Regjeringens fullmakter, høringer og parlamentarisk
kontroll
Komiteen understreker at fullmaktene
som følger av smittevernloven ikke endrer ansvarsforholdet mellom
regjeringen og Stortinget, eller Stortingets rett og plikt til å
kontrollere regjeringen. Komiteen viser imidlertid
til at løpende kontroll med det regjeringen foretok seg med hjemmel
i smittevernloven i praksis ble begrenset, til tross for at Stortinget
var samlet og fungerte tilnærmet som normalt mesteparten av pandemiperioden. Komiteen viser til høringsinnspill fra
professorene Moltumyr Høgberg og Eriksen ved UiO, som skriver om
dette:
«Maktfordelingen ble svekket, dels ved at forvaltningen
besluttet å iverksette helt ekstraordinært inngripende tiltak, uten
at Stortinget ble gitt reelle muligheter til å kontrollere beslutningen
før tiltakene ble opphevet, og dels ved at regjeringen brukte fullmakter
til å gi bestemmelser av lovgivningsmessig innhold.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen ved flere anledninger fremmet
forlag til endringer i smittevernloven, som konkretiserte og tydeliggjorde
fullmaktshjemlene for å forebygge eller motvirke overføring av SARS-CoV-2. Gjennom
lovbehandlingen hadde Stortinget en rekke anledninger til å vurdere
og presisere rekkevidden og praktiseringen av hjemlene i den konkrete
situasjonen Norge stod overfor. Lovendringene ble vedtatt av Stortinget
med bredt flertall.
Komiteen vil
peke på at fullmaktene i smittevernloven har sitt grunnlag i behovet
for å handle raskt i en situasjon med stor smittespredning, hvor
tiden ikke tillater vanlige forberedelser med høring og ordinær saksbehandling
i Stortinget. Komiteen understreker at
fullmaktene er godt begrunnet og nødvendige. Samtidig vil komiteen påpeke at Stortinget var samlet
og fungerte tilnærmet normalt gjennom store deler av pandemien,
og at Stortinget tok en ledende rolle i arbeidet med å få gjennom
nødvendige vedtak og bevilgninger for å møte de økonomiske og sosiale
problemene som oppstod i kjølvannet av helsekrisen. Gjennom dette
viste Stortinget seg i stand til å handle raskt og samarbeide godt
i møte med krisen. Komiteen understreker
også at Stortinget har mulighet til å tilpasse sine prosedyrer ved
behov for svært rask saksbehandling. Selv en ekstraordinært rask
behandling i Stortinget vil etter komiteens syn
bidra til mer åpenhet og innsyn, og dermed kanskje også mer tillit
og legitimitet, enn beslutninger som kun tas av regjeringen på grunnlag
av fullmakter. Komiteen peker på at
smittevernlovens utforming er tilpasset akutte kriser, men at loven
bærer preg av ikke å være skapt for en krise så langvarig som en
to år lang pandemi. Komiteen viser til
at tidligere direktør ved FHI, Camilla Stoltenberg, tok opp Stortingets
manglende rolle i kontroll- og konstitusjonskomiteens høring:
«Det sjette er, og det har jeg strengt tatt ikke noen særlig
mening om, og jeg hadde ikke sterke meninger om det den gangen heller
– dette er mer en refleksjon over erfaringene – men vi opplevde
nok da, og jeg opplevde det som direktør, at en sterkere involvering
av Stortinget kunne ha vært positivt av flere grunner, prinsipielle
grunner, men også fra FHIs ståsted. Det var til tider en utfordring
at det ikke var flere stemmer i den politiske samtalen om pandemihåndteringen
(...).»
Komiteen viser også til høringsinnspill
fra professor Eirik Holmøyvik ved UiB, hvor det fremgår at:
«Det er gode grunnar til at smittevernlova inneheld ei
fullmakt for regjeringa til å fråvike og gje lover i hastesituasjonar
når det er naudsynt for å verne folkehelsa. Likevel kan det stillast
spørsmål ved om regjeringa har behov for ei så vidtgåande og generelt
formulert lovgjevingsfullmakt som i smittevernlova § 7-12, som er utforma
etter mønster frå beredskapslova § 3, som gjeld i krigssituasjonar.»
Komiteen merker seg dette, og viser
også til at ettertiden har vist at myndighetene ved noen anledninger innførte
tiltak som seinere har vist seg å være feil eller som allerede på
vedtakstidspunktet ikke hadde godt nok grunnlag. Komiteen viser
også til at befolkningens tillit til myndighetene er helt avgjørende
for at samfunnet effektivt skal kunne bekjempe en trussel som korona-viruset,
og mener både god forankring og løpende kontroll i Stortinget er
et viktig bidrag til slik tillit. Komiteen viser
til høringsinnspill fra professor dr. juris Hans Petter Graver,
Universitetet i Oslo, som vektlegger disse sidene ved den parlamentariske
kontrollen:
«Den parlamentariske kontrollen handler ikke bare om det
som skjer i Stortinget selv, men også om hvordan stortingsbehandling
mobiliserer offentligheten og det sivile samfunn og sikrer at motstemmer
kommer til uttrykk.»
Komiteen viser til at Koronakommisjonen
tok opp spørsmålet om rekkevidden av regjeringens fullmakter i smittevernloven.
Kommisjonen skrev følgende om dette:
«Vi deler oppfatningen om at regjeringens fullmaktsbestemmelse
er vid. Vi mener det er uheldig. En bestemmelse som gir regjeringen
mulighet til å fastsette vidtgående tiltak med lovs rang, som kan
fravike lov og hvor brudd på bestemmelser kan føre til straff, bør
ha tydelige vilkår og rammer.» (NOU 2021:6, side 274-275)
Komiteen viser til at kommisjonen
anbefalte at det ved revisjon av loven vurderes
«om det er grunn til å skille mellom langvarige tiltak og
mer hastepregete tiltak med kort virketid. Behovet for parlamentarisk
kontroll er større ved langvarige, omfattende og inngripende tiltak.»
(NOU 2021: 6, side 275).
Komiteen slutter seg til dette og
viser videre til at også Koronautvalget tok opp denne problemstillingen:
«De fleste smitteverntiltakene under pandemien ble ikke
behandlet i statsråd, men i regjeringskonferanser, av departementene,
eller kommunene i tråd med fullmaktsbestemmelsene. I praksis begrenset
dette Stortingets kontrollmulighet.» (NOU 2023: 16, side 118)
Komiteen mener på denne bakgrunn
at mer løpende og sterkere forankring i Stortinget må vektlegges ved
den kommende revisjonen av smittevernloven.
Komiteen merker seg også høringsinnspillet
fra professorene Moltumyr Høgberg og Eriksen hvor det påpekes at
det i noen tilfeller under pandemien oppstod uklarhet rundt grensene
for fullmaktene:
«En annen utfordring var grensene for fullmaktene, dvs.
at det forelå uklarhet om hva de enkelte myndighetene hadde fullmakt
til å treffe vedtak om. Enkelte kommuner synes ikke alltid å forholde
seg til de rettslige grenser som smittevernloven § 4-1 oppstiller.
Tilsvarende gjaldt også for nasjonale myndigheter.»
Komiteen mener det må være et viktig
mål ved en lovrevisjon å unngå slik uklarhet.
Komiteen vil understreke at hensynet
til Stortingets kontrollmulighet ikke er det eneste argumentet for å
tilstrebe en mest mulig normal saksbehandling også i krisetid. Hensynet
til åpenhet er også fundamentalt. Mangel på åpenhet kan ikke bare
bidra til manglende tillit i befolkningen, men til at viktige innspill
og gode ideer ikke når fram. Komiteen viser
til at Koronakommisjonen tok opp dette i sin andre rapport og mente
at
«manglende involvering av berørte aktører har ført til
svakheter ved innføringen av regelverket og unødvendig mange endringer.
Dette kan ha bidratt til å svekke etterlevelsen og dermed også smittevernet» (NOU
2022: 5, side 244).
Komiteen viser til at kommisjonen
hadde følgende anbefaling:
«Kommisjonen anbefaler at myndighetene også under kriser
følger grunnleggende saksbehandlingsregler så langt det er mulig.
(..) Selv i situasjoner der det ikke er tid til ordinære høringer,
bør det bli etablert rutiner for å innhente synspunkter fra berørte
aktører og sektorer.» (NOU 2022: 5, side 244-245)
Komiteen viser til at flere høringsinnspill
til kontroll- og konstitusjonskomiteen tar opp mangelen på høringer
under pandemien og problematiserer dette. I høringen uttalte NIM
følgende:
«Høringer bør være den klare hovedregelen. Om man ikke
rekker det før et vedtak fattes, kan man bruke etterhøringer. Det
tror vi er et grunnleggende læringspunkt.
(...)
Et beslektet poeng er at høringer også er nødvendig for å ivareta
menneskerettslige medvirkningsplikter. Det vil kunne avhjelpe den
allerede nevnte og betydelige risikoen for at generelle regler rammer
sårbare grupper skjevt.»
Komiteen slutter seg til Koronakommisjonens anbefaling,
og mener NIMs forslag om etterhøringer kan være en del av løsningen
på dette.
Komiteen viser til at regjeringen
Solberg tok flere initiativer til dialog og forankring med Stortinget
i pandemiens første fase. Stortingets særskilte komité for å behandle
spesielle saker vedrørende koronakrisen ble både et forum for informasjon
og dialog, i tillegg til saksbehandling. Komiteen mener
dette var nødvendig i den aktuelle situasjonen, men også et symptom
på at Stortingets rolle i krisehåndteringen var uklar. Deling av informasjon
i dette lukkede forumet hadde også problematiske sider knyttet til
åpenhet og kontroll, og ble i praksis en slags halvveis forankring
av regjeringens beslutninger i Stortinget. Komiteen viser
videre til at koronaloven ble vedtatt for å regulere sider ved myndighetenes
håndtering av pandemien som ikke kunne hjemles i smittevernloven. Komiteen viser til at denne loven ble
til gjennom samarbeid med Stortinget og var gjenstand for bred offentlig
debatt, og at loven slik den til slutt ble vedtatt innebar nye og
omfattende kontrollmekanismer. Lovens bestemmelse om etterfølgende
meddelelser til Stortinget innebar at de folkevalgte hadde løpende
kontroll og kunne sette regjeringens beslutninger til side. Komiteen viser også til at koronaloven
ble vedtatt med omfattende mindretallsrettigheter, en tredjedel
av Stortingets medlemmer kunne beslutte å oppheve en forskrift fra
regjeringen som dette mindretallet var uenig i. Komiteen mener
koronaloven var et godt eksempel på at det er mulig å forene hensynet
til å kunne handle raskt og effektivt i en krisesituasjon med sterke
mekanismer for parlamentarisk kontroll.
Komiteen vil peke på at innføringen
av koronaloven innebar at pandemien i en periode ble håndtert ved hjelp
av lover med vidt forskjellige modeller for parlamentarisk kontroll. Komiteen viser her til professor dr.
juris Hans Petter Gravers høringsinnspill:
«Vi har med andre ord nå tre modeller for parlamentarisk
kontroll: beredskapslovens, smittevernlovens og koronalovens modell.
I sitt forslag til regler om sivil arbeidskraftberedskap i sivilbeskyttelsesloven
foreslår regjeringen regler om forleggelse for Stortinget erstattet
med en meldingsplikt, og lar det bli opp til Stortinget selv å ta
initiativ til å gripe inn i regjeringens bruk av fullmaktene.»
Komiteen viser til Graver i sitt
innspill foreslår en «bred faglig og politisk vurdering av modeller
for demokratisk og parlamentarisk kontroll med regjeringens bruk
av ekstraordinære fullmakter under en unntakssituasjon». Komiteen er enig i at det trengs en helhetlig vurdering
av dette. Komiteen viser til at erfaringene med
pandemien på dette området ennå ikke er fulgt opp.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet igangsette
arbeid, og eventuelt nedsette et utvalg, for å vurdere modeller for
demokratisk og parlamentarisk kontroll med regjeringens bruk av
ekstraordinære fullmakter i krisesituasjoner.»