Nærmere om EØS-reglene som gjennomføres i loven
Ny ekomlov gjennomfører europaparlaments- og rådsdirektiv
(EU) 2018/1972 av 11. desember 2018 om fastsettelse av en europeisk
kodeks for elektronisk kommunikasjon (ekomdirektivet). Ekomdirektivet
er den viktigste rettsakten fra EU på området for elektronisk kommunikasjon.
I tillegg gjennomfører lovforslaget europaparlaments- og rådsforordning
(EU) 2018/1971 av 11. desember 2018 om opprettelse av Sammenslutningen
av europeiske reguleringsmyndigheter for elektronisk kommunikasjon
(BEREC) og Byrået for støtte til BEREC (BEREC-kontoret), om endring
av forordning (EU) 2015/2120 og om oppheving av forordning (EF)
nr. 1211/2009 (BEREC-forordningen).
Ny lov viderefører gjennomføringen av forordningene
om internasjonal gjesting og toppnivådomenet .eu, kommunikasjonsverndirektivet
2002/58/EC med senere endringer og en rekke rettsakter på frekvens-
og utstyrssiden.
I tillegg foreslås de delene av tilgjengelighetsdirektivet
(EU) 2019/882 som gjelder ekomtjenester for sluttbrukere med nedsatt
funksjonsevne gjennomført sammen med lignende regler for ekomtjenester
i ekomdirektivet. Departementet foreslår også et hjemmelsgrunnlag
for å kunne innta europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/1232
av 14. juli 2021. Dette utgjør et midlertidig unntak fra visse bestemmelser
i europaparlaments- og rådsdirektiv 2002/58/EF om kommunikasjonsvern
for så vidt angår tilbydere av nummeruavhengige person-til-person-kommunikasjonstjenesters anvendelse
av teknologier til behandling av personopplysninger og andre data
med henblikk på bekjempelse av seksuelt misbruk av barn på nett.
Som beskrevet i proposisjonens punkt 2.12 og
8.2 er det opprettet en sammenslutning av europeiske tilsynsmyndigheter
på området for elektronisk kommunikasjon, BEREC. BEREC-forordningen
og ekomdirektivet etablerer en rekke oppgaver for BEREC som skal
bidra til å sikre en ensartet anvendelse av det regulatoriske rammeverket
for elektronisk kommunikasjon innen EØS. BEREC er svært sentral
for utviklingen av europeisk ekomregulering, og det har derfor hele
tiden vært viktig for norske myndigheter å sikre Norge en tilfredsstillende
deltakelse i BEREC i forhandlingene med Kommisjonen.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har helt siden
den første opprettelsen av BEREC i 2009 deltatt uformelt i BEREC
og dets arbeid gjennom en midlertidig samarbeidsordning. Den formelle
deltakelsen har imidlertid ikke vært på plass ettersom BEREC-forordningen
og endringsdirektivene fra 2009 ikke ble tatt inn i EØS-avtalen.
Dette skyldtes manglende enighet mellom EØS/EFTA-siden og EU-siden
når det gjaldt EØS/ EFTA-statenes deltakelse i BEREC. Det meste
av 2009-pakken ble likevel gjennomført i norsk rett fra 1. juli 2013
for å sikre at det norske markedet ikke ble hengende etter det europeiske.
Rettsreglene som gjaldt BEREC, ble imidlertid ikke foreslått inntatt
i norsk rett. Nasjonal kommunikasjonsmyndighets markedsregulering
har dermed kun vært notifisert til EFTAs overvåkingsorgan etter
gjeldende ekomlov § 9-3, og har ikke vært harmonisert gjennom BEREC.
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
har i forbindelse med arbeidet med lovproposisjonen innhentet Lovavdelingens
vurdering av konstitusjonelle forhold ved ekomdirektivets konsultasjonsprosedyre.
Etter Lovavdelingens sitt syn er det klart at
myndighetsoverføringen knyttet til konsultasjonsprosedyren i ekomdirektivet
er «lite inngripende», også om de to elementene av myndighetsoverføring
ses samlet. Stortinget kan dermed samtykke til innlemmelsen av ekomdirektivet
med alminnelig flertall etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Departementet er enig i Lovavdelingens vurdering om
at den aktuelle myndighetsoverføringen vil ligge innenfor rammene
av det Stortinget kan samtykke til etter Grunnloven § 26 andre ledd.
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
anbefaler derfor at Stortinget samtykker til godkjenning av innlemmelse
av BEREC-forordningen, ekomdirektivet sammen med de to tilhørende
rettsaktene, i EØS-avtalen.
EØS-komitébeslutningene følger som vedlegg til proposisjonen
i uoffisiell norsk oversettelse. Tilsvarende gjelder uoffisiell
norsk oversettelse av ekomdirektivet med tilhørende rettsakter samt
BEREC-forordningen.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale
av rettsaktene.