2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til omtalen og tar denne til orientering. Komiteen slutter seg for øvrig til regjeringens
forslag, jf. forslag til romertall II under kapittel 3 Komiteens
tilråding.
Komiteen vil uttrykke
sin respekt for Ukrainas forsvarskamp og understreker betydningen
av at Norge bidrar, tuftet på respekt for folkeretten i en regelstyrt verden.
Norges støtte til Ukraina er også en investering i vår egen trygghet
og stabilitet i Europa.
Komiteen viser til
at partiene på Stortinget våren 2023, høsten 2024 og vinteren 2025
har avtalt å øke støtten til Ukraina. I proposisjonen fremmer regjeringen forslag
om å øke støttenivået til det partiene ble enige om 6. mars 2025.
Ulike partier har hatt egne forslag, men likevel kommet frem til
forlik som et samlet storting står bak. Det er en styrke for Norge
og gir forutsigbarhet for Ukraina.
Komiteen slutter
seg til at støtten i stor grad skal skje gjennom etablerte internasjonale
ordninger og anskaffelser fra ukrainsk forsvarsindustri. Det er
viktig med tett koordinering med allierte, og at støtten innrettes
etter Ukrainas behov. Et sentralt hensyn er å styrke Ukrainas forsvarsevne
og posisjon også på lang sikt. Troverdig militær kapasitet vil være
avgjørende, også i en situasjon med våpenhvile eller fredsavtale.
En bevilgning på 85 mrd. kroner tilsvarer om
lag to prosent av Fastlands-BNP i 2025. Komiteen understreker
viktigheten av at departementene og Forsvaret har nødvendig kapasitet
til å sørge for god gjennomføring, og at Stortinget får informasjon
om måloppnåelse.
Komiteen legger
til grunn at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget dersom
Ukrainas behov endrer seg vesentlig, herunder dersom situasjonen
forverres, eller dersom en fredsplan gir grunnlag for at midlene bør
anvendes betydelig annerledes.