Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fungerende leder Tage
Pettersen, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra
Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kathy Lie, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser til representantforslaget,
der det tas det utgangspunkt i barnekonvensjonen og gis en historisk
beskrivelse av fritidsklubber. Videre beskrives forhold i storbyer,
og spesielt i Oslo, hvor vanskeligstilt ungdom trenger et sted «å
henge».
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne på dette grunnlag argumenterer for lovfesting
av fritidstilbud for alle barn og unge i deres nærmiljø, tilgang
på utstyr fra utstyrssentral og en tilskuddsordning for kommunenes satsing
på fritidsklubber og ungdomshus.
Komiteen viser til
at barne- og familieministeren i brev datert 5. mars 2025 redegjør
for sitt syn på forslagene. I brevet vises det til utredninger om
tilbudet i dag og forslag til tiltak. Komiteen merker
seg at lovfesting ikke har blitt anbefalt, og at det heller ikke
er utredet hvilke konsekvenser, herunder økonomiske, som vil følge
av en eventuell lovfesting. En lovfesting vil blant annet måtte
veies opp mot andre pålagte oppgaver for kommunene. Når det gjelder
midler til utstyrssentraler, fritidsklubber og ungdomshus, så er
disse allerede støttet over statsbudsjettet, så det blir en avveiing
i budsjettbehandlinger hvor mye som skal settes av til slike formål.
Komiteen har mottatt
en rekke høringsuttalelser om saken. Langt de fleste støtter en
lovfesting, og flere er opptatt av at lovfestingen ikke kun skal
omfatte fritidsklubber, men også andre tilbud. Flere av høringsuttalelsene
påpeker at lovfestingen må gjelde alle brukergrupper, uavhengig
av f.eks. funksjonshemming, utviklingshemming, sosioøkonomisk bakgrunn,
alder, kjønn, seksuell orientering og etnisitet. Komiteen merker
seg at ingen av uttalelsene drøfter lovfesting opp mot andre kommunalt
pålagte oppgaver.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
stiller seg bak forslagsstillernes intensjoner om å øke antallet
fritidsklubber og åpne møteplasser for barn og unge. Det trengs
gode fritidstilbud og trygge arenaer med kloke voksne tilgjengelig
for alle barn og unge.
Fritidsklubber spiller en viktig rolle som en
åpen møteplass for mange barn i Norge, og de har fungert som et
viktig sosialpolitisk verktøy gjennom mange år. Flertallet viser
til Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele, der det vises
til at:
«Fritidsklubbane har eksistert som eit
tilbod til ungdom i Noreg sidan 1950-åra. Fritidsklubbane blei etablerte
som ein del av eit sosialpolitisk tiltak, der ein av grunnane var
rus- og kriminalitetsførebygging. I dag er fritidsklubbane like
mykje eit kulturpolitisk verkemiddel som eit lågterskel kulturfritidstilbod
for ungdom. Dessutan har fritidsklubbane vore og er framleis viktige
for utviklinga av dei populærkulturelle uttrykka, og dei fungerer
som ein opplæringsarena både i det å stå på, men også bak ein scene.
Fritidsklubbane er i tillegg arenaer for utvikling av film, dataspel,
e-sport med meir.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, vil løfte frem fritidsklubbene som
en viktig del av dagens kamp mot ulikhet og utenforskap. En forutsetning
for den norske velferdsstaten er at vi har små forskjeller, og at
alle har like muligheter. Alle mennesker er født ulike og med forskjellige
forutsetninger. Dette flertallet mener det
er viktig at samfunnet legger til rette for at ulike forutsetninger
ikke skal være et hinder for at alle skal lykkes. Ulikhet og sosial
urettferdighet er skadelig for fellesskapet. Derfor er det viktig
med arenaer hvor særlig barn og unge møtes på tvers av kulturell,
religiøs, sosial og økonomisk bakgrunn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
deler også forslagsstillernes intensjon om at alle barn og unge
skal ha tilgang på en utstyrssentral som låner ut gratis sports-
og fritidsutstyr. Flertallet viser i
den sammenheng til at det er gitt betydelig statlig økonomisk støtte
til slike tilbud de senere årene.
Når det gjelder forslag 3, der regjeringen bes
foreslå en tilskuddsordning for kommuner for å etablere eller ruste
opp fritidsklubber og ungdomshus, viser flertallet til
at dette allerede er ivaretatt gjennom tilskuddsordningene for inkludering
av barn og unge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at denne ordningen
er økt betraktelig under regjeringen Støre.
Disse medlemmer viser
videre til at det i brevet fra Barne- og familiedepartementet løftes
frem flere tiltak fra regjeringen for å styrke feltet. Her nevnes
blant annet at regjeringen som en oppfølging av handlingsplanen
«Alle inkludert!» har kommet med en ekstrabevilgning på til sammen
14 mill. kroner til Ungdom og Fritid for å bidra til et kvalitetsløft
i fritidsklubber lokalt. Tilskuddsordningen til inkludering av barn
og unge har økt med over 230 mill. kroner og er nå på 758 mill.
kroner. Gjennom denne ordningen kan offentlige instanser, frivillige
og private aktører søke tilskudd til blant annet utstyrssentraler,
fritidskasser og etablering og drift av fritidsklubber.
Disse medlemmer mener
at lovfesting av fritidstilbud ikke er riktig vei å gå for å sørge
for at alle barn og unge har trygge og gode arenaer på fritiden. Disse medlemmer viser til at det i svarbrevet
fra barne- og familieministeren pekes på at det ikke er utredet
hvilke økonomiske konsekvenser en eventuell lovfesting vil føre
til. Det løftes også frem at det totale styringstrykket mot kommunene
allerede er stort i dag, og at mange kommuner har en presset økonomi
og mangler arbeidskraft i viktige tjenester. Disse
medlemmer mener man må være forsiktige med å påføre kommunene
enda flere lovpålagte oppgaver. I mange kommuner rundt omkring gjøres
det nå store usosiale kutt som rammer for eksempel tilbud til barn
og unge. Lovfesting av ytterligere flere oppgaver kan bety at kommunene
må kutte eller nedprioritere andre oppgaver som er viktige for barn
og unge.
Disse medlemmer vil
løfte frem regjeringens innsats for å gi kommunene bedre forutsetninger
for å gi gode tjenester over hele landet. Arbeiderpartiet og Senterpartiet
ønsker å få ned forskjellene mellom folk og har jobbet for en mer
rettferdig og omfordelende politikk for å sikre alle gode og likeverdige
tjenester. Det har disse partiene gjort blant annet ved å foreslå
endringer i inntektssystemet, som ble vedtatt i Stortinget i 2024.
Det er kommunene som har ansvar for de fleste tilbudene til barn
og unge i hverdagen, som barnehage, skole og åpne møteplasser for
barn og unge. Derfor mener disse medlemmer at
det er viktig å jobbe for at kommunene får bedre økonomi, som gir
mulighet til å videreutvikle gode tilbud til alle i kommunen, særlig barn
og unge.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Framstegspartiet deler ønsket
til forslagsstillarane om å sikre barn og unge ein trygg og god
stad å vere på fritida. Ungdomshus, grendehus, samfunnshus og andre
organisasjonseigde hus er ein viktig infrastruktur for fritidstilbod
og kultur i heile landet. I dei om lag 5 500 husa blir det kvar
veke arrangert ungdomsklubbar, barnediskotek, kor-, band-, teater-
og danseøvingar, husflidskveldar og kurs av ymse slag. I tillegg
er desse husa viktige arenaer for lokalsamfunna og for lokal beredskap
i krisesituasjonar.
Om lag 60 pst. av desse 5 500 husa blei bygd
mellom 1880 og 1960 og har tilsvarande behov for oppgradering og
vedlikehald. Utanom reint vedlikehald får ikkje eigarlaga søke momskompensasjon
for påbygg, nybygg og ombygging med dagens ordning. Om det til dømes trengst
å gjere eit toalett større for å få plass til ein rullestolbrukar,
er dette rekna som ombygging, tilsvarande om ein ønskjer å byte
ut det gamle blikktaket med nytt og betre materiale. Desentralisert
ordning for tilskot til kulturbygg er i dag den einaste offentlege
tilskotsordninga for frivillige organisasjonar som eig og driftar
ungdomshus, folkets hus, bedehus eller liknande. Her er det kommunane
sjølv som set prioriteringane, og over tid har det vist seg at særs
lite av ordninga går til dei frivillige laga. I 2023 gjekk om lag
16 pst. av potten på snautt 84 mill. kroner til organisasjonseigde
bygg. Ifølgje Huset i Bygda, som har jobba med organisasjonseigde
bygg i Sogn og Fjordane sidan 2010, er det i dag eit etterslep på om
lag 2 mrd. kroner. Lokalsamfunna sjølv greier å samle inn mykje
av dei midlane som krevst, men det trengs eit større løft om me
skal snu trenden med at stadig fleire av desse husa blir rivne eller
berre står og rotnar på rot.
Desse medlemene meiner
det er viktig å sikre den kulturelle infrastrukturen vår, som gir
rom og moglegheiter til å tilby fritidstilbod til barn og unge i
heile landet. Desse medlemene meiner
òg at det ligg ein viktig miljøgevinst i å ta vare på dei eksisterande
bygga våre i staden for å stadig bygge nytt.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet fremjar difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa gi organisasjonseigde kulturbygg
høve til å søke om momskompensasjon for nybygg, påbygg og ombygging
i tillegg til vanleg vedlikehald.»
«Stortinget ber regjeringa greie
ut ein særskild pott for frivillige lag innanfor Desentralisert
ordning for tilskudd til kulturbygg eller på annan måte sørge for
at fleire middel kjem fram til dei frivillige, og kome attende til
Stortinget på eigna måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er opptatt av at alle barn og unge skal
ha en god og meningsfull fritid. Fritidsaktiviteter er en viktig arena
for inkludering, fellesskap og mestring. For mange barn gir en fritidsaktivitet
et sted å høre til og til å få fine opplevelser sammen med venner
og klassekamerater. Mange barn opplever likevel at økonomi er en
barriere for å kunne delta i de fritidsaktivitetene de ønsker, med
det utstyret som trengs. Foreldrenes økonomi skal ikke være et hinder
for at barn skal kunne delta i fritidsaktiviteter. Høyre og Venstre
har derfor prioritert tiltak både for å styrke familienes økonomi
og lag og organisasjoners muligheter til å holde kontingenter og
treningsavgifter nede, og hente inntekter fra andre steder enn de
offentlige budsjettene. Dette handler blant annet om gode tilskuddsordninger,
økt barnetrygd, skattelettelser til vanlige folk, økt skattefradrag
for frivillige organisasjoner og gjeninnføring av gaveforsterkningsordningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil vise til at Høyre, i samarbeid med kommunene
og frivilligheten, vil sikre at alle barn og unge kan delta på minst én
fritidsaktivitet, og styrke utlånsordninger for utstyr. Disse medlemmer vil peke på at i Høyres
program for neste stortingsperiode satses det på en rekke tiltak som
skal bidra til dette. Høyre vil blant annet bidra til at fritidsklubbene
skal kunne tilby aktiviteter som gir barn og unge en god fritid,
og som forebygger utenforskap og styrker sosial inkludering. Det
er viktig for Høyre at frivillige organisasjoner, kultur- og fritidsaktiviteter
får god tilgang til lokaler og arealer, og det å legge til rette
for gratis utlån av offentlige bygg utenom arbeidstid vil bidra
til det. Det må også legges bedre til rette for møteplasser for
dataspilling og den digitale kulturen, gjerne i samarbeid med lokale
idrettslag, fritidsklubber og andre frivillige organisasjoner, og for
flere og bedre arenaer for egenorganisert aktivitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil peke på at mange kommuner står i
en vanskelig situasjon med svært stram kommuneøkonomi. Disse medlemmer mener at det er kommunene som
best kjenner situasjonen i sin kommune, og også hvordan de best
kan sørge for at barn og unge får mulighet til å delta i fritidsaktiviteter. Disse medlemmer mener at kommunene må
ha en lokal handlefrihet og mulighet til å prioritere det som er
riktig for dem. Disse medlemmer synes
derfor ikke at en nasjonal lovfesting er riktig vei å gå i dagens
situasjon.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener at barn og unge er vår viktigste
ressurs. Å delta i sosiale fellesskap og aktiviteter er en viktig
verdi i samfunnet. Noen barn kan ikke delta i fritidsaktiviteter
på grunn av foreldrenes økonomiske situasjon. Det kan øke sjansene
for sosial ekskludering og ensomhet. Dette
medlem viser til at de viktigste tiltakene vi kan gjøre for
at barn skal kunne delta, er å gi familiene bedre økonomiske vilkår.
Det gjøres med lavere skatter og avgifter, slik at folk får beholde
mer av egne penger. Et annet viktig grep er å gi frivilligheten
gode rammevilkår, ved å forbedre mva.-kompensasjonen, øke skattefradraget
for gaver til frivillige organisasjoner og gjeninnføre gaveforsterkningsordningen,
for å nevne noe.
Dette medlem viser
til at kommunene i dag selv er ansvarlige for fritidsklubber og
ungdomshus. I 1997 ble tilskuddsordningen til investeringsformål
i ungdomslokaler m.m. avviklet og lagt inn i rammetilskuddet til
kommunene. Kommunens ansvar for slike tilbud er et utslag av prinsippet
om kommunalt selvstyre.
Dette medlem viser
også til paradokset i forslaget om lovfesting. På den ene siden
foreslår forslagsstillerne lovfesting av fritidstilbud i alle kommuner
med krav til grunnbemanning og kompetanse, samtidig som kommunene
inviteres til å utforme egne løsninger sammen med frivilligheten. Dette medlem er av den oppfatning at
fastspikrede løsninger på nasjonalt nivå aldri vil kunne oppfylle
kommunenes behov for lokal handlefrihet og selvstendighet, og vil
heller ikke bidra til å styrke frivilligheten. Dette
medlem er opptatt av å legge til rette for at frivilligheten
vokser nedenfra, fri fra politisk styring og med mulighet til utvikling
på egne premisser.
Komiteen mener
at utlånsordning av utstyr er bra, og BUA og Skattkammeret er to
gode eksempler på dette. BUA, som står for Barn-Unge-Aktivitet,
og Skattkammeret er nasjonale, ideelle organisasjoner som gjør det
enklere for barn og unge å prøve flere og mer varierte aktiviteter
– uten å øke forbruket. De tilbyr gratis utlån av utstyr til alt
fra sport til friluftsliv, slik at alle får muligheten til å delta
uansett økonomiske forutsetninger. Deres mål er å fremme aktivitet,
inkludering og bærekraft gjennom deling og gjenbruk, slik at barn
og unge kan oppleve gleden ved mestring og utforsking på en miljøvennlig
måte. BUA ble stiftet i 2014.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at allerede under
regjeringen Solberg fikk BUA midler over statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener det er riktig
å vurdere slik støtte i budsjettbehandlingen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å poengtere at selv om
barne- og familieministeren i sitt brev datert 5. mars 2025 viser
til at utredningen av rammevilkårene for fritidsklubbfeltet ikke
anbefaler lovfesting av fritidstilbud, er det viktig å få frem at
utredningen ikke tydelig konkluderer i spørsmålet om lovfesting.
Utredningen er tydelig på at kulturskolen og bibliotekene eksplisitt
omtales i lovverket, i motsetning til fritidsklubbfeltet, og viser
til at denne manglende lovfestingen fører til at fritidsklubbfeltet i
større grad enn de andre to feltene, er overlatt til kommunene å
finne rom til å prioritere. Barne- og familieministeren viser videre
til at en lovfesting kan føre til at et tiltak nedprioriteres til
fordel for et annet som kommunen vurderer som viktig for barn og
unge. Dette medlem mener at mangel på
lovfesting i dag fører til at fritidsklubber årlig nedprioriteres
og kuttes i kommunale budsjettprosesser. En forskningsrapport fra
Telemarksforskning fra 2022 viste at kultursjefene ville prioritert
fritidsklubber høyere hvis kulturbudsjettene var større. Over halvparten
mener at fritidsklubbene bør styrkes med frie midler. Dette medlem mener at dette viser et
stort behov for lovfesting med tilhørende midler, og at det ikke
handler om vilje til å prioritere, men muligheten innenfor dagens
lovverk og budsjett-rammer.
Barne- og familieministeren deler videre dette medlems bekymring om at budsjettkutt
kan påvirke kvalitet og tilgang til fritidsklubber. Flertallet av
høringsinnspillene støtter forslaget og viser til at kommuneøkonomien
har direkte konsekvenser for fritidsklubber. Ungdom og Fritid rapporterer
at nesten 40 pst. av landets fritidsklubber sto i fare for kutt
eller nedleggelser i 2025, primært på grunn av kritisk kommuneøkonomi. Dette medlem mener at disse tallene illustrerer
et akutt behov for handling for å sikre fritidstilbudenes fremtid
og deres rolle som trygge og inkluderende møteplasser for ungdom.
Mannsutvalget anbefalte i NOU 2024:8 å etablere
et fritidsklubbtilbud i alle kommuner som en lovpålagt oppgave.
Kommunene brukte i 2022 kun 0,17 til 0,21 pst. av sine frie inntekter
på fritidsklubber, tilsvarende rundt 737 mill. kroner totalt. Det
vises også til behov for en økning på ytterligere 1,3 mill. kroner
per klubb for å møte dagens behov. For å sikre fritidsklubber i
hver ungdomsskolekrets trengs det rundt 300 nye klubber, med et
investeringsbehov på om lag 1,7 mrd. kroner. Statsrådens henvisning
til at fritidsklubber mottok 57 mill. kroner i tilskudd til inkludering
av barn og unge i 2023, viser at det langt fra er tilstrekkelig
for å møte dagens behov uten en økning av antall fritidsklubber.
Den 13. mars 2025 lanserte den regjeringsoppnevnte
ekspertgruppen sin rapport «De er våre barn – om å holde hodet kaldt
og hjertet varmt». Ekspertgruppen anbefaler at barn må ha tilgang
til en fritidsklubb. Rapporten påpeker at kommunenes økonomiske
situasjon styrer tilgangen på tiltak til barn. Rapporten viser også til
at de har mottatt innspill fra målgruppen som understreker viktigheten
av fritidsklubber som en sosial mestringsarena med trygge voksne
til stede.
Forslag 2 i representantforslaget innebærer
at Stortinget ber regjeringen sikre at alle barn og unge har tilgang
til en utstyrssentral som låner ut utstyr av god kvalitet. BUA,
som i dag har 275 avdelinger over hele Norge og per mars 2025 har
hatt 3 millioner utlån og 240 000 registrerte låntakere, mener at
alle tre forslagene i representantforslaget vil styrke utstyrssentralenes
rolle betydelig i å gi barn og unge et godt fritidstilbud sammenlignet
med dagens situasjon. BUA har rapportert at deres tilbud bidrar
til å redusere økonomiske barrierer for deltakelse i fritidsaktiviteter,
noe som er avgjørende for å sikre at alle barn og unge har like
muligheter til å delta i helsefremmende aktiviteter. Videre viser
BUA til at deres utstyrssentraler fremmer bærekraftig forbruk ved
å redusere behovet for at hver enkelt familie må kjøpe eget utstyr.
Dette medlem mener
at en lovfesting av utstyrssentraler vil sikre en stabil og forutsigbar
finansiering, som igjen vil bidra til å opprettholde og utvide tilbudet. Dette
er spesielt viktig i en tid hvor mange familier opplever økonomiske
utfordringer som kan føre til at barn ikke lenger får deltatt på
aktiviteter som krever kostbart utstyr.
Dette medlem understreker
at en helhetlig tilnærming til fritidstilbud for barn og unge er
avgjørende for å sikre deres trivsel og utvikling. Ved å vedta alle
tre forslagene i representantforslaget vil Stortinget bidra til å
sikre at alle barn og unge har tilgang til nødvendige ressurser
og arenaer for en aktiv og meningsfull fritid.