3.1 Om Riksrevisjonens konklusjoner
Komiteen viser til
at målet med undersøkelsen har vært å vurdere myndighetenes styring
og samordning for å nå Stortingets lovfestede klimamål. Undersøkelsen
omfatter primært budsjettårene 2022 og 2023. Som bakgrunn for undersøkelsen
viser Riksrevisjonen til at Norge har lovfestet en reduksjon i klimagassutslippene
med 55 pst. innen 2030, sammenlignet med 1990. Det skal skje både
ved at vi reduserer utslippene i Norge og ved kjøp av klimakvoter.
Det vises videre til at klimaloven samtidig sier at Norge skal bli
et lavutslippssamfunn innen 2050 med utslippsreduksjoner på 90 til 95
pst. sammenlignet med 1990. For å komme dit har regjeringen satt
et omstillingsmål som sier at de innenlandske utslippene alene må
ned med 55 pst. innen 2030. Riksrevisjonen vurderer ikke realismen
i Stortingets vedtak, men kun regjeringens oppfølging av Stortingets
vedtak.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
Det gjenstår mye
arbeid med å utvikle virkemidler for å nå klimamålene.
-
Klimamålene er lite konkretisert og forpliktende formulert
i de enkelte departementenes styring.
-
Et system for bedre styring og samordning
er etablert, men den reelle samordningen er likevel for svak.
-
Det er usikkert i hvilken grad det blir
mulig å kjøpe utslippsenheter, skogkreditter og kvoter i utlandet for
å nå Norges klimamål.
-
Rapporteringen gir ikke tilstrekkelig informasjon om
framdriften og om hvordan Norge skal nå klimamålene.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådenes svarbrev
til Riksrevisjonen av 5. juni 2024, der energiministeren, kommunal-
og distriktsministeren, landbruks- og matministeren, fiskeri- og
havministeren og samferdselsministeren påpeker at klimamålene ikke
er fordelt ned på enkeltsektorer, og at det derfor ikke er gitt
at det er mulig eller hensiktsmessig å konkretisere dem ned til
hvordan den enkelte sektor skal bidra. Disse
medlemmer viser også til at Whole-of-government-koordinering
under OECDs anbefalinger for samstemt politikk for å nå bærekraftsmålene
ikke inngår som en del av Stortingets vedtak og forutsetninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til Riksrevisjonens
konklusjon om at det er kritikkverdig at de ansvarlige departementer
ikke har etablert en styring og samordning som er tilpasset den
sektorovergripende samfunnsutfordringen som klimaendringene utgjør. Disse medlemmer merker seg det svar statsministeren
har gitt på komiteens brev fra 12. november 2024, og konstaterer
at det er mangel på samsvar mellom dette svaret og det ansvaret
statsministeren selv påtok seg i Stortinget 21. oktober 2021 for
å sikre et helhetlig og koordinert arbeid med klimautfordringene:
«Den sentrale rollen
står her. Statsministeren kommer til å engasjere seg i det arbeidet
for fullt.»
Disse medlemmer fastslår
at Riksrevisjonens kritikk med dette også er en dom over statsministerens egen
oppfølging av regjeringens samlede innsats for en samordnet og effektiv
innsats i klimaarbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt slutter seg til Riksrevisjonens vurdering
av at det er kritikkverdig at de ansvarlige departementene ikke
har etablert en styring og samordning som er tilpasset en av vår
tids største sektorovergripende samfunnsutfordringer. Disse medlemmer slutter seg til vurderingen
om at det er behov for mer systematikk og åpenhet om hvordan myndighetene
planlegger å nå Stortingets vedtatte klimamål, og understreker regjeringens ansvar
for å etablere tilstrekkelige tverrsektorielle arbeidsformer og
utvikle virkemidler som gjør at Norge når de mål Stortinget har
vedtatt. Disse medlemmer slutter seg
til vurderingen av at det er usikkert i hvilken grad det blir mulig
å kjøpe klimakvoter i utlandet i kommende år, og viser til at å
legge kvotekjøp til grunn for å nå klimamål gir usikre styringssignaler
til næringslivet som kan forsinke omstillingen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
derfor over en årrekke har tatt til orde for å prioritere omstilling
og utslippskutt i Norge. Dette medlem er
bekymret for at manglende omstilling vil skade norsk konkurransekraft
i årene som kommer.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt mener at kutt i klimagassutslippene
til rike land skal tas innenlands, og at det i forbindelse med statsbudsjettet bør
legges fram forpliktende klimabudsjetter og klimaplaner for hvordan
dette skal skje. Videre bør det også lages delplaner for alle samfunnssektorer
som viser hvordan utslippene skal reduseres, både på kort og lang
sikt.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til statsminister Jonas Gahr Støres svarbrev
til kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 20. november 2024.
Dette medlem viser
til at statsministeren trekker frem øremerking av midler til nullutslippslastebiler gjennom
Enova som et av regjeringens virkemidler for å nå Norges klimamål
i henhold til Parisavtalen. Dette medlem påpeker
at regjeringen i statsbudsjettet for 2025 foreslår et reelt kutt
i bevilgningen til Enova på 700 mill. kroner, sammenlignet med saldert
budsjett for 2024. Videre kan ikke dette medlem se
hvordan Enovas punktutslippsprogram blir fulgt opp i statsbudsjettet
for 2025. Dette medlem mener Norge må styrke
Enova betydelig for å redusere punktutslipp i industrien og sikre
Norge en ledende posisjon innen karbonfangst- og lagring.
Dette medlem mener
at statsministerens svarbrev illustrerer at regjeringen fører en
kortsiktig klimapolitikk. Dette medlem viser
til Klimautvalget 2050 sin vurdering av at det er et stort misforhold
mellom de uttalte ambisjonene i klimapolitikken og vedtatte tiltak
og virkemidler, og at en målrettet omstilling til et lavutslippssamfunn
må starte nå.
Dette medlem viser
til regjeringens klimastatus og -plan og de ikke-kvotepliktige utslippene
under innsatsfordelingsforordningen innenfor transport-, jordbruks-,
bygg- og avfallssektoren, hvor regjeringen med dagens politikk står
overfor et utslippsgap på 5,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter
for å nå målet i 2030. Dette til tross for at regjeringen satser
på en storstilt import av biodrivstoff, som både har store bærekraftsutfordringer og
manglende omstillingseffekt.
Dette medlem viser
i den forbindelse til Miljødirektoratets rapport Et 2035-bidrag
som sikrer omstilling nasjonalt, som fraråder økt bruk av biodrivstoff
utover gjeldende omsetningskrav.
Dette medlem viser
videre til statsministerens svarbrev om at regjeringen planlegger
å kjøpe klimakvoter i utlandet for å tette utslippsgapet under innsatsfordelingsforordningen.
Dette medlem forbløffes
med dette over regjeringens kortsiktighet i klimapolitikken. Dette medlem mener at norsk klimapolitikk
ikke bare kan belage seg på kvotekjøp i utlandet og storstilt import
av biodrivstoff. Dette medlem avviser
ikke at det er sentralt med fleksibilitet for å nå klimamålene på
kort sikt, men understreker behovet for nasjonale utslippskutt for
å nå det lovfestede målet i klimaloven om at Norge skal bli et lavutslippssamfunn
innen 2050. Dette medlem mener videre
at kjøp av utslippskutt i utlandet må komme i tillegg til, og ikke
istedenfor, utslippsreduksjoner i Norge.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til at Riksrevisjonen i sin undersøkelse av
myndighetenes styring og samordning for å nå Stortingets vedtatte
klimamål beskriver at «det i utslippsframskrivningene i den årlige
rapporteringen er lite synliggjort hvor stor usikkerheten er» og
peker videre på at «lite informasjon om usikkerhet svekker beslutningsgrunnlaget
når Stortinget og regjeringen vurderer behovet for endringer i virkemiddelbruken». Videre
peker Riksrevisjonen på at «det gjenstår mye arbeid med å utvikle
virkemidler for å nå klimamålene». Disse medlemmer viser
videre til framskrivningene i Nasjonalbudsjettet 2025 (Meld. St.
1 (2024–2025)), der utslippene i Norge anslås å være på 37,8 millioner tonn
CO2-ekvivalenter (Mt-CO2-e) i 2030, som tilsvarer en
nedgang på 26 pst. fra 1990 med vedtatt politikk. Med denne framskrivningen
vil regjeringens omstillingsmål for hele økonomien om 55 pst. kutt
i 2030 sammenlignet med 1990 ikke bli nådd før lenge etter 2040. Disse medlemmer understreker at vedtatt
politikk dermed er langt ifra tilstrekkelig for å sikre at Norge
er i rute med å nå Norges klimamål, og at det derfor kreves ekstra
sterke virkemidler framover.
Disse medlemmer viser
til at det i regjeringens klimastatus og -plan 2025 (Særskilt vedlegg
til Prop. 1 S (2024–2025)), legges opp til en forsterket planlagt
politikk i ikke-kvotepliktig sektor. Likevel anslås det et utslippsgap
på 5,4 Mt-CO2-e over perioden. Regjeringen opplyser ikke
om utslippskutt under kvotepliktig sektor av forsterket politikk,
men det refereres til at dette må sees i sammenheng med EU. I skog-
og arealbrukssektoren ligger Norge an til å få et underskudd til
netto-null-forpliktelsen på 36,4 Mt-CO2-e (7,4 Mt-CO2-e
årlig) over første bokføringsperiode. Regjeringen viser videre til
at Norge kan få et underskudd også i neste bokføringsperiode på
potensielt 1,4 Mt-CO2-e samlet for perioden 2026–2030.
Regjeringen varsler i klimastatus og -plan 2025 at utslippsgapet
i ikke-kvotepliktig sektor skal dekkes med fleksibilitetsmekanismer,
og at det planlegges for å dekke utslippsunderskuddet i skog- og
arealbrukssektoren ved kjøp av skogkreditter og kompensasjonsmekanismer.
Det åpnes også for å ta i bruk Parisavtalen artikkel 6. Disse medlemmer vil understreke at EU-kommisjonens
plan for nedtrapping av kvotetildeling betyr at det vil være tomt
for kvoter rundt 2040 i kvotepliktig sektor. Videre viser en undersøkelse
gjort av Miljødirektoratet at det med eksisterende virkemiddelbruk
i EU, Island og Norge ligger an til et underskudd i innsatsfordelingen
selv med forsterket planlagt politikk og inkludert konverterte kvoter
fra kvotesystemet og overskudd av utslippsenheter fra tidligere
år. Det er dermed høyst usikkert om det er overskudd av utslippsenheter
i ikke-kvotepliktig sektor framover. Også Riksrevisjonens undersøkelse
viser at det er risiko for at det kun vil være et begrenset antall
utslippsenheter og skogkreditter tilgjengelig for kjøp innenfor
avtalen med EU i perioden fram til 2030. Disse
medlemmer har notert at det i nasjonalbudsjettet 2025 i noen
grad er synliggjort ulike framskrivninger ved ulik økonomisk vekst og
mulig teknologisk utvikling, og at det i klimastatus og -plan 2025
beskrives usikkerhet rundt framtidig kvotepris, bruk av fleksibilitetsmekanismer,
kompensasjonsmekanismer og skogkreditter. Disse
medlemmer vil likevel understreke at det ikke har foreligget
Stortinget eller offentligheten en helhetlig analyse for å belyse ovennevnte
usikkerheter, og at det verken i nasjonalbudsjettet 2025 eller klimastatus
og -plan 2025 foreligger ulike sårbarhetsanalyser eller framskrivninger
som belyser usikkerheten knyttet til kvotebruk, fleksibilitetsmekanismer
og skogkreditter, ei heller ulike scenarioer med ulik virkemiddelbruk
for å kompensere for eventuelle usikkerheter og i tilstrekkelig
grad bidra til at Norge når klimamålene. Disse
medlemmer noterer seg at regjeringen likevel legger opp til
å ta i bruk disse usikkerhetene som de viktigste virkemidlene i
klimapolitikken. Disse medlemmer vil
også løfte fram at det ikke er gjort en kvantifisert beregning av
utslippseffekten av totaliteten av statsbudsjettet 2025, til tross
for at det i klimaloven er forankret at det årlig skal redegjøres for
klimaeffekten av framlagt budsjett.
Disse medlemmer mener
klimaendringene, og hvordan Norge skal nå sine klimamål, er av svært
komplisert og alvorlig karakter, og at det derfor bør stilles strenge
krav til opplysningens omfang i behandling av saker som gjelder
klimapolitikk.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener det ikke er lagt fram tilstrekkelig
nok informasjon om alternative virkemidler, tiltak og usikkerheter
til at Stortinget har godt nok beslutningsgrunnlag for å vurdere
endringer i virkemiddelbruken eller klimastyringen for å nå Norges
klimamål. Dette medlem vil også understreke
at klimastatus og -plan er et særskilt vedlegg til statsbudsjettet
og på slik måte ikke blir reelt politisk behandlet av Stortinget.
Dette til tross for at Miljøpartiet De Grønne tidligere har fremmet
forslag om å få klimastatus og -plan behandlet på Stortinget, blant
annet i Innst. 9 S (2023–2024), men blitt nedstemt.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne vil minne om at regjeringen
plikter å gi supplerende opplysninger i saker der ny informasjon
kommer etter at saken er framlagt for Stortinget, men før Stortinget
har fattet vedtak i saken. Disse medlemmer vil
i den forbindelse løfte fram store endringer som har skjedd i verden
og som har innvirkning på norsk klimapolitikk. Den 28. oktober 2024
kunne Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) varsle om at konsentrasjonen
av klimagasser i atmosfæren har steget til et rekordhøyt nivå, og
akkumuleringen av CO2 i atmosfæren skjer raskere enn
noensinne (Greenhouse Gas Bulletin, WMO, 2024). FNs klimasjef, Simon
Stiell, uttalte i forbindelse med rapportlanseringen at verdens land
kun har lovet en brøkdel av utslippskuttene som trengs for å nå
Parisavtalen. Dette ble også bekreftet da FN lanserte sin «Emissions
Gap Report 2024» den 24. oktober 2024, som viser at med dagens klimapolitikk styrer
verden mot 2,6–3,1 graders oppvarming. Rapporten er tydelig på at
alle lands klimaambisjoner må forsterkes, at det kreves mye sterkere
virkemidler, og at tiltak må iverksettes umiddelbart. Det løftes
fram at de rike landene med høye utslipp må ta de tyngste løftene (UNEP,
2024). Videre kom en historisk klimadom mot Sveits i april 2024,
da Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) bekrefter at klimaendringene
krenker menneskerettighetene, og at det er statenes ansvar å sette
på plass tiltak for å sørge for at brudd ikke skjer, og dermed følger
sine forpliktelser under Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK). Når EMD felte Sveits, var det fordi landet ikke hadde vedtatt
bindende konkrete virkemidler for hvordan utslippsmålene skal nås,
og fordi det manglet et karbonbudsjett for beregning av gjenstående
utslippsmuligheter. Dette får avgjørende betydning også i norsk
rett, fordi EMK gjelder som norsk lov. Disse
medlemmer synes det er svært alvorlig at denne informasjonen
ikke er ivaretatt i regjeringens klimastatus og -plan og heller
ikke opplyst om i etterkant av framleggelsen.