Godtgjørelse
Presidentskapet viser
til at det i proposisjonen foreslås å stramme inn regelverket noe
når det gjelder godtgjørelse ved etablering av næringsvirksomhet
som gir grunnlag for å ilegge karantene. Innstramningen gjelder
ved overgang til næringsvirksomhet som en politiker har opprettet
etter å ha tiltrådt det politiske embetet eller den politiske stillingen,
eller som ikke tidligere har hatt reell drift.
Presidentskapet mener
det i slike situasjoner er velbegrunnet at det ikke gis godtgjørelse
ved ileggelse av karantene, siden karantenen i slike tilfeller utløses
av et nytt initiativ fra vedkommende politiker som ikke er forenlig
med det politiske embetet eller den politiske stillingen som politikeren
har trådt ut av, i perioden rett etter fratredelsen.
Femte visepresident,
Ingrid Fiskaa, viser til at et mindretall i Karantenelovutvalget
foreslår at godtgjørelsen ved karantene settes til 80 prosent istedenfor
full lønn. I henhold til karanteneloven § 9 første ledd mottar politikere
som blir ilagt karantene etter gjeldende regler, en godtgjørelse
i karantenetiden som tilsvarer den lønn vedkommende hadde ved fratreden.
Dette medlem er
enig med Karantenelovutvalgets mindretall i at det ikke er urimelig
om godtgjørelsen ikke tilsvarer full lønn, men i stedet settes til
en prosentandel av tidligere lønn, for eksempel 80 prosent. Det
er riktig at staten skal sørge for inntektssikring ved pålagt karantene,
men pålegget følges ikke av krav til innsats eller aktivitet. Dette medlem mener, som Karantenelovutvalgets
mindretall, at det ikke er ønskelig å skape insentiv til å velge
løsninger som gir lange karanteneperioder, fremfor å søke virksomhet
som ikke medfører dette. Dette medlem viser
i den sammenheng til at det finnes en rekke inntektssikringsordninger
som ikke gir full lønn etter fratredelse.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Karanteneloven § 8 første ledd skal lyde:
En politiker som er ilagt karantene etter § 6,
mottar en godtgjørelse i karantenetiden som tilsvarer 80 prosent av den lønn vedkommende hadde
ved fratreden som politiker, med tillegg av feriepenger.»
Presidentskapets
flertall, stortingspresident Masud Gharahkhani, første visepresident
Svein Harberg, andre visepresident Nils T. Bjørke, tredje visepresident
Morten Wold og fjerde visepresident Kari Henriksen, viser
til at flertallet i Karantenelovutvalget ikke ville ta dette spørsmålet
opp til vurdering siden nivået på godtgjørelsen ikke var en del
av utvalgets mandat. Presidentskapets flertall merker
seg i den sammenheng at utvalgets flertall ga uttrykk for at dette
er et spørsmål som reiser flere problemstillinger som ikke ble vurdert
av utvalget, og som krever en mer omfattende utredning før det kan
vurderes. Presidentskapets flertall viser
dessuten til at dette spørsmålet ikke er omtalt eller vurdert nærmere
i proposisjonen.
Presidentskapets flertall mener
det er god grunn til at dagens regler går ut på at politikere som
ilegges karantene, mottar en godtgjørelse i karantenetiden som tilsvarer
den lønn vedkommende hadde ved fratreden. Et vedtak om karantene
er relativt inngripende overfor den som det er rettet mot. Vedkommende
politiker er i karanteneperioden forhindret fra å erverve egen inntekt
fra stillingen, vervet eller næringsvirksomheten som det er snakk
om. Da er det ikke rimelig at det gjøres reduksjoner i den inntekt
som politikeren har hatt.