd og styrke
barns vern mot seksuell utnyttelse. I proposisjonen foreslår departementet
blant annet at det inntas en ny straffebestemmelse om seksuell omgang
uten samtykke i voldtektsparagrafen.
Disse medlemmer viser
ellers til statsrådens brev av 11. mars 2025 og støtter begrunnelsene
som gis der.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er gode grunner
for å foreta en gjennomgang av lovverket for seksuallovbrudd, for
å vurdere behovet for revidering av gjeldende lovverk.
Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen har fremmet et slikt lovforslag for behandling
i Stortinget inneværende sesjon. Slik disse
medlemmer ser det, vil det være et naturlig tidspunkt for
å behandle denne tematikken.
Disse medlemmer vil
følgelig ikke støtte det foreliggende representantforslaget.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Venstre deler bekymringen med Sosialistisk
Venstreparti rundt at mange kvinner blir utsatt for vold, overgrep
og voldtekt og viser til voldtektsutvalgets rapport som fant at
det er få tegn til et systematisk arbeid på myndighetsnivå for å
forebygge og bekjempe voldtekt. Det er blant annet behov for bedre
samordning, bedre informasjon og økt kunnskap i hjelpetjenestene
og sikring av tilgang til bolig. Disse medlemmer viser
til justiskomiteens møte med Norges Institusjon for Menneskerettigheter
(NIM) 1. april 2025 og deres årsrapport, som også påpeker dette.
Det påpekes også at NIM mener opptrappingsplanen som ble lagt fram
av regjeringen i 2023, og som er vedtatt av Stortinget, gir gode
og dekkende vurderinger av voldssituasjonen i Norge med noen unntak:
utsatte grupper bør få flere tiltak, flere konkrete mål og styrking
av krisesentertilbud. Disse medlemmer viser
også til at NIM mener finansiering av planen ikke er sikret.
Disse medlemmer viser
til forslaget fra Sosialistisk Venstreparti om å etablere en støttekoordinatorordning
tilknyttet alle overgrepsmottak, og peker på etableringen av støttesenter
for kriminalitetsofre som finnes i alle politidistrikt, en ordning
som ble kraftig styrket under Solberg-regjeringen. Disse
medlemmer viser også til at konfliktråd finnes i alle politidistrikt
og håndterer også saker som handler om vold og overgrep. Disse medlemmer peker på at det er viktig
å se tiltakene i sammenheng og viser til brev fra justisministeren
som påpeker at en slik ordning må utredes nærmere før den tas i
bruk.
Disse medlemmer viser
videre til Sosialistisk Venstrepartis forslag om å få på plass et
eget statlig organ med et tverrsektorielt ansvar. Det vises til
at det foregår mye godt tverretatlig samarbeid på området, og at også
ordningene med familievoldskoordinator ofte omfatter samarbeid blant
annet i tverrfaglige team.
Disse medlemmer viser
til forslaget om etablering av en permanent voldtektsseksjon ved
Kripos og er av den oppfatning at dette er en sentralisering av
etterforskningen som vil kunne tappe ressurser fra politidistriktene
hvor etterforskningen primært foregår.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at voldtekt er et omfattende og vedvarende samfunnsproblem. Disse medlemmer viser til at tall fra
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) viser
at én av fem kvinner rapporterer å ha blitt voldtatt minst én gang
i livet, og at NOVA-rapporten «Vold og overgrep mot barn og unge»
fra 2023 viser at 16 pst. av jenter mellom 16 og 19 år sier de har
vært utsatt for voldtekt. Å bli utsatt for voldtekt kan medføre alvorlige
konsekvenser for livskvalitet, psykisk og fysisk helse, utdanning
og tilknytning til arbeidslivet.
Disse medlemmer viser
til at voldtekt er en alvorlig straffbar handling som rammer alle
kjønn, men som i all hovedsak utføres av gutter og menn mot jenter og
kvinner. De fleste som utsettes for voldtekt, oppsøker ikke hjelp.
De færreste voldtekter anmeldes, og av disse er det svært få som
ender med domfellelse.
Disse medlemmer viser
også til at voldtektsutvalget den 8. mars 2024 la frem NOU 2024:4
Voldtekt – et uløst samfunnsproblem. Utvalget slo fast at:
«Til tross for at voldtekt og andre former
for seksuell vold omtales som prioriterte områder for regjeringens politikk,
har myndighetene ikke lykkes med å forebygge eller bekjempe voldtekt
i Norge.»
Disse
medlemmer viser videre til at utvalget fant få tegn til et
systematisk arbeid på myndighetsnivå for å forebygge og bekjempe
voldtekt. Utredningen viser store mangler i alle ledd i systemet
for å forebygge og bekjempe voldtekt, fra forebygging til etterforskning
og straffeforfølgning, så vel som i utsattes hjelpetilbud.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at utredningen
er en knusende dom over myndighetenes arbeid.
Disse medlemmer mener
en helhetlig oppfølging av utvalgets anbefalinger er nødvendig for
å sikre at Norge i praksis oppfyller sin menneskerettslige plikt
til å forebygge og bekjempe voldtekt, og å ivareta utsatte for voldtekt. Disse medlemmer viser til Norges institusjon
for menneskerettigheter (NIM) sin årsmelding for 2024, lagt frem
den 26. mars 2024, der de skriver at:
«utvalgets funn er en tydelig tilbakemelding
på at myndighetene svikter i ivaretakelsen av voldtektsutsattes
rettigheter. NIM mener at en helhetlig tilnærming der utfordringene
og løsningene sees i sammenheng, er helt nødvendig for at Norge
skal kunne ivareta sin sikringsplikt mot voldtekt.»
Disse medlemmer viser
også til at NIM i årsmeldingen fremmer følgende anbefaling:
«Stortinget bør be regjeringen følge
opp Voldtektsutvalgets utredning ved å iverksette konkrete og forpliktende
tiltak for å bekjempe voldtekt. Tiltakene bør inkludere et omfattende
forebyggingsløft, sikre et tilstrekkelig og tilgjengelig helsetilbud
for ofre og styrke prioriteringen av volds- og voldtektssaker i
politiet og påtalemyndigheten.»
Disse medlemmer mener
det er et stort og åpenbart behov for en grundig og umiddelbar oppfølging
av funnene og anbefalingene i utredningen for å lykkes i å forebygge
og bekjempe voldtekt, og å ivareta utsatte for voldtekt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
arbeidet med et massivt forebyggingsløft i tråd med anbefalingene
fra voldtektsutvalget i NOU 2024:4.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med et forslag om å inkorporere Istanbulkonvensjonen
i menneskerettsloven.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at alle politidistriktene har egne seksjoner for etterforskning
og påtale av voldtektssaker.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
et styrket utdanningstilbud til helse- og omsorgspersonell som omfatter
forskningsbasert kunnskap om risiko, forekomst og konsekvenser av
seksuell vold blant ulike utsatte grupper.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en langsiktig plan for et kompetanseløft om seksuell vold i det
offentlige tjenesteapparatet, som omfatter kunnskap om utsatthet
og utsatte gruppers rettigheter og behov, i tråd med forslagene
i NOU 2024:4.»
«Stortinget ber regjeringen styrke
exit-tiltak for mennesker i prostitusjon.»
«Stortinget ber regjeringen evaluere
og forbedre refleksjonsperioden for ofre for menneskehandel og iverksette
tiltak for å sikre ofre for menneskehandel et bedre bo- og helsetilbud.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere
en støttekoordinatorordning tilknyttet alle overgrepsmottak etter modell
fra NOU 2024:4.»
«Stortinget ber regjeringen igangsette
arbeidet med å få på plass et eget statlig organ med et tydelig
tverrsektorielt ansvar for å sikre samordning, langsiktighet og helhetsforståelse
i arbeidet mot vold og overgrep.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
en permanent voldtektsseksjon ved Kripos.»
«Stortinget ber regjeringen igangsette
et løft for å ivareta fornærmede i voldtektssaker basert på kunnskap
om fornærmedes opplevelser og behov. Som en del av dette arbeidet
skal man igangsette arbeidet med egne vente- og avhørsrom for fornærmede
i voldtektssaker, sikre rutiner for å holde fornærmede bedre orientert
under etterforskningen og utforme retningslinjer for ivaretakelse
av fornærmede.»
«Stortinget ber regjeringen iverksette
tiltak for å sikre at alle fornærmede i voldtektssaker blir informert om
retten til å benytte seg av bistandsadvokat, og for å tilrettelegge
for at bistandsadvokaten kan være til stede under avhør av fornærmede.»
«Stortinget ber regjeringen utforme
en tverrdepartemental stortingsmelding om voldtekt. Meldingen skal
legge føringer for det videre arbeidet mot voldtekt og sikre at
arbeidet får en bred politisk forankring.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
krav til maksimal saksbehandlingstid i saker om voldtekt. Disse
fristene skal utarbeides i samarbeid mellom Riksadvokaten og Politidirektoratet.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
et eget forskningsprogram for kjønnsbasert vold, herunder voldtekt.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en større undersøkelse i samarbeid med forskere av hvordan voldtektssaker
behandles i rettsapparatet.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
frister for påbegynnelse av hoved- og ankeforhandling i saker som
gjelder voldtekt av barn og voksne.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
et akuttilbud for overgreps- og mishandlingssaker ved alle barne-
og ungdomsklinikkene, herunder et døgnåpent tilbud innen klinisk
rettsmedisin.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer av voldserstatningsloven
i tråd med forslagene til endringer i NOU 2024:4.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer i straffelovens
bestemmelse om voldtekt som bygger på en ‘ja betyr ja’-modell for
samtykke.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at voldtekt og seksuelle overgrep
er noe av det mest alvorlige et menneske kan bli utsatt for, og
at det er et utbredt samfunnsproblem. Så mange som en av fem kvinner
har blitt voldtatt i løpet av livet. Disse
medlemmer mener at dette er dypt alarmerende tall. Allikevel
er det slik at de færreste voldtekter blir anmeldt. Voldtektsutvalget
feller en knusende dom over jobben vi som samfunn har gjort, eller
snarere ikke har gjort, for å få ned voldtektstallene. Oppklaringsprosenten
synker. Så samtidig som voldtektstallene øker, blir altså stadig
færre dømt for å ha voldtatt. Nå er frifinnelsesprosenten i voldtektssaker
så skyhøy at Riksadvokaten vil granske påtalepraksis.