Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Inge Lien og
Maksim Guttormsen Råskhof, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen
og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 33 S (2024–2025)
Revidert finansieringsopplegg for Førdepakken i Vestland fylke. Komiteen viser videre til at det reviderte
finansieringsopplegget er en videreføring av bompengeinnkrevingen
i Førdepakken, som fikk tilslutning i Stortinget gjennom Prop. 137
S (2014–2015) Utbygging og finansiering av Førdepakken i Sogn og
Fjordane, jf. Innst. 394 S (2014–2015).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
ikke har vært mulig å finansiere alle tiltakene i porteføljen innenfor
de økonomiske rammene for pakken, da gjennomsnittstakstene har vært
lavere enn forutsatt på grunn av et lavt passeringstak og at enkelte
av prosjektene har vært svært kostnadskrevende.
Flertallet viser
til at det er bred lokalpolitisk tilslutning til det reviderte finansieringsopplegget.
Sunnfjord kommune og Vestland fylkeskommune har likelydende vedtak
om at det er stort behov for å realisere prosjektene i Førdepakken,
og tilslutter seg dermed en utvidelse av innkrevingsperioden med
fem år. Flertallet merker seg at Vestland
fylkeskommune forlenger sitt garantiansvar for prosjektet, begrenset
til 660 mill. kroner.
Flertallet viser
til at det etter sammenslåing av to prosjekter er 18 gjenstående
prosjekter i Førdepakken. Den utvidede innkrevingsperioden er beregnet
å gi et bompengebidrag på 615 mill. 2024-kroner og 126 mill. kroner
i momskompensasjon. Flertallet merker
seg at det skal være mulig å finansiere de resterende prosjektene
i Førdepakken innenfor denne rammen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er motstander av dagens bypakkeordning, som
er basert på at bilistene gjennom bompenger skal finansiere størstedelen
av veiinvesteringene. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet mener det er det offentlige som skal ha
ansvaret både for utbygging og finansiering av veinettet. Disse medlemmer mener videre det er uholdbart
at også andre trafikanters transporthverdag skal finansieres av
bilistene gjennom bompenger.
Disse medlemmer viser
til at det som følge av blant annet kostnadsøkninger ikke lar seg
gjøre å finansiere alle prosjektene innenfor den opprinnelige økonomiske
rammen. Disse medlemmer avviser proposisjonens
forslag om at det er bilistene som skal bære det finansielle ansvaret
for kostnadsøkningene når bompengebidraget økes med 615 mill. 2024-kroner. Disse medlemmer legger til grunn at de
resterende veiprosjektene skal gjennomføres, men at det er det offentlige
, ikke bilistene, som skal ta regningen for kostnadsøkningene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Prop. 33 S (2024–2025) Revidert
finansieringsopplegg for Førdepakken i Vestland fylke sendes tilbake
til regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen raskt
fremme forslag om offentlig finansiert utbygging av prosjektene
i Førdepakken. Det forutsettes at prosjektene gir bedre fremkommelighet
for bilistene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg behovet for å revidere
finansieringsopplegget for Førdepakken, men vil peke på at det som
blir foreslått, ikke følger opp forutsetningene i Prop. 137 S (2014–2015)
Utbygging og finansiering av Førdepakken i Sogn og Fjordane, jf.
Innst. 394 S (2014–2015). Forutsetningen var at utbyggingen måtte
tilpasses den økonomiske rammen. Altså at dersom kostnadene for
noen av tiltakene økte, ville dette innebære at andre tiltak ikke
ville bli gjennomført. Nå velger man å utvide finansieringen og
dermed bompengeperioden, uten at tiltakene er revidert og prioritert. Dette medlem vil understreke at man i
den videre gjennomføringen av prosjektet bør se på hvilke tiltak
som skal prioriteres først og sist. Sosialistisk Venstreparti lokalt har
pekt på at nye trafikkanalyser viser at det er endret behov knyttet
til tiltak 1, bilbro over Jølstra ved Førdehuset. Det vil være tilstrekkelig
med en gang- og sykkelbro. Videre viser analysene at tiltak 20 (vei
fra Øyrane til Haldbrendsøyra) vil være viktig for å få bort trafikkproblemene
i rushtiden på rv. 5 som går gjennom Førde sentrum. Dette medlem mener derfor at det bør
åpnes for å erstatte bilbroen i tiltak 1 med en gang- og sykkelbro
og prioritere tiltak 20 for gjennomføring, før tiltak 1 og bilbro.
Dette vil trolig kunne skape økonomisk rom for å gjennomføre mindre
sentrumstiltak som det nå ikke er satt av midler til. Dette er tiltak
som er viktige for flyten i trafikken, og som kan bedre forholdene
spesielt for gående og syklende.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at det er lokal enighet om å videreføre
bompengefinansieringen for de gjenværende tiltakene i Førdepakken. Dette medlem merker seg at tiltakene
har blitt dyrere som følge av prisstigning, og at det uten forlengelsen ikke
vil være mulig å gjennomføre de resterende tiltakene.
Samtidig merker dette
medlem seg at forlengelsen overskrider hovedregelen om en
maksimal innkrevingstid på 15 år for bompengefinansierte veiprosjekter. Dette medlem påpeker imidlertid at svært
høye bompengetakster over en kortere tidsperiode kan være belastende
for folks økonomiske situasjon i en hverdag der de kan være avhengige
av å bruke bil til daglige gjøremål.
Dette medlem viser
derfor til Representantforslag 255 S (2022–2023) fra Venstre hvor
det ble foreslått å innføre en ordning der bompenger på riks- og
fylkesveier i distriktene kan få opptil 30 års nedbetalingstid, der
det er lokal tilslutning og ønske om dette.