Økt kontroll og involvering av Stortinget
Komiteens medlemmer fra
Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til innspillene
fra Norges institusjon over menneskerettigheter (NIM), som uttrykker
bekymring over lovforslagets manglende involvering og muligheter
for å utøve kontroll fra Stortingets side. Disse
medlemmer mener at Stortinget bør sikres økt kontroll over
bruken av fullmaktene, slik som er tilfelle med beredskapsloven,
smittevernloven og koronaloven. Det er en manglende sammenheng i fullmaktsregelverket
som særlig kommer til syne i form av ulik tidshorisont for fullmaktene
samt prosessene for involvering av og kontroll fra Stortinget. Det
er viktig at Stortinget har en sentral rolle i krisesituasjoner,
for å hindre misbruk av makt og sikre tillit til regjeringen og Stortinget.
Disse medlemmer mener
at regjeringens forslag om å plassere ansvaret for regulering av
sivil arbeidskraftberedskap hos regjeringen, uten tilstrekkelig involvering
av Stortinget, ikke er gunstig fra et rettssikkerhets- og maktfordelingsperspektiv. Disse medlemmer understreker i likhet
med NIM at involvering av Stortinget i krisesituasjoner er ekstra
viktig for å sikre demokratisk forankring og tillit i befolkningen.
Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra professor i rettsvitenskap Benedikte Moltumyr
Høgberg, hvor det problematiseres at det er regjeringen selv som
gis myndighet til å utløse fullmaktene:
«myndigheten til å avgjøre
om den utøvende makt kan utløse alle de omfattende fullmaktene til
den utøvende makt selv, nærmere bestemt til Kongen i statsråd. Det
eneste vilkåret for å utløse fullmaktene er altså at den nedre terskelen
er nådd, nemlig at ‘rikets sikkerhet’ er truet. Om Stortinget vedtar
lovforslaget slik departementet har foreslått, vil det være opp
til regjeringen å avgjøre om alle fullmaktene skal utløses, selv
om Stortinget er samlet. Her avviker lovforslaget markant fra beredskapsloven
av 1950 § 3, som slår fast at Kongens fullmakter etter loven kommer
til anvendelse dersom det er ‘fare ved opphold’.»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Sivilbeskyttelsesloven ny § 28 a skal lyde:
§ 28 a Når fullmaktsbestemmelsene
i dette kapittelet gjelder
Når riket er i krig, krig truer eller rikets
selvstendighet eller sikkerhet er i fare og
det foreligger fare ved opphold, kan Kongen i statsråd beslutte
at §§ 28 c til 28 f får anvendelse for å trygge rikets sikkerhet,
den offentlige orden, folkehelsen eller landets forsyninger, å fremme og
trygge militære tiltak eller tiltak til vern om sivilbefolkning
og eiendom eller å utnytte landets ressurser til å fremme disse
formålene.
Fullmaktene i §§ 28 c til
28 f kommer bare til anvendelse dersom formålet ikke kan ivaretas
gjennom lovbehandling i Stortinget.»
Disse
medlemmer støtter NIMs anbefaling om at Stortinget bør ha
økt kontroll over forskrifter som regjeringen vedtar i krisesituasjoner.
Dette inkluderer krav om at forskrifter må fremlegges som lovforslag innen
en kort periode, og at en tredjedel av Stortingets medlemmer kan
kreve opphevelse av forskrifter. Videre bør det vurderes om en tredjedel
av Stortinget kan gis en kontrollfunksjon for hvorvidt situasjonen
er alvorlig nok til at fullmaktene kommer til anvendelse.
Disse medlemmer påpeker
at lovforslaget inneholder flere rettslige svakheter. Det er bekymringsverdig
at det, uten tilstrekkelige kontrollmekanismer, foreslås at regjeringen
får en fullmakt i § 28 a til å treffe beslutning om riket er i en
situasjon som skal kunne utløse ytterligere fullmakter til regjeringen
selv. Dette innebærer en betydelig maktforskyvning fra Stortinget til
regjeringen. Etter Grunnloven § 26 første ledd har regjeringen mandat
til å benytte militæret til forsvar av landet uten Stortingets medvirkning,
men regjeringen har ikke tilsvarende myndighet til å disponere sivile uten
Stortingets medvirkning. Disse medlemmer mener
at det bør legges inn mindretallsgarantier i forslaget for å sikre
demokratisk kontroll.
Disse medlemmer viser
videre til at etter beredskapsloven § 3 skal en beslutning om arbeidsplikt «snarest
mulig» legges frem for Stortinget, som kan oppheve beslutningen.
Er bestemmelsene ikke opphevet innen 30 dager, skal de legges frem
som lovforslag. Videre viser disse medlemmer til
den finske reguleringen av sivil arbeidsplikt, hvor en slik beslutning
hurtigst mulig, og senest innen en uke, skal fremmes for nasjonalforsamlingen.
Disse medlemmer viser
til at jo mer inngripende tiltak det er tale om overfor den enkelte,
desto sterkere grunn er det til å kreve at Stortinget har tatt uttrykkelig
stilling til iverksettelsen av det konkrete tiltaket.
Disse medlemmer mener
at en meddelelse til Stortinget ikke innebærer en tilstrekkelig
balanse for å ivareta Stortingets kontrollfunksjon.
Disse medlemmer viser
til Innst. 204 L (2019–2020) Innstilling fra den særskilte komité
for å behandle spesielle saker vedrørende korona-krisen om Midlertidig
lov om forskriftshjemmel for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd
av Covid-19 mv. (koronaloven), der komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt understreket
«betydningen av at Stortinget
har og tar sitt konstitusjonelle ansvar. Stortinget er landets øverste statsmakt,
også i en krise. Særlig i en krise er det avgjørende at viktige
prinsipper i en rettsstat fortsatt gjelder. Det er viktig for å
hindre misbruk av makt og for å sikre at befolkningen har tillit
til regjering og storting i en svært krevende tid. Maktfordelingen
mellom storting og regjering er et grunnleggende demokratisk prinsipp. Komiteen
legger til grunn at koronaloven anvendes slik at Grunnloven ikke
utfordres, slik at menneskerettighetslovgivningen respekteres, og
slik at prinsippet om domstolenes og påtalemyndighetens uavhengighet
ivaretas.»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Sivilbeskyttelsesloven ny § 28 b skal lyde:
§ 28 b Grunnleggende
krav til vedtak om Sivil arbeidskraftberedeskap
Forskrifter gitt i medhold
av dette kapittelet skal være nødvendige for å oppnå formål
angitt i § 28 a, og de skal være forholdsmessige. De skal blant
annet begrenses til de virksomhetene, bransjene, etatene og områdene
der det trengs. Forskriftene kan bare gjelde for inntil seks måneder
om gangen.
Nødvendighets- og forholdsmessighetskravet gjelder
tilsvarende for enkeltvedtak fattet med hjemmel i forskrifter som
nevnt i første ledd. Plikter som pålegges i enkeltvedtakene, faller
bort når forskriften slutter å gjelde, med mindre noe annet er fastsatt
i forskriften.
Forskrifter som nevnt i første ledd skal umiddelbart meddeles Stortinget. Er Stortinget ikke samlet når forskriftene gis,
skal det øyeblikkelig sammenkalles. Forskriftene kan oppheves av
Kongen eller Stortinget. Såfremt forskriftene ikke er opphevet innen
30 dager etter at de er meddelt Stortinget, skal de snarest mulig
legges frem som lovforslag.
Forskriftene kan ikke fravike
regler i Grunnloven. Innskrenkning av rettigheter kan bare gjøres
så langt det er forenlig med Grunnloven og menneskerettsloven.»