Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes
og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Anja Ninasdotter Abusland
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Liv Gustavsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege
Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til Meld. St.
34 (2023–2024) En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon
og trivsel på 5.–10. trinn, som ble lagt frem 13. september 2024.
Komiteen viser til
at skolen skal være et sted hvor elevene lærer og opplever mestring,
tilhørighet og trygghet og får kunnskap og ferdigheter til å klare
seg videre i livet. Det er viktig at elevene lærer seg å lese, skrive og
regne, og det legger grunnlaget for videre læring.
Komiteen er bekymret
over den negative utviklingen i skolen, hvor elevenes læringsresultater
i lesing, realfag og demokratiforståelse går ned. Det er for mange elever
som presterer under kritisk grense i lesing, skriving og regning
når de starter i 8. klasse, og som går ut av ungdomsskolen med svake
grunnleggende ferdigheter. Resultatene viser også at guttene er
overrepresentert i denne gruppen. Komiteen er
også bekymret over at fraværet øker, og at flere melder om mobbing,
lav trivsel og fallende motivasjon. Komiteen mener
det må tas grep for å sørge for at alle elever trives, mestrer og
lærer på skolen, hvor skolen i større grad også forbereder elevene
på videre utdanning, særlig inn mot yrkesfaglige utdanningsløp.
Komiteen mener det
er rom for en mer praktisk og variert skole for elever på mellomtrinnet,
hvor en i større grad bruker utforskende læring for å gjøre skolehverdagen
mer meningsfull og motiverende for elevene. Komiteen viser
til at det i de nye læreplanene (LK20) er gode muligheter for å
nærme seg det faglige innholdet på en mer praktisk, variert og utforskende
måte, men at skolen i for liten grad benytter seg av dette handlingsrommet.
Komiteen ser frem
til arbeidet med hvordan en i større grad kan sørge for å ivareta
og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling.
Komiteen viser til
at det er en klar sammenheng mellom elevers resultater på ungdomsskolen
og sannsynligheten for å fullføre videregående opplæring. Komiteen mener derfor det er bra at det
nå letes etter konkrete løsninger for hvordan skolen kan gjøres
enda bedre, og sørge for at enda flere elever fullfører videregående
skole.
Komiteen understreker
at man er helt avhengig av gode lærere for å lykkes med at enda
flere elever opplever mestring og læringsglede i skolen. Komiteen mener at lærere i større grad
må få tillit og rom til å utføre jobben sin, og at samfunnet må
erkjenne at det er lærerne som er lederne i klasserommet. Det er
en viktig jobb som gjøres i norske klasserom, og komiteen har tillit
til lærernes profesjonsfaglige kompetanse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, er bekymret for at for mange elever sliter med
å lese, skrive og regne skikkelig. I tillegg øker fraværet, mobbingen
og uroen, for mange lærere og rektorer slutter, og særlig gutter
sliter med å henge med i skoleløpet. PISA-undersøkelsen viste en
alvorlig utvikling i flere fag, men særlig i matematikk og naturfag.
1 av 3 elever sliter med lesing, 1 av 3 elever kan ikke regne godt
nok og antallet som får tilrettelagt opplæring, øker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ønsker å fremheve målsettingene
som presenteres i denne stortingsmeldingen. Norsk skole skal gi
alle elever muligheten til å lykkes og oppnå sine livsdrømmer. Gjennom
skolen kan vi skape et samfunn med små forskjeller og like muligheter
for alle. For å oppnå dette må motivasjonen økes, slik at elevene
lærer mer og bedre, og at undervisningen oppleves som relevant for
deres hverdag og fremtid. Regjeringen har som mål å snu den negative
utviklingen i norsk skole, hvor fallende motivasjon og dårligere
læringsresultater har blitt et alvorlig problem. Mange elever opplever
at skolen i dag er for stillesittende og teoritung. En langsiktig
satsing på mer praktisk, aktiv og variert læring er helt nødvendig
for å heve både motivasjonen og læringsresultatene.
Disse medlemmer vil
også understreke betydningen av å vise tillit til lærere, skoleledere
og kommuner i deres arbeid med å utvikle skolen. Lærere må få tid og
rom til å utøve sin faglige kompetanse og ledelse i klasserommet.
Læreren skal være sjefen i klasserommet og må få tillit til å utøve
denne rollen. Det lokale handlingsrommet for å skape en mer praktisk,
variert og motiverende undervisning må brukes. Fra 1. august 2024,
med ikrafttredelse av ny opplæringslov, har skolene fått større
lokalt handlingsrom i fag- og timefordeling, noe som gir muligheter
til å prioritere praktiske fag og fysisk aktivitet. Samtidig styrkes
kompetansen nasjonalt gjennom etter- og videreutdanning og et nasjonalt program
for en mer praktisk skole.
Disse medlemmer viser
også til at regjeringen har nedsatt et utvalg som skal utrede fellesskolens
rolle i fremtidens samfunn. Å styrke fellesskolen og ruste den for
å møte fremtidens utfordringer er avgjørende for å sikre lik mulighet
til kunnskap og utdanning.
Disse medlemmer ønsker
å vise til det skriftlige innspillet fra Utdanningsforbundet til
komiteens høring om meldingen:
«Utdanningsforbundet deler stortingsmeldingens intensjon
om å gjøre skolen mer praktisk og variert. Vi mener dette er nødvendig
for at skolen skal kunne realisere hele bredden i samfunnsoppdraget:
både utdanning og danning. Skolen må se hele eleven, og gi alle rom
for å utvikle og uttrykke både akademiske, kreative, praktiske og
fysiske sider av seg selv, i fellesskap med andre.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at mye gikk
bedre i norsk skole etter åtte år med regjeringen Solberg. Rekordmange
fullførte videregående skole, lærerne fikk et kompetanseløft, elevene
var mer til stede og elevene med det svakeste utgangspunktet løftet
seg mest. Likevel er det fremdeles for mange som ikke mestrer skolen
eller klarer å fullføre, og det er flere negative utviklingstrekk
i skolen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre gikk i 2021 til valg på at det skal gjennomføres
en helhetlig ungdomsskolereform som øker læringen, trivselen og
motivasjonen hos elevene i ungdomsskolen, og Høyre fremmet forslag
om dette i Stortinget høsten 2021, jf. Dokument 8:18 S (2021–2022)
og Innst. 129 S (2021–2022). Hovedformålet med ungdomsskolereformen
er å utvikle en ungdomsskole med mestring og læringsglede for alle elever:
en ungdomsskole hvor alle lærer å lese, skrive og regne skikkelig,
og får en mer praktisk og variert undervisning i alle fag, slik
at alle elever får anledning til å føle mestring og læringsglede. Disse medlemmer peker på at det vil bidra
til en ungdomsskole hvor elevene blir godt forberedt for videregående
skole. Disse medlemmer viser til at
det har gått flere år uten at regjeringen har fremmet konkrete forslag
for å lykkes med å øke trivsel, læring og motivasjon i skolen. Disse medlemmer mener at denne stortingsmeldingen
i liten grad inneholder konkrete forpliktelser. I stor grad er det snakk
om utredninger og anbefalinger, og i svært liten grad konkrete tiltak
som vil bidra til å bedre situasjonen for elevene.