2. Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, frå Høgre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, frå
Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, frå Framstegspartiet,
Silje Hjemdal,frå Sosialistisk Venstreparti, Kathy
Lie, og frå Venstre, leiaren Grunde Almeland, viser til dei
ulike føreslåtte justeringane i proposisjonen, der hovudgrepet er
den føreslåtte tilleggsløyvinga på 458 mill. kroner til kjøp av
private barnevernstenester, nærmare bestemt kjøp av private institusjonsplassar. Komiteen merkar seg at departementet
grunngjev tilleggsløyvinga med meirutgifter grunna lågare kapasitet
og kapasitetsutnytting på statlege barnevernsinstitusjonar, auke
i talet på born med behov for tiltak i barnevernsinstitusjon og
større behov hos born enn tidlegare, og redusert kapasitetsutnytting og
auka prisar i rammeavtaler med private.
Komiteen er opptatt
av at alle born som har behov for det, får den hjelpa frå barnevernet
som dei har krav på. Komiteen stiller
seg bak framlegget til tilleggsløyving til det statlege barnevernet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til behovet for økte bevilgninger til kjøp av barnevernstiltak
fra både ideelle og kommersielle leverandører grunnet et økt behov for
institusjonsplasser og beredskapshjem. Flertallet merker
seg at barnevernstjenesten melder om at barn har større behov og
utfordringer enn tidligere. Dette krever tettere oppfølging, i tillegg
til at prisene for kjøp har blitt vesentlig dyrere.
Flertallet vil påpeke
Bufetats bistandsplikt og at det har vært altfor mange brudd på
denne plikten. Dette er bekymringsfullt. For å sikre at bistandsplikten
blir fulgt, er det avgjørende at man på kort sikt gjennomfører de
nødvendige kjøpene hos private aktører for å dekke behovet. Flertallet ønsker likevel å presisere
målet om å fase ut de kommersielle aktører fra barnevernet på sikt.
Samtidig må kapasiteten i det statlige barnevernet økes, og det
må legges til rette for en større andel av ideelle aktører med langsiktige
avtaler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at ansvaret
for andrelinjebarnevernet i 2024 ble overført fra fylkeskommunene
til statlige barnevernsregioner, med unntak av Oslo, som beholdt
ansvaret for barnevernstjenestene i kommunen. Helt fra starten i
2004 har Oslo vært underfinansiert for sitt ansvar for andrelinjebarnevernet.
I årene 2004–2015 ble tilskuddet til andrelinjebarnevernet i Oslo
i hovedsak kun prisjustert, mens bevilgningen til Bufetat i tillegg
til prisjustering også ble styrket i flere runder blant annet som
følge av vekst i barnetall og satsinger. I 2016 ble imidlertid tilskuddet
justert for vekst i barnebefolkningen, slik at Oslo har fått demografikompensasjon
for årene etter 2015.
Disse medlemmer støtter
regjeringens forslag til økte bevilgninger med 458 mill. kroner
med den begrunnelse som er gitt i Prop. 4 S (2024–2025), men mener
at de samme utfordringene som skisseres, også gjelder for Oslo.
Det ligger imidlertid ikke forslag om en tilsvarende tilleggsbevilgning
når det gjelder barnevernstjenestene i Oslo.
I forslaget fra regjeringen foreslås det en
økning på 458 mill. kroner til kjøp av private barnevernstjenester og
private fosterhjem. I 2024 er det 138 919 innbyggere i Oslo i aldersgruppa
0–18 år. Dette utgjør 11,79 pst. av alle landets innbyggere i denne
aldersgruppa. En relativt lik andel av økningene som er foreslått
til det øvrige barnevernet, vil for Oslos del dermed utgjøre om
lag 54 mill. kroner.
Disse medlemmer er
klar over at finansieringen av barnevernet i Oslo i utgangspunktet
skjer med tildeling over Kommunal- og distriktsdepartementets budsjett,
og framkommer i tabell C-fk «Saker med særskild fordeling for fylkeskommunane». Disse medlemmer mener imidlertid at de
samme utfordringene som gjelder for kjøp av private barnevernstjenester
i resten av landet, også må gjelde for Oslo. Oslo bør derfor kompenseres
på like vilkår med de øvrige statlige barnevernsregionene. Disse medlemmer foreslår derfor at det
opprettes en egen tilskuddspost som kompenserer Oslo kommune tilsvarende
som de statlige barnevernsregionene.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2024 gjøres
følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
854
|
|
Tiltak
i barne- og ungdomsvernet:
|
|
|
63 (NY)
|
Tilskudd
til barnevernstjenester i Oslo, bevilges med
|
54 000 000»
|
Disse medlemmer mener
videre at det samme prinsippet må gjelde for statsbudsjettet for
2025, der det fra regjeringens side er foreslått en økning til de
statlige barnevernsregionene på 552 mill. kroner, uten at Oslo er
kompensert tilsvarende for sine utfordringer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser i så måte til sine respektive alternative statsbudsjett
for 2025, der det foreslås en økt bevilgning til barnevernstjenester
i Oslo på 73,8 mill. kroner, tilsvarende Oslos naturlige andel.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet støtter regjeringens forslag til tilleggsbevilgning
til kjøp av private institusjonsplasser, både fra kommersielle og
ideelle leverandører.
Dette medlem er
bekymret over barnevernets stadige brudd på bistandsplikten. Når
formålet med bistandsplikten er å sørge for at barn som har behov
for tiltak utenfor hjemmet, får et egnet plasseringssted, sier det
seg selv at brudd på denne er alvorlig for de barn og unge som trenger
hjelp. Det ansvaret hviler på offentlige myndigheter.
Dette medlem merker
seg at dagens regjering setter ideologi foran barnets beste med
sitt uttalte mål om å prioritere offentlige og ideelle tiltak foran
bruken av private barnevernsinstitusjoner. Dette
medlem mener at offentlige og private barnevernstjenester
– både kommersielle og ideelle – bidrar til nødvendig kvalitet og
mangfold. Det gir hvert enkelt barn best mulig tilpasset tiltak.
Slik har det vært i en årrekke, og slik vil det nødvendigvis også
være fremover.
Dette medlem registrerer
at regjeringens forslag om tilleggsbevilgning klart og tydelig viser
at regjeringen har tatt feil i sitt forsøk på å kutte ned på bruk
av den nødvendige kompetansen som private leverandører kan bidra
med.
Dette medlem viser
videre til at ingen av disse midlene kommer barnevern i Oslo til
gode. I 2004 ble ansvaret for andrelinjebarnevernet overført til
statlige barnevernsregioner, men Oslo beholdt sitt ansvar og mottar
for dette en særskilt tildeling over statsbudsjettet for å sikre
at Oslo får den finansieringen som er nødvendig for å ivareta ansvaret
for andrelinjebarnevernet i Oslo på samme måte som Bufetats regioner
gjør. Når de statlige barnevernsregionene kompenseres for økte kostnader
i andrelinjebarnevernet uten at en tilsvarende kompensasjon gis
til Oslos andrelinjebarnevern, er dette en stor skjevfordeling,
og det vil først og fremst ramme barna som har behov for institusjonsplass
eller fosterhjem. Med den utviklingen man har sett i kriminalitet
og alvorlige voldsepisoder begått av barn og unge under kriminell
lavalder, er det uforståelig at ikke en del av denne kompensasjonen
også gis til andrelinjebarnevernet i hovedstaden.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til regjeringens fremlagte strategi for institusjonsbarnevernet:
Vårt felles ansvar – ny retning for barnevernets institusjonstilbud.
Strategien følger opp Barnevernsinstitusjonsutvalgets NOU 2023:
24 og viser en ny innretning for institusjonstilbudet, der barn
skal slippe å flytte, og der en skal få helsehjelp, utviklingsstøtte
og beskyttelse. 58,5 mill. kroner er satt av for neste år til utprøving
gjennom en pilot. Flertallet vil også
understreke viktigheten av at de regionale helseforetakene fra i
år har fått i oppdrag å planlegge for helseteam knyttet til alle
institusjoner, hvor det er inngått samarbeidsavtaler mellom helse-
og barnevern i alle regioner. Det vises videre til at det jobbes
med implementering av Nasjonalt forløp for barnevern, som skal være
en grunnmur for helsesatsingen i barnevernet, i tillegg til en styrket
helsekartlegging, samt bedre innretning av skoletilbudet. Samtidig
vil flertallet vise til at etter flere
år med nedgang i behovet for institusjonsplasser har det fra høsten
2022 vært en økning i antall barn med behov for akutt- og behandlingsplasser,
i tillegg til at disse barna har mer sammensatte behov enn tidligere.
Flertallet mener
det er svært viktig å sikre økt grunnberedskap i institusjonsbarnevernet.
Det vil si at arbeidet med å øke statlig, offentlig kapasitet må
prioriteres, og at dette må suppleres med økte langsiktige rammeavtaler
med private, og da særlig ideelle aktører. Flertallet viser
til målet om ideell vekst, at det er opprettet en egen intensjonsavtale
mellom regjeringen og ideell sektor på barnevernsfeltet, og at avtaler
med ideelle aktører er prioritert gjennom flere plasser med kjøpsgaranti
og krav om ideelle eiere. Flertallet viser
til at under forrige regjering var det en stor økning i kjøp fra kommersielle
aktører på barnevernsfeltet, på bekostning av offentlige plasser
og grunnberedskap for barna med de aller største behovene. Særlig
vises dette gjennom at en stor andel av plassene kjøpes gjennom
enkeltkjøp, hos private uten rammeavtaler, og der det gjøres avtaler rundt
hvert barn. Flertallet mener at man
ikke kan fortsette å drive norsk barnevern med så liten grunnberedskap
for akutt- og behandlingsplasser, og at det er et klart mål å redusere
dyre enkeltkjøp og bygge opp statlig kapasitet. Slik vil akuttberedskapen
i barnevernet gjøres mindre avhengig av dyre enkeltkjøp fra kommersielle
aktører. Denne omstillingen er regjeringen i gang med, men all omlegging
må gjøres på en måte som sikrer barnas behov i omstillingen. I en
situasjon der barn står uten tilbud, og behovet for flere plasser
har blitt betydelig større, må det sikres finansiering av flere
plasser. Flertallet vil understreke
at bedre kvalitet i barnevernet er når man sørger for at ressursene
blir i barnevernet og starter en nødvendig omstilling for å styrke
den offentlige og ideelle kapasiteten, bygger opp større grunnberedskap
og reduserer risikoen for de mest sårbare barna. Det dreier seg både
om erfaring, kunnskapsdeling og økonomi. Flertallet vil
også sikre inngripen på et lavest mulig nivå, noe som sikres best
når tiltaket ikke har som formål å skulle tjene penger. Det er det
offentlige som har ansvar for barnevern, og det er viktig å hindre
tap av kompetanse i offentlig barnevern.
Flertallet viser
til at andrelinjetjenesten i barnevernet siden 2004 har vært lagt
til staten ved Bufetat. Før 2004 lå den til fylkeskommunen. Ved
den statlige overtakelsen ble Oslo holdt utenfor reformen. Oslo
kommune har i dag fortsatt det helhetlige ansvaret for barnevernet
ved Barne- og familieetaten (BFE), og har selv ansvar for å etablere
og drive institusjoner og godkjenne private og kommunale institusjoner.
Flertallet viser
til NOU 2023: 24 Med barnet hele vegen der Barnevernsinstitusjonsutvalget
så på dagens skille mellom Bufetat og BFE, og det kommer fram at
det finnes parallelle utviklingsløp og systemer. Blant annet har
Bufetat og BFE ulike målgruppedifferensieringer, fagmodeller og
kompetansemodeller, og rapporteringskrav og statistikk praktiseres
ulikt. En annen forskjell er at statlige bevilgninger til institusjonsområdet
ikke nødvendigvis tilfaller BFE. Kostnadsvekst utløser budsjettøkninger
for Bufetat, men ikke for BFE. Samtidig fører ikke kostnadsreduksjoner
i Bufetat til kutt i budsjettet for BFE. Slik er Oslo kommune i
dag skjermet for kutt i finansiering ved kostnadsreduksjoner, men
får heller ikke automatisk del av økt finansiering ved økte driftskostnader
i Bufetat.
Flertallet viser
til at Oslo kommunes barnevern finansieres gjennom tildeling over
Kommunal- og distriktsdepartementets budsjett. Flertallet ber
regjeringen i samarbeid med Oslo kommune gå gjennom dagens finansieringsordninger
for barnevernet i Oslo kommune, for å sikre at barnevernet i Oslo
blir finansiert på en likeverdig måte med andre barnevernstjenester
i landet, og tiltak for å sikre et forbedret og forsterket samarbeid
mellom BFE og det statlige barnevernet (Bufetat).