Om Riksrevisjonens anbefalinger
Komiteen viser til
Riksrevisjonens anbefalinger:
«Riksrevisjonen anbefaler Helse- og omsorgsdepartementet
å
-
følge opp at Helseplattformen
bidrar til å nå de nasjonale helsepolitiske målene om bedre kvalitet
i pasientbehandlingen og bedre ressursbruk.
-
stimulere til ytterligere samordning og
samarbeid mellom Helse Midt-Norge RHF og de andre helseregionene
med tanke på å sikre en koordinert nasjonal utvikling og samlet
god ressursutnyttelse av nasjonale IT-tiltak.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen registrerer
videre at statsråden i sitt svarbrev til Riksrevisjonen takker Riksrevisjonen
for god involvering, og at revisjonen vil være et viktig bidrag sammen
med de revisjonene og evalueringene Helse Midt-Norge RHF selv har
gjennomført i det pågående forbedringsarbeidet. Statsråden skriver
også at Riksrevisjonen kunne tatt høyde for, og beskrevet i rapporten,
at revisjonen er gjennomført tidlig i innføringsfasen, hvor det
er forventet at det vil være behov for feilretting og justeringer.
Komiteen registrerer
også at Riksrevisjonens medlem Arve Lønnum har et eget prinsipalt
forslag om at saken burde sendes tilbake for ytterligere belysning og
systematisering i 9 punkter.
Komiteen viser til
de ulike partienes merknader i Innst. 134 S (2024–2025) Innstilling
fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag 8:17 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Marian Hussein, Lars Haltbrekken, Ingrid
Fiskaa og Birgit Oline Kjerstad om å stanse videre utrulling av
Helseplattformen, og Representantforslag 8:19 S (2024–2025) fra
stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Frank Edvard Sve og Bård Hoksrud
om å starte en prosess med å bytte ut Helseplattformen og avsette
styret i Helse Midt-Norge RHF.
Komiteen viser videre
til de vedtak som ble fattet under Stortingets behandling av saken
i plenum 18. februar 2025.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Riksrevisjonens funn om selve
grunnlaget for å beslutte en så økonomisk og samfunnsmessig stor
og viktig investering, og Riksrevisjonens anbefalinger.
Disse medlemmer vil
peke på at kommunene fremover kommer til å få en mer sentral rolle
i det helhetlige helsetilbudet for innbyggerne, og at det er avgjørende
at alle nivåer i helsetjenesten følges opp og settes i stand til
å lykkes fra de ulike departementenes side slik Riksrevisjonen anbefaler.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Helse Midt-
Norge RHF gikk med 852 mill. kroner i minus i 2024, og at fratrukket
Helseplattformen ville dette tallet vært på 561 mill. kroner. Dette
har ført til at sykehusene nå må omstille for 800 mill. kroner og
kutte 500 årsverk, samtidig som det legges opp til økt aktivitet.
Dette er svært alvorlig og ikke økonomisk bærekraftig for helsetjenesten,
i tillegg til konsekvensene av høyt arbeidspress, høyt sykefravær,
betydelige rekrutteringsutfordringer og utstrakt bruk av overtid. Disse medlemmer mener at dersom alle
nivåer i helsetjenesten skal følges opp og settes i stand til å
lykkes slik komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet uttrykker, fordrer
det at både helseforetakene og kommunene kompenseres for merutgifter
i forbindelse med innføringen av Helseplattformen, og at kommunene
i en allerede trang kommuneøkonomi ikke skal bli økonomisk skadelidende
som følge av Helseplattformen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre påpeker
at undersøkelsesperioden i hovedsak er fra 2022 til september 2024. Disse medlemmer stiller seg spørrende
til statsrådens uttalelse som at «revisjonen er gjennomført tidlig
i innføringsfasen, hvor det er forventet at det vil være behov for
feilretting og justeringer.» Men både planleggingen, organiseringen
og innføringen av Helseplattformen var sterkt kritikkverdig. Helsepersonell
på sykehuset har advart lenge om at Helseplattformen er en tidstyv
for den knappeste ressursen vi har i helsetjenestene, nemlig helsepersonell. Helseplattformen
ble tatt i bruk av St. Olavs hospital HF i 2022. Helsetilsynet og
Statsforvalteren i Trøndelag konkluderte i april 2023 med at innføringen
av Helseplattformen har ført til økt risiko for svikt i pasientbehandlingen.
En spørreundersøkelse Riksrevisjonen gjennomførte i april 2024,
viser at 84 pst. av legene og 64 pst. av sykepleierne ved St. Olavs
hospital HF mener at Helseplattformen bidrar til dårligere pasientsikkerhet. Disse medlemmer understreker med dette
at problemene er langt mer alvorlige og konsekvensene større enn
forventninger om behov for justeringer innledningsvis. Disse medlemmer viser videre til partienes
merknader og forslag i Innst. 134 S (2024–2025) fra helse- og omsorgskomiteens
behandling av forslag om Helseplattformen.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at riksrevisorkollegiets
medlem Arve Lønnum foreslo å sende rapporten tilbake for ytterligere belysning
og systematisering og kom med følgende særmerknad:
«Jeg viser til mitt prinsipale forslag
om at saken burde sendes tilbake for ytterligere belysning og systematisering
der det uttales om følgende punkter:
1. Valget av organisering
og måten den faktisk har fungert
Modellen med HP AS som gjennomføringsgraden satt
HP i en dobbeltrolle overfor brukerne av systemet.
HP ble både innkjøper for sine kunde og leverandør.
EPIC som leverte løsningene og to av sykehusdirektørene, har pekt
på at en normal organisering er et direkte forhold mellom leverandøren
av systemet og sluttkunde.
Har styret hatt nødvendige kvalifikasjoner?
Ut fra opplysninger på proff.no der det går frem hvilke andre styrer
styremedlemmene sitter (og ikke sitter) i, kunne det med fordel
vært belyst om styret i HP AS hadde nødvendige forutsetninger for
å styre et slikt konsept.
2. Praktiseringen av
modellen man valgte
Når man har valgt et AS som mellomledd, har
det noen formelle og reelle konsekvenser for hvilke formelle og
reelle prosedyrer som må følges. Det ser ut som en rekke beslutninger
er tatt på ulike nivåer og ledd uten at styret i HP er involvert
som sådan.
AS-ets finansielle stilling fremstår usikker.
Det er ikke omtalt om styret har ivaretatt sin handleplikt atter aksjeloven
ifm at mer enn halve aksjekapitalen er tapt, jf aksjeloven §§ 3-4
og 3-5.
Det er heller ikke forklart hvordan selskapet
kan drive videre uten å begjære oppbud. Det er ikke lagt frem noen
dokumentasjon på at noen, typisk eierne, har garantert for selskapets
forpliktelser i en situasjon der egenkapitalen er flere hundre mill
i minus. Det er uttalt at St Olavs. Hospital har redusert sine investeringer
i bygninger og medisinsk utstyr med kr 221 mill (hovedrapporten
s 27 av 72 m fl).
Det er ikke forklart hvordan en reduksjon av
medisinsk utstyr i St Olavs Hospital finansierer HPs underskudd.
Beløpet er ikke tilstrekkelig til å dekke oppsamlede tap. Det er
følgelig ikke forklart hvordan selskapets sterkt økende gjeld og
negative egenkapital skal finansieres. Det kan se ut som at aktørene
ikke er enige om dette, enten de opptrer som kunde eller eier. Styrets
syn eller plan for å håndtere situasjonen, kommer heller ikke frem.
Det ser også ut til at et økende gap mellom
inntekter og utgifter på i 2023 over kr 120 mill ikke er beskrevet løst.
3. Hvor og når gikk
det galt?
Det er ikke belyst om det var kontraktene, produktene
eller gjennomføringen som var hovedproblemet. Det er uttalt at kontrakten
er kvalitetssikret av et advokatfirma. Det er også opplyst at det
samme advokatfirmaet anbefaler en bestemt minnelig løsning med leverandøren.
Det er ikke forklart hva løsningen går ut på. Det er ikke forklart
om problemene i hovedsak eller i et blandingsforhold skyldes feil
ved anskaffelsesgrunnlaget, kontrakten, produktet, leveransen, kjøperen
eller kunden(e).
Det er ikke innlysende at det samme advokatfirmaet
som evaluerte kontrakten før anskaffelsen, også bør evaluere om
et tilbud om minnelig løsning er godt nok. En minnelig løsning kan
man statistisk sett måtte inngå både i tilfeller der man finner
at kontrakten ikke var så god som man håper, og dessuten i tilfeller
hvor kontrakten var helt ok, men oppfølgingen sviktet, typisk ved
manglende eller for sene reklamasjoner eller ved innblanding fra
kunden, der kunden reelt sett får ansvaret for gale valg. Dette
fortoner seg ikke vurdert.
Imidlertid, for det fall at kontrakten ikke
var helt bra likevel, bør ikke det advokatfirmaet som godkjente
kontrakten, evaluere om forlik bør inngås. Hvis advokatfirmaet i
sitt stille sinn tenker i ettertid at det har oversett noe i kontrakten,
er det veldig komfortabelt for det samme firma å anbefale minnelig
løsning i det stille fremfor å eksponere mangler i egen tidligere
vurdering. Dette medlem vet ikke om noe av dette er tilfelle, men mener
at allerede muligheten for en slik situasjon ville tilsi at andre
advokater burde vurdert om et bestemt forlik burde inngås.
4. Hvem tok egentlig
hvilken beslutning mht hva som gikk mest galt?
Rollene til aktørene og konsekvensene for dem
økonomisk eller i tjentestetilbudet er fremstilt sammenblandet og
ufullstendig. Rapporten mangler å trekke opp skillene i de enkelte
egenskapene og konsekvensene for eiere, kunder, styrer og långivere.
5. Har intern kontroll
fungert?
Har styrene og selskapenes egne kontrollinstanser reagert
adekvat? Det gjelder styrene, intern kontroll og de respektive revisorer.
Herunder har HP AS´ revisor påsett at HP AS ikke driver for kreditorenes
regning, og at det er en plan for å få selskapets kapital i samsvar
med aksjelovens krav? I årene 2019-2023 har selskapets negative
egenkapital økt kraftig, og rapporten har ingen kvalifiserte opplysninger
som forklarer at dette vil bli snudd, og lovens krav vil bli oppfylt.
Dette medlem etterlyser revisors beretning og
forklaring på at den oppgis som ‘ren’.
6. Hvem har reelt ansvaret
for gjelden i HP om selskapet ikke får finansiert opp sitt underskudd
(herunder selskaps- og insolvensrettslige forhold)?
Dette henger sammen med spørsmålet ovenfor. Hvis
noen har påtatt seg ansvar for så store beløp i et selskapets gjeld
– er det forklart og håndtert korrekt i vedkommende garantists/ers
regnskap?
7. Best/Better practice
Det er nevnt i rapporten at de 3 andre helseregionene
har valgt andre løsninger. Fungerer de bedre? Er det er et læringspunkt
som Stortinget, regjeringen og øvrig statsapparat og HF bør ta hensyn
til? Fremstillingen mangler helt opplysninger om dette, som bør
være svært relevant mht hvilke beslutninger som bør tas.
8. Vil helseplattformen
og HP AS noen gang kunne fungere etter hensikten, og bør det/kan
det fortsette slik som utsiktene er pt?
Dette medlem savner vurdering av om systemet, organiseringen
og finansieringen noen gang vil fungere, evt når og til hvilken
pris i vid forstand?
9. Konsekvenser for
pasientene
I hvilken grad er pasienter blitt rammet, og
i hvor stor grad blir de det i fremtiden?
Dette synes ikke belyst og kunne kanskje ikke
bli det i én rapport. Det bør imidlertid kunne gis en viss indikasjon
som ansvarlig myndighet kan vurdere videre.»
Dette medlem mener
Lønnum påpeker veldig mange gode spørsmål og synspunkter som Riksrevisjonen
fortsatt kan undersøke og belyse. Særlig viktig er punkt 5 hvor
det hevdes at Helseplattformen AS hadde negativ egenkapital i flere
år, og det stilles spørsmål om styret og selskapets revisor håndterte
dette i tråd med lovgivningen.
På denne bakgrunn vil dette
medlem anmode Riksrevisjonen om å følge opp Lønnums merknad.