For å legge grunnlaget for en stabil og forutsigbar forvaltning
legger regjeringen jevnlig frem meldinger til Stortinget som gjennomgår
alle sider ved forvaltningen av Svalbard (svalbardmeldinger). Den
første av slike helhetlige meldinger ble lagt frem i 1975. Meldingene har
deretter vært lagt frem med syv til ti års mellomrom, hvorav den
femte i rekken ble lagt frem i 2016.
Svalbardmeldingene signaliserer regjeringens
mål og ambisjoner for forvaltningen av Svalbard, som forankres i
Stortinget gjennom behandlingen der. Den praktiske oppfølgningen
skjer ved gjennomføring av konkrete tiltak og i regjeringens løpende
arbeid med svalbardsaker. Svalbardpolitikken er sammensatt av ulike politikkområder
som alle er rammet inn av de fem overordnede målene for svalbardpolitikken.
Det er bred politisk oppslutning om disse målene som første gang
ble formulert gjennom Stortingets behandling av svalbardmeldingen
fra 1985, og som siden har ligget fast. All aktivitet må vurderes
innen rammen av disse målene.
De fem overordnede målene for svalbardpolitikken er:
-
En konsekvent og
fast håndhevelse av suvereniteten.
-
Korrekt overholdelse av Svalbardtraktaten
og kontroll med at traktaten blir etterlevd.
-
Bevaring av ro og stabilitet i området.
-
Bevaring av områdets særegne villmarksnatur.
-
Opprettholdelse av norske samfunn på øygruppen.
Svalbardmeldingene har bidratt til
å legge rammer for virksomhet på øygruppen og bidratt til en avstemt utvikling
innenfor rammen av disse fem overordnede målene. Målene ligger fast.
En konsekvent og forutsigbar forvaltning av Svalbard, i tråd med
målene, bidrar til trygghet for befolkningen og til bevaring av
ro og stabilitet i regionen.
Utviklingen siden fremleggelse av den forrige
svalbardmeldingen i 2016 (Meld. St. 32 (2015–2016) Svalbard) kan
sammenfattes langs følgende linjer: I takt med at Longyearbyen har
utviklet seg fra et samfunn basert på kulldrift til et mer moderne
familiesamfunn med et differensiert næringsliv, har sammensetningen
av befolkningen endret seg. Det er også flere bosatte der enn noen gang
tidligere. Svalbard preges av en økning i aktivitet, ikke minst
i form av skipsbåren turisme rundt øygruppen. Interessen for bruk
av Svalbard i forskningsøyemed øker, også fra det internasjonale
forskningssamfunnet.
Klimaendringene utgjør et viktig bakteppe for
utviklingen og for flere av de tiltakene som foreslås i meldingen.
Ingen steder i verden går oppvarmingen hurtigere enn på Svalbard,
der temperaturene stiger 5 til 7 ganger raskere enn det globale
gjennomsnittet. Dette fører til raske endringer i naturen, som blir
mer sårbar. Med et varmere klima er Svalbards kystområder dessuten
lettere tilgjengelig for både cruisefartøy, fiskefartøy og forskningsfartøy.
Den sikkerhetspolitiske situasjonen globalt
og i våre nærområder er preget av et større alvor og en større uforutsigbarhet
enn da den forrige svalbardmeldingen ble lagt frem i 2016, og en
økt geopolitisk spenning som har opphav utenfor nordområdene, merkes
nå også i våre nærområder. Gjennom fremleggelsen av Meld. St. 9 (2022–2023)
Nasjonal kontroll og digital motstandskraft for å ivareta nasjonal
sikkerhet, viser regjeringen hvordan den sikkerhetspolitiske situasjonen
gjør det nødvendig med kraftfulle tiltak for å ivareta nasjonal sikkerhet
i hele landet. Det har alltid vært knyttet sterke nasjonale interesser
til forvaltningen av Svalbard. Dette reflekteres også i denne meldingen,
samtidig som det foreslås grep som ytterligere styrker graden av
nasjonal kontroll med aktiviteten på øygruppen.
I utformingen av svalbardpolitikken, som i all
annen politikk, må ulike hensyn og interesser sees i sammenheng
og veies mot hverandre. På Svalbard foretas disse avveiningene innen
rammen av de fem overordnede hovedmålene, f.eks. på den måten at
målet om opprettholdelse av norske samfunn på øygruppen må oppfylles
på en måte som er i samsvar med målet om bevaring av områdets særegne
villmarksnatur.
På samme måte vil også andre hensyn måtte veies opp
mot hverandre. Eksempelvis må hensynet til nasjonal kontroll avveies
mot hensynet til verdiskaping og samfunnsutvikling. Risikoaksept
og fortløpende kost-nyttevurderinger vil derfor være viktige elementer
i slike vurderinger og i utformingen av svalbardpolitikken. I likhet
med de tidligere svalbardmeldingene beskriver meldingen mål, utfordringer
og mulige tiltak for Svalbard og tilhørende territorialfarvann.
Kapittel 1 omhandler bakgrunnen for meldingen og
beskriver nærmere veien videre for Svalbard, det gir også en oppdatering
på Svalbard og lokalsamfunnene. I kapittel 2 gjennomgås de folkerettslige
rammene, inkludert norsk suverenitet og Svalbardtraktaten. Det beskrives
også virkemiddelbruk på Svalbard, inkludert virkemidlene staten
har for å nå målene. Det beskrives videre det administrative apparatet
på Svalbard, som virkemiddel i svalbardpolitikken, herunder Sysselmesteren og
Longyearbyen lokalstyre.
Klima og miljø gjennomgås i kapittel 3, inkludert målene
for miljøvern på Svalbard. Samfunnsutvikling og næringsvirksomhet
er tema for kapittel 4. I kapittel 5 omtales kunnskap, forskning
og høyere utdanning. Samfunnssikkerhet, redning og beredskap beskrives
i kapittel 6. Meldingens kapittel 7 omhandler de økonomiske og administrative
konsekvensene.