Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anita Patel, Runar Sjåstad, Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra
Høyre, Nikolai Astrup, Olve Grotle, Irene Heng Lauvsnes og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen Willfred
Nordlund, Erling Sande fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad
og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Rødt, Hanne Benedikte Wiig, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Meld. St. 6 (2024–2025) som er den første stortingsmeldingen
om gründere og oppstartsbedrifter, og merker seg at meldingen legges fram
for å sette gründere og oppstartsbedrifter enda høyere på dagsorden.
Komiteen viser også til Dokument
8:3 S (2024–2025) om faktisk å gjøre Norge til verdens beste land
å starte og drive bedrift i.
Komiteen understreker betydningen
av at flere satser og skaper sin egen arbeidsplass, og ser det derfor som
viktig å legge til rette for at flere gründere over hele landet
kan lykkes med å skape bedrifter. Norge skal være et av verdens
beste land å starte og drive virksomhet i.
Komiteen viser til at gründere og
oppstartsbedrifter bidrar til arbeidsplasser og vekst, og er helt
avgjørende for næringslivet.
Komiteen er imidlertid
kjent med at gründere og oppstartsbedrifter er svært ulike og ofte
har svært ulike behov. I stortingsmeldingen skilles det mellom levebrødsgründere
og vekstgründere. Mens levebrødsforetakene gjerne retter seg mot
et lokalt eller regionalt marked og ofte forblir små, starter vekstgründere
gjerne ut fra en idé om å innføre noe nytt og innovativt til markedet
og har ambisjoner om vekst og skalering i internasjonale markeder.
Vekstgründere, som befinner seg i mange ulike bransjer, har ofte
høye etableringskostnader og er avhengig av tilførsel av kapital
fra eksterne investorer, i tillegg til tilgang på nettverk og kvalifisert kompetanse.
Levebrødsforetakene utgjør en stor del av foretaksporteføljen og
er viktige for sysselsettingen og verdiskapingen i økonomien. Levebrødsforetak
er blant annet vanlige innenfor varehandel og tjenesteytende næringer,
og de kjennetegnes gjerne av lave etableringskostnader. Selv om
de i mindre grad er avhengige av finansiering fra eksterne investorer,
har de ofte behov for veiledning og rådgivning
Komiteen ser det som viktig å legge
til rette for både levebrødsgründerskap og vekstgründerskap. Norge
står foran en krevende omstilling i årene som kommer, og digitaliseringen
går i en rasende fart. Det blir knapphet på arbeidskraft, vi blir
flere eldre, og økonomien skal gå fra å være fossilbasert til å
bli grønn og fornybar. Da er det ekstra viktig å støtte opp under
gründere, og legge til rette for nytenkning og nye løsninger på de
utfordringene samfunnet står overfor. Komiteen merker
seg at meldingen retter særlig oppmerksomhet mot innovative vekstgründere,
siden de har noen utfordringer som andre gründere ikke har, og som
ikke alltid markedet kan løse. Komiteen viser
derfor til at en målrettet gründerpolitikk kan bidra til å løse
disse utfordringene.
Komiteen viser til at stortingsmeldingen
viser status for gründerskap i Norge, presenterer helheten i regjeringens
politikk og peker fremover. I arbeidet med meldingen har det vært
gjennomført innspillsmøter over hele landet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at gründere og oppstartsbedrifter
spiller en viktig rolle i verdiskapingen, og for å skape arbeidsplasser
over hele landet. Overgangen til lavutslippssamfunnet åpner også
døren for nye forretningsmuligheter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, ser det som viktig at en nasjonal gründerpolitikk
legger til grunn en rettferdig fordeling og godt betalte arbeidsplasser
med gode velferdsordninger.
Regjeringens perspektivmelding understreker at disse utfordringene
gjør det enda viktigere å bruke samfunnets ressurser på en effektiv
måte. Nye bedrifter og forretningsmodeller kan spille en viktig
rolle i å hjelpe oss å håndtere utfordringene som aldrende befolkning og
færre arbeidstakere pr hode fører med seg, gjennom omstilling og
mer effektiv ressursbruk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at det overordnet går godt i norsk næringsliv,
og at det er positive trender. I 2023 ble det etablert rundt 70 000
foretak, arbeidsledigheten er rekordlav på 2,1 pst. Selv etter 14
renteøkninger har norske fastlandsbedrifter et historisk høyt investeringsnivå,
hvor det i 2023 ble investert for 423 mrd. kroner. Flertallet viser
videre til at veksten i norsk økonomi er på vei opp, noe som er
godt nytt for næringslivet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at både etablerte bedrifter
og gründere har stor nytte av Norges deltakelse i det indre markedet
i EU, som gir tilgang til et marked med en halv milliard mennesker
på like vilkår som konkurrentene i resten av Europa. Disse medlemmer mener det er behov for
reformer som gjør EU mer konkurransedyktig og gründervennlig, og
mener det er viktig at regjeringen er proaktive overfor EU på hvordan
Draghi-rapporten og Letta-rapporten bør følges opp i praksis. EUs
konkurransekompass, som ble lansert på nyåret, viser lovende takter,
men Norge må ta en aktiv rolle i utformingen av forslag som blir
viktige for norsk næringsliv. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av å bevare og videreutvikle Norges forhold
til vår desidert viktigste handelspartner gjennom EØS-avtalen og
andre avtaler med EU, og mener dette er særlig viktig i en tid der
stormaktene i økende grad setter handelskrig, proteksjonisme og
økonomisk nasjonalisme på dagsorden. Disse
medlemmer vil understreke at samarbeid med våre allierte i
EU er svært viktig for at Norge skal makte å ivareta våre nasjonale
interesser på en god måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at et konkurransedyktig
skattenivå og forutsigbare rammevilkår er nødvendig for å sikre
et godt grunnlag å for å starte og utvikle bedrifter i Norge. Disse medlemmer viser til at uforutsigbarhet
rundt rammevilkår skader investeringsviljen og gjør kapitalmarkedet
i Norge mindre attraktivt. Disse medlemmer er
bekymret for uforutsigbarheten og det økte skatte- og avgiftsnivået næringslivet
er påført med Arbeiderpartiet og Senterpartiet ved roret, og de
negative konsekvensene for verdiskaping og innovasjon det medfører,
spesielt på lang sikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at verdiskapingen i Norge er høy, og det investeres i bedrifter
over hele landet. Rammevilkårene for å starte og drive virksomhet
i Norge er gode, med høykompetent arbeidskraft og et sikkerhetsnett
i velferdsstaten som gir alle muligheten til å satse på en egen
ide og bedrift. Disse medlemmer vil
rette oppmerksomheten mot at enkelte av partiene på den borgerlige
siden har tatt til orde for å øke selskapsskatten, noe disse medlemmer vil advare sterkt mot.
Selskapsskatten er av OECD rangert som den mest skadelige for investeringer
og arbeidsplasser i et land. Disse medlemmer vil advare mot de negative
konsekvensene for verdiskaping og innovasjon dette forslaget fra
bl.a. Høyre medfører, spesielt på lang sikt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil bemerke at skatt
og avgift er blant de mest sentrale rammevilkårene for næringslivet,
og at brå avgiftsendringer og raske skatteøkninger skaper usikkerhet
og utfordringer.
Disse medlemmer viser til at en av
utfordringene med formuesskatten er at den utgjør en ulempe for norske
investorer sammenlignet med andre utenlandske investorer og motiverer
kapital- og ressurssterke nordmenn til å flytte ut av landet, noe
det har vært flere eksempler på den siste tiden. I tillegg må skatten
betales uavhengig av om virksomheten går med over- eller underskudd. Disse medlemmer påpeker samtidig at en
rapport fra Menon i november 2024 viser at norsk eierbeskatning
for mange har økt effektivt med 107 pst. siden 2021.
Disse medlemmer mener det er alvorlig
at regjeringen i stortingsmeldingen ikke fremmer noen ambisjoner
om å redusere skattetrykket for gründere, oppstartsbedrifter og
næringsliv, til tross for samstemte innspill fra næringslivet om
utfordringer knyttet til eierbeskatningen spesielt.
Disse medlemmer mener det ikke er
sammenfall mellom regjeringens mål om at Norge skal være et av verdens
beste land å starte og drive virksomhet i, og tiltakene som løftes
i stortingsmeldingen. Disse medlemmer mener
skattepolitikken regjeringen har ført siden 2021 har fungert som
en bremsekloss for etableringer i næringslivet, og hindrer vekst
i norsk næringsliv. Disse medlemmer mener
også at regjeringens innføring av den såkalte exit-skatten svekker
Norges posisjon som etableringsland for gründervirksomhet, og kan
være med på å svekke fagmiljøer og norsk kompetanse knyttet til
entreprenørskap.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
en helhetlig strategi med en ambisiøs tidsplan for hvordan norske eiere
og bedrifter skal komme minst like godt ut skattemessig som konkurrenter
i våre nordiske naboland.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser
til at oppstartselskaper og gründere spiller en sentral rolle i
den norske økonomien gjennom innovasjon, etablering av nye arbeidsplasser og
derigjennom bidrag til økonomisk vekst og bevaring av felles velferdsløsninger.
Til tross for Norges relativt sett sterke posisjon innenfor utdanning,
teknologi og forskning, er det likevel flere barrierer som hindrer mange
gründere og oppstartsselskaper i å vokse og lykkes.
Det handler åpenbart om politisk fastsatte rammevilkår, men etter disse medlemmers syn også om holdningene
til de som tør å satse på en idé, og som forsøker å skape sin egen
og andres arbeidsplass. Uten disse initiativrike menneskene blir
det ingen oppstartsselskaper som kan vokse og bli betydelige bidragsytere
i norsk økonomi.
Disse medlemmer er bekymret over
den uforutsigbare politikken som har blitt ført av den sittende regjering
og det nåværende stortingsflertallet. Det aller viktigste for økonomiens
evne til å utvikle nye næringer, er god tilgang på kompetanse og
risikokapital. Norge har knapphet på begge deler. Stortingsflertallets
politikk har dessverre ført til at utviklingen går i feil retning. Dette
vises også igjen i den nylig framlagte Global Innovation Index 2024,
der Norge faller til 21. plass, langt bak våre nordiske naboland
Sverige (2.), Finland (7.) og Danmark (10.).
Tilbakemeldingen fra gründere og vekstselskaper er at det er
for stor politisk risiko å satse i Norge. Det er urovekkende mange
som mener at de like gjerne kan flytte virksomhet og vokse videre
fra et annet land med bedre rammevilkår og en mer foroverlent politisk
holdning til gründerskap og vekstselskaper enn hva de opplever i Norge.
For å styrke både Norges konkurranse- og omstillingsevne og legge
til rette for en bærekraftig og innovativ økonomi, er det avgjørende
å forbedre rammevilkårene for gründere og oppstartselskaper. Norge
er i ferd med å tape det internasjonale omstillingskappløpet om å
tiltrekke oss gründer- og investormiljøer som vil satse. De fleste
land det er naturlig å sammenligne seg med satser betydelig mer
på forskning, innovasjon, digitalisering, ny teknologi og ny næringsutvikling
enn hva tilfellet er i Norge.
Abelias Omstillingsbarometer 2023 viste at Norge ligger i bunnsjiktet
når det gjelder entreprenørskapsaktivitet. Samtidig er motivasjonen
for å starte bedrift under gjennomsnittet i Norge sammenlignet med
andre land.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at andre land
har både et regelverk og støtteordninger som målrettet rettet mot
nettopp gründere og vekstselskaper, både når det gjelder insentiver
for kapital og investeringer, fleksibilitet når det gjelder arbeidslivsreguleringer
og egne skatteregler for selskaper i en mulig vekstfase.
Komiteens medlem
fra Venstre mener at Meld St. 6 (2024–2025) Gründere og oppstartsbedrifter, dessverre
er et av de største politiske mageplaskene fra den sittende regjeringen.
Det er i og for seg ikke noe feil med regjeringens ambisjonsnivå,
analyser og beskrivelse av nåsituasjonen, men meldingen er nesten
helt blottet for ny politikk og nye tiltak, og det er ingen politisk vilje
til å reelt gjøre Norge til et bedre land å være gründer og bygge
bedrifter i.
Regjeringen har gjennomført en rekke innspillsmøter med bl.a.
gründere, investorer, akademia og interesseorganisasjoner i hele
landet og i tillegg gjennomført en skriftlig høringsrunde der over
150 ulike innspill har kommet inn. Fasit er at regjeringen ikke
har hørt på et eneste konkret innspill. I stedet slår meldingen
for alle praktiske formål fast at alt skal bli som før, og at «skattepolitikken
til regjeringen ligger fast». Av de såkalte 53 «konkrete» tiltakene
er det 10 «vurdere», 7 «styrke», 6 «legge til rette», 5 «samarbeide
om noe», 4 «videreutvikle» og flere «kartlegge», «gå gjennom», «videreføre», «evaluere»,
«utarbeide», «legge fram» etc. Det er dessverre alt annet enn konkret.
I tillegg er flere gamle løfter og tiltak blitt resirkulert som
«nye og konkrete». Det eneste som kan kalles for «nytt og konkret»
i regjeringens gründermelding er å
«gi Investinor i oppdrag å vurdere hvordan Investinor
i partnerskap med private eiere som pensjonskasser og lignende,
kan samarbeide med sikte på å bedre kapitaltilgangen i det norske
tidligfasemarkedet»,
men også dette er vagt og noe som skal vurderes. Regjeringen
har til og med klart å vanne ut den konkrete lovnaden i regjeringsplattformen
om å
«redusere næringslivets kostnader til pålagte regler og
utfylling av offentlige skjemaer med 11 milliarder kroner innen
2025»
til i gründermeldingen å
«redusere næringslivets kostnader knyttet til pålagte
regler og utfylling av offentlige skjemaer».
Det samme gjelder konkrete lovnader om å styrke sosiale rettigheter
for selvstendig næringsdrivende som nå er erstattet med et såkalt
«konkret» tiltak om å
«vurdere behovet for informasjonstiltak som kan gjøre
det enklere for selvstendig næringsdrivende og frilansere å få bedre
oversikt over og kunnskap om egne rettigheter og plikter».
Dette medlem viser til at regjeringen
oppsummer meldingen på en god måte selv på side 118 der det står
at:
«Det er ikke foretatt en fullstendig samfunnsøkonomisk
analyse av de samlede tiltakene som foreslås i denne stortingsmeldingen.
Mange av tiltakene har ingen, eller begrensede administrative konsekvenser,
og vil kunne dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer i de berørte
departementene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre, og Miljøpartiet De Grønne viser til at vi nå ser
resultatene av regjeringens politikk. I januar 2025 publiserte SSB
nye tall under overskriften «Full brems i antall bedrifter». SSBs tall
viser at veksten i antall bedrifter har avtatt gradvis siden starten
av 2022, og vi må tilbake til finanskriseåret 2009 for å finne tilsvarende
flat utvikling. Spesielt illevarslende er det at det er en nedgang
i antall bedrifter med under 10 ansatte, eller typiske gründerbedrifter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser videre til
at sentrale deler av finansnæringen nå varsler at den flagger ut.
Tidligere i 2025 varslet Storebrand at alle norske fond flagges
ut til Sverige. Storebrand er en betydelig aktør, og forvalter per
i dag over mer enn 1 300 mrd. kroner i ordinære fond. Det representerer
mer enn halvparten av markedet for fondsforvaltning. Tidligere har
Nordea og Alfred Berg varslet utflagging av sine fond. Alle aktørene
begrunner utflaggingen med at rammevilkårene for å drive fondsforvaltning
er bedre i våre naboland. Disse medlemmer mener
det ikke er noen grunn til at Norge skal ha dårligere rammevilkår enn
våre naboland på dette området, og mener regjeringen må gjøre mer
for å bidra til å bygge en sterkere finansnæring.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at finansnæringen har minst like gode rammevilkår som våre naboland
i Norden.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre mener at en politikk som
gjør at Norge faktisk skal være verdens beste land å starte og drive
bedrift i, må ta utgangspunkt i noen overordnede mål, og så må politikken
utformes ut fra hvordan målene mest mulig effektivt kan nås.
Komiteens medlem
fra Venstre mener at følgende mål bør være aktuelle og oppnåelige:
-
10 nye norske enhjørninger innen 2030.
-
Doble antall oppstarts- og vekstbedrifter innen 2030.
-
Doble antall sysselsatte per vekstbedrift innen 2030.
-
1 av 5 nye arbeidsplasser skal skapes i en hurtigvoksende
oppstarts- eller vekstbedrift (OECD-gjennomsnitt) innen 2030
-
Dobling av antall kvinnelige gründere/mangfoldige gründerteam
innen 2030.
Dette medlem understreker
imidlertid at dersom Norge skal lykkes med å nå disse målene må
politikken endres på flere områder. Kapitaltilgangen må styrkes,
det må bli lettere å tiltrekke seg eller utvikle kompetent arbeidskraft,
det må satses mer målrettet på FoU, virkemiddelapparatet må bli
mer målrettet og mindre byråkratisk og offentlig innkjøp må bidra
til innovasjon og utvikling, for å nevne noen store barrierer. Ingen
av disse er dessverre adressert i regjeringens såkalte «konkrete
forslag» i Meld St. 6 (2024–2025) Gründere og oppstartsbedrifter.
Dette medlem viser videre til næringskomiteens
høring om både regjeringens «Gründermelding» og Venstres representantforslag
Dokument 8:3 S som ble avholdt 7. januar 2025. Under høringen var
det gjennomgående budskapet at regjeringens melding var lite konkret,
og tilsvarende en stor støtte til retning og innhold i representantforslaget
fra Venstre, som inneholder 50 faktisk konkrete forslag og tiltak.
Dette medlem mener også at de respektive
dokumenter som danner grunnlaget for denne innstilling på en illustrerende
måte viser forskjellen på regjeringens og Venstre tilnærming i gründer
og næringspolitikken og hvorfor det er behov for et regjeringsskifte
denne høsten.
Dette medlem mener det haster med
et løft for gründere og oppstartsselskaper og viser til en rekke konkrete
tiltak i denne innstilling som faktisk kan medføre at regjeringens
egen ambisjon om at «Norge skal bli verdens beste land å starte
og drive bedrift i» kan realiseres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Norge er
og skal være et godt land å starte og drive bedrift i. Under denne
regjeringen har verdiskapingen i næringslivet vært høy. Det investeres
for hundrevis av milliarder i selskaper over hele landet. Arbeidsledigheten
er holdt på et lavt nivå her i landet, samtidig som vi ser at den
stiger i mange av landene rundt oss. Disse
medlemmer mener dette viser at Norge er styrt trygt gjennom urolige
tider, og viser til at investeringsnivået fremdeles er svært høyt
i fastlands-næringslivet, til tross for fjorten rentehevinger.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at Norge skal gjennom en rask og omfattende
omstilling i årene som kommer. Både staten og næringslivet og private
eiere må investere tungt i innovasjon, teknologi og nye forretningsmodeller
for eksempel innen digitalisering og sirkulær økonomi. Disse medlemmer viser til at Norge skal
omstilles fra å være en oljenasjon, og det krever både å styrke
eksisterende næringsstruktur og bygge ny. Norge må legge til rette
med både infrastruktur og rammebetingelser som støtter opp under
gründere, oppstartselskaper og vekstselskaper.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke at norsk økonomi
går generelt sett veldig bra, med høyt investeringsnivå og høy sysselsetting.
Næringslivets investeringer har aldri vært høyere enn de er nå,
også hvis man ser helt bort fra olje og gass. Norge ligger også
gjennomgående høyt på internasjonale kåringer over gode land å drive
næringsvirksomhet i. Selv om det er god tilgang på kapital i Norge,
har det lenge vært et problem at altfor mye av kapitalen og risikokapitalen
forsvinner inn i olje, laks eller eiendom. På den den andre siden
har Norge relativt få selskapsetableringer – mange mindre bedrifter
sliter med vekst og tilgang på risikovillig kapital i tidlige faser.
Disse medlemmer vil påpeke at Norge
ikke ligger bak andre land målt i produktivitetsutvikling, men vi
henger etter i den grønne omstillingen. Det Norge mangler, er en
helhetlig klima- og næringspolitikk. I en tid hvor staten og private
aktører må jobber sammen om å omstille norsk økonomi, vil det være
svært skadelig å redusere statens muligheter til å finansiere grønn omstilling. Disse medlemmer vil heller bruke statens
muskler til å snu kapitalstrømmene i Norge over mot grønne investeringer.
Det er ikke mulig å omstille næringslivet med bare generelle skattekutt
– vi trenger et virkemiddelapparat som trekker den private kapitalen
med seg og som korrigerer markedssvikt. Disse medlemmer vil
peke på at behovet for en aktiv statlig næringspolitikk hverken
er nytt i Norge eller unikt i et globalt perspektiv. Enten det er
i EU, i USA eller Asia, ser vi myndigheter stimulerer til og legger
til rette for grønn omstilling i eksisterende næringsliv og støtter
opp under ny grønn virksomhet.
Disse medlemmer advarer mot å redusere
formuesskatten, slik medlemmet fra Venstre foreslår. Formuesskatten
er den mest omfordelende skatten vi har, og den er et viktig virkemiddel
for å redusere ulikhet. Små forskjeller mellom folk vet vi at gir
bedre samfunn å bo i, høyere tillit, bedre helse og mindre kriminalitet. Disse medlemmer mener at å fjerne formuesskatten
for de aller rikeste, som allerede betaler en mindre andel skatt
enn folk flest, vil være skadelig for norsk økonomi.
Disse medlemmer viser til at formuesskatten
er en målrettet skatt på de med størst formue i landet. Det er bare
11 pst. av skattebetalerne i Norge som betaler formuesskatt, og
de eier til sammen over 75 pst. av all formuen i landet. De 1 pst.
mest formuende betaler 2/3 av all formuesskatten.
Forslaget om å fjerne å fjerne formuesskatten på «arbeidende
kapital» betyr å fjerne formuesskatt på aksjeformue. Etter Disse medlemmers syn vil det ikke hjelpe
gründerne i oppstartsfasen, men vil heller være kanskje det mest
målrettede skattekuttet for å treffe de absolutt rikeste i Norge.
De 2 500 rikeste i Norge med over 100 mill. kroner i formue, har
over 90 pst, av pengene sine i aksjer. Å fjerne denne delen av formuesskatten, vil
gi skattekutt på 17,4 mrd. kroner til landets 1 pst. rikeste. Det
vil også føre til betydelige tilpasninger, der de som kan vil organisere
sin formue gjennom aksjeeierskap for å unngå skatten. Det vil på
sikt bety avvikling av hele formuesskatten og betydelig økte forskjeller
og mindre omfordelende skattesystem. Etter Disse medlemmers syn
er det svært uklok politikk. Disse medlemmer vil
heller vise til Sosialistisk Venstrepartis forslag om å heve bunnfradraget,
et forslag som treffer langt bedre.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at den viktigste forutsetningen
for å øke gründerskapet i norsk næringsliv er at det legges en plan
for sluttfasen for norsk petroleumsvirksomhet, slik MDG har foreslått
på Stortinget flere ganger. Dette er det eneste signalet til samfunn,
politikk, økonomi og næringsliv om at Norge reelt skal legge om
til den grønne og sirkulære økonomien som det snakkes mye om.
Dette medlem mener at oljedominansen
opprettholder en mental og politisk gammeldags og endimensjonal
tilnærming til norsk næringsstruktur. Slagordet om å bygge et grønt
sirkulært Norge på skuldrene av oljevirksomheten kolliderer med
en virkelighet der både et politisk flertall og oljevirksomheten
selv først og fremst vil opprettholde oljesektorens dominans. Resultatet
er det Abelia, NHOs interesseforening for kunnskaps- og teknologibedrifter,
kaller «sardinboksøkonomien». Norsk økonomi forblir dominert av
få, dominerende og svært ressurskrevende råvareeksportører. Dette
står i direkte motsetning til den mangefasetterte, kompetansebaserte,
mindre ressurskrevende og mer sirkulære næringsstrukturen har akutt
behov for å utvikle.
Dette medlem viser til at så lenge
oljesektoren dominerer økonomien, legger premissene for næringsstrukturen
og tiltrekker seg folk og investeringer med superprofitt og ledende
lønninger, vil små og nye næringer og gründere ha trange kår og
begrenset tilgang til kvalifisert arbeidskraft. Aktører som ønsker
å satse utenfor olje-, energi- eller råvareøkonomien vet at de gjør
det mot en konjunktur som det politiske flertallet vil at skal være
oljedominert i overskuelig framtid.
Dette medlem mener det fremmes en
rekke forslag i denne innstillingen om tiltak og virkemidler som isolert
sett vil fungere godt for å løfte norsk gründerskap. Men selv en
lang serie virkemidler som foreslås i Gründermeldingen, av Venstre
og andre, vil forbli marginale ganske enkelt fordi det er meningen
at de skal være marginale i forhold til oljesektoren.
Dette medlem viser til at mange analyser
og rapporter slår fast at en neste og grønnere generasjon av norsk
politikk og økonomi forutsetter en troverdig bekreftelse på at en
grunnleggende omprioritering vil komme innenfor et tidsperspektiv
som er interessant for gründere og risikokapital.
Dette medlem slutter seg til en rekke
forslag som andre partier har fremmet i denne innstillingen, men
påpeker at disse virkemidlene vil få langt større effekt når folk
kan være sikre på at oljeøkonomiens tunge lokk på kreativitet og
satsing skal avvikles på en styrt og fornuftig måte.