1.4.1 Implementeringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital HF og i Trondheim kommune har truet pasientsikkerheten og reduserer effektiviteten i pasientbehandlingen
Helseforetakene har ansvar for at helsetjenestene
er forsvarlige. Det innebærer blant annet at tjenestene må holde
tilfredsstillende kvalitet og ytes i tide og i tilstrekkelig omfang.
Helseforetakene skal også sørge for at journalsystemene ved institusjonen
er forsvarlige.
Helseplattformen ble innført ved St. Olavs hospital HF
12. november 2022. Systemet de tok i bruk, hadde mange feil som
de oppdaget de første månedene. De viktigste feilene var at epikriser,
henvisninger og andre meldinger ikke kom fram eller manglet innhold,
at problemer med radiologiløsningen gjorde at svar ikke ble fulgt
opp, og at funksjonaliteten for å administrere legemidler fungerte
dårlig. Det ble oppdaget nye feil fram til januar 2024.
Etter at Helseplattformen ble satt i drift,
ble det sendt inn flere meldinger om avvik i kvalitetssystemet ved
St. Olavs hospital HF. Figur 1 i Dokument 3:3 (2024-2025) viser
meldinger om avvik ved St. Olavs hospital HF før og etter at Helseplattformen
ble innført.
Ved St. Olavs hospital HF var det månedlige
gjennomsnittlige antallet innmeldte avvik og andre uønskede hendelser
som gjaldt pasienter, 40 pst. høyere etter innføring enn i årene
før. Det har også vært meldt inn flere avvik i første halvdel av
2024 enn i tilsvarende periode før Helseplattformen ble tatt i bruk.
De fleste har ikke hatt alvorlige konsekvenser for pasientsikkerheten.
Også varsler om alvorlige hendelser
til Helsetilsynet og Statsforvalteren i Trøndelag økte etter at
Helseplattformen ble satt i drift. Helsetilsynet har mottatt 43
varsler om alvorlige hendelser der Helseplattformen kan være årsaken
eller en del av årsak til feilen. Statsforvalteren melder om at
det var en markant økning i bekymringsmeldinger fra helsepersonell
etter at de tok i bruk Helseplattformen. Helsetilsynet og statsforvalteren
i Trøndelag konkluderte i april 2023 med at innføringen av Helseplattformen
har ført til økt risiko for svikt i pasientbehandlingen. Feilene
i den nye IT-løsningen truer pasientsikkerheten internt ved St.
Olavs hospital HF og ved virksomheter helseforetaket utveksler elektronisk informasjon
med.
En spørreundersøkelse Riksrevisjonen gjennomførte
i april 2024, viser at 84 pst. av legene og 64 pst. av sykepleierne
ved St. Olavs hospital HF mener at Helseplattformen bidrar til dårligere
pasientsikkerhet, jf. figur 2 i Dokument 3:3 (2024–2025).
Undersøkelsen til kommunerevisjonen konkluderer
med at innføringen av Helseplattformen har truet pasientsikkerheten
i Trondheim kommune. Undersøkelsen viser at gjøremål har forsvunnet
fra arbeidslistene i hjemmetjenesten, og at pasienter har fått feil
legemiddel. Noen pasienter har fått forsinket oppstart av tjenester
og helsehjelp som følge av e-meldinger som ikke kom fram til mottakeren.
Helseplattformen AS har ansvaret for å innføre
og forvalte IT-systemet Helseplattformen i sykehus og kommunale
helse- og omsorgstjenester i Midt-Norge. Etter at feilene i Helseplattformen
ved St. Olavs hospital ble avdekket, satte selskapet i gang et arbeid
med å rette feil og forbedre IT-systemet.
Dokumentgjennomgangen viser at dette arbeidet har
tatt lengre tid enn forutsatt, og fristene har blitt skjøvet på.
IT-systemet er forbedret på flere områder, men det er fortsatt behov
for å gjøre det bedre. Konsekvensene av feilene og at det har tatt
tid å gjøre systemet bedre, har vært at oppfølgingen av enkelte
berørte pasienter har blitt forsinket. Enkelte pasienter har også
feilaktig gjennomgått samme radiologiundersøkelser to ganger.
Etter Riksrevisjonens vurdering har implementeringen
av Helseplattformen ved St. Olavs hospital HF dermed truet pasientsikkerheten.
St. Olavs hospital HF har satt inn risikoreduserende tiltak. Dette
har ført til økt ressursbruk fordi helsepersonell har måttet kontrollere
informasjonen manuelt. I tillegg jobber Helseplattformen AS med
tiltak for å forbedre IT-systemet, blant annet når det gjelder meldingsflyt,
legemidler, radiologi og brukervennlighet.
St. Olavs hospital informerte i september 2024
Statens helsetilsyn om at risikoen for pasientsikkerheten etter
deres vurdering er på samme nivå som før Helseplattformen ble tatt
i bruk. Dette er oppnådd gjennom feilretting og forbedringer i verktøyet
Helseplattformen, overvåkning av risiko og iverksettelse av avbøtende
tiltak.
Journalsystemer bør være lette å lære og bruke.
Undersøkelsen viser at Helseplattformen er et komplekst IT-system,
og brukerne opplever at det er tungvint og lite intuitivt å jobbe
med. Dermed er det lett å gjøre feil.
Spørreundersøkelsen viser at et flertall av
legene ved St. Olavs hospital HF mener at Helseplattformen fungerer
nokså dårlig eller svært dårlig. Bare 2,7 pst. av legene og 2,6
pst. av sykepleierne mener i 2024 at IT-systemet fungerer svært
godt. Sykepleierne er imidlertid mer fornøyd med Helseplattformen
enn det legene er. Begge gruppene er generelt noe mer fornøyd med
Helseplattformen i april 2024 enn i mars 2023.
Helseopplysninger skal behandles på en måte
som gir pasienter helsehjelp av god kvalitet ved at relevante og
nødvendige opplysninger raskt og effektivt blir tilgjengelige for
helsepersonell. Spørreundersøkelsen viser at et flertall av både
leger og sykepleiere ved St. Olavs hospital HF opplever at det er
tidkrevende å legge inn og finne fram informasjon i Helseplattformen.
Et stort flertall av både leger og sykepleiere opplever også at
Helseplattformen gir mindre tid til pasienten.
Undersøkelsen til kommunerevisjonen viser at også
brukerne av Helseplattformen i Trondheim kommune opplever at systemet
er tungvint og tidkrevende, og at det er vanskelig å finne igjen
informasjon som er lagt inn. Dette fører til økt ressursbruk og
gir mindre tid til pasientene.
Målet var at St. Olavs hospital HF skulle være
i full drift fire uker etter innføringen. Helseforetaket opplever
per september 2024 fortsatt at Helseplattformen gir betydelig merarbeid
for flere yrkesgrupper. Selv om helsepersonellet opplever at Helseplattformen
fungerer bedre i 2024 enn i 2023, er Riksrevisjonens vurdering at IT-systemet
må bli vesentlig enklere å bruke for de ansatte for å understøtte
effektiv pasientbehandling.
Helse Møre og Romsdal HF innførte Helseplattformen
27. april 2024. Det har kommet fram færre problemer den første tiden
etter Helseplattformen ble innført ved Helse Møre og Romsdal HF,
enn da den ble innført ved St. Olavs hospital HF.