Regjeringens fullmakter, høringer og parlamentarisk
kontroll
Komiteen understreker
at fullmaktene som følger av smittevernloven, ikke endrer ansvarsforholdet mellom
regjeringen og Stortinget, eller Stortingets rett og plikt til å
kontrollere regjeringen. Komiteen viser imidlertid
til at løpende kontroll med det regjeringen foretok seg med hjemmel
i smittevernloven, i praksis ble begrenset, til tross for at Stortinget
var samlet og fungerte tilnærmet som normalt mesteparten av pandemiperioden. Komiteen viser til høringsinnspill fra
professorene Moltumyr Høgberg og Eriksen ved UiO, som skriver om
dette:
«Maktfordelingen ble svekket, dels ved
at forvaltningen besluttet å iverksette helt ekstraordinært inngripende
tiltak, uten at Stortinget ble gitt reelle muligheter til å kontrollere
beslutningen før tiltakene ble opphevet, og dels ved at regjeringen
brukte fullmakter til å gi bestemmelser av lovgivningsmessig innhold.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen ved flere anledninger fremmet
forslag til endringer i smittevernloven, som konkretiserte og tydeliggjorde
fullmaktshjemlene for å forebygge eller motvirke overføring av SARS-CoV-2. Gjennom
lovbehandlingen hadde Stortinget en rekke anledninger til å vurdere
og presisere rekkevidden og praktiseringen av hjemlene i den konkrete
situasjonen Norge stod overfor. Lovendringene ble vedtatt av Stortinget
med bredt flertall.
Komiteen vil
peke på at fullmaktene i smittevernloven har sitt grunnlag i behovet
for å handle raskt i en situasjon med stor smittespredning, hvor
tiden ikke tillater vanlige forberedelser med høring og ordinær saksbehandling
i Stortinget. Komiteen understreker at
fullmaktene er godt begrunnet og nødvendige. Samtidig vil komiteen påpeke at Stortinget var samlet
og fungerte tilnærmet normalt gjennom store deler av pandemien,
og at Stortinget tok en ledende rolle i arbeidet med å få gjennom
nødvendige vedtak og bevilgninger for å møte de økonomiske og sosiale
problemene som oppstod i kjølvannet av helsekrisen. Gjennom dette
viste Stortinget seg i stand til å handle raskt og samarbeide godt
i møte med krisen. Komiteen understreker
også at Stortinget har mulighet til å tilpasse sine prosedyrer ved
behov for svært rask saksbehandling. Selv en ekstraordinært rask
behandling i Stortinget vil etter komiteens syn
bidra til mer åpenhet og innsyn, og dermed kanskje også mer tillit
og legitimitet, enn beslutninger som kun tas av regjeringen på grunnlag
av fullmakter. Komiteen peker på at
smittevernlovens utforming er tilpasset akutte kriser, men at loven
bærer preg av ikke å være skapt for en krise så langvarig som en
to år lang pandemi. Komiteen viser til
at tidligere direktør ved FHI, Camilla Stoltenberg, tok opp Stortingets
manglende rolle i kontroll- og konstitusjonskomiteens høring:
«Det sjette er, og det har jeg strengt
tatt ikke noen særlig mening om, og jeg hadde ikke sterke meninger om
det den gangen heller – dette er mer en refleksjon over erfaringene
– men vi opplevde nok da, og jeg opplevde det som direktør, at en
sterkere involvering av Stortinget kunne ha vært positivt av flere
grunner, prinsipielle grunner, men også fra FHIs ståsted. Det var
til tider en utfordring at det ikke var flere stemmer i den politiske
samtalen om pandemihåndteringen (...).»
Komiteen viser også
til høringsinnspill fra professor Eirik Holmøyvik ved UiB, hvor
det framgår at:
«Det er gode grunnar til at smittevernlova
inneheld ei fullmakt for regjeringa til å fråvike og gje lover i
hastesituasjonar når det er naudsynt for å verne folkehelsa. Likevel
kan det stillast spørsmål ved om regjeringa har behov for ei så
vidtgåande og generelt formulert lovgjevingsfullmakt som i smittevernlova
§ 7-12, som er utforma etter mønster frå beredskapslova § 3, som
gjeld i krigssituasjonar.»
Komiteen merker
seg dette og viser også til at ettertiden har vist at myndighetene
ved noen anledninger innførte tiltak som senere har vist seg å være
feil, eller som allerede på vedtakstidspunktet ikke hadde godt nok
grunnlag. Komiteen viser også til at
befolkningens tillit til myndighetene er helt avgjørende for at samfunnet
effektivt skal kunne bekjempe en trussel som koronaviruset, og mener
både god forankring og løpende kontroll i Stortinget er et viktig
bidrag til slik tillit. Komiteen viser
til høringsinnspill fra professor dr. juris Hans Petter Graver,
Universitetet i Oslo, som vektlegger disse sidene ved den parlamentariske
kontrollen:
«Den parlamentariske kontrollen handler
ikke bare om det som skjer i Stortinget selv, men også om hvordan stortingsbehandling
mobiliserer offentligheten og det sivile samfunn og sikrer at motstemmer
kommer til uttrykk.»
Komiteen viser til
at Koronakommisjonen tok opp spørsmålet om rekkevidden av regjeringens
fullmakter i smittevernloven. Kommisjonen skrev følgende om dette:
«Vi deler oppfatningen om at regjeringens
fullmaktsbestemmelse er vid. Vi mener det er uheldig. En bestemmelse
som gir regjeringen mulighet til å fastsette vidtgående tiltak med
lovs rang, som kan fravike lov og hvor brudd på bestemmelser kan
føre til straff, bør ha tydelige vilkår og rammer.» (NOU 2021:6,
side 274–275)
Komiteen viser til
at kommisjonen anbefalte at det ved revisjon av loven vurderes
«om det er grunn til å skille mellom
langvarige tiltak og mer hastepregete tiltak med kort virketid.
Behovet for parlamentarisk kontroll er større ved langvarige, omfattende
og inngripende tiltak.» (NOU 2021: 6, side 275).
Komiteen slutter
seg til dette og viser videre til at også Koronautvalget tok opp
denne problemstillingen:
«De fleste smitteverntiltakene under
pandemien ble ikke behandlet i statsråd, men i regjeringskonferanser,
av departementene, eller kommunene i tråd med fullmaktsbestemmelsene.
I praksis begrenset dette Stortingets kontrollmulighet.» (NOU 2023:
16, side 118)
Komiteen mener på
denne bakgrunn at mer løpende og sterkere forankring i Stortinget
må vektlegges ved den kommende revisjonen av smittevernloven.
Komiteen merker
seg også høringsinnspillet fra professorene Moltumyr Høgberg og
Eriksen, hvor det påpekes at det i noen tilfeller under pandemien
oppstod uklarhet rundt grensene for fullmaktene:
«En annen utfordring var grensene for
fullmaktene, dvs. at det forelå uklarhet om hva de enkelte myndighetene
hadde fullmakt til å treffe vedtak om. Enkelte kommuner synes ikke
alltid å forholde seg til de rettslige grenser som smittevernloven
§ 4-1 oppstiller. Tilsvarende gjaldt også for nasjonale myndigheter.»
Komiteen mener det
må være et viktig mål ved en lovrevisjon å unngå slik uklarhet.
Komiteen vil understreke
at hensynet til Stortingets kontrollmulighet ikke er det eneste
argumentet for å tilstrebe en mest mulig normal saksbehandling også
i krisetid. Hensynet til åpenhet er også fundamentalt. Mangel på
åpenhet kan ikke bare bidra til manglende tillit i befolkningen,
men til at viktige innspill og gode ideer ikke når fram. Komiteen viser til at Koronakommisjonen
tok opp dette i sin andre rapport og mente at
«manglende involvering av berørte aktører
har ført til svakheter ved innføringen av regelverket og unødvendig
mange endringer. Dette kan ha bidratt til å svekke etterlevelsen
og dermed også smittevernet» (NOU 2022: 5, side 244).
Komiteen viser til
at kommisjonen hadde følgende anbefaling:
«Kommisjonen anbefaler at myndighetene
også under kriser følger grunnleggende saksbehandlingsregler så
langt det er mulig. (..) Selv i situasjoner der det ikke er tid
til ordinære høringer, bør det bli etablert rutiner for å innhente
synspunkter fra berørte aktører og sektorer.» (NOU 2022: 5, side
244–245)
Komiteen viser til
at flere høringsinnspill til kontroll- og konstitusjonskomiteen
tar opp mangelen på høringer under pandemien og problematiserer
dette. I høringen uttalte NIM følgende:
«Høringer bør være den klare hovedregelen.
Om man ikke rekker det før et vedtak fattes, kan man bruke etterhøringer.
Det tror vi er et grunnleggende læringspunkt.
(...)
Et beslektet poeng er at høringer også er nødvendig for
å ivareta menneskerettslige medvirkningsplikter. Det vil kunne avhjelpe
den allerede nevnte og betydelige risikoen for at generelle regler
rammer sårbare grupper skjevt.»
Komiteen slutter
seg til Koronakommisjonens anbefaling og mener NIMs forslag om etterhøringer
kan være en del av løsningen på dette.
Komiteen viser til
at regjeringen Solberg tok flere initiativer til dialog og forankring
med Stortinget i pandemiens første fase. Stortingets særskilte komité
for å behandle spesielle saker vedrørende koronakrisen ble et forum
for både informasjon og dialog, i tillegg til saksbehandling. Komiteen mener dette var nødvendig i den
aktuelle situasjonen, men også et symptom på at Stortingets rolle
i krisehåndteringen var uklar. Deling av informasjon i dette lukkede
forumet hadde også problematiske sider knyttet til åpenhet og kontroll,
og ble i praksis en slags halvveis forankring av regjeringens beslutninger
i Stortinget. Komiteen viser videre
til at koronaloven ble vedtatt for å regulere sider ved myndighetenes
håndtering av pandemien som ikke kunne hjemles i smittevernloven. Komiteen viser til at denne loven ble
til gjennom samarbeid med Stortinget og var gjenstand for bred offentlig
debatt, og at loven slik den til slutt ble vedtatt, innebar nye
og omfattende kontrollmekanismer. Lovens bestemmelse om etterfølgende
meddelelser til Stortinget innebar at de folkevalgte hadde løpende
kontroll og kunne sette regjeringens beslutninger til side. Komiteen viser også til at koronaloven
ble vedtatt med omfattende mindretallsrettigheter, en tredjedel
av Stortingets medlemmer kunne beslutte å oppheve en forskrift fra
regjeringen som dette mindretallet var uenig i. Komiteen mener
koronaloven var et godt eksempel på at det er mulig å forene hensynet
til å kunne handle raskt og effektivt i en krisesituasjon med sterke
mekanismer for parlamentarisk kontroll.
Komiteen vil peke
på at innføringen av koronaloven innebar at pandemien i en periode
ble håndtert ved hjelp av lover med vidt forskjellige modeller for
parlamentarisk kontroll. Komiteen viser
her til professor dr. juris Hans Petter Gravers høringsinnspill:
«Vi har med andre ord nå tre modeller
for parlamentarisk kontroll: beredskapslovens, smittevernlovens
og koronalovens modell. I sitt forslag til regler om sivil arbeidskraftberedskap
i sivilbeskyttelsesloven foreslår regjeringen regler om forleggelse
for Stortinget erstattet med en meldingsplikt, og lar det bli opp
til Stortinget selv å ta initiativ til å gripe inn i regjeringens bruk
av fullmaktene.»
Komiteen viser til
at Graver i sitt innspill foreslår en «bred faglig og politisk vurdering
av modeller for demokratisk og parlamentarisk kontroll med regjeringens bruk
av ekstraordinære fullmakter under en unntakssituasjon». Komiteen er enig i at det trengs en helhetlig vurdering
av dette. Komiteen viser til at erfaringene med
pandemien på dette området ennå ikke er fulgt opp.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet igangsette
arbeid, og eventuelt nedsette et utvalg, for å vurdere modeller for
demokratisk og parlamentarisk kontroll med regjeringens bruk av
ekstraordinære fullmakter i krisesituasjoner.»