Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag
om gjennomføring av et forprosjekt for rehabilitering av Stortingets
tilbygg mot Akersgata. Tilbygget har et betydelig teknisk vedlikeholdsbehov,
dokumentert gjennom tilstandsrapporter og undersøkelser gjennom
flere år. Tekniske anlegg er utgått på levetid, og avvikene medfører
en risiko for at bygget, eller deler av dette, må stenges ned. Svakheter
i brannsikring og fare for fuktskader utgjør en risiko for alvorlige
skader i det verneverdige bygget og dermed tap av viktige kulturhistoriske
verdier. Det er i tillegg behov for tiltak knyttet til fysisk sikring
og utbedring av inngangsløsningen.
Reglement for Stortingets bygge- og leiesaker,
vedtatt av Stortinget 26. mars 2019 og sist endret 7. desember 2020,
ligger til grunn for prosjektet. Det følger av dette at Statsbygg
vil ivareta byggherreansvaret for Stortinget. Det er lagt til grunn
at rehabiliteringsprosjektet vil overstige terskelverdien på 1 mrd.
kroner for ekstern kvalitetssikring av beslutningsgrunnlaget (KS1 og
KS2).
Prosjektet er for Stortinget senest omtalt i
Prop. 1 S (2024–2025), knyttet til kap. 41, post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres:
«Stortinget har gjennomført ei konseptvalutgreiing for
rehabilitering av tilbygget mot Akersgata. Etter val av konsept
vil Stortinget ta stilling til oppstart av prosjektet. Eit gjennomføringsprosjekt
vil skje i regi av Statsbygg. Stortinget vil kome tilbake til budsjettbehov
for dette prosjektet når ulike løysningar er vurderte.»
Den omtalte konseptvalgutredningen (KVU) er
utført av Statsbygg og følger som vedlegg til innstillingen. Det
samme gjør rapport fra ekstern kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgutredningen.
Disse vedleggene til innstillingen er offentlige versjoner av rapportene,
hvor noe av informasjonen er skjermet av sikkerhetshensyn. Stortingsrepresentanter
som ønsker tilgang til fullstendige versjoner av de nevnte dokumentene,
vil få det.
Etter konsultasjoner med de parlamentariske
lederne på Stortinget våren 2024 fattet Stortingets presidentskap
i juni 2024 beslutning om videre utredning av en rehabilitering
der tilbygget vil videreføres som kontorbygg med samme funksjoner
som i dag. Dette er basert på «konsept 1» beskrevet i nevnte dokumenter.
Dette var blant annet begrunnet i et formål om kostnadsbegrensning
og at det skal tas sikte på en nøktern rehabilitering av bygget.
Alternativer som var mer omfattende og innebar omfattende ombygning
i tillegg til rehabilitering, ble derfor ikke vurdert som aktuelle.
Disse alternativene ville blant annet omfattet innplassering av
komitérom og/eller høringsaler i tilbygget og andre deler av eid
bygningsmasse, med betydelig høyere investeringskostnader enn det
valgte alternativet, men med reduserte leiekostnader på sikt. Samtlige
alternativer er nærmere beskrevet i de vedlagte rapportene.
Prosjektet er for tiden tidlig i planleggingsfasen,
der det arbeides med nødvendige avklaringer i forkant av et forprosjekt.
Statsbygg leverte nye kostnadsestimater for valgte alternativ 15. januar
2025, herunder for forprosjektet. Det tas sikte på å melde inn finansieringsbehov knyttet
til forprosjektet til revidert nasjonalbudsjett for 2025. Det vil
inkludere kostnadene forprosjektet vil medføre for Stortingets administrasjon.
Kostnadene ved forprosjektet er estimert til 72 mill. kroner.
Forprosjektet er planlagt igangsatt i august
2025, med en varighet på 2 til 2,5 år inkludert ekstern kvalitetssikring
(KS2). Etter forprosjektet og KS2 tas det sikte på at presidentskapet
vil fremme forslag for Stortinget om godkjenning av kostnadsramme
og startbevilgning for gjennomføringsfasen. Det planlegges per nå
med oppstart av gjennomføringsfasen av rehabiliteringsprosjektet
i 2027/2028, med sikte på at rehabiliteringen er ferdig og bygget
kan tas i bruk i 2031/2032.