Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 23 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen,
Helge André Njåstad, Tor André Johnsen, Morten Wold, Bengt Rune Strifeldt,
Sivert Bjørnstad og Sylvi Listhaug om å utsette slukking av 2G-nettet.
Forslagsstillerne viser til at Telenor og Telia har annonsert at
2G-nettet i Norge vil bli stengt innen utgangen av 2025, og at 2G-nettet
i dag brukes til en rekke viktige funksjoner, som alarmsystemer,
flomvarsler og bilnødanropssystemer (eCall). Forslagsstillerne uttrykker
bekymring for at flere sektorer for viktige systemer som fortsatt
er avhengige av 2G, ikke vil være klare for overgangen til 4G og
5G i tide.
Komiteen merker
seg at det har vært en muntlig høring med åtte deltagere. Seks av
disse har sendt skriftlige høringsinnspill. Komiteen merker
seg spesielt at Telenor har besluttet å utsette slukking av sitt
2G-nett til utgangen av 2027, noe som gir markedet to ekstra år
på å tilpasse seg 4G eller 5G. Telia står for sin beslutning om å
stenge ned 2G-nettet fra 2025. I sitt skriftlige høringsinnspill
viser Telia til at det har blitt informert om nedstenging av 2G-nettet
over mange år, og at dialogen med myndighetene har vært hyppig og
god. Telia har varslet sine kunder om den forestående nedstengningen
siden 2018. Telia påpeker at 2G er en gammel teknologi som har svakheter
innenfor kryptering og autentisering, noe som gjør nettet mer sårbart
for ekstern overstyring. Høringsinnspillene som ønsker å opprettholde 2G,
nevner blant annet at brukere ikke har oversikt over hvilke systemer
som rammes om 2G slukkes, at eCall slutter å virke, og at en nedstengning
bør vente til at det er gjennomført en konsekvensutredning for å
fastslå virkningene det vil gi.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg statsrådens
vurdering av forslagene i representantforslaget. Statsråden skriver at
hun gjennom prosessen har blitt bekymret for om markedsaktørene
og brukermiljøene vil rekke å tilpasse seg en 2G-utfasing allerede
i 2025.
Komiteen merker
seg bekymringene over hvilke systemer som ikke lenger vil virke
når 2G-nettet slukkes.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en konsekvensutredning for å få en oversikt over hvilke systemer
av betydning for sikkerhet og beredskap som ikke vil virke etter
at 2G-nettet slukkes.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til følgende
merknad fra Stortingets behandling av Prop. 93 LS (2023–2024) i Innst.
28 L (2024–2025):
«Slukking av 2G-nettet
Komiteen merker seg at den planlagte slukkingen av
de kommersielle 2G-nettene likevel medfører utfordringer for flere
tjenester, blant annet eCall, husalarmer, trygghetsalarmer, heisalarmer
og kommunale overvåkingstjenester knyttet til vann, kloakk og renseanlegg. Spesielt
trekkes eCall fram som utfordrende i høringsinnspillene.
Komiteen viser til at slukking av 2G er under behandling
i både EU og Norge. I Sverige utsettes slukkingen av 2G-nettet til
2027, og enkelte EU-land vil beholde 2G til 2030.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser
til at 2G-teknologien er utdatert, og at 2G-frekvensene fremover
trengs for å øke kapasiteten i 4G- og 5G-nettene. Det har lenge
vært varslet at 2G-nettene stenges fra 2025.
Flertallet legger til grunn at beslutninger
vedrørende 2G tas etter dialog med de berørte bransjer og parter,
og under hensyn til den teknologiske utviklingen og pågående arbeid
med felleseuropeiske standarder.»
Flertallet viser
videre til statsrådens brev til komiteen av 5. desember 2024, hvor
det fremgår at statsråden vil vurdere mulighetene for at 2G-nettet
ikke slukkes i Norge allerede i 2025. Flertallet er
glade for at Telenor, som den største mobiloperatøren i Norge, på eget
initiativ har tatt beslutningen om å utsette sin planlagte slukking
i to år, det vil si ut 2027. Videre vises det til at Telia har besluttet
å utsette slukking av 2G-nettet i Sverige.
Flertallet er i
likhet med statsråden bekymret over mulige negative konsekvenser
som følge av at markedsaktører og brukermiljøer ikke er i mål med
å tilpasse seg en teknologiovergang som har vært varslet i et tiår.
Flertallet er tilsvarende
bekymret over mulige negative konsekvenser som følge av at overgangen
til sikrere, bedre og mer effektive teknologiske løsninger kan bli
forsinket.
Flertallet viser
til at den markedsbaserte utviklingen av ekomsektoren, som har vært
en suksess i Norge, forutsetter at aktørene i markedet etterstreber
å finne sammen i forretningsmessige avgjørelser om ut- og innfasing
av teknologiske løsninger og standarder. Skal Norge lykkes med å
videreutvikle den digitale grunnmuren på en sikker og kostnadseffektiv
måte, så påhviler det både brukere og leverandører av elektroniske kommunikasjonsnett
å tilpasse seg den teknologiske utviklingen. Ved slike teknologiske
skifter har aktørene i markedet en felles interesse av å hensynta
hverandres behov. Flertallet legger
derfor til grunn at dagens brukere av 2G-nettet aktivt tar grep
for å møte den teknologiske utviklingen, og at leverandørene av
2G legger seg i selen for å bistå sine kunder i overgangen ved å
tilpasse fremdriftsplaner for utfasing, tilby veiledning og bringe
relevante produkter ut i markedet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre,
mener at innspillene fra flere aktører i høringen om usikkerhet
og mulige negative konsekvenser viser at nødvendig forarbeid for
en slik endring har vært sviktende. Viktige beredskapstjenester
vil rammes av endringen – alt fra alarmsystemer til trafikksikkerhetsinformasjon
i kjøretøy. For eCall i kjøretøy forutsettes det kostbare ombygginger
av kjøretøy for at dette fortsatt skal virke.
Dette flertallet mener
at 2G-nettet bør erstattes, men at det må gjøres på en måte og i
et tempo som ikke setter folks trygghet og vår felles beredskap
i fare. Dette forutsetter en grundig konsekvensutredning samt at
det er praktiske erstatningsmuligheter til en minimert kostnad tilgjengelig
for både forbrukere og forvaltningen. Dette
flertallet viser her til høringsinnspill fra KS om at slukking
av 2G-nettet på kort sikt vil gi kommunene økonomiske utfordringer
på toppen av både prisvekst og renteøkninger som nå rammer tjenesteproduksjonen
i hele landet. Dette flertallet viser til
at det er gjort kjent i høringen fra en samlet kjøretøybransje at
det jobbes med løsninger for tilpasning av e-Call, men at dette
tidsmessig er noen år frem i tid.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er mest hensiktsmessig at ansvarlig statsråd, i dialog
med aktørene i markedet og andre lands myndigheter, kontinuerlig
vurderer behovet for tilpasninger i fremdriftsplanene for utfasing
av 2G inntil skiftet er gjennomført på en god og trygg måte.
Dette flertallet vil
understreke betydningen av at sikkerhetssystemer og andre viktige
tjenester med samfunnskritiske formål ivaretas. Man må forsikre
seg om at 2G-nettet ikke stenges før man greier å ivareta de hensynene
som ligger bak slike systemer og tjenester.
Videre vil dette flertallet understreke
viktigheten av at tiltak og anbefalinger i regjeringens digitaliseringsstrategi
og totalberedskapsmeldingen følges opp av Stortinget på en god og
effektiv måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til statsrådens brev til komiteen
av 5. desember 2024, hvor det fremgår at statsråden i økende grad
har blitt bekymret når det gjelder trygghetsalarmer og andre områder
der markedsaktører og brukermiljøer ikke er i mål med å tilpasse
seg 2G-utfasing. Disse medlemmer legger
til grunn at regjeringen vil følge opp forholdet på egnet vis, blant
annet gjennom Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, for å sikre at aktører
med 2G-avhengige løsninger har planer for utskifting, og at 2G-avhengige
løsninger for kritiske samfunnsfunksjoner ivaretas før 2G-nettet
slukkes.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det vil være uansvarlig å gjennomføre
en stenging av 2G-nettet før det er gjennomført en aktøruavhengig
konsekvensutredning. Disse medlemmer mener
det er forunderlig at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ikke
på eget initiativ har gjennomført en slik utredning, og mener det
er oppsiktsvekkende at ansvarlig myndighet peker på markedsaktører
når det gjelder kartlegging av beredskapskonsekvenser av slike endringer.
Disse medlemmer mener
videre det vil være uansvarlig å gjennomføre en stenging av 2G-nettet
før tilpasningene vedrørende eCall er klare. Disse
medlemmer mener dette vil ha negative konsekvenser for trafikksikkerheten
og komme i konflikt med den vedtatte nullvisjonen om ingen drepte
eller hardt skadde i trafikken. Disse medlemmer viser
til at nødetatene og DSB bekrefter at eCall redder liv i Norge hvert
år.
Disse medlemmer viser
til at en løsning for eCall er forventet å kunne være klar innen
2030, som er tidspunktet der flere andre land også forventer å kunne stenge
sine 2G-nett. Disse medlemmer mener
både beredskap, trafikksikkerhet samt hensyn til å minimere kostnadene
for forbrukerne tilsier at slukking av 2G-nettet utsettes og samordnes
med flere land.
Disse medlemmer viser
til at statsråden i sitt svarbrev advarer mot en utsatt slukking
av 2G-nettet blant annet av hensynet til farten på den grønne omstillingen. Disse medlemmer er uenige i denne vurderingen
og mener hensynet til samfunnets beredskap, trafikksikkerhet og
økonomiske konsekvenser av en omlegging for både husholdninger og
forvaltningen skal være avgjørende for sakens fremdrift.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet dokumenterer at driverne av
alle kritiske funksjoner som i dag avhenger av 2G-nettet, er informert
om og har en plan for å sikre oppgradering som ivaretar full funksjonalitet,
også etter at 2G-nettet er stengt.»
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at teleoperatørene utsetter stengingen av 2G-nettet, og
at tidspunktet for stengingen harmoniseres med når dette skjer i
Norges naboland, for å sikre at viktige beredskapsfunksjoner og
eCall ivaretas.»