Proposisjonens hovedinnhold
Utenriksdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
om å innføre en egen bestemmelse om taushetsplikt i sanksjonsloven.
Taushetsplikten foreslås å omfatte opplysninger om noens formues-
eller inntektsforhold eller andre økonomiske, bedriftsmessige eller
personlige forhold. Det foreslås at lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten
i forvaltningssaker (forvaltningsloven) §§ 13 a til 13 e gjelder
som utfyllende regler til den foreslåtte taushetsplikten. I tillegg
foreslås det en bestemmelse som gir Kongen fullmakt til å gi forskrift
om adgangen til å dele opplysninger med andre land, Den europeiske
union (EU) og FNs sikkerhetsråd og deres organer når det er nødvendig
for effektiv gjennomføring av sanksjoner etter sanksjonsloven.
Lov om gjennomføring av internasjonale sanksjoner
(sanksjonsloven) trådte i kraft 16. april 2021 og gir Kongen fullmakt
til å gi forskrift til å gjennomføre sanksjoner vedtatt av FN eller
mellomstatlige organisasjoner som EU, eller som ellers har bred
internasjonal oppslutning. Loven erstattet og opphevet lov 7. juni
1968 nr. 4 til gjennomføring av bindende vedtak av De Forente Nasjoners
Sikkerhetsråd og lov 27. april 2001 nr. 14 om iverksetjing av internasjonale
ikkje-militære tiltak i form av avbrot eller avgrensing av økonomisk
eller anna samkvem med tredjestater eller rørsler. Loven utvidet,
i takt med den internasjonale utviklingen, hjemmelen til å gjennomføre
internasjonale sanksjoner som Norge har sluttet opp om, og inneholder
blant annet presiseringer om regelverkets geografiske anvendelsesområde, enkeltpersoners
klageadgang og straff.
Bruken av sanksjoner som virkemiddel i utenrikspolitikken
er i stadig sterk utvikling. Det har vært en kraftig økning i antall
sanksjonsregimer samt en endring i hva sanksjonene nærmere går ut
på, hvilke tiltak som forutsettes gjennomført i norsk rett, og hvilke
aktører som berøres av nye tiltak.
Siden vedtakelsen av sanksjonsloven i 2021 har Norge
blant annet sluttet opp om historisk omfattende sanksjoner som er
innført av EU mot Russland som følge av landets folkerettsstridige
angrepskrig mot Ukraina, med noen mindre tilpasninger. Sanksjonene
er gjennomført i forskrift i medhold av sanksjonsloven og omfatter
en rekke type restriksjoner rettet mot ulike næringssektorer. Omfanget
av og bredden i sanksjonstiltakene innebærer at private aktører
innenfor ulike sektorer blir berørt av regelverket. Sanksjoner vedtas
også ofte i en utenrikspolitisk krise, og de enkelte tiltakene må
iverksettes raskt for å få ønsket effekt. Borgere og selskaper gis
ofte liten tid til å innrette seg etter tiltakene. I tillegg til
behandlingen av enkeltsaker spiller derfor veiledning fra det offentlige
en stor rolle i å sikre etterlevelsen av regelverket.
Flere henvendelser til Utenriksdepartementet
er søknader om tillatelse, unntak eller dispensasjon etter sanksjonsregelverket,
mens en rekke andre henvendelser knytter seg til veiledning om regelverket.
Flere av sanksjonsforskriftene pålegger også i enkelte tilfeller rapporteringsforpliktelser
for private aktører om å gi nærmere opplysninger til departementet.
Utenriksdepartementet har bred og variert kontakt med
ulike private aktører innenfor flere sektorer av næringslivet. I
kjølvannet av de omfattende sanksjonene mot Russland har det vært
en stor økning i antall henvendelser om sanksjoner.
Erfaringene fra departementets behandling av
saker etter sanksjonsregelverket er at næringslivsaktører ser et
stort behov for fortrolighet rundt opplysninger som de gir. Det
er uheldig dersom private aktører blir tilbakeholdne med å søke
veiledning fra departementet i disse sakene, i frykt for at opplysningene
de gir til departementet, kan bli offentliggjort. Departementet
mener derfor det er grunn til å verne om muligheten for fortrolig
dialog mellom departementet og relevante aktører. Slik dialog er
viktig for å sikre etterlevelse av sanksjonsregelverket.
Antallet sanksjonssaker som er behandlet, men også
omfanget av innsynskrav i disse sakene, har økt betraktelig de siste
årene. Innsyn i forvaltningens dokumenter reguleres av lov 19. mai
2006 nr. 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova). I
lovens § 13 fremgår det at «[o]pplysningar som er underlagde teieplikt
i lov eller i medhald av lov, er unnatekne frå innsyn». Etter dagens
regelverk er det i hovedsak bare taushetsbelagt informasjon omfattet
av forvaltningsloven § 13 som kan unntas offentlighet.
Forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2 om
taushetsplikt i drifts- eller forretningsforhold fordrer en konkret
vurdering av om opplysningene som er gitt, kan føre til økonomisk
tap for virksomheten det gjeld,er, dersom de blir offentliggjort.
Dette er i de fleste tilfeller en krevende vurdering som foranlediger
nærmere kunnskap om aktørene som har avgitt opplysningene, og hvilken
del av næringslivet de opererer i. Siden sanksjonsregelverket berører
en rekke ulike sektorer, kan det være spesielt krevende å foreta
en riktig vurdering. I forslaget er det derfor lagt betydelig vekt
på å skape forutsigbarhet for samtlige aktører som har behov for
en dialog med departementet om sanksjonsregelverket om adgangen
til å offentliggjøre informasjonen de deler i den forbindelse. Dette
legger også til rette for en mer effektiv forvaltning av spørsmål
om innsyn.
Sanksjonsregelverket innebærer også at Utenriksdepartementet
må samarbeide med en rekke andre organer som har en rolle i oppfølgingen
av saker etter regelverket. Dette gjelder særlig tollmyndighetene,
som utfører kontroll etter vareførselslovgivningen, og Finanstilsynet,
gjennom dets virksomhet etter hvitvaskingsregelverket. Videre har
sanksjonsfeltet tette forbindelseslinjer til eksportkontrollregelverket
og Utenriksdepartementets rolle som eksportkontrollmyndighet. I
tillegg kan finansforetak som er omfattet av lov 10. april 2015
nr. 17 om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven),
og særlige yrkesgrupper være underlagt en rapporteringsplikt etter
sanksjonsregelverket. Felles for disse organene og aktørene er at
de er underlagt egne regler om taushetsplikt.
I dette forslaget om taushetsplikt er det derfor
lagt betydelig vekt på å harmonisere taushetspliktens omfang med
tilsvarende bestemmelser i tilstøtende regelverk. Formålet er å
legge til rette for nødvendig informasjonsflyt mellom alle relevante
aktører, med sikte på en effektiv forvaltning av sanksjonsregelverket,
samtidig som behovet for tillit og fortrolighet ivaretas.
Behovet for å legge til rette for nødvendig
informasjonsflyt i forvaltningen av sanksjonsregelverket blir enda
større når Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (DEKSA)
kommer i virke fra 1. januar 2025. Siktemålet er at DEKSA skal bidra
til å styrke gjennomføringen av sanksjoner i Norge.
Oppsummert er forslaget til en egen bestemmelse om
taushetsplikt i sanksjonsloven motivert av de berørte private aktørers
økende behov for veiledning i konkrete saker i takt med at sanksjonsregelverket
har blitt mer omfattende og komplekst, behovet for en tillitsfull dialog
mellom private parter og myndighetene, ønsket om økt forutberegnelighet
med hensyn til hvilken type informasjon fra private aktører som
kan offentliggjøres, behovet for å klargjøre grenseflatene til,
og harmonisering med, andre taushetspliktbestemmelser i særlovgivningen
samt tilrettelegging for effektiv informasjonsflyt mellom håndhevende
organer.
Lovforslaget vil ikke ha økonomiske konsekvenser. Innføring
av taushetspliktbestemmelsen kan medføre administrative konsekvenser
ved at departementet mottar flere henvendelser fra privat næringsliv
og personer.
Lovforslaget har vært gjenstand for en åpen,
alminnelig høring. Utenriksdepartementet sendte ut høringsbrevet
5. februar 2024 med høringsfrist 5. mai 2024.
Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden
på stortinget.no.