Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen
Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Trine Fagervik og Kjersti
Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, fra Sosialistisk Venstreparti,
Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug
Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser
til Dokument 8:25 S (2024–2025), Representantforslag om å sikre
ideelle behandlingsplasser og mangfold i rusomsorgen.
Komiteen viser til
at helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre har uttalt seg
om forslaget i brev til komiteen av 16. desember 2024. Komiteen har gjennomført en skriftlig
høring og mottatt syv høringsinnspill, der fem av innspillene er
fra ideelle aktører innen rusomsorgen, ett fra en privatperson og
ett fra en bruker- og pårørendeorganisasjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at alle som har behov for behandling innen rus og psykisk helsevern,
skal få den hjelpen de trenger. Det er et mål for partiene at flere
skal få hjelp, regjeringen har stilt krav om at rusbehandlingstilbudet
i vår felles helsetjeneste skal styrkes, og det er stilt krav til
de regionale helseforetakene om bruk av ideelle aktører i spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer viser til at det er et
handlingsrom for helseforetakene til å kjøpe tjenester fra ideelle,
og at dette handlingsrommet skal brukes. Disse
medlemmer mener at ideell sektor og ideelle tilbydere i helse-
og omsorgssektoren, og frivillige og ideelle tilbydere på helse-
og omsorgsfeltet må sikres gode rammevilkår og forutsigbar drift. Disse medlemmer mener det er viktig at
dette følges opp av regjeringen og helseforetakene, slik at vi sikrer
at pasientene får et behandlingstilbud som er tilpasset deres behov,
og at vi benytter oss av den kunnskapen og kvaliteten de ideelle aktørene
også representerer.
I enigheten om statsbudsjettet for 2025 mellom
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ble
det bevilget 200 mill. kroner mer for å styrke tverrfaglig spesialisert
rusbehandling (TSB) i Helse Sør-Øst, og disse
medlemmer viser til merknaden om at midlene skal brukes til
å sørge for en tilleggsanskaffelse for å øke kapasiteten hos de
ideelle behandlingstilbudene og for lengre behandlingsopphold, jf.
Innst. 11 S (2024–2025). Disse medlemmer mener
derfor at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
sammen har prioritert å styrke behandlingstilbudet innen rus og
psykisk helsevern, og at lengden på behandlingstilbudet skal være
i samsvar med pasientens individuelle behov.
Disse medlemmer viser
til at Helse Sør-Øst har avlyst deler av anbudskonkurransen om tverrfaglig
spesialisert rusbehandling, men at innen områdene der konkurranser
er avlyst, vil aktørene få tilbud om drift ut 2025, noe som sikrer
forutsigbarhet for både pasientene og tilbyderne.
Disse medlemmer mener
det er grunn til å stille spørsmål ved hvordan Kristelig Folkeparti
skal få opprettet de 150 nye plassene innen rusbehandling, slik
forslaget lyder, gitt at partiet ikke har satt av penger til dette i
sitt alternative statsbudsjett.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett, hvor det ble satt av nærmere 400 mill. kroner til rusomsorg
i regi av ideell og frivillig sektor. Dette
medlem merker seg at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti vektlegger at ideelle aktører spiller en viktig rolle
i rusomsorgen, og helseforetakene har et handlingsrom til å prioritere
kjøp av tjenester fra ideelle. Det er imidlertid påfallende at Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ikke har klart å sikre
tilstrekkelig politisk styring av sektoren, men derimot satt ideelle
tilbydere, pasienter og deres pårørende i en kaotisk situasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus er
bekymret for at mange ideelle aktører opplever manglende samarbeidsvilje
og manglende forståelse for forutsigbare rammevilkår fra det offentlige. Disse medlemmer merker seg at Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti beskriver at Helse Sør-Østs
tilbud om drift ut 2025 sikrer forutsigbarhet for pasienter og tilbydere,
men disse medlemmer stiller seg kritisk
til denne forståelsen av situasjonen og vil understreke at Helse
Sør-Øst her bare utsetter usikkerheten for disse gruppene.
Disse medlemmer er
kritiske til en uryddig prosess fra Helse Sør-Østs side, både i
forbindelse med publisering og tilbaketrekking av det opprinnelige
anbudet, tidsbruken og utsatte frister. Disse
medlemmer vil understreke behovet for politiske føringer for
å sikre et trygt og verdig tilbud for de som lider av rusmiddelavhengighet,
og at disse vedtakene ikke alene ligger i helseforetakene. Disse medlemmer viser til tall fra FHI som
viser at andelen døgnplasser i private institusjoner synker, mens
andelen polikliniske kontakter øker. Hvis ikke de små og store ideelle
aktørene med sin brede og langvarige oppbygging av kompetanse og
gode resultater brukes, så er det er stort tap for de enkeltmenneskene
det gjelder, men også for samfunnet som helhet. Det er derfor essensielt
å sikre forutsigbare og tilstrekkelige rammebetingelser for rusfeltet.
Dette inkluderer å gi tydelige signaler til helseforetakene om å
prioritere rusbehandling og samarbeide med ideelle aktører.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og Kristelig Folkeparti viser
til at det tidlig var en bekymring rundt reduksjonen innenfor døgnbehandling
innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i anbudet til
Helse Sør-Øst. På tross av at helseforetakene har fått i oppdrag
å prioritere mennesker med rusmiddelavhengighet, opplever flere
bruker- og pårørendeorganisasjoner at det motsatte skjer, blant
annet gjennom anbudet til Helse Sør-Øst hvor kapasiteten reduseres
og det skal skje en dreining fra døgnopphold til mer poliklinisk
behandling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at den varslede
anbudsprosessen til Helse Sør-Øst var bakgrunnen for representantforslaget
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti om å sikre valgfrihet
og kvalitet i rusbehandling, jf. Dokument 8:82 S (2023–2024). Her
ble det fremmet følgende forslag:
-
«1. Stortinget
ber regjeringen stanse nedbyggingen av døgnplasser innenfor tverrfaglig
spesialisert rusbehandling (TSB).
-
2. Stortinget ber regjeringen foreta en
helhetlig faglig gjennomgang av det samlede behandlingstilbudet
i tverrfaglig spesialisert rusbehandling og legge frem en fremskriving
av behovet for dag- og døgnbehandling frem mot 2040.
-
3. Stortinget ber regjeringen sikre at
pasienter med rusmiddelavhengighet får tilbud om behandlingstilbud
av lang nok varighet.
-
4. Stortinget ber regjeringen sikre at
pasienter med rusmiddelavhengighet har mulighet til å velge medikamentfrie
og/eller recoverybaserte behandlingstilbud.
-
5. Stortinget ber regjeringen styrke ettervernet
i rusomsorgen gjennom samarbeid med private og ideelle aktører,
sosiale entreprenører og kommunene slik at flere får mulighet til
arbeidstrening og annen aktivitet etter rusbehandling og rehabilitering.
-
6. Stortinget ber regjeringen sikre at
det finnes egne behandlingstilbud for kvinnelige pasienter med rusmiddelavhengighet.»
I behandlingen av representantforslaget understreket
flertallspartiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti både at behandlingstilbudet skulle styrkes, og at en
tilleggsanskaffelse kunne være aktuelt:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke hvor
viktig det er med et godt tilbud til pasienter som har behov for
tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Etter at det pågående
anbudet for TSB ble kjent, er det kommet flere tilbakemeldinger
på at dette vil føre til et svekket behandlingstilbud. Disse medlemmer
er enige om at det er nødvendig å styrke kvaliteten på tilbudet
til personer som hører inn under TSB i Helse Sør-Øst og landet for
øvrig. Disse medlemmer merker seg at anbudsregelverket gjør at det
ikke er mulig å gjennomføre en tilleggsanskaffelse ut over gjeldende
anskaffelse, før våren 2025. Disse medlemmer har en klar forventning
om at det raskt gjennomføres en tilleggsanskaffelse som sikrer et
behandlingstilbud som møter behovet, dersom behandlingstilbudet
som vil bli gitt innenfor nåværende anskaffelse og styrking av kapasiteten
i egne helseforetak ikke viser seg tilstrekkelig for å møte pasientenes
behov og holde ventetidene korte.»
Disse medlemmer viser
til at det i ettertid har skjedd en rekke ting. Først ble inngåelsen
av avtalene etter anbudsrunden utsatt av Helse Sør-Øst. Deretter
ble det kjent hvilke tilbydere som fikk nye avtaler, og at 14 av
dagens tilbydere ikke fikk ny avtale og stod i fare for å måtte
legges ned. Etter klager på anbudsprosessen fra en rekke aktører
ble anbudsrunden deretter stilt i bero, før deler av anbudet ble
trukket. Dette har ført til stor uro både blant pasienter, pårørende
og tilbydere. Helse Sør-Øst har varslet at dagens tilbydere får
fortsette ut 2025, og at det lyses ut en ny anbudskonkurranse med
inngåelse av avtaler høsten 2025, med oppstart i 2026.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til budsjettenigheten mellom Sosialistisk
Venstreparti og regjeringspartiene, der det er bevilget 200 mill.
kroner til en tilleggsanskaffelse i TSB i Helse Sør-Øst. Disse medlemmer viser også til at Høyre
i sitt alternative budsjett har prioritert 500 mill. kroner til
kjøp av kapasitet hos private og ideelle. Disse
medlemmer viser videre til at det er positivt med ekstrabevilgningen
til regjeringen Støre og Sosialistisk Venstreparti, men at det på
grunn av rot og til slutt utsettelse av anbudet er penger som blir
tatt med i det nye anbudet til Helse Sør-Øst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Høyres alternative statsbudsjett, der partiet har satt av 500
mill. kroner «til kjøp av ledig kapasitet hos private og ideelle». Disse medlemmer viser til at de 200 mill.
kroner ekstra som Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti ble enige om i budsjettforhandlingene, skal gå til
styrking av tverrfaglig spesialisert rusbehandling, til tilleggsanskaffelse
for å øke kapasiteten hos de ideelle behandlingstilbudene og for
lengre behandlingsopphold. Disse medlemmer finner
ingen slik prioritering i Høyres alternative budsjettforslag, ei
heller fordeling mellom de ulike behandlingstilbudene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i Høyres
og Fremskrittspartiets alternative budsjett både er satt av penger
til kjøp av privat kapasitet og en generell styrking av helseforetakene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus merker
seg at helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre uttalte til
VG 14. oktober 2024 at rusbehandling ikke skal være en «salderingspost»,
og at kvalitet skal prioriteres i behandlingstilbudene. Disse medlemmer ser dessverre at pris
ofte vektes høyere enn kvalitet i anbudsprosesser, som i Helse Sør-Øst,
der pris vektes 60 pst. og kvalitet kun 40 pst. Dette står i sterk kontrast
til ministerens uttalelser og viser dessverre en manglende sammenheng
mellom politiske mål og praktisk gjennomføring. Disse
medlemmer mener helse- og omsorgsministeren burde vært tydeligere
fra start og mindre forbeholden i sine politiske føringer for anbudsprosessen
i Helse Sør-Øst. Dette medlem mener det
er behov for politisk styring og målbevisst arbeid for å øke ideelle
aktørers andel av drift av tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at Stortinget har gitt tydelig uttrykk for at det er et bredt
ønske om en sterk ideell sektor, vekst for ideell sektor og at ideelle
aktører skal oppleve forutsigbare, trygge og gode rammevilkår. Det
er vanskelig å se at Helse Sør-Øst sikrer vekstutvikling og forutsigbarhet for
ideelle aktører.
Disse medlemmer deler
bekymringene som er kommet til utrykk i flere av høringssvarene,
og viser til det skriftlige innspillet til komiteen fra Actis til
denne saken:
«Selv om anbudsprosessen nå er uoversiktlig
og det er utfordrende å forutse hva som skjer fremover, er det avgjørende
at helse- og omsorgskomiteen gir et tydelig signal om at ideelle
aktører skal ha en plass innen TSB. Signalene fra regjeringen har
vært at det skal bygges opp mer innenfor de offentlige helseforetakene
og at det er et mål at mer behandling skal tilbys gjennom offentlige foretak.
Dette vil føre til at ideell sektor tappes for kompetanse de selv
har bidratt til å bygge opp, og det kan også skape utfordringer
hvis det kommer til et punkt hvor offentlige foretak ikke har kapasitet
til å behandle dem med rusavhengighet. Hvis mange ideelle innen
da har lagt ned, har man ikke lenger flere aktører å spille på.
I 2015 var helseforetakene helt avhengige av ideelle aktører innen
TSB for å kunne dekke behovet, ifølge del to av avkommersialiseringsutvalget.
Vi kan ikke utelukke at vi kommer der igjen, og da vil det være
uansvarlig å legge opp til at stadig mer behandling skal foregå
i offentlig regi.
Ideell sektor fremmer sosial innovasjon som
samfunnet trenger. I samfunn der ideell sektor står sterkt mobiliserer
man også flere frivillige krefter. Utfordringene på rusfeltet løses
ikke uten at frivillige organisasjoner og ideell sektor er med på
laget.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus er
bekymret over manglende politiske signaler i anbudsprosessen i Helse
Sør-Øst RHF, som nå fører til en storstilt nedbygging av behandlingsplasser innen
tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB). Disse medlemmer vil understreke behovet mennesker
med rusmiddelavhengighet har for et tilpasset behandlingstilbud
som tar hensyn til deres individuelle situasjon. Denne pasientgruppen
har ofte en kompleks helsetilstand med både psykiske og somatiske
utfordringer. Disse medlemmer vil derfor
understreke viktigheten av at TSB-tjenestene ikke strømlinjeformes.
Et mangfold i behandlingstilbudet, med både små og store institusjoner,
gir rom for mer individuelle løsninger, mens god geografisk spredning sikrer
at folk får tilgang til nødvendige tjenester uavhengig av hvor de
bor. Dette vil bidra til en mer helhetlig og tilgjengelig rusomsorg
i Norge.
Disse medlemmer viser
til et økende behov for flere døgnbehandlingsplasser innen TSB for
å kunne tilby rask og tilgjengelig hjelp til de som trenger det
mest. Disse medlemmer mener videre at
kvalitet på behandlingen bør prioriteres over kostnad, da det er
viktig å tilby et solid behandlingsgrunnlag for å redusere risikoen
for tilbakefall. Disse medlemmer mener
at det bør være klare politiske føringer som sikrer at anbudsprosessene
i de regionale helseforetakene fremmer kvalitet og mangfold i behandlingstilbudet
innen TSB. En ensidig vektlegging av pris kan føre til at viktige
tilbud forsvinner. Anbudsrunden i Helse Sør-Øst gir grunn til bekymring
når kvalitet kun vektes 40 pst., mot pris som vektes 60 pst., jf.
uttalelse fra konserndirektør i Helse Sør-Øst 28. oktober 2024,
på Helse Sør-Østs egne nettsider. Konsekvensene av dette er en fortsatt
nedbygging av behandlingsplasser, noe som er kritisk for mennesker
som prøver å bli rusfrie. Det er en uavklart situasjon for mange
aktører, men selv om anbudsprosessen er gjenåpnet, innser mange
institusjoner at de står i fare for å måtte legges ned. Flere av
disse tilbyr behandling til spesielt sårbare pasienter, uten at
det finnes likeverdige tilbud i det offentlige. Tid, tillit og relasjonsbygging er
avgjørende for mange som ønsker å bli rusfrie.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus ønsker å understreke viktigheten av ideelle
aktører i rusomsorgen. Historisk sett har disse organisasjonene
spilt en avgjørende rolle i å tilby omsorg og behandling til rusmiddelmisbrukere, og
de representerer fortsatt en betydelig del av fagkompetansen innenfor
tverrfaglig spesialisert behandling. Disse
medlemmer vil understreke at det norske velferdssamfunnet
har sine røtter i frivillige aktører og engasjerte mennesker som
brydde seg om de mest sårbare i samfunnet. Lenge før Nav og andre
offentlige aktører, stilte organisasjoner som Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon,
Blå Kors og andre frivillige aktører opp.
Disse medlemmer ønsker
også å fremheve at ideelle aktører bidrar med betydelige samfunnsøkonomiske
gevinster. Disse inkluderer innovasjon, kjønnsdelt behandling, lavere
tilbakefall og stabil behandling. Ideelle organisasjoner tilbyr
ikke bare omsorg og behandling, men skaper også verdifulle løsninger
som har positive effekter på samfunnet som helhet. Disse medlemmer vil
understreke at ideelle organisasjoner ofte er drevet av et sterkt
engasjement og solidaritet med brukerne, noe som sikrer at de får
oppfølging også etter at tjenestene er levert. Dette er en viktig
kvalitet som ikke alltid kan måles i økonomiske termer, men som
har stor betydning for brukernes langsiktige rehabilitering og bedring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener
at en ensidig prioritering av konkurranse og markedstenkning kan
føre til at viktige kvaliteter og egenart ved ulike ideelle aktører
går tapt. Det er viktig at anskaffelsesprosesser ser på god ressursbruk,
men slike begreper må ikke gå i veien for det viktigste, som er
kvaliteten på behandlingen og de langsiktige resultatene for brukerne. Dette medlem mener at det er avgjørende
å sikre at ideelle aktører fortsatt har en sentral plass i rusomsorgen,
og at deres unike bidrag verdsettes og støttes.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener det er problematisk
at anbudsprosessen nå er gjenåpnet, uten at konkurransevilkår omgjøres,
og uten at det legges til flere behandlingsplasser. Når det ikke
blir flere døgnbehandlingsplasser, er ikke dette i realiteten et
godt resultat for rusfeltet – tvert imot vil det fortsatt være usikkerhet
tilknyttet anbudsprosessen som kan få alvorlige konsekvenser for
både pasientene og helsevesenet. Når plasser forsvinner, kan det
være for sent å bygge nye spesialiserte miljøer, og pasienter med
rusmiddellidelser risikerer å ikke kunne få et egnet behandlingstilbud.
Faren ved at anbudsprosessen er gjenåpnet uten åpning for flere
døgnbehandlingsplasser, er at det ikke bare er ideelle aktører som
kan tape, men også at kommersielle aktører kan dumpe prisen for
å vinne anbudet, ettersom pris fortsatt har høyest vekt i vurderingen. Dette
vil kunne føre til en ytterligere forverring av tilbudet, da laveste
pris ikke nødvendigvis gir best kvalitet på tjenestene.
Disse medlemmer mener
at integrert ettervern er avgjørende for å støtte personer i overgangen
fra behandling til et selvstendig liv. Kjønnsdelt behandling kan
være et viktig tiltak for å tilpasse tilbudet til ulike behov, spesielt
med tanke på de ulike utfordringene menn og kvinner kan stå overfor
i rusbehandling.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at konkurransevilkårene endres, slik at kvaliteten
på rusbehandlingen tillegges større vekt enn pris og man sikrer
at døgnbehandlingsplasser med best kvalitet og best kompetanse har
fortrinn. Disse medlemmer vil peke på
at det tar tid å bygge spesialiserte miljøer. Det er viktig å ivareta
eksisterende døgnbehandlingsplasser med god behandlingskvalitet
og sikre at disse får bygget kompetanse og kvalitet videre og over
tid.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere
Helse Sør-Øst RHF om å gjennomføre en tilleggsanskaffelse som sikrer en
økning på minst 150 rusbehandlingsplasser, hvor disse plassene skal
forbeholdes ideelle aktører.»
«Stortinget ber regjeringen instruere
Helse Sør-Øst RHF om å forlenge eksisterende avtaler med ideelle
aktører innen rusbehandling, til en tilleggsanskaffelse som vektlegger
kvalitet og sikrer et mangfoldig behandlingstilbud, er gjennomført
i 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener ikke det er riktig å
reservere plasser til ideelle aktører, men støtter en tilleggsanskaffelse.
Når hele anbudet nå utsettes, blir det likevel riktigere slik disse medlemmer ser det, å sørge for at
en slik økning i kapasitet blir tatt inn i det nye anbudet og avtalene
som inngås fra høsten 2025.
Disse medlemmer viser
videre til forslag nummer to i representantforslaget om å forlenge
eksisterende avtaler med ideelle aktører innen rusbehandling, og
at samtlige avtaler med Helse Sør-Øst nå er forlenget i påvente
av nytt anbud.
Disse medlemmer støtter
en styrking av behandlingstilbudet for mennesker med rusavhengighet og
understreker viktigheten av valgfrihet og konkurranse for å sikre
kvalitet i tjenestene. Disse medlemmer mener
at både private og ideelle aktører bør likestilles med det offentlige
for å skape mangfold og gi brukerne større valgfrihet i behandlingstilbudet.
Det er avgjørende at brukernes behov og rett til selvbestemmelse settes
i sentrum, fremfor politisk styring og overstyring fra byråkratiet.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet konsekvent
har arbeidet for at offentlige tjenester skal leveres til høyest mulig
kvalitet og lavest mulig kostnad. En ensidig prioritering av ideelle
aktører uten å åpne for konkurranse fra private kan medføre mindre
effektiv ressursbruk og begrense muligheten for innovative løsninger. Dette medlem understreker betydningen
av at anskaffelsesprosesser fremmer kvalitet og sikrer at ressursene
benyttes på en måte som gir best mulig tilbud til pasientene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det trengs
flere rusbehandlingsplasser og en oppbygging av helsetjenestene
generelt, slik at alle er sikre på at de får hjelp, når de trenger
det. Forebygging og gode, stabile behandlingssteder er en enormt
verdifull investering i både personene det gjelder, og i hele samfunnet. Disse medlemmer mener at alle penger
som er bevilga til velferdstjenester, som rusomsorg, må gå nettopp
til det, ikke til privat berikelse. Det kommersielle profittmotivet
kan ikke få stå i veien for det tillitsbaserte møtet mellom folk
og tjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker
at det går et viktig skille mellom de private ideelle aktørene og
private kommersielle aktører. For kommersielle aktører er den økonomiske
gevinsten hovedmotivet, noe som skiller seg grunnleggende fra ideelle
virksomheter. Da Helse Sør-Øst RHF utlyste anbud innenfor tverrfaglig
spesialisert rusbehandling (TSB), ble den ikke reservert for ideelle,
slik først forespeilet, men ble også åpnet for kommersielle aktører.
I tillegg besluttet Helse Sør-Øst å vekte pris høyest.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at kommersielle
aktører har store økonomiske muskler, og når de får konkurrere mot
ideelle rusinstitusjoner i et anbud der pris vektes høyere enn kvalitet,
vil det gå ut over behandlingstilbud i hele rusfeltet. Når ideelle
aktører skvises eller tvinges til å operere på kommersielle premisser, truer
det også ideelles særtrekk og påvirker tilbudet til pasientene.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet er bekymret over utviklingen hvor døgnplasser
i rusomsorgen reduseres, og mener at tilgjengeligheten til slike
plasser må økes betydelig. Dette medlem støtter
tiltak som fremmer flere døgnplasser, men mener at dette må kombineres
med en gjennomgang av ressursbruken i rusfeltet. Det er viktig at
midlene prioriteres dit de har størst effekt, slik at brukerne oppnår
varig bedring og rehabilitering.
Dette medlem viser
til at rusomsorgen bør baseres på kvalitet og målbare resultater
fremfor ideologiske hensyn. Laveste pris bør ikke være det eneste
kriteriet for anbudsprosesser, men kvaliteten på behandlingen må
vektes høyt. Dette medlem mener også
at det er avgjørende å sikre en geografisk spredning av behandlingstilbudet,
slik at alle som trenger hjelp, får tilgang til nødvendige tjenester
uavhengig av bosted.
Dette medlem støtter
behovet for integrert ettervern og fremhever viktigheten av å følge
opp pasientene etter behandling. Et godt ettervern er avgjørende for
å sikre en varig rehabilitering og redusere risikoen for tilbakefall.
Fremskrittspartiet er positive til tiltak som fremmer individuell
tilpasning og gir pasientene økt kontroll over sin egen behandlingsprosess.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere
Helse Sør-Øst RHF om å gjennomføre en tilleggsanskaffelse som sikrer en
økning på minst 150 rusbehandlingsplasser.»
«Stortinget ber regjeringen instruere
Helse Sør-Øst om å forlenge eksisterende avtaler med ideelle og
private aktører innen rusbehandling frem til en tilleggsanskaffelse,
som vektlegger kvalitet og sikrer et mangfoldig behandlingstilbud,
er gjennomført våren 2025.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Kristelig Folkepartis
alternative budsjett for 2025, hvor partiet dessverre ikke valgte
å prioritere ekstra penger til Helse Sør-Øst til å gjennomføre en
tilleggsanskaffelse som kunne ha sikret en økning av rusbehandlingsplasser,
forbeholdt ideelle aktører. Dette medlem viser
videre til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett for 2025,
hvor Sosialistisk Venstreparti prioriterte å bevilge 200 mill. kroner
til å styrke tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) nettopp
for å gjennomføre en tilleggsanskaffelse i Helse Sør-Øst.
Dette medlem viser
for øvrig til egne merknader i behandlingen av Meld. St. 5 (2024–2025)
Trygghet, fellesskap og verdighet – Forebyggings- og behandlingsreformen
for rusfeltet Del I, særlig omtalen om videreutviklingen av tjenestetilbudet
innen TSB.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett, hvor det ble satt av nærmere 400 mill. kroner til rusomsorg
i regi av ideell og frivillig sektor. Kristelig Folkeparti har lenge
prioritert denne sektoren, og prioriterte i dette budsjettet spesielt
midler til heldøgnsplasser i den ideelle rusomsorgen, som nå er
truet av usikkerhet rundt videre drift. I tillegg prioriterte Kristelig
Folkeparti midler til drift av gatehospitalene i Oslo og Bergen,
samt opprettelse av nye gatehospitaler i Trondheim og Kristiansand.
Dette medlem ser
det som positivt at Sosialistisk Venstreparti deler Kristelig Folkepartis
engasjement for at ideelle aktører spiller en avgjørende rolle i rusbehandlingen. Dette medlem stiller derfor spørsmål
ved hvorfor Sosialistisk Venstreparti ikke tidligere har prioritert
å utfordre regjeringen. Dette medlem stiller
seg derfor spørrende til hvorfor Sosialistisk Venstreparti først
prioriterer politisk handling som en konsekvens av en uforutsigbar
og uryddig anbudsprosess.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstrepartiviser til budsjettforliket for
2022 mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Som
det første budsjettet Sosialistisk Venstreparti forhandlet med regjeringspartiene,
fikk partiet gjennomslag for å nedsette et offentlig utvalg som
skulle utrede hvordan kommersiell drift kan utfases i ulike skattefinansierte velferdstjenester,
og legge fram en nullprofittmodell for hver slik sektor. Dette resulterte
i Avkommersialiseringsutvalget, som leverte sin rapport sommeren
2024, og en delrapport våren 2024 om en definisjon for ideelle driftsformer. Dette medlem viser videre til budsjettforliket for
2025 mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
hvor Sosialistisk Venstreparti også fikk gjennomslag for at det
skal fremmes forslag om en registreringsordning for ideelle velferdsaktører,
og at det skal utarbeides en ny lov om registrering av ideelle velferdsaktører,
som også inkluderer en juridisk definisjon av ideelle velferdsaktører.
Komiteens medlem
fra Rødt viser videre til Rødts representantforslag om å reservere
anbud for ideelle aktører og om å fase ut anbud som anskaffelsesform i
helse- og omsorgssektoren og erstatte det med styrket tilbud i egenregi
og langsiktig samarbeid med ideelle aktører, jf. Dokument 8:136
S (2023–2024), der behovet for mer forutsigbarhet beskrives nærmere.