Forslag
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan
for å redusere bruken av ufaglærte i individuelt tilrettelagt opplæring.
Forslag
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sikre at alle elever,
uavhengig av hvor de bor eller hvilken skole de går på, får muligheten
til å forsere enkeltfag eller skoleår.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen innføre en plikt
for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende
ferdigheter i lesing, skriving og regning ved start på 8. trinn,
og videre at det lages en plan for elevene med mål om at eleven
kan følge forventet progresjon.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen utvide og forsterke
ordningen med tilskudd til entreprenørskapsfremmende aktiviteter
for ungdom for å sikre at hele skoleløpet får tilgang på praktisk
læring om entreprenørskap.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
flere profilskoler i kommunal regi, slik at ungdomsskoletilbudet
blir mer mangfoldig og elever på ungdomstrinnet kan fordype seg
i ulike områder.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen åpne for at friskoler
igjen skal få tilby profilskoler på ungdomstrinnet, som for eksempel
yrkesfaglige ungdomsskoler og realfagsungdomsskoler.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen koble inn Oppfølgingstjenesten
(OT) tidligere, for eksempel på 10. trinn, for bedre å fange opp
elever som står i fare for å droppe ut i overgangen mellom ungdomstrinnene
og videregående opplæring.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen sikre at alle fylker
har tilbud til elever som står i fare for å droppe ut av videregående
skole, eller som har droppet ut av skolen og som står utenfor arbeidslivet.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen sikre at alle fylker
skal ha tilbud til elever som står i fare for å droppe ut av skolen, eller
som har droppet ut av skolen og som står utenfor arbeidslivet. Dette
kan organiseres som et frivillig 11. skoleår.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen vurdere om bevilgninger over
statsbudsjettet til læremidler skal innrettes i en ordning med en
egenandel, slik at kommunene ikke kutter i egne bevilgninger til
innkjøp av fysiske læremidler.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen etablere arenaer
hvor lærerprofesjonen kan møtes for å diskutere vurderingsarbeid
i en modell som ligner Utdanningsdirektoratets opplegg for eksamen.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
bruk av flere og bedre adaptive prøvesett i skolen for å kunne vurdere
både de elevene som presterer på lavt nivå og de som presterer på
høyt nivå, på en mer effektiv og treffsikker måte.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utvikles kurs i bruk av nasjonale prøver for skoleeiere og skoleledere.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen styrke program for
kompetanseutvikling hos skoleeiere.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen styrke og videreutvikle oppfølgingsordningen
for kommuner og skoler med vedvarende svake resultater. Dersom resultatene
ikke viser tegn til bedring, bør det kunne pålegges samarbeid med
kommuner som oppnår bedre skoleresultater.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sikre at kommunene gjennomfører
et kompetanseløft i spesialpedagogikk i kommunene og fylkeskommunene,
og sikre et godt tverrfaglig samarbeid mellom skole, skolehelsetjeneste og
PP-tjeneste.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen sikre god tilgang
på helsesykepleiere, gjerne gjennom supplerende digitale tilbud.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen styrke det systematiske arbeidet
med profesjonsfellesskap på tvers av klasser, skoler og kommuner.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen sikre tverrprofesjonalitet i
laget rundt eleven og læreren, slik at læreren får tid til å være
lærer, og elevene får helhetlig oppfølging.
Forslag fra
Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen innføre et obligatorisk yrkesfaglig
valgfag i ungdomsskolen basert på de yrkesfaglige linjene på videregående.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen sørge for at handlingsrommet
for tidsbegrenset nivådeling i fellesfagene på ungdomsskolen i større
grad brukes, slik at elevene møter faglige utfordringer som gjenspeiler
deres faglige nivå.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen styrke forskningen
og kunnskapsgrunnlaget på effekten av inndeling av elevene i grupper
etter faglig nivå, og hvilke forutsetninger som må ligge til grunn
for at nivådeling gir elevene godt utbytte av opplæringen.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen åpne for at fremmedspråk
kan tilbys som valgfag fra 5. trinn.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen sørge for at elevene
på 9. og 10. trinn får mulighet til å velge mellom en mer teoretisk
eller en mer praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen etablere flere talentsentre
i realfag på vitensentrene.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen vurdere om karriereveileder
skal være en egen stillingskategori i skolen, og innføre krav til
kompetanse for å være rådgiver i skolen.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen utrede muligheten
for å gi fylkeskommunen ansvar for rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten
i hele skoleløpet, og styrke samarbeidet mellom karriereveiledningen,
Nav og arbeids- og næringslivet.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen styrke og videreutvikle videreutdanningstilbudet
for de som jobber med karriereveiledning i skolen.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen etablere følgeforskning på
mobilbruk i skolen.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen sikre at lærere som
underviser i norsk, engelsk og matematikk, har faglig fordypning
i faget i tråd med det som var regjeringen Solbergs krav til fordypning
i undervisningsfag.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen vurdere å utvide
kompetansekrav for lærere til andre fag enn norsk, engelsk og matematikk.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen gjeninnføre lærerspesialistordningen
og lage flere karriereveier i skolen.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
å styrke kompetansen innen klasseledelse gjennom et nytt videreutdanningsprogram
innen ledelse for lærere.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen innføre krav om rektorutdanning
for skoleledere og øke tilbudet av modulbasert videreutdanning for
erfarne skoleledere.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen fortsette satsingen
på rektorutdanningen, blant annet ved å gjøre rektorutdanningen
til et permanent utdanningsprogram.
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen innføre en plikt
for skoleeiere til å tilby utdanning i pedagogisk ledelse for nytilsatte
skoleledere.
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
gode skoleledere gjennom å begrense administrative oppgaver og forvente
at skoleeier bygger gode lag rundt skoleleder.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt:
Forslag 39
Stortinget ber regjeringa greie ut korleis eit
utdanningsløp, etter modell frå den danske «juniormesterlære», som
skal gi moglegheit for elevar på anten 8. eller 9. trinn å vera
inntil to dagar i veka til opplæring i det faktiske arbeidslivet.
Stortinget ber regjeringa kome tilbake til Stortinget med forslag
til prøveordningar for ein slik modell.
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen iverksette prøveforsøk
i yrkesfag etter Steigenmodellen.
Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre
drama- og teaterfaget på noen trinn ved å justere fag- og timefordelingen
uten å øke timetallet.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen evaluere utviklingen
for dramafagets uttrykk, læringsformer og plassering i læreplanverket.
Forslag 44
Stortinget ber regjeringa leggja fram eit forslag
som skal sikra elevar i grunnopplæringa auka fysisk aktivitet i
skulekvardagen, med mål om éin time fysisk aktivitet kvar dag.
Forslag 45
Stortinget ber regjeringa gjera endringar i
opplæringsforskrifta slik at ny § 11-2 første ledd om skolebibliotek
lyder: Skolebiblioteket skal bidra til å utvikle informasjons-,
språk- og leseferdigheitene og evna til å tenke kritisk hos elevane,
og til å jamne ut sosiale, kulturelle og digitale forskjellar.
Forslag 46
Stortinget ber regjeringa kartleggja tilstanden
i norske skulebibliotek knytt til tilsettressursar, tilgang på bøker
og innkjøp av nyare barne- og ungdomslitteratur inkludert teikneseriar,
og koma tilbake til Stortinget med dette på eigna måte.
Forslag 47
Stortinget ber regjeringen sikre at skolens
digitale verktøy er reklamefrie og ivaretar barns personopplysninger,
ved å utvikle egne ikke-kommersielle læringsressurser og læringsplattformer
for skoleverket.
Forslag 48
Stortinget ber regjeringen utrede og komme tilbake til
Stortinget med forslag til strengere regulering og håndheving av
bruken av kommersielle tjenester og verktøy som er rettet mot barn
og utdanning.
Forslag 49
Stortinget ber regjeringen avvikle karakterer
i ungdomsskolen.
Forslag 50
Stortinget ber regjeringen gjennomføre et forsøk med
karakterfri 8. klasse, hvor det måles hvilke resultater vektlegging
av læring framfor testing i overgangen mellom barneskole og ungdomsskole
gir for elevenes læring og motivasjon.
Forslag 51
Stortinget ber regjeringen ikke gjeninnføre
skoleeksamen med penn og papir, men heller erstatte dagens eksamen
med alternative vurderingsformer.
Forslag 52
Stortinget ber regjeringen sikre at utvalget
som skal utrede fremtidens skole, gjennomfører en helhetlig vurdering
av barnets beste og sørger for reell medvirkning fra barn og unge
i tråd med Grunnloven § 104.
Forslag 53
Stortinget ber regjeringen om å sikre at mandatet
til utvalget som skal utrede fellesskolens rolle i framtidens samfunn
og prosesser som følger av det, åpner for å gjøre endringer i fag-
og timefordelingen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 54
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig
gjennomgang av læreplanverket, og vurdere hvordan læreplanene kan
forbedres og utvikles på best mulig måte for lærere og elever.
Forslag 55
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med et forslag om å innføre valgfritt sidemål i skolen.
Forslag 56
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med et forslag om å gjøre et andre fremmedspråk valgfritt
i skolen.
Forslag 57
Stortinget ber regjeringen iverksette arbeidet
med nødvendige endringer i læreplanene, slik at alle elever får
et fag med opplæring i personlig økonomi.
Forslag 58
Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre og utvide
lærernes mulighet til å tilpasse undervisningen gjennom gruppeinndelinger
etter nivå.
Forslag 59
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
slik at elever med svært problematisk adferd kan flyttes til egne
skoletilbud, av hensyn til dem selv og medelevers læringsmiljø,
slik som blant annet prosjektet «Skolakuten» i Sverige, og ber regjeringen
starte arbeidet med å etablere flere slike tilrettelagte skoletilbud.
Forslag 60
Stortinget ber regjeringen innføre forebyggingstiltak
etter modell av sosialagentprosjektet i Oslo på skoler med særskilte
volds- og trusselutfordringer for å hjelpe dem i arbeidet med å
bekjempe den dramatiske situasjonen som noen skoler opplever.
Forslag 61
Stortinget ber regjeringen innføre en nasjonal
fraværsgrense for elever på ungdomstrinnet. Ulovlig fravær skal
registreres, og skal ha en direkte påvirkning på elevenes karakter.
Forslag 62
Stortinget ber regjeringen sørge for at skolene
pålegges å innføre et system der de foresatte automatisk varsles
på tekstmelding om eleven ikke møter på skolen.
Forslag fra
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 63
Stortinget ber regjeringen vurdere å gjeninnføre krav
om at alle grunnskolelærerstudenter har ett praktisk og estetisk
fag/læringsform i fagkretsen, og å gjeninnføre obligatorisk opplæring
i dramaundervisning på minst 50 timer.
Forslag 64
Stortinget ber regjeringen erstatte hjemmelekser med
skolelekser i grunnskolen.
Forslag 65
Stortinget ber regjeringen styrke ungdommers
forutsetning for videregående opplæring og framtidig yrkesdeltakelse,
gjennom forsøk med mer grunnopplæring i overgangen mellom 10. klasse
og VG1 for de som ønsker det og har behov for det. Forsøket bør
ha tverrsektoriell innsats og være i regi av Oppfølgingstjenesten.