Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Aase Marthe J. Horrigmo og Mari Holm Lønseth,
fra Senterpartiet, Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, viser til representantforslaget fra stortingstingsrepresentantene
Tage Pettersen, Sveinung Stensland, Anna Molberg, Sandra Bruflot
og Turid Kristensen om landsdekkende institusjonstilbud for barn
som har begått alvorlige eller gjentatte lovbrudd.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne beskriver at ungdomskriminalitet er et økende
problem i storbyene i Norge. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne mener at det derfor er behov for et landsdekkende
institusjonstilbud for barn som har begått alvorlige eller gjentatte
lovbrudd, med formål om å fjerne barnet fra skadelige miljø, korrigere
atferd og sikre psykisk helsehjelp, skolegang og mulighet til et
liv uten kriminalitet.
Komiteen merker
seg videre at forslagsstillerne mener at målgruppen for dette institusjonstilbudet
skal være:
-
barn under 18 år som
tvangsplasseres etter barnevernsloven § 6-2, og
-
barn over 15 år som får en betinget dom
(fullbyrdingsutsettelse) med vilkår som opphold i institusjon for
inntil 1 år etter straffeloven § 37 første ledd bokstav h.
Videre viser komiteen til
at forslagsstillerne fremholder at det bør vurderes om institusjonstilbudet også
burde gjelde barn som i stedet for fengsling blir besluttet plassert
i institusjon etter straffeprosessloven § 188.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne viser til at man ved tilbud om en slik
plass skal følges opp av tverrfaglige team, etter modell fra ungdomsfengsel,
jf. straffegjennomføringsloven § 10 a. Forslagsstillerne understreker
at opphold i institusjon ikke skal være frivillig, og trekker frem
at man om nødvendig kan benytte elektronisk kontroll for å hindre
rømming og begrense gjentagelsesfare.
Komiteen merker
seg statsrådens svarbrev av 15. november 2024, hvor justis- og beredskapsministeren
viser til at innholdet i svarbrevet er hentet fra Barne- og familiedepartementet,
og der det fremkommer at barnevernets oppgaver følger barnevernsloven. Det
understrekes at disse er å gi hjelp, beskyttelse og omsorg, samt
at barnevernet i samarbeid med andre sektorer har en rolle i det
forebyggende arbeidet mot kriminalitet. Det beskrives videre at
det i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 allerede er
satt av 20 mill. kroner til en pilot i eksisterende barnevernsinstitusjoner
for barn med alvorlige atferdsforstyrrelser, innenfor dagens regelverk,
men eksempelvis med et større innslag av tverrfaglig kompetanse
/ tverrfaglige team tilknyttet barnet. Tilbudet skal ikke bære preg
av straff, men være et tilbud om endring og behandling. Det vises
videre til at regjeringen har nedsatt en hurtigarbeidende ekspertgruppe
som skal utrede tiltak som kan settes i verk overfor gruppen unge
som har begått gjentatt eller alvorlig kriminalitet. Ekspertgruppens
arbeid skal ferdigstilles 1. mars 2025.
Komiteen viser til
at saken hadde muntlig høring 5. november 2024, der tre instanser
deltok, i tillegg til at det er mottatt et skriftlig høringsinnspill
fra Advokatforeningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at barne- og
ungdomskriminalitet, samt de bakenforliggende årsakene, må tas på
største alvor.
Disse medlemmer viser
til høringen i komiteen der Barnevernspedagogene i Akademikerforbundet, Stiftelsen
alternativ til vold og Forandringsfabrikken deltok, samt til innspillsbrev
fra Advokatforeningen i tillegg til ministerens svarbrev. Samtlige
høringsinstanser, inkludert Advokatforeningen, uttrykker seg skeptisk
til representantforslaget.
Disse medlemmer vil
understreke at Advokatforeningen trekker frem at representantforslaget
både reiser en rekke problemstillinger knyttet til barns rettigheter,
og at forslaget kan forstås på en slik måte at det kan være i strid
med barnekonvensjonen.
Disse medlemmer viser
til at statsråden i sitt svarbrev trekker frem at barn som begår
alvorlig kriminalitet, faller mellom to stoler, fordi de ikke kan
straffes som voksne, men heller ikke kan ivaretas godt nok innenfor
barnevernets formål og rammer. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har nedsatt en ekspertgruppe som skal utrede
tiltak som kan settes i verk overfor gruppen unge som begår gjentatt
og alvorlig kriminalitet. Ekspertgruppens arbeid ferdigstilles 1. mars
2025.
Disse medlemmer viser
videre til at statsråden trekker frem regjeringens institusjonsstrategi,
Vårt felles ansvar – ny retning for barnevernets institusjonstilbud. Denne
strategien er en ny retning for institusjonsbarnevernet, som vil
bedre forutsetningene for å forebygge negativ og skadelig utvikling,
herunder kriminalitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til representantforslaget. Disse
medlemmer viser til at ungdomskriminaliteten har økt de siste
årene. Disse medlemmer er særlig bekymret
for økningen i alvorlig kriminalitet begått av barn under 15 år. Disse medlemmer viser til at barn under
15 år sto for 36 pst. av de påtaleavgjorte forholdene begått av
mindreårige i 2023. Tilsvarende prosentandel i 2019 var 27 pst. Disse medlemmer viser til at 13- og 14-åringer
er registrert med 38 pst. flere påtaleavgjorte forhold i 2023 sammenlignet
med 2022. Disse medlemmer ser med bekymring
på at enkelte kan oppleve at det ikke får konsekvenser når barn
utsetter dem for kriminalitet. Det kan føre til at tilliten til
politiet på sikt svekkes. Vipps-ran med kjente gjerningspersoner,
ran av klær og vesker, vold og tyveri er blant kriminaliteten som
blir begått av barn. Disse medlemmer er
særlig bekymret dersom alvorlig kriminalitet, som for eksempel knivstikking,
ikke får konsekvenser, selv om barnet er under den kriminelle lavalderen.
Disse medlemmer mener
det er behov for reaksjoner, også mot barn under den kriminelle
lavalderen. Disse medlemmer mener det
bør opprettes et statlig, landsdekkenende institusjonstilbud for
barn som har begått alvorlig eller gjentatt kriminalitet. Det landsdekkende
tilbudet skal inneholde et tverrfaglig team som skal ivareta og
forberede den enkelte på et liv uten kriminalitet. Disse
medlemmer viser til at opphold i institusjon ikke skal være
frivillig, og at det derfor kan være nødvendig å sikre videre hjemler
for bruk av tvang for barn som begår alvorlig eller gjentatt kriminalitet. Hjemlene
må ivareta at det skal være mulig å skjerme barn fra samfunnet og
dermed skjerme barn fra å begå kriminalitet. Disse
medlemmer mener det ikke er til barnets beste ikke å få oppfølging
når de er på vei inn i en kriminell løpebane. Disse
medlemmer mener at det bør være mulig å pålegge fotlenke for
å unngå rømming fra institusjon.
Disse medlemmer har
merket seg at danske myndigheter opprettet «Ungdomskriminalitetsnævnet»
i 2019. Denne nemnden behandler saker om kriminalitet begått av
barn mellom 10 og 17 år. De ilegger ikke en strafferettslig reaksjon,
men nemnden kan ilegge reaksjoner i form av en straksreaksjon eller
et forbedringsløp. En straksreaksjon kan være gjenopprettelse av
skade, mens et forbedringsløp kan være pålegg om å delta i konkrete
aktiviteter, være hjemme til gitte tidspunkt eller pålegg om døgnopphold
i barnevernet. Disse medlemmer har merket
seg en evalueringsrapport fra Justitsministeriets forskningskontor
(2024) etter opprettelsen av «Ungdomskriminalitetsnævnet». I rapporten
fremkommer det blant annet at andelen barn og unge mellom 10 og
14 år som begår nye straffbare forhold, er lavere for dem som har
hatt saken sin behandlet i «Ungdomskriminalitetsnævnet», enn for
dem som ikke har fått behandlet saken sin der. Disse
medlemmer mener dette prosjektet bør være til inspirasjon
for norske myndigheter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener forslag om lukkede institusjoner
for barn, slik blant annet Danmark har, og som Fremskrittspartiet har
foreslått før, er et godt og viktig steg i riktig retning for bekjempelse
av den økende ungdomskriminaliteten. Disse
medlemmer deler forslagsstillernes syn på at man ikke kan
akseptere at ungdomskriminaliteten øker i Norge. Regjeringen Støre
har ikke lykkes med å fremme tiltak for å møte utviklingen i gjengkriminaliteten.
Disse medlemmer vil
peke på at Fremskrittspartiet er det partiet på Stortinget som i
inneværende stortingsperiode har fremmet flest forslag til tiltak
og vært mest proaktiv i møte med den økende ungdoms- og gjengkriminaliteten.
Herunder ble det 4. oktober 2023 fremmet et representantforslag
– Dokument 8:7 S (2023–2024) – med 13 forslag til tiltak for bekjempelse av
ungdoms- og gjengkriminalitet. To av forslagene til tiltak (nr.
8 og nr. 10) gikk ut på opprettelse av institusjoner for lovbrytere
under 18 år. Disse medlemmer viser til
merknader fra Fremskrittspartiets medlemmer til disse forslagene,
jf. Innst. 86 L (2023–2024). Disse medlemmer viser
også til at representanter fra Fremskrittspartiet har fremmet 21
forslag i Dokument 8:10 S (2024–2025), som nå ligger til behandling
i justiskomiteen. For å snu trenden trengs en rekke tiltak med både økt
fokus på forebygging, ressurser til politiet og flere virkemidler.
Disse medlemmer viser
til at Høyre ved behandlingen av Innst. 86 L (2023–2024) stemte
mot begge forslagene fra Fremskrittspartiet om etablering av institusjoner
for lovbrytere under 18 år. Dette standpunktet ble ikke begrunnet
i merknadene til saken. Disse medlemmer mener
det er svært positivt at Høyre det siste året har snudd i synet
på bruk av dette virkemiddelet i kampen mot den økende ungdoms-
og gjengkriminaliteten. Disse medlemmer støtter
representantforslaget.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere
et statlig, landsdekkende institusjonstilbud for barn som har begått
alvorlige eller gjentatte lovbrudd.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre gir ikke sin støtte
til forslaget. Disse medlemmer er enige
med forslagsstillerne i at økende ungdomskriminalitet er en utfordring som
må tas på alvor, og at det er behov for tiltak overfor barn som
har begått alvorlige eller gjentatte lovbrudd. Det gjelder for barn
både over og under den kriminelle lavalderen. Disse
medlemmer mener likevel at dette forslaget om et landsdekkende
institusjonstilbud har flere problematiske sider når det gjelder
barns rettssikkerhet.
Disse medlemmer viser
til artikkel 37 bokstav b i FNs barnekonvensjon, der det fastslås
at frihetsberøvelse av barn skal skje på «lovlig måte» og bare benyttes som
«en siste utvei» og «for et kortest mulig tidsrom». Disse medlemmer viser til behovet for
å sikre tilstrekkelige rettssikkerhetsgarantier. Alle former for tvang,
inklusive frihetsberøvelse, utløser særlige rettssikkerhetskrav.
Dette gjelder særlig i saker som gjelder barn.
Disse medlemmer mener
det ikke er gjort rede for hvordan forslaget om et lukket institusjonstilbud står
seg mot forpliktelsene som følger av FNs barnekonvensjon, og hvordan
barns rettigheter, behov og rettssikkerhet skal ivaretas. Disse medlemmer viser særlig til at institusjonsopphold
ikke skal være frivillig, og at forslaget kan nødvendiggjøre videre
hjemler for bruk av tvang overfor barn som begår alvorlig eller
gjentatt kriminalitet. Videre legger forslaget opp til at det bør
være mulig å pålegge elektronisk kontroll for å hindre rømming.
Disse medlemmer viser
til Advokatforeningens høringsinnspill, der forslaget omtales som
uklart formulert. Advokatforeningen skriver videre:
«Dersom det er tenkt som et lovforslag,
er det uklart hvilket prosessreglement som skal gjelde og hvilke
sikkerhetsventiler som skal implementeres.»
I høringsinnspillet uttrykker Advokatforeningen sterk
skepsis til forslaget og bekymring for at forslaget i realiteten
vil innebære en senking av terskelen for frihetsberøvelse av barn. Disse medlemmer mener det er svært bekymringsfullt,
all den tid frihetsberøvelse av barn kun skal benyttes som en siste
utvei.
Disse medlemmer viser
videre til at det per i dag allerede finnes hjemler for å plassere
barn i institusjon, både gjennom barnevernsloven §§ 6-1 og 6-2 og som
vilkår for betinget reaksjon.
Disse medlemmer mener
videre at fokuset bør være på å styrke eksisterende tilbud og sikre
at disse er tilpasset behovene til barn som har begått alvorlige
lovbrudd, heller enn å opprette nye institusjoner.