5.4 Naturrestaurering
Komiteen viser til at det i den globale
naturavtalen er et mål 2 om restaurering som lyder:
«Sikre at det innen 2030 er iverksatt effektiv restaurering av
minst 30 prosent av arealene med forringede økosystemer på land,
i elver og innsjøer, langs kysten og i havet, for å forbedre naturmangfold
og økosystemfunksjoner og -tjenester samt økologisk tilstand og
sammenheng.»
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å følge opp målet ved å etablere følgende nasjonale bidrag:
«Innen 2030 er omfanget av forringede og ødelagte arealer
i Norge klargjort, innsatsen på naturrestaurering økt og naturrestaurering
gjennomføres der man oppnår størst nytte for samfunnet.»
Komiteen merker seg at arbeidet med
å klargjøre hvor stort omfang av arealene i Norge som er forringede
økosystemer ikke er i mål, med unntak av økosystemet elver, innsjøer
og kystvann.
Komiteen viser til at det pågår arbeid
med naturrestaurering i flere områder i Norge i dag, og at det blant
annet er utarbeidet en nasjonal strategi for restaurering av vassdrag som
setter mål om at minst 15 pst. av forringede vassdrag i Norge skal
restaureres i perioden 2021–2030. Arbeidet gjennomføres i tråd med
gjeldende Plan for restaurering av våtmark i Norge 2021–2025. Komiteen viser videre til de regionale
vannforvaltningsplanene 2021–2027 med tilhørende tiltaksprogrammer
inneholder over 12 000 tiltak, der om lag 1 600 er fysisk restaurering.
Videre vil det i tråd med strategien for restaurering av vassdrag,
utarbeides en handlingsplan for restaurering av vassdrag som bli
oppdatert jevnlig frem mot 2030.
Komiteen viser til Innst. 375 S (2023–2024)
der Stortinget vedtok følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en plan og foreslå tiltak
for å systematisk restaurere norsk tareskog langs kysten for å bedre
det marine miljø.»
Komiteen legger til grunn at dette
vedtaket følges opp så raskt som mulig i det videre arbeidet.
Komiteen vil for øvrig understreke
at en målrettet restaurering av leveområdene til villreinen var
et viktig tiltak som ble vedtatt på Stortinget ved behandling av
Meld. St. 18 (2023–2024) Ein forbetra tilstand for villrein.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at regjeringens forslag til norsk målsetting
til mål 2 i Naturavtalen er lite konkret. Disse
medlemmer viser til at Naturavtalens mål for naturrestaurering er
å sikre at det innen 2030 er iverksatt effektiv restaurering av
minst 30 pst. av arealene med forringede økosystemer, mens regjeringens
forslag til nasjonal målsetting er å «klargjøre omfanget og øke
innsatsen». Disse medlemmer mener det
er svært uklart hva dette innebærer i praksis.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti presiserer at regjeringens
målsetting 2 må forstås som at arealer som egner seg for naturrestaurering
skal være definert og kartlagt innen 2030.
Disse medlemmer anerkjenner at det
globale målet for naturrestaurering er svært ambisiøst, men at det
er viktig at Norges bidrag innebærer å raskt igangsette kartlegging
og etablere systemer for restaurering av forringet natur som kan ha
stor betydning for overlevelsen av arter og økosystemer.
Disse medlemmer understreker at Norges
oppfølging av målene i Naturavtalen må være i samsvar med avtalens
mål og intensjoner, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det innen 2030 er iverksatt effektiv restaurering av minst 30
pst. av norske arealer med forringede økosystemer på land, i elver
og innsjøer, langs kysten og i havet, for å forbedre naturmangfold
og økosystemfunksjoner og -tjenester samt økologisk tilstand og sammenheng.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at Norge mangler oversikt
over natur som kan og bør restaureres, og at det ikke finnes et
system for å vurdere den biologiske tilstanden på en fin nok skala
til å identifisere restaurerbare arealer. Det mangler videre en
oversikt over hvor mye som allerede er restaurert. Disse
medlemmer mener det er viktig fremover å sørge for at natur
med restaureringsbehov er kartlagt slik at det er de mest verdifulle
naturtypene som blir restaurert.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er lite hensiktsmessig
å innføre et eget prosentmål om restaurering av forringet natur
før det er kartlagt hvor mye og hva slags areal som anses å være forringet.
Det er også nødvendig for å få en kostnadsberegning på hvilke økonomiske
konsekvenser et slikt mål vil få.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener det er viktig med en målrettet
og effektiv restaurering av økosystem som har størst behov og gir
størst nytte for samfunnet. Disse medlemmer mener
det er naturlig å sette i gang restaurering i områder der kunnskap
om restaureringsbehov er godt kartlagt, som for eksempel kystvann,
vassdrag, myr og våtmark. Det er behov for en nasjonal plan med
oversikt over hvilke tematiske satsinger innen naturrestaurering
som er etablert eller bør iverksettes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en nasjonal plan for restaurering av natur for å øke innsatsen på
naturrestaurering frem mot 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti vil understreke
at arbeidet med å utarbeide en nasjonal kartlegging over restaurerbar
natur og øke innsatsen på naturrestaurering må ses i sammenheng
med å etablere modeller for økologisk kompensasjon i større utbyggingsprosjekter.
Det årlige omfanget av naturrestaurering vil avhenge av Stortingets
årlige bevilgninger til dette formålet.
Disse medlemmer mener at man i større
grad må benytte økologisk kompensasjon som et frivillig virkemiddel for
å kompensere for naturinngrep og arealnedbygging. Disse
medlemmer vil særlig trekke frem betydningen naturkompensasjon
kan ha i energi- og vassdragskonsesjoner for å minimere belastningen
på natur og redusere konfliktnivået i utbygginger. Disse
medlemmer viser eksempelvis til at aktørene kan bli enige
om at de vil restaurere og/eller tilbakeføre høyproduktiv skog og
myrområder ved fremtidig nedlegging eller reetablering av for eksempel
vindkraftanlegg og andre energianlegg.
Disse medlemmer viser til at flere
næringsaktører savner modeller for økologisk kompensasjon, der det
er vitenskapelige definisjoner og objektive kriterier for hva som
er netto verditap av et prosjekt og hvordan dette kan kompenseres
frivillig gjennom restaureringstiltak i de viktigste naturområdene
og av de viktigste naturtypene. Disse medlemmer mener
regjeringen bør utforme forslag til slike modeller og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener regjeringen bør bistå regioner
som ønsker et å etablere regionale «arealbanker» der man identifiserer
og får en oversikt over arealer som egnet for naturrestaurering
og kan brukes som økologisk kompensasjon i større utbyggingsprosjekt. Disse medlemmer foreslår at regjeringen
bør starte med et pilotprosjekt i en større region.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
modeller for økologisk kompensasjon som kan benyttes for å kompensere
for naturtap i større utbyggingsprosjekt og i større kraftprosjekter,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et prøveprosjekt der det etableres en ‘arealbank’ i en region
med oversikt over arealer som er aktuelle for naturrestaurering,
slik at restaurerbare arealer kan benyttes som økologisk kompensasjon
og naturen kan forbedres på tvers av kommunegrenser.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at det er sentralt å restaurere
natur som er blitt forringet for å vinne tilbake tapt mangfold.
En villere og mer intakt natur har verdi i seg selv fordi den gir
arter, bestander og økosystemer større rom for å blomstre. Samtidig
er det grundig dokumentert at storskala naturrestaurering er en
forutsetning for å ta vare på økosystemene og lagre karbon, som
igjen er langsiktige forutsetninger for sivilisasjonen. Disse medlemmer viser videre til at det
å restaurere og reparere naturen handler også om folkehelse, livskvalitet
og opplevelser. Potensialet for å gjøre større naturopplevelser
tilgjengelig i både nærnatur og villmark er stort. Disse
medlemmer påpeker også at naturrestaurering kan gi gevinster
for næringsliv og grunneiere. Rikere natur betyr både mer grunnlag
for turisme, men også større muligheter for bruk og høsting av naturen,
fordi bestandene blir mer livskraftige. Restaurert natur vil dessuten
lagre karbon og dempe flom og naturødeleggelser.
Disse medlemmer understreker at målet
i naturavtalen er et ambisiøst mål som både krever politisk prioritering og
ledelse. Disse medlemmer viser til at
Miljødirektoratet i sitt høringsinnspill til mål 2 om naturrestaurering
mener det mangler en nasjonal restaureringsplan og midler til å
gjennomføre restaureringsarbeidet. Disse medlemmer påpeker
at Norge mangler oversikt over hvilken natur som bør restaureres,
og det er uklart hvilke hjemler kommuner og stat har for å få fortgang
på naturrestaureringsarbeidet. Disse medlemmer mener
til tross for regjeringens handlingsplan at det fortsatt er betydelig
usikkerhet knyttet til hvordan målet skal nås. Disse
medlemmer mener det trengs en helhetlig nasjonal plan for
restaurering og bevaring av natur- og artsmangfold i tråd med internasjonale
forpliktelser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
kartlegging av arealer som egner seg for naturrestaurering og etablere
en forutsigbar finansieringsløsning til dette formålet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne registrerer at det globale målet for restaurering av
natur er å
«sikre at det innen 2030 er iverksatt
effektiv restaurering av minst 30 pst. av arealene med forringede
økosystemer på land, i elver og innsjøer, langs kysten og i havet,
for å forbedre naturmangfold og økosystemfunksjoner og -tjenester samt
økologisk tilstand og sammenheng».
Disse medlemmer registrerer at regjeringen
ikke vil prioritere å gjennomføre dette målet for norsk natur.
Disse medlemmer registrerer at regjeringen
mener at vi trenger bedre oversikt over arealer med forringet natur
i Norge for å lykkes med naturrestaureringsarbeidet. Disse medlemmer mener at dette kartleggingsarbeidet
må prioriteres høyt. Regjeringen har som mål at arbeidet skal være ferdig
i 2030. Disse medlemmer mener det er
uakseptabelt at regjeringen planlegger for at det globale målet
ikke kan nås, og understreker at kartlegging og restaurering kan pågå
parallelt.
Disse medlemmer viser til at det
for elver og innsjøer, samt kystvann, gjennom vannforvaltningen
etter vannforskriften er avklart hvilke konkrete vannforekomster
som er forringet. Disse medlemmer vil
understreke at her er det ingen hindringer for at restaureringsarbeidet
skal gis høy prioritet, og minst slik at det globale målet nås.
Disse medlemmer har registrert at
myndighetene ikke kan pålegge restaurering av natur på privat grunn,
og at Klima- og miljødepartementet derfor har bedt Miljødirektoratet
vurdere eksisterende, og behov for nye, juridiske virkemidler for
å øke omfanget av naturrestaurering i Norge. Disse
medlemmer ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med
tiltak som sikrer at myndighetene mulighet til å pålegge restaurering
på privat grunn.
Disse medlemmer viser også til miljøkvalitetsnorm for
villrein og Meld. St. 18 (2023–2024) Ein forbetra tilstand for villrein. Disse medlemmer har merket seg at gjennom
faggrunnlaget til handlingsplanene for villrein har regjeringen
en god oversikt over villreinområder som trenger restaurering. Disse medlemmer mener at i disse områdene må
restaurering være igangsatt før 2030.
Disse medlemmer viser
til at Plan for restaurering av våtmark i Norge (2021–2025) ligger
til grunn for videre arbeid med restaurering av myr og annen våtmark,
og at restaurering av myr og våtmark er av stor betydning for å
gjenopprette naturmangfold, naturlige karbonlagre og som klimatilpasning. Disse medlemmer vil peke på at planen
trenger oppdatering og at arbeidet må oppskaleres. Disse
medlemmer mener at å nå det globale målet for våtmark og myr innen
2030 må være et minimum.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen
2027 sørge for at forringede og ødelagte arealer i Norge er klargjort
og kartlagt, og at det innen 2030 er planer for og igangsatt effektiv
restaurering av minst 30 pst. av arealene med forringede økosystemer på
land, i elver og innsjøer, langs kysten og i havet.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at minst 30 pst. av forringede og ødelagte vannforekomster er
igangsatt restaurert innen 2030.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med tiltak som sikrer myndighetene mulighet
til å pålegge restaurering på privat grunn.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med fastsettelse av handlingsplanene for villrein sørge for at det
innen 2030 igangsettes restaurering av alle villreinområder som
trenger restaurering.»
«Stortinget ber regjeringen oppdatere
Plan for restaurering av våtmark i Norge, slik at minst 30 pst.
av forringede og ødelagte forekomster av myr og våtmark er restaurert
innen 2030.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til hvordan restaurering av natur
skal organiseres, prioriteres og kvalitetssikres.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til vedtak 789 i Innst. 375 S (2023–2024) om
tareskog. Disse medlemmer ber regjeringen
i forbindelse med oppfølgingen av vedtaket vurdere endringer i forvaltningen
av steinbit og torsk, i lys av at økte fiskebestander vil gi økt
beiting på kråkeboller og dermed mindre press på tareskogen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at tareskogen på den nord-norske
havbunnen har vært nedbeitet av kråkeboller i over 50 år. Nedbeitingen
skyldes blant annet menneskelig aktivitet som overfiske av steinbit
og torsk, som tidligere har holdt kråkebollebestandene i sjakk.
Komiteen viser
til at tareskogen er et viktig økosystem som danner livsgrunnlaget
for mange marine organismer. Den sikrer et rikt artsmangfold, er
et viktig leveområde for mange fiskeslag, lagrer karbon og renser
vannet. Områder som tidligere var dekket av frodig tareskog med
et rikt biologisk mangfold, har nå blitt til store kråkebolleørkener. Komiteen peker på at det er mulig å få
tareskogen tilbake, men at dette krever en målrettet innsats.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til tiltaksplaner for de enkelte villreinsområdene,
og understreker viktigheten av at disse følges opp for å bedre tilstanden
til villrein etter kvalitetsnormen.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener det er en grunnleggende systemfeil
at det som oftest er enklere og billigere å bygge i naturen, enn
å transformere tomter som har dårlig arealutnyttelse eller ikke
er i bruk. Disse medlemmer viser videre til
en rekke utredninger som har pekt på innføring av en naturavgift
som en måte å gjøre noe med denne systemfeilen, og vri mer av utbygging
over til grå arealer.
Disse medlemmer viser til at ved
innføring av arealnøytralitet, vil en slik nasjonal naturavgift
ikke være nødvendig, siden arealnøytralitet innebærer at utbyggere
må betale for naturkompensasjonen, enten i form av areal, eller
i form av en differensiert naturavgift som er øremerket til restaurering
av annen natur. Kostnaden for utbygger skal tilsvare kostnaden ved
å restaurere tilsvarende naturverdier. Slik kan kostnaden ved tap
av naturgoder og økosystemtjenester bakes inn i økonomien og vri
mer oppmerksomhet mot transformasjon av grå arealer, framfor nedbygging
av natur og matjord.
Disse medlemmer mener likevel at
siden de aller fleste kommuner i dag ikke krever økologisk kompensasjon, er
det viktig at det innføres en kostnad ved nedbygging av natur som
tilsvarer det det vil koste å restaurere tilsvarende naturverdier
et annet sted.
Disse medlemmer mener derfor det
er behov for å etablere en naturkompensasjon når natur bygges ned,
enten i form av krav om restaurering på annet areal, eller i form
av en differensiert naturavgift som er øremerket til restaurering av
annen natur. Kostnaden for utbygger skal tilsvare kostnaden ved
å restaurere tilsvarende naturverdier.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag
«Stortinget ber regjeringen arbeide
for mekanismer som gjør at utbygger som bygger ned skog, jord eller
annen natur, skal kompensere for det ved å restaurere natur andre
steder gjennom et såkalt naturbidrag.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag som sikrer at utbygger finansierer
utgifter til økologisk kompensasjon ved nedbygging av natur og matjord.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne mener potensialet for å restaurere naturverdier og
fiskebestander i norske vassdrag er stort. Vannkraftregulering påvirker
i dag 2/3 av vassdragene. I mange elver er bestandene av anadrom
fisk som laks og sjøørret forsvunnet eller svekket. Å restaurere
livskraftige bestander kan gi store gevinster for miljø, lokalsamfunn
og næringsvirksomhet. Dette kan blant annet gjøres ved å gjennomføre
habitattiltak i potensielle gyteområder eller ved å reetablere frie
vandringsveier forbi kraftverkene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
regjeringen bør gå i dialog med kraftselskapene om etablering av
et miljøfond. Dette kan for eksempel finansieres ved at kraftselskapene
tilfører fondet et øre pr. produsert kWh.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå i
dialog med kraftselskapene om etablering av et miljøfond for norske
vassdrag.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne vil peke på at det er behov for flomverntiltak langs
norske vassdrag for å beskytte boliger, næring og jordbruksareal. Disse medlemmer har merket seg at flomverntiltak
i mange tilfeller kan kombineres med restaureringstiltak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
krav om at flomverntiltak langs elvene skal inkludere habitatforbedring
for å restaurere natur der dette er mulig.»