3. Presidentskapets merknader

3.1 Behovet for rehabilitering

Presidentskapet viser til at behovet for rehabilitering av tilbygget er godt dokumentert. Dersom det ikke gjennomføres en rehabilitering, er det sannsynlig at bygget på et tidspunkt får mangelfull funksjonalitet eller må stenge på grunn av manglende oppfyllelse av lovbestemte krav til brannsikring, inneklima, teknisk drift mv. Presidentskapet mener det er viktig at Stortinget som eiendomsforvalter følger lovbestemte krav på linje med samfunnet for øvrig, og at brukerne av tilbygget er sikret gode arbeidsforhold. Tilbygget er et verneverdig bygg med stor nasjonalhistorisk verdi og høy symbolverdi. Uten en rehabilitering vil antikvariske verdier forringes.

Presidentskapet viser også til at tilbygget må ivareta sikkerhetsbehov på en god måte, slik at krav til sikkerhet ved utøvelse av parlamentariske funksjoner kan ivaretas, og slik at alle brukere av bygget kan føle seg trygge. Dette er særlig viktig i en skjerpet global sikkerhetssituasjon. Det er videre viktig å oppfylle gjeldende krav til universell utforming. En rehabilitering av tilbygget må ivareta alle disse aspektene.

3.2 Et nøkternt prosjekt

Presidentskapet mener det er viktig at Stortinget utviser nøkternhet i sine bygge- og rehabiliteringsprosjekter, og at konseptalternativene som er begrenset til å omfatte rehabilitering av tilbygget, best ivaretar det. Presidentskapet mener det har vært nødvendig og nyttig å få et helhetlig bilde av mulighetene gjennom å få vurdert flere alternativer i konseptvalgutredningen og KS1-rapporten. Samtidig er det slik at begrensning av kostnader og et ønske om nøkternhet er avgjørende for hva presidentskapet ønsker å gå videre med. Presidentskapet har ved vurderingen av dette også lagt vekt på innspill fra konsultasjoner med de parlamentariske lederne.

Presidentskapet har på denne bakgrunn valgt å gå videre med konsept 1 fra KVU- og KS1-rapportene, som innebærer en rehabilitering av tilbygget i henhold til tilstandsanalysen og sikringsanalysen og en økt ambisjon om energieffektivisering. I konseptet ligger også tiltak for universell utforming. Presidentskapet har lagt vekt på at det med dette alternativet vil gjennomføres en nødvendig totalrehabilitering, samtidig som alternativet legger opp til en nøktern standard og at det bare gjennomføres nødvendige utbedringer.

Presidentskapet mener at de konseptene som hadde som vesentlige elementer at det skulle gjøres betydelige grep i øvrig bygningsmasse og relativt omfat-tende ombygninger i tilbygget, er for kostbare.

3.3 Forprosjekt og tiltak for å redusere kostnadene

Presidentskapet ber i innstillingen om Stortingets samtykke til at det gjennomføres et forprosjekt for rehabilitering av Stortingets tilbygg mot Akersgata basert på at de samme kontor- og servicefunksjoner som i dag videreføres. Presidentskapet viser til at det er lagt opp til at vedtak om finansiering av forprosjektet vil bli fattet under behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025.

Presidentskapet viser til at prosjektet fortsatt er i en tidlig fase, og at det derfor fortsatt er usikkerhet knyttet til endelig kostnadsnivå. Det er et vesentlig formål med den videre forprosjekteringen å redusere denne usikkerheten og avklare kostnadsnivået nærmere. Presidentskapet vil i det videre arbeidet med prosjektet sørge for at det søkes å finne reduksjoner av prosjektomfanget og kostnadene, samtidig som det gjøres en nødvendig rehabilitering. Videre legger presidentskapet til grunn at rehabiliteringen skal være basert på en nøktern standard og løsninger som oppfyller, men ikke overoppfyller, ordinære myndighetskrav.

Presidentskapet viser til at forslag om eventuell gjennomføring og finansiering av gjennomføringsfasen av prosjektet etter planen vil bli lagt frem for Stortinget i 2027. Det skal da fastsettes en kostnadsramme for rehabiliteringen, blant annet basert på de avklaringer og usikkerhetsreduksjoner som gjøres i forprosjektfasen.

Presidentskapet mener at det i forprosjektfasen må ligge som en klar forutsetning at byggekostnadene ikke skal overstige 1,2 mrd. kroner (2024-kroner). Dersom det i forprosjektfasen fremkommer opplysninger eller forhold som gjør det vanskelig å holde byggekostnadene innenfor denne rammen, skal presidentskapet forelegges forslag til kutt i rehabiliteringsprosjektet.

Den angitte rammen omfatter interne prosjektkostnader i Stortingets administrasjon som er nødvendige for gjennomføring av byggeprosjektet. Også disse vil bli nærmere utredet i forprosjektfasen og vil synliggjøres i innstillingen om gjennomføring og finansiering av gjennomføringsfasen, som etter planen vil bli lagt frem for Stortinget i 2027.

Presidentskapet vil også ha fokus på god brukerinvolvering og kommunikasjon i det videre arbeidet, både i planleggings- og gjennomføringsfasen. Herunder vil presidentskapet sørge for at det blir gode løsninger for alternativ lokalisering av representanter og andre som benytter tilbygget, mens rehabiliteringen pågår.

3.4 Elementer som tas ut av prosjektet

Når det gjelder elementer som er besluttet tatt ut av prosjektet, herunder etablering av komitérom i tilbygget, mener presidentskapet det ikke er et stort behov for at komitérom skal ligge nærmere stortingssalen enn i dag. Det samme gjelder høringssalene.

Presidentskapet vil sørge for at administrasjonen gjennom løpende arbeid med effektiv arealutnyttelse og bærekraftig arealforvaltning vil se på muligheter for merbruk eller flerbruk av komitérom. Dagens komitérom kan vurderes utnyttet som møterom for andre formål når komiteene ikke benytter disse. Det kan også vurderes mulighet for etablering av komitérom i stortingskvartalet i forbindelse med kommende behov for rehabilitering/tilpasning av denne bygningsmassen. Det samme gjelder gode arealer for høringer. Presidentskapet vil sørge for at muligheter for redusert innleie av lokaler vil bli fulgt opp gjennom nærmere vurderinger i Stortingets administrasjon.