1. Innledning

Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag om gjennomføring av et forprosjekt for rehabilitering av Stortingets tilbygg mot Akersgata. Tilbygget har et betydelig teknisk vedlikeholdsbehov, dokumentert gjennom tilstandsrapporter og undersøkelser gjennom flere år. Tekniske anlegg er utgått på levetid, og avvikene medfører en risiko for at bygget, eller deler av dette, må stenges ned. Svakheter i brannsikring og fare for fuktskader utgjør en risiko for alvorlige skader i det verneverdige bygget og dermed tap av viktige kulturhistoriske verdier. Det er i tillegg behov for tiltak knyttet til fysisk sikring og utbedring av inngangsløsningen.

Reglement for Stortingets bygge- og leiesaker, vedtatt av Stortinget 26. mars 2019 og sist endret 7. desember 2020, ligger til grunn for prosjektet. Det følger av dette at Statsbygg vil ivareta byggherreansvaret for Stortinget. Det er lagt til grunn at rehabiliteringsprosjektet vil overstige terskelverdien på 1 mrd. kroner for ekstern kvalitetssikring av beslutningsgrunnlaget (KS1 og KS2).

Prosjektet er for Stortinget senest omtalt i Prop. 1 S (2024–2025), knyttet til kap. 41, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres:

«Stortinget har gjennomført ei konseptvalutgreiing for rehabilitering av tilbygget mot Akersgata. Etter val av konsept vil Stortinget ta stilling til oppstart av prosjektet. Eit gjennomføringsprosjekt vil skje i regi av Statsbygg. Stortinget vil kome tilbake til budsjettbehov for dette prosjektet når ulike løysningar er vurderte.»

Den omtalte konseptvalgutredningen (KVU) er utført av Statsbygg og følger som vedlegg til innstillingen. Det samme gjør rapport fra ekstern kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgutredningen. Disse vedleggene til innstillingen er offentlige versjoner av rapportene, hvor noe av informasjonen er skjermet av sikkerhetshensyn. Stortingsrepresentanter som ønsker tilgang til fullstendige versjoner av de nevnte dokumentene, vil få det.

Etter konsultasjoner med de parlamentariske lederne på Stortinget våren 2024 fattet Stortingets presidentskap i juni 2024 beslutning om videre utredning av en rehabilitering der tilbygget vil videreføres som kontorbygg med samme funksjoner som i dag. Dette er basert på «konsept 1» beskrevet i nevnte dokumenter. Dette var blant annet begrunnet i et formål om kostnadsbegrensning og at det skal tas sikte på en nøktern rehabilitering av bygget. Alternativer som var mer omfattende og innebar omfattende ombygning i tillegg til rehabilitering, ble derfor ikke vurdert som aktuelle. Disse alternativene ville blant annet omfattet innplassering av komitérom og/eller høringsaler i tilbygget og andre deler av eid bygningsmasse, med betydelig høyere investeringskostnader enn det valgte alternativet, men med reduserte leiekostnader på sikt. Samtlige alternativer er nærmere beskrevet i de vedlagte rapportene.

Prosjektet er for tiden tidlig i planleggingsfasen, der det arbeides med nødvendige avklaringer i forkant av et forprosjekt. Statsbygg leverte nye kostnadsestimater for valgte alternativ 15. januar 2025, herunder for forprosjektet. Det tas sikte på å melde inn finansieringsbehov knyttet til forprosjektet til revidert nasjonalbudsjett for 2025. Det vil inkludere kostnadene forprosjektet vil medføre for Stortingets administrasjon. Kostnadene ved forprosjektet er estimert til 72 mill. kroner.

Forprosjektet er planlagt igangsatt i august 2025, med en varighet på 2 til 2,5 år inkludert ekstern kvalitetssikring (KS2). Etter forprosjektet og KS2 tas det sikte på at presidentskapet vil fremme forslag for Stortinget om godkjenning av kostnadsramme og startbevilgning for gjennomføringsfasen. Det planlegges per nå med oppstart av gjennomføringsfasen av rehabiliteringsprosjektet i 2027/2028, med sikte på at rehabiliteringen er ferdig og bygget kan tas i bruk i 2031/2032.