Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Inge Lien og Maksim Guttormsen Råskhof, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 33 S (2024–2025) Revidert finansieringsopplegg for Førdepakken i Vestland fylke. Komiteen viser videre til at det reviderte finansieringsopplegget er en videreføring av bompengeinnkrevingen i Førdepakken, som fikk tilslutning i Stortinget gjennom Prop. 137 S (2014–2015) Utbygging og finansiering av Førdepakken i Sogn og Fjordane, jf. Innst. 394 S (2014–2015).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det ikke har vært mulig å finansiere alle tiltakene i porteføljen innenfor de økonomiske rammene for pakken, da gjennomsnittstakstene har vært lavere enn forutsatt på grunn av et lavt passeringstak og at enkelte av prosjektene har vært svært kostnadskrevende.

Flertallet viser til at det er bred lokalpolitisk tilslutning til det reviderte finansieringsopplegget. Sunnfjord kommune og Vestland fylkeskommune har likelydende vedtak om at det er stort behov for å realisere prosjektene i Førdepakken, og tilslutter seg dermed en utvidelse av innkrevingsperioden med fem år. Flertallet merker seg at Vestland fylkeskommune forlenger sitt garantiansvar for prosjektet, begrenset til 660 mill. kroner.

Flertallet viser til at det etter sammenslåing av to prosjekter er 18 gjenstående prosjekter i Førdepakken. Den utvidede innkrevingsperioden er beregnet å gi et bompengebidrag på 615 mill. 2024-kroner og 126 mill. kroner i momskompensasjon. Flertallet merker seg at det skal være mulig å finansiere de resterende prosjektene i Førdepakken innenfor denne rammen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er motstander av dagens bypakkeordning, som er basert på at bilistene gjennom bompenger skal finansiere størstedelen av veiinvesteringene. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet mener det er det offentlige som skal ha ansvaret både for utbygging og finansiering av veinettet. Disse medlemmer mener videre det er uholdbart at også andre trafikanters transporthverdag skal finansieres av bilistene gjennom bompenger.

Disse medlemmer viser til at det som følge av blant annet kostnadsøkninger ikke lar seg gjøre å finansiere alle prosjektene innenfor den opprinnelige økonomiske rammen. Disse medlemmer avviser proposisjonens forslag om at det er bilistene som skal bære det finansielle ansvaret for kostnadsøkningene når bompengebidraget økes med 615 mill. 2024-kroner. Disse medlemmer legger til grunn at de resterende veiprosjektene skal gjennomføres, men at det er det offentlige , ikke bilistene, som skal ta regningen for kostnadsøkningene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Prop. 33 S (2024–2025) Revidert finansieringsopplegg for Førdepakken i Vestland fylke sendes tilbake til regjeringen.»

«Stortinget ber regjeringen raskt fremme forslag om offentlig finansiert utbygging av prosjektene i Førdepakken. Det forutsettes at prosjektene gir bedre fremkommelighet for bilistene.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti merker seg behovet for å revidere finansieringsopplegget for Førdepakken, men vil peke på at det som blir foreslått, ikke følger opp forutsetningene i Prop. 137 S (2014–2015) Utbygging og finansiering av Førdepakken i Sogn og Fjordane, jf. Innst. 394 S (2014–2015). Forutsetningen var at utbyggingen måtte tilpasses den økonomiske rammen. Altså at dersom kostnadene for noen av tiltakene økte, ville dette innebære at andre tiltak ikke ville bli gjennomført. Nå velger man å utvide finansieringen og dermed bompengeperioden, uten at tiltakene er revidert og prioritert. Dette medlem vil understreke at man i den videre gjennomføringen av prosjektet bør se på hvilke tiltak som skal prioriteres først og sist. Sosialistisk Venstreparti lokalt har pekt på at nye trafikkanalyser viser at det er endret behov knyttet til tiltak 1, bilbro over Jølstra ved Førdehuset. Det vil være tilstrekkelig med en gang- og sykkelbro. Videre viser analysene at tiltak 20 (vei fra Øyrane til Haldbrendsøyra) vil være viktig for å få bort trafikkproblemene i rushtiden på rv. 5 som går gjennom Førde sentrum. Dette medlem mener derfor at det bør åpnes for å erstatte bilbroen i tiltak 1 med en gang- og sykkelbro og prioritere tiltak 20 for gjennomføring, før tiltak 1 og bilbro. Dette vil trolig kunne skape økonomisk rom for å gjennomføre mindre sentrumstiltak som det nå ikke er satt av midler til. Dette er tiltak som er viktige for flyten i trafikken, og som kan bedre forholdene spesielt for gående og syklende.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at det er lokal enighet om å videreføre bompengefinansieringen for de gjenværende tiltakene i Førdepakken. Dette medlem merker seg at tiltakene har blitt dyrere som følge av prisstigning, og at det uten forlengelsen ikke vil være mulig å gjennomføre de resterende tiltakene.

Samtidig merker dette medlem seg at forlengelsen overskrider hovedregelen om en maksimal innkrevingstid på 15 år for bompengefinansierte veiprosjekter. Dette medlem påpeker imidlertid at svært høye bompengetakster over en kortere tidsperiode kan være belastende for folks økonomiske situasjon i en hverdag der de kan være avhengige av å bruke bil til daglige gjøremål.

Dette medlem viser derfor til Representantforslag 255 S (2022–2023) fra Venstre hvor det ble foreslått å innføre en ordning der bompenger på riks- og fylkesveier i distriktene kan få opptil 30 års nedbetalingstid, der det er lokal tilslutning og ønske om dette.